Nekromanti Spirit of Healing = broken? (D&D)

Necross

Swashbuckler
En av mina spelare har börjat använda Cleric-powern Spirit of Healing (från Divine Power) och jag kände mig spontant tvingad att houserula den till att bara triggar 1 per runda och per PC. Det är då det första jag houserulat pga att jag tyckte det verkade buggigt i 4E.

Läste lite på andra forum om olika åsikter - många verkar gå min väg, andra tycker den är balanserad iom att den låser gruppen till sig, något som jag som DM kan utnyttja.

Vad säger ni?

DarkMystic

Swordsman
Den är väl balanserad. Den tar ju även en minor att hålla i gång. Testa att få in en daze på prästen när han har den igång, ska han göra inget och hålla igång sin ande eller ska ha göra nåt och förlora sin ande?

Andra sätt du kan göra e ju att få bort folk från Anden, knuffa dem och sånt :gremsmile:.

Jarl

Hero
Svårt att se en daily som obalanserad också, att spelarna får lite mer healing var 4-5 encounter är väl inte så farligt?

Och som DarkMystic påpekat så får du väl antingen nita prästen eller så bombarderar du med area-spells runt anden.

Necross

Swashbuckler
Jarl said:
Svårt att se en daily som obalanserad också, att spelarna får lite mer healing var 4-5 encounter är väl inte så farligt?
Hur menar du nu? Ska man alltid köra 4-5 encounters varje dag eller? Det gör då inte jag. T.ex om man kör bara 1 encounter en dag så måste man ta i med ganska mycket extra motstånd för att inte den där powern ska bli lite väl bra, och då kan det lätt tilta.

Necross

Swashbuckler
Kraetyz said:
Om du bara kör ett encounter/dygn i rollspelet så spelar du inte D&D på det sättet som behövs för att powers ska vara balanserade.
Utveckla? Står detta i reglerna eller?

Jarl

Hero
Kraetyz said:
Om du bara kör ett encounter/dygn i rollspelet så spelar du inte D&D på det sättet som behövs för att powers ska vara balanserade.
Exakt. En bra husregel kan vara att man inte får nyttan av en extended rest innan man passerat två milestones. På så vis slipper man fundera så mycket över balansen.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Necross said:
T.ex om man kör bara 1 encounter en dag så måste man ta i med ganska mycket extra motstånd för att inte den där powern ska bli lite väl bra, och då kan det lätt tilta.
Men dina spelare kan väl inte VETA i förväg att det bara blir en encounter den dagen? Om de alltid väljer att bränna sina dailys i dagens första encounter kommer de att ha risigt med resurser den dag de tvingas igenom flera encounters i rad (»Nu önskar du allt att du hade haft din Spirit of Healing kvar.«).

I vår grupp har vi påfallande ofta nästan alla dailys kvar när vi tar en extended rest. Det ska till en riktigt överjävligt jobbig encounter för att vi ska bränna alla våra dailys. Helt enkelt för att vi sällan vet huruvida vi kan komma att behöva dem bättre senare.

Min lösning på problemet vore, snarare än att nerfa SoH, att göra 1/dag-encounters jobbigare.

Rising

Vila i frid
Om de alltid väljer att bränna sina dailys i dagens första encounter kommer de att ha risigt med resurser den dag de tvingas igenom flera encounters i rad
Exakt. Om några monster tvingar in dem i en extra encounter efter den första, då får spelarna problem och kommer behöva lära sig att hushålla mer med sina resurser framöver.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Spontant tycker jag att det låter som en riktigt usel idé att nerfa en spelares karaktär på det sättet. Jag skulle ställa mig väldigt frågande till min spelledare om han gjorde så. Jag föreslår, likt övriga, att du utsätter dina spelare för fler encounters per dag och använder fiendernas förmågor på rätt sätt. Som DM har du en stor och välfylld verktygslåda. Använd den.

Jarl

Hero
Dante said:
I vår grupp har vi påfallande ofta nästan alla dailys kvar när vi tar en extended rest. Det ska till en riktigt överjävligt jobbig encounter för att vi ska bränna alla våra dailys. Helt enkelt för att vi sällan vet huruvida vi kan komma att behöva dem bättre senare.
Det här tycker jag är lite av ett designproblem med 4e. Jag hade mycket hellre sett något slags system där man som spelare hade bättre koll på vilken encounter som var värd att bränna dailys på. Visst, oftast är det någon slags "bossfight", och visst, det är väl en del av spelet att försöka lista ut det, men jag tycker de kunde löst Daily Powers lite smidigare om jag ska vara helt ärlig.

Arfert

Facit
tja, sånt SKA väl vara svårt att veta innan, vore väl fusk annat?

...sen har jag märkt att de encounters som på pappret borde vara svårast ofta inte är det.

Jarl

Hero
Arfert said:
tja, sånt SKA väl vara svårt att veta innan, vore väl fusk annat?
Jo det verkar onekligen så, men jag tycker det är en lite tråkig svårighet, att försöka lista ut vilken encounter som kommer vara värst. Man vill ju helst använda sina Dailys då det är dramatiskt riktigt, så att de blir avgörande i fighten, inte bara ett schysst komplement. De fungerar säkert som tänkt, men jag tycker det kunde gjorts bättre.

Arfert

Facit
nja, vet inte om jag håller med, ovissheten tycker jag är ett viktigt spänningsmoment när jag spelar rollspel.

Rising

Vila i frid
Jarl said:
Det här tycker jag är lite av ett designproblem med 4e. Jag hade mycket hellre sett något slags system där man som spelare hade bättre koll på vilken encounter som var värd att bränna dailys på.
Jag håller med. Arfert har visserligen en bra invändning med att ovissheten är en viktig ingrediens i rollspel, men ovisshet i sig blir lätt ett godtyckligt lotteri. Ovisshet är i min mening roligast när det kommer i formen av kvalificerade gissningar.

Som det är nu så är det lite som ryska posten: Man har sagt "kyss" och lekledaren pekar på någon av tjejerna utanför. Man ser inte vem. "Hon?" frågar han. "Nä", säger man, för man gissar att han valt att börja peka på någon av de fula tjejerna, såsom Helena från Danmark. "Hon, då?" säger han. "Nänä", säger man, och tänker att han nu säkert pekar på någon tjejerna som sitter bredvid Helena. Det var mest fulingar, där också, så att säga nej verkar rimligt. "Ämen hon då?" "Nähä, men henne då?" "Hon?" Nu har man sagt nej flera gånger i rad, och totalt tappat kollen på vem han kan peka på för stunden. Lätt nervös så har man börjat säga "nej" bara för att skjuta upp kyssen och stålsätta sig inför den. Till slut säger man "ja!" och hoppas på det bästa.

Ser man på; det blev danska Helena i vilket fall som helst. "Typiskt min otur", tänker man. "Han började säkert med att peka på de snygga tjejerna eftersom han visste att jag skulle tro att han började peka på de fula tjejerna. Jag blev dubbelbluffad."

Senare får man veta att han hade pekat på Helena om och om igen, hela tiden, och att alla hade skrattat åt det. Utom kanske Helena. Men det är en helt annan historia.

---

Uh... minnen från mellanstadiet aside; att försöka få en kyss med den man är kär i, i ryska posten, det är inte en särskilt stimulerande utmaning. Visst finns det ett mått av psykologi och bluff i lekens utformning, men den drunknar mer eller mindre helt i den nyckfulla slump som dominerar.

Så kan jag uppleva att valet om när man skall använda D&D's Dailys är. Jag tycker det är mer spännande att välja mot vem man ska använda sin Daily. Skall man använda den mot det största monstret i encountern, eller skall man satsa på att slå ut något av de vekare målen tidigt? Det är en form av oförutsägbar gissningsutmaning som kittlar mig betydligt mer.

I min mening så hade det varit ballare om man hade haft encounters på olika nivåer. "Det här är en vanlig fajt - här får du bara använda dina vanliga powers" "Det här är ett klimax - här får du även använda din Daily".

---

Det är dock inte ett förslag på husregel till D&D4E, men det är ett tankefrö som man skulle kunna begagna sig av om man ville göra ett eget spelmässigt spel.

CapnZapp

Myrmidon
För det första; är du snäll och citerar power-beskrivningen om du har frågor? Så slipper alla vi andra gräva fram sina regelböcker (som jag inte ens har tillgängliga där jag sitter nu). Tack.

Necross said:
Hur menar du nu? Ska man alltid köra 4-5 encounters varje dag eller? Det gör då inte jag. T.ex om man kör bara 1 encounter en dag så måste man ta i med ganska mycket extra motstånd för att inte den där powern ska bli lite väl bra, och då kan det lätt tilta.
Såhär är det:

Powern är (liksom alla andra dailies) balanserad med flera encounters per dag i åtanke. Något exakt antal vill jag inte binda mig till. Detta tror jag du kan hålla med om. Därmed är frågan om varför powern är så mäktig förklarad - svaret är "så mäktigt är det inte eftersom man förutsätter flera encounters utan den".

Nästa steg är då att säga att det är absolut inget fel med en-encounter-dagar. Det är bara det att eftersom du nu avviker från spelets grundantagande, faller det på dig att modda efter tycke och smak. MEN tänk nu på att Spirit of Healing inte är den enda dailyn som kan förefalla (över-)mäktig i en kampanj med en-encounter-dagar. Tvärtom - spelet kryllar av dem - förr eller senare kommer du känna att du behöver ändra igen, och igen...

Slutsatsen är därmed klar: hellre än att gräva ner sig i en mängd husregler, varför inte fixa problemet vid dess kärna?

Och du har redan tipsats om lösningen: Jarl hänvisar till en husregel som först föreslogs av Jonathan Tweet - alltså att kräva två milestones (fyra encounters) för att sömn/vila ska räknas som en extended rest. Med andra ord; ingen förhindrar dig att sova eller vila. Det är bara det att du inte får tillbaka surges, dailies, item dailies etc när natten går om det gått tre eller färre encounters sedan senaste extended rest.

Förvisso är denna regel lika stelbent som grundregeln. Problemet är ju trots allt följande: OLIKA ÄVENTYR KRÄVER OLIKA TEMPO / TAJMING

I ett intensivt grottröj kan man ju tänka sig att en extended rest i timmen är balanserat och maximerar nöjet. I ett "långsamt" politiskt intrigspel, eller ett äventyr där hjältarna följer med en ökenkaravan kanske en extended rest i månaden är bäst.

Spelet mår bäst av att det går flera encounters mellan varje extended rest. WotC får ta på sig skulden för att inte göra detta klart, och jag tycker det är ett solklart misstag att så hårt binda extended rests till nattvilan att man till och med döper en-gång-per-extended-rest förmågorna till "Daily".

Min slutsats är alltså: spelet hade blivit överlägset mycket bättre om grundreglerna redan från början lämnat frekvensen av extended rests HELT UPP TILL DM OCH ÄVENTYRSKONSTRUKTÖREN. Därför, Necross, rekommenderar jag dig att avstå att husregla Spirit of Healing. Problemet ligger någon helt annan stans. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
CapnZapp said:
För det första; är du snäll och citerar power-beskrivningen […]
Det kan jag göra. Såhär ser den ut:

Spirit of HealingCleric Utility 6
A glowing figure appears at your command, casting an aura of health over your allies.
Daily • Conjuration, Divine, Healing
Minor ActionRanged 10
Effect: You conjure a spirit of healing in 1 square within range. The spirit lasts until the end of your next turn. When an ally in the spirit’s square or adjacent to it hits an enemy, that ally regains hit points equal to twice your Wisdom modifier. As a move action, you can move the spirit 4 squares.
Sustain Minor: The spirit persists.

Ngh. Vilken cool power. Jag vill spela D&D4.

Ursäkta OOT.

/lasergreger - vad vore väl en encounter på slottet?..