Efter cirka tio 3-4-timmarsspelmöten är gruppen framme vid Symbar. Ska bli kul att köra igång på riktigt. Men precis som jag misstänkte var det svårt att få dem dit jag helst ville från början – till palatset. Utifrån överblicksbeskrivningen och placeringen på nedgångarna från platån är sannolikheten stor att de beger sig till andra platser, men så får det bli.
Några råd till spelledare som ännu inte kört igång:
Låt färden till Symbar verkligen kännas som en färd genom Davokar. Många krokar finns i Monsterkodex, värt att läsa igenom. Det som finns förberett i äventyret är blir lite för lite för att presentera Davokar, tycker jag.
Det kan också vara värt att skapa fler detaljerade beskrivningar av alla de vackra kartor som finns. Här tycker jag generellt att äventyrsskaparna också hade kunnat anstränga sig lite mer för att skapa några fler detaljerade rum med föremål och varelser (Jag vet att detta tar tid och segar upp utgivningstakten, men ett par rum ytterligare per komplex, vore inte för mycket begärt). Att gå runt i 100 kala rum blir enerverande till slut, eller kräver att SL fyller hela äventyret. Som tur är har mina spelare bara hunnit söka sig igenom ett komplex, hittat föremål lite här och var, enligt tabellerna, men det saknas några detaljbeskrivningar i varje komplex. Det kan vara värt att ägna tid åt det som SL innan man kör igång.
I övrigt tycker jag att de stora penseldragen är intressanta, det blir kul spel i slutänden. Mina spelare har nu tagit sig igenom hela kampanjen fram till Mörkrets moder och börjar bli väldigt bra (även om jag infört många husregler för att dämpa rollpersonernas skador och läkande effekter). Så många kommer att dö under Mörkrets moder, det får bli så, men tillräckligt många frön har såtts i kampanjen för att nya karaktärer ska kunna ta vid där gamla föll.