holmstrom
Veteran
- Joined
- 18 Mar 2015
- Messages
- 70
Detta handlar egentligen mer specifikt om tanken på att låta en karaktär som dör fortsätta spelas som odöd. Men då jag själv inte vill att mina spelare skall veta att det är en möjlighet fick jag välja en lite mer diffus titel.
I nya spelarboken finns ju regler för att spela som odöd. Det finns även en förslag på en alternativ regel som låter en död spelare fortsätta spelet som odöd. Det är ju en spännande tanke. Jag spelleder en grupp med fyra mer eller mindre totala nybörjare och självklart kommer frågan "vad händer om man dör?" upp. Jag sade såklart att om man dör så dör man, men det brukar alltid gå att lösa på ett bra sätt med en ny karaktär eller liknande. Standardsvar. Samtidigt har jag i åtanke att eventuellt låta den första som dör vakna upp igen som odöd, speciellt om det är tidigt under ett spelmöte och det skulle vara tråkigt att avsluta/pausa i 1+ timme... men jag är rädd för att det skulle skapa några problem. Det mest uppenbara är att de efter en sådan uppväckning tror att man inte kan dö "egentligen", även fast jag sagt att så är fallet. Det skulle göra dem till mer vårdslösa spelare som inte bryr sig lika mycket om konsekvenser, vilket i sin tur gör rollspelandet sämre i mina ögon. Sedan finns det problemet med att om jag låter en person fortsätta som odöd så kommer de antagligen räkna med att så alltid är fallet, och bli besvikna eller irriterade när deras karaktär dör på riktigt. Alltså att de upplever någon slags godtycklig orättvis bedömning från min sida. Har ni några förslag på hur man skulle kunna hantera det?
Omvänt så kan odödifieringen av en av karaktärerna vara en fenomenal story hook som kastar in spelarna i en helt ny värld med helt nya regler. Detsamma skulle kunna vara sant om en "total party kill" leder till att samtliga vaknar upp som odöda (kan förklaras med att platsen de är på/det som dödade dem har samma effekt på alla spelarna). Plötsligt kommer deras prioriteringar helt bytas - de kan inte längre sikta på att valsa tillbaka in i Tistla Fäste och sätta sig på ye olde tavern utan att genast hamna i trubbel. Kanske blir deras nya mål att söka ett sätt att vända förbannelsen och vakna till liv på riktigt igen - alternativt dö permanent?
Kort och gott skulle jag vilja ha en diskussion om den här möjligheten med er andra SL. Tankar, input och irriterade forumbråk välkomnas.
I nya spelarboken finns ju regler för att spela som odöd. Det finns även en förslag på en alternativ regel som låter en död spelare fortsätta spelet som odöd. Det är ju en spännande tanke. Jag spelleder en grupp med fyra mer eller mindre totala nybörjare och självklart kommer frågan "vad händer om man dör?" upp. Jag sade såklart att om man dör så dör man, men det brukar alltid gå att lösa på ett bra sätt med en ny karaktär eller liknande. Standardsvar. Samtidigt har jag i åtanke att eventuellt låta den första som dör vakna upp igen som odöd, speciellt om det är tidigt under ett spelmöte och det skulle vara tråkigt att avsluta/pausa i 1+ timme... men jag är rädd för att det skulle skapa några problem. Det mest uppenbara är att de efter en sådan uppväckning tror att man inte kan dö "egentligen", även fast jag sagt att så är fallet. Det skulle göra dem till mer vårdslösa spelare som inte bryr sig lika mycket om konsekvenser, vilket i sin tur gör rollspelandet sämre i mina ögon. Sedan finns det problemet med att om jag låter en person fortsätta som odöd så kommer de antagligen räkna med att så alltid är fallet, och bli besvikna eller irriterade när deras karaktär dör på riktigt. Alltså att de upplever någon slags godtycklig orättvis bedömning från min sida. Har ni några förslag på hur man skulle kunna hantera det?
Omvänt så kan odödifieringen av en av karaktärerna vara en fenomenal story hook som kastar in spelarna i en helt ny värld med helt nya regler. Detsamma skulle kunna vara sant om en "total party kill" leder till att samtliga vaknar upp som odöda (kan förklaras med att platsen de är på/det som dödade dem har samma effekt på alla spelarna). Plötsligt kommer deras prioriteringar helt bytas - de kan inte längre sikta på att valsa tillbaka in i Tistla Fäste och sätta sig på ye olde tavern utan att genast hamna i trubbel. Kanske blir deras nya mål att söka ett sätt att vända förbannelsen och vakna till liv på riktigt igen - alternativt dö permanent?
Kort och gott skulle jag vilja ha en diskussion om den här möjligheten med er andra SL. Tankar, input och irriterade forumbråk välkomnas.