Nekromanti Spränga bort 1m betong

oNsynlig

Veteran
Grrr var hittar hitar man hur mkt sprängkraft de tar för att komma igenom X sky?

Jag har tittat i Offensive o vanliga grundboken. Vill nämligen spränga bort 1m betong från 1Km avstånd!

Krille

Super Moderator
"Grrr var hittar hitar man hur mkt sprängkraft de tar för att komma igenom X sky?"

I SoldF eller i något av hemvärnets/försvarets sprängkort.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
var god elaborera...

Alltså. Hur menar du spränga bort 1m betong från 1 km ?

Vill du skjuta en projektil som färdas 1 km, träffar en betongvägg och spränger igenom den ?

Eller vill du detonera en sprängladdning så att 1m betong 1 km bort från sprängcentrum går sönder ?

oNsynlig

Veteran
Re: var god elaborera...

Jo de va lite oNtydligt :)

1m betong har ju SKY 18 vad krävs för sprängladdning för att komma igenom hela (vägg som e 1m tjock = det andra av dina exempel)? Tänkte detonera de på ca 1km.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Prova...

Prova kärnvapen /images/icons/grin.gif
Det är ungefär i den klassen du letar efter. Jag är iofs ingen kärnvapen expert, men jag tror inte att ens hiroshima kom igenom 1 m betong på 1 km från 'ground zero' som dom kallar det för.

Å andra sidan så är Hiroshima rätt mjäkig om man jämför medd dom kärnvapen som finns idag, och på ytterligare 60 år så lär dom inte bli svagare.

Kort och gott.
Prova kärnvapen.

seinet

Swashbuckler
Re: Prova...

Rättelse... Hiroshima är en stad, en stad som bombades av en kärnvapenbomb i slutet av andra världskriget, bomben hette om jag inte minns helt fel big boy och fälldes av planet Enola Gay (och om jag inte har helt fel betyder Gay "glad" eller "lycklig" eller något sådant, kolla texten till Cocaburra). Tror styrkan på denna bomb var 20kt (motsvarande 20 kiloton av sprängämnet trytol). Den första vätebomen som testades hade en styrka på 10 Mt (megaton, d.v.s. 500 gånger så stor). Big boy utplånade en stad på några få sekunder och fortfarande är det en större risk att få missbildade barn i denna stad än idag, trots att det var 57 år sedan.

Med dagens vapen med styrkan 10 Mt är verkningsradien av värmestrålningen cirka 40 km (av vad jag läst i NE, kan dock vara fel).

Dock så har man på senare tid insett att mindre robotar (skillnaden mellan robot och missil antar jag att alla vet) med större precision. MIRV-robotar (multiple independetly targetable re-entry vehicles) är roliga också, när dessa närmar sig målet delas dessa upp i mindre missiler med varsin stirdsspets... riktigt roligt! /images/icons/laugh.gif

/Seinet Wintermute - Detta är bara vad jag kommer ihåg från gymnasiet... (bifogar ett gammalt arbete om ämnet, dock inte så bra korrekturläst).

Nalle med AK4

Swordsman
Re: var god elaborera...

SL bestämmer att din projektil har tillräckligt stark verkan för att spränga bort detta. Ok jag vet att detta kan leda till diskussioner men ifall det inte finns något annat sätt...

chrull

Stockholm Kartell

Little Boy och Fat Man hette bomberna (nagasaki resp hiroshima)

oNsynlig

Veteran
Låt min formulera om frågan

Finns de något förhållande mellan SKY och Sprängfaktorn (Basradie o Skadeverkan)

ex. sätter du 1kg C4 på en 1m tjock betongvägg (SKY 18)

"1Kg C4 info"
Sprängfaktor= 1,3
Basradie= (1x2)^0,12x2x1,3= 2,9866../images/icons/frown.gif= 2m
Skadeverkan= (1^0,2)x10x1,3= Ob13T6

Ob13T6 gör ont på väggen.

men frågan e ju vad som krävs för att sprängabort den (och inte med oNnödigt mycket sprängkraft)

Krille

Super Moderator
Re: Låt min formulera om frågan

"men frågan e ju vad som krävs för att sprängabort den (och inte med oNnödigt mycket sprängkraft)"

En slagborrmaskin. Borra sedan ett hål per meter i basen på väggen, och fyll varje hål med ungefär ett kilo dynamex.

Ghorax

Veteran

"Little Boy" släpptes 6:e augusti över Hiroshima. Tre dagar senare släpptes "Fat Man" över Nagasaki. Båda städerna lades i runier och mellan 160 000 och 190 000 människor beräknas ha dödats

Umi Ryozaki

Veteran
Spränga betong...

Tja... Krille är närmast, verkar som han har varit med på sprängtjänsten i lumpen eller dyl.

Först borra några hål(10-12cm diameter) i en cirkel att plantera lite tentylpjäser med riktigt riktad RSV(Riktad spräng verkan). Sätt i sprängpatronerna med ihopkopplade pentyl stubin, som i sin tur är kopplad till en krutstubin eller annan utlösnings anordning via en annan sprängpatron.

Tänd, och bege dig 1 km bort innan pentylen smäller. (1km säkerhets avstånd enligt SÄKI när man spränger sten & metall)

Detta borde se till att ett betongen innanför RSV pjäserna faller ner/kan schatas ur.

Join the army they said.... See the world they said... I rather be sailing./images/icons/wink.gif

Tippis

Warrior
Regler?

Vill man ha regler för mängder, antar jag att det bara är att prova sig fram. Det vi har använt är följande metod:

Beräkna "Standardsprängeffekten", dvs se hur många ObT6:or laddningen du smäller av har, multiplicera med 3.75 (snittslaget för en ObT6:a) och se hur många extraskador det ger upphov till. För varje extraskada kan du ta bort x meter SKY 1 (vi har inte riktigt luskat ut hur mycket x är ännu, eftersom vi inte har sprängt så mycket saker i våra liv, men med lite speltestning kommer man nog snart fram till ett värde), dvs vill man spränga ett hål i något med SKY 5, blir hålet x/5 meter stort, och så vidare.

För att sedan rikta sprängkraften (dvs hålets riktning) åt rätt håll, slår man Sprängteknik som vanligt. Lyckas man är allt frid och fröjd - hål var det här - misslyckas man väljer SL om riktningen är fel eller om skadeverkan minskas, eller något dylikt. Väljer man "totaldestruktiv sprängning" (för att komma åt den där -Ob1T6 i svårighet på sprängaslaget), blir effekten ett sfäriskt hål med radie x/7 (för att kompensera för att du spränger åt alla håll istället för i en viss riktning).

Exempel: (vi antar i detta fall att x = 1)<blockquote>Dynamite Dushnak vill spränga sig igenom 50 cm betong (SKY 10). Till sin hjälp har han 1 kg gammal hederlig TNT. Skadeverkan blir 10, vilket innebär en standardskada på 37.5 (avrundat ner till 37), dvs 3 extraskador. Eftersom Dushnak vill ta sig igenom 1/2 meter material, räcker dessa 3 extraskador (om, som sagt, x=1) till att ta bort 6 SKY, dvs det blir inget hål igenom, men väggen är klart skadad. Huruvida det är en trovärdig effekt av 1 kg TNT avgör om huruvida x = 1 är trovärdigt eller inte.</blockquote>Sedan är det bara att räkna sig fram till vad som kan verka vettigt... Ha't så kul, och klaga inte på mig om det blir orealistiskt /images/icons/tonguea.gif

oNsynlig

Veteran
tackar

/images/icons/laugh.gif ääh de e bara att söka bidrag oss EU till att utveckla ett bra sprängsystem i ett spel (de skickar nog matrealet direkt hem i brevlådan)