En Splatter-gubbes syn på saken
Tycker alltid att det är kul när Splatter diskuteras och här berör vi den vanligaste frågan jag fått från skeptiker: varför skall jag köpa Splatter när jag kan köpa All Flesh Must Be Eaten?
Innan jag snor in mig i skogen utan röjsåg så skall det påpekas att jag aldrig spelat AFMBE. Det verkar onekligen som ett spännande spel men, som flera har påpekat i den här tråden, så skiljer sig det uppenbarligen en hel del från Splatter. Men jag skall börja från början!
Splatter utspelar sig i en värld inte helt olik vår, med skillnaden att zombies (och andra styggelser) har visat sig. Till skillnad från väldigt många andra spel i genren så vet allmänheten om problemet, mer eller mindre förvisso, och myndigheterna försöker göra någonting åt det. Detta leder till en hel del komplikationer för folket, allt från existensiella frågor till ren rädsla för att träffa sin stapplande gammelmorfar på gatan med en osund dragning till hjärnor. Rädslan att själv smittas - för det kan man - av zombiefarsoten spelar också in, liksom känslan av att man inte får veta allt, att myndigheterna döljer fakta och mörklägger. Slutligen så har vi det faktum att ingen vet varför det har blivit så här, anledningen, bakgrunden, den utlösande faktorn - allt är höljt i mörker. Det skapar oro och instabilitet. Där har vi Splatters spelvärld, en värld som innehåller otäcka monster, smittbärare och galningar - detta utöver allt vi finner i dag - men som inte begränsas till någonting egentligen.
Regelboken är 100 sidor tjock. Den innehåller regler och en introduktion till spelvärlden samt ett första scenario som har som främsta syfta att fånga zombieactionkänslan. (Kan för övrigt köpas i välsorterade spelbutiker - skäll ut dem annars - från ett antal nätbutiker, eller direkt från oss på
AlltidAttack.com, för att göra lite illa dold reklam.)
Världen som serveras är tänkt att ha ett helt annat djup än vanligt jag-måste-döda-alla-zombies-innan-de-äter-upp-mig, samtidigt som vi vill kunna spela adrenalinspäckade röjarscenarion. Splatters regelbok öppnar delvis för bredare spel men av utrymmesskäl kunde vi inte presentera spelvärlden riktigt så extensivt och livligt som vi ville, främst för att vi kände behovet av ett introduktionsscenario för att göra spelet nybörjarvänligt. (Jag vill för övrigt passa på att tacka Rosen för de vänliga orden i Sverox rörande detta. Tack!) Tanken var att vi skulle utveckla och följa upp världen i tilläggsböcker, vilka har låtit vänta på sig av såväl tids- som ekonomiska skäl. Rollspel är ingen stor industri och även om det är ett aktiebolag som ger ut Splatter så tar varje minut jag lägger på spelet pengar från något annat jag skulle kunna pyssla med, något mer vinstdrivande. Vi har publicerat en del material på vår hemsida och har desto mer på väg. De första tilläggsböckerna är också på väg.
Det var ett litet sidospår. För att återvända till jämförelsen med AFMBE så har jag som sagt bara läst och hört om spelet, aldrig spelat det. Som jag tolkar det - vilket flera med mig också verkar göra - så är AFMBE helt genomsyrat av zombies, zombies och zombies. Splatter å andra sidan levererar ett ramverk där zombies (och, som sagt, andra styggelser) existerar, men är ingalunda begränsat till en sorts rollspelande.
Att sedan alla spel blir mer eller mindre unika beroende på spelledaren (och i viss mål resten av spelargruppen) är min åsikt i frågan generellt. Men om jag sagt det direkt så skulle jag ju inte fått berätta om Splatter, eller hur?