Pong? Ping!
"jag tror att det de flesta tänker när de ser rollspelet Splatter är just "oj, zombieslakt"."
Så tänker man när man ser logotypen. När man väl börjar läsa Splatter så tänker man snarare: "Nämen, det här är ju ett universalregelsystem? -och det är inte bara splatter!"
Jag tycker nog egentligen det är det stora problemet med Splatter, hade jag gjort spelet hade jag skrivit rena splatter-regler och struntat i saker som kulturkännedom, datorer mjukvara, flygfarkoster reguljär, handel, sociologi och sån skit. Jag hade gjort ett rent röjarspel.
Nå, men Splatter är som sagt inte ett renodlat (så som jag ser det) splatterspel. Det är ett actionbetonat skräckspel som klarar betydligt mer nyanserade skräckscenarion än så. Det är förstås bra också på ett sätt. Zombiesarna i Splatter påminner snarast om trollen i nya DoD: De har en framträdande roll, men inte en bärande roll. Splatter är alltså helt annorlunda än AFMBE, så som jag har förstått det.
"Kan du, handen på njuren, säga att du tycker att AFMBE och Splatter är helt olika?"
Jag säger så här; AFMBE verkar vara ett kul men mycket hårt inriktat spel på just zombieaction. Splatter har däremot mycket mer gemensamt med Chock. Ja, Splatter och Chock är väldigt lika varandra till sin uppbyggnad, medan AFMBE och Splatter inte är det.
Om jag ska ge en konsumentrådgivning så säger jag:
AFMBE verkar bra för den rollspelsintresserade som redan har en massa rollspel och söker något nytt.
Splatter är ett dugligt universalsystem som passar den som inte har något skräckrollspel och vill börja lite lätt. Man bör dock kolla materialet på nätet först: Regelboken innehåller alla regler man behöver, men är rätt karg på världsbeskrivningen och det är något som jag hoppas att T.D. kompletterar på sin hemsida. Om det materialet passar en, då blir man säkert inte besviken på reglerna.
Det är min åsikt.
/Riz