Regler?
Vill man ha regler för mängder, antar jag att det bara är att prova sig fram. Det vi har använt är följande metod:
Beräkna "Standardsprängeffekten", dvs se hur många ObT6:or laddningen du smäller av har, multiplicera med 3.75 (snittslaget för en ObT6:a) och se hur många extraskador det ger upphov till. För varje extraskada kan du ta bort x meter SKY 1 (vi har inte riktigt luskat ut hur mycket x är ännu, eftersom vi inte har sprängt så mycket saker i våra liv, men med lite speltestning kommer man nog snart fram till ett värde), dvs vill man spränga ett hål i något med SKY 5, blir hålet x/5 meter stort, och så vidare.
För att sedan rikta sprängkraften (dvs hålets riktning) åt rätt håll, slår man Sprängteknik som vanligt. Lyckas man är allt frid och fröjd - hål var det här - misslyckas man väljer SL om riktningen är fel eller om skadeverkan minskas, eller något dylikt. Väljer man "totaldestruktiv sprängning" (för att komma åt den där -Ob1T6 i svårighet på sprängaslaget), blir effekten ett sfäriskt hål med radie x/7 (för att kompensera för att du spränger åt alla håll istället för i en viss riktning).
Exempel: (vi antar i detta fall att x = 1)<blockquote>Dynamite Dushnak vill spränga sig igenom 50 cm betong (SKY 10). Till sin hjälp har han 1 kg gammal hederlig TNT. Skadeverkan blir 10, vilket innebär en standardskada på 37.5 (avrundat ner till 37), dvs 3 extraskador. Eftersom Dushnak vill ta sig igenom 1/2 meter material, räcker dessa 3 extraskador (om, som sagt, x=1) till att ta bort 6 SKY, dvs det blir inget hål igenom, men väggen är klart skadad. Huruvida det är en trovärdig effekt av 1 kg TNT avgör om huruvida x = 1 är trovärdigt eller inte.</blockquote>Sedan är det bara att räkna sig fram till vad som kan verka vettigt... Ha't så kul, och klaga inte på mig om det blir orealistiskt /images/icons/tonguea.gif