Nekromanti -Splatter- vs. -All Flesh Must Be Eaten-

Rising

Vila i frid
Ang. genrer... [ANT]

"Om jag tolkar dig rätt nu, så kan man säga att du påstår att genrer som skräck, humor och matinéäventyr finns och är relevanta, medan genrer som cowboy-filmer, zombierullar och cyberpunk inte finns, och om de nu skulle finnas så är de egentligen inte intressanta?"

Nej, jag vill att man skiljer på rollspel, äventyr och spelsessioner och genreindelar dem var och en för sig. Både Dungeons and Dragons och Västmark är "Fantasyrollspel", men det vore helt galet att jämföra dem och försöka bestämma vilket som var "bäst". Man premieras till att skriva väldigt olika äventyr i spelen och spelsessionerna blir även dem väldigt olika. Därför tycker jag man måste nyansera sin genreindelning så att man betänker både vilken yta spelet har och vad det är för spelsessioner man förväntas spela i dem.

Jag tar upp mina funderingar ytterligare här.

/Riz

Rosen

Myrmidon
Re: ...jag var trött på fyra stjärnor... [OT]

Om jag tolkar dig rätt nu, så kan man säga att du påstår att genrer som skräck, humor och matinéäventyr finns och är relevanta, medan genrer som cowboy-filmer, zombierullar och cyberpunk inte finns, och om de nu skulle finnas så är de egentligen inte intressanta?

Rätt tydlig skillnad, tycker jag. "Skräck", "humor" och "matinéäventyr" beskriver vilken stil det är på historierna; "cowboyfilm", "zombierulle" och "cyberpunk" beskriver vilken miljö de utspelas i.

--
Åke

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Ööhhh, det kan det väl visst det? :p

Vad var det Pelle blev impad av i Star Wars? Om det var filmens action, specialeffekter eller story så är det inte rymdpudelns kärna som han blivit fascinerad av, då är det Star Wars i egenskap av en actionfilm eller motsvarande. Först när Pelle verligen är fascinerad av planeterna och asteroiderna, först då kan man säga att Pelle är fascinerad av en rymdfilm. I annat fall gör Pelle också misstaget att blanda ihop stämningen och genren i filmen med miljön (på samma vis som man kan tänka "Vilken häftig westernfilm" om vad som egentligen är en actionfilm i westernmiljö).

Sodivra

Champion
Re: Ööhhh, det kan det väl visst det? :p

Vad var det Pelle blev impad av i Star Wars? Om det var filmens action, specialeffekter eller story så är det inte rymdpudelns kärna som han blivit fascinerad av, då är det Star Wars i egenskap av en actionfilm eller motsvarande.

Jo, det är ju en poäng, så då får man definera "yta". Om "Innehåll" innebär även miljö i form av stämning och specialeffekter, då finns det ju ingen yta kvar. Så länge det går att indela filmer efter yta istället för innehåll (Som Rising motsatte sig) så finns ju faktiskt en del av filmen (eller vad det nu är) i ytan. Då kan man gilla den delen också.

Balderk

Swashbuckler
Re: Universalt

En viktig sak till med ett rollspel som utger sig för att vara universalspel är att man inte ska vara bunden till vissa spelsystem (med avseende på tillbehör). GURPS är från grunden designat för att kunna köra en CoC-kampanj, använda Ereb Altor som värld eller något annat inlån. Åt andra hållen är GURPS-supplementen designade för att gå att använda med vilket spel som helst, man kan tex köpa GURPS Riverworld eller GURPS Prisoner och köra det med Delta Force-reglerna eller d20 eller vad man vil
Oj då!!! det hade jag ingen aning om!!!

Det låter läckert, om man ska tänka kan det inte finnas många system som är universala!

/Jonas

Man Mountainman

Storsvagåret
Arvidos!

Kom inte och var en sån där självgod viktigpetter (OBS! SMILEY: :gremwink:). Det var ju faktiskt du som drog igång hela den här dumma debatten mellan mig och Rising.

tdh

Swordsman
Re: fniss (OT)

Kan bara inte låta bli att påpeka att "splattergubbe" var hur en av mina brorsöner brukade uttala 'sprattelgubbe' när han var liten. Han hade en splatter-Pinnochio hängande ovanför sin säng... (-:

Bwahahhaah!

:gremcool:

tdh

Swordsman
Re: Pong? Ping!

Hrm, jag kan inte annat än klia mig i skägget åt bokhylleresonemanget. Man kan bygga de fantastiska saker baserat på en artikel i en tidning, men lika gärna misslyckas kapitalt efter att ha läst en 250 sidor välbeskriven spelvärld. I rollspel får man förvisso en mängd förutsättningar som man gör vad man vill med. Du läser, du tolkar, du fantiserar, du skapar. Att sedan antal sidor ofta - men inte alltid - är detsamma som bättre förutsättningar skall man förstås inte helt se genom fingrarna med.

Som sagt, jag motsätter mig jämförelsen. Splatter och AFMBE är två olika saker, i synnerhet då Splatter öppnar för spel på fler plan än "zombievägen". Skall vi dra in bokhyllor i det får du nog lägga in ett extrapaket med brädor, spik och krusiduller för den som vet vad han eller hon pysslar med...

entomophobiac

Low Prep High Play
Största skillnaden är för plånboken. Splatter går välan på en sisådär 150 medan AFMBE rånar dig på 350.

Själv har jag inte mer än bläddrat i Splatter, men AFMBE är definitivt en given klassiker. Möjligheten att egentligen använda det urenkla, och effektiva, regelsystemet samt spelet i sig till nästan precis vad som helst. Själv har jag spellett ett par olika scenarier. Något rent och skärt röj, ett annat mer skräckorienterat "investigation," ett tredje en militäroperation som handlade om att hitta orsaken till en konstig farsot och så vidare.

Jag spelade ett scenario där vi själva blev zombies. Jobbade på en lokaltidning som journalister, undersökte något skumt läckage och... ja, sedan blev det lite Return of the Living Dead humor över det hela, helt enkelt.

Men det är inte bara zombies i AFMBE, heller... eller jo, men "zombie" är ett väldigt generellt begrepp i spelet. Dessa vandöda kan skräddarsys i det oändliga till att fylla vilken skurkmall som helst, så länge de är odöda. De måste inte vara hjärnhungrande, stönande äckel. I mitt investigation-scenario, baserat på en av världarna i boken, så tog de istället skepnaden av bybor och annat som betedde sig precis som vem som helst... till dess du började räkna ut vilka de egentligen var. Slutade, i bästa CoC anda, med att alla rollpersoner dog... (utom en, förresten, vilkens sista handling var att springa allt han orkade mot horisonten...)

Om jag rescenserade AFMBE skulle jag ge det 5 av 5... faktiskt. Format, grafik, text, regler, spel... det är helt enkelt genialt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Inriktat, ja, men byt ut Dead Points med Life Points och du kan egentligen göra vad som helst med AFMBE... det är liksom inte ens en procedur.

Så, den intresserade kan i praktiken göra vad han eller hon vill med AFMBE som ett skräck/action spel. Till och med ett kung-fu spel med de, dock fåniga, reglerna i Enter the Zombie...

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: De har egentligen inget gemensamt

Zombier är en av de föreslagna monstrena, men spelet är inte alls inriktat på zombieslakt i någon form.

Ok... här citerar jag spelets hemsida:

1) "Välkommen till Splatters hemsida, ett illa valt gömställe från zombieplågan."

-Första notisen... hmmm.

2) "Enstaka rykten blev snart hårt dokumenterad fakta och även om det var svårt för många att förstå vad som hade hänt så smälte den sakta in, vetskapen om att levande döda vandrar på vår jord, i folkmun kallade zombies."

-Introduktionstexten. Står inget om något annat än Zombies...

3) "I svallvågorna av zombiernas framfart hittar man ockulta grupper, privata rättviseskapare, dödsjägare och inte minst rena rama galningar."

Svallvågor... låter som en biprodukt i mina öron. :gremsmile:

Kan ge dig fler. Men jag markerar nog min poäng. Kort och gott: Det går att jämföra de två, utan problem, och som zombie-slaktarspel verkar de flesta vara överens om att AFMBE är bättre/mer renodlat. Själv kommer jag dock införskaffa Splatter när jag återkommer till Sverige, oavsett vad folk har att säga om saken. (Sådetså!)

Om inte annat, så för att antalet Svenska spel i min samling är ganska minimal. Det verkar dessutom ha ett sympatiskt regelsystem.

Men AFMBE, eftersom det är ett av mina favoritspel, kommer nog att besitta tronen i alla fall. Kanske hade det varit annorlunda om jag köpt spelen i en annan ordning - kanske inte. Det vet bara lämlarna.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Spelar visst roll!

F.ö. är AFMBE mycket bättre än Splatter - mer rollspelsinriktat.

Med andra ord inte bättre om detta inte är vad man letar efter... analyze your chatter, dude!

Storuggla

Champion
Re: Komunister [jätte OT]

Man kan spela en ung rik östermalms-snobb som hela tiden tvingas tanka sönder vänsterpartister och RKUare var han än i världen sig vänder.

Eller så spelar man bara Paranoia och bekämpar de slemma "Commie Mutant Traitors", som bergis är med i något hemlig sällskap också! De lymmlarna!

Storuggla, hyllar datorn

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: ...jag var trött på fyra stjärnor... [OT]

urgammal kommunistskräck.

Zombie filmernas anfader, White Zombie, skapades 1932, mao innan kalla kriget och innan den stora epoken kommunistskräck. Konceptet var dock mer eller mindre detsamma.

Innan detta finns det gamla manuskript, dagböcker och dylikt som dillar om Voodoo och liknande, samt de rent faktiska legenderna om ghul i de äldre Arabiska sagorna.

Zombies är med andra ord inte så mycket kommunistskräck som ett hopkok och sammelsurium av olika monsterkoncept. Den klassiska wampyren ett av dem.

George A Romero's filmer handlar om hur de döda återvänder för att krossa den ovärdiga mänskliga civilisationen. En sorts "moder jords hämnd," enligt regissören själv.

Sådetså!

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Ang. genrer... [ANT]

...att man skiljer på rollspel, äventyr och spelsessioner och genreindelar dem var och en för sig

Ungefär som att säga att bröd, kött, grönsaker och dressing inte går att kalla hamburgare?

Ghoulz

Swordsman
Re: Spelar visst roll!

Naturligtvis är det bättre om det är rollspel man är ute efter. Vilket man är om man frågar på "rollspelsforumet". Anal-ysera själv du!

Re: Ang. genrer... [ANT]

Så du menar att om jag sätter upp en rubrik: "D&D vs. Västmark" och säger, precis som plutonium, att jag har funderat över detta, och vill ha era åsikter, så kommer du återigen att börja babbla om att man inte kan jämföra spelen?

/Black Dwarf, förvirrad