Nekromanti Språkbruk....

Troberg

Sinister eater
Re: Swenglish über alles!

Svengelska är rätt kul, tycker jag. Ful, måhända, men kul. Man kan inte annat än älska monster som "behållare", och repliker som "min cleric curar den lighta wounden" eller "hur många turns har du left" kan lyfta vilket spelmöte som helst.
Eller som när någon i en annan tråd beskrev kur en karaktär svingade sin pick mot motståndaren...

Rosen

Myrmidon
Re: FAN!!!

Hmm... Jag roade mig med att kolla igenom den enda större novell jag skrivit (i Khelataarmiljö), och hittade elva kraftuttryck i den. Ämnessorterade:

"Förbannelse!"
"Må tusenfotingar lägga ägg i hans byxor!"
"Vegirns ögon, hur?"
"Vid Allmoderns sköte, vad skulle hon göra nu?"
"Allmoder, den flickan hade verkligen älskat honom!"
"Eldfader, vilken påfrestning det var"
"Vad i Caarevels namn kunde det vara"
"Caarevels tänder!"
"Caarevels kyss, hur mycket hade han druckit?"
"Caarevel ta den där ungen!"
"Tusen krooler, var var hon!?"

Det är bara de två första som inte är världsspecifika (den sista skulle iofs kunna översättas till "tusen demoner") de andra hänvisar till olika gudar i huvudpersonernas religion - och jag tänkte inte ens på det när jag skrev den, det var bara grejor som kändes naturliga för dem att tänka/säga. Så, nej, jag håller inte med.

--
Åke

magoo

Hero

Eller "hur många levlar" din gubbe är.

Jag har ibland försökt översätta men det blir oftast bara konstigt och töntigt, så vi kör svengelska så det ryker.

Det blir inte enklare ord med svengelska, snarare krångligare. Typ "Kan du forwarda det där mailet till mig?".

Troberg

Sinister eater

Jag har ibland försökt översätta men det blir oftast bara konstigt och töntigt, så vi kör svengelska så det ryker.

Det blir inte enklare ord med svengelska, snarare krångligare. Typ "Kan du forwarda det där mailet till mig?".
Det viktiga är att det funkar och inte tar för mycket tankekraft från spelet. Måste man tänka mer för att hitta på en svensk översättning av 'Armor rating' än att köra engelska så har svenskan redan stört för mycket.

Såg just att du bara har 150 inlägg! Du har ju skrivit jättemycket bra, jag skulle ha gissat att du låg över tusen! :gremshocked:

magoo

Hero

Såg just att du bara har 150 inlägg! Du har ju skrivit jättemycket bra, jag skulle ha gissat att du låg över tusen!
Allvarligt - jag fattar inte hur det kan finnas så många som ligger över tusen inlägg. Hur fasiken hinner man? Jag tycker att jag spottar ur mig inlägg snabbt som en kobra men jag lär nog aldrig komma mig upp i graderna innan ålderdomen (vissa skulle nog redan placera mig i det facket).

Men beröm är ju rena raketbränslet, så MER, MER, MER! :gremblush:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Såg just att du bara har 150 inlägg! Du har ju skrivit jättemycket bra, jag skulle ha gissat att du låg över tusen!"

Nä, jag har skrivit över tusen inlägg och inte ett enda har haft ett intelligent innehåll. :gremsmile:

Balderk

Swashbuckler

Ska jag vara ärlig så tyckte jag inte de där svordommarna var särskillt mycket att ha. Vissa uttryck kan jag gå med på att de kan höja stämningen (vilket jag tar i mitt svar på troberg) men de där lät bara fåniga... Ursäktar att jag säger det, jag vill ju inte vara alltför nerklankande på ditt verk eller att du ska ta illa upp men i det här fallet måste jag uttrycka mig på så sätt. Jag är ledsen att säga det men de här är exempel på hur svårt det är att hitta på bra svordommar i fantasy.

/Balderk, menar inget illa

Balderk

Swashbuckler

Nej för guds skull, te tillför ju massor av stämning!
Vad hade Judge Dredd varit utan "Drokk it!"?
Vad hade Farscape varit utan "Frell!" (och många andra)?
Vad hade Red Dwarf varit utan "Smeg!" och dess varianter som "Smeghead!"?
Okej, jag kan ge vika lite. Det finns bra svordommar som är påhittade också, och självklart kan de tillföra massor med stämning! Jag gillar svordommarna i WH40k bokserien "Gaunts Ghosts" där de säger "Feth" vilket tillför stämning. Men jag hävdar fortfarande att många bara låter fåniga och kan skippas, särskillt i rollspel, i böcker behövs det andra svordommar(även om de flesta i fantasyböcker också låter fåniga). Särskillt fantasy skulle jag tro är svårt att hitta på bra svordommar till. Och börjar man att säga en massa gudsnamn och liknande blir det bara rörigt, särskillt om man lägger till något fånigt efteråt. Jag säger inte att det inte går att hitta på bra svordommar, men dock att det är svårt. Men om någon har hittat på en bra svordom till ett fantasyrollspel så är det klart att man ska använda den som stämningshöjare, bara man inte gör det hela tiden då det blir tjatigt. Jag tror att de bästa påhittade svordommar är just sådana som "feth", "Frell!" och "Drokk it!" som är enkla ord som inte betyder något särskillt på något språk vi känner till... Nej, i rollspel funkar vanliga svordommar bättre, om man inte hittar på bra enkelordiga och betydelselösa svordommar med kraft i.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler

Allvarligt - jag fattar inte hur det kan finnas så många som ligger över tusen inlägg. Hur fasiken hinner man?
Är inte så svårt som man kan tro... Men det krävs väl att man svarar på en hel del saker också. Men måste helt enkelt vara lite mångsidig... Om man skriver fem inlägg per dag till exempel, tar inte allt för lång tid, så går det väl relativt snabbt att komma upp i tusen inlägg... 200 dagar bara :gremwink:

/Balderk

Krille

Super Moderator

"Jag är ledsen att säga det men de här är exempel på hur svårt det är att hitta på bra svordommar i fantasy."

Må ditt lösenord förkomma! Må din hårddisk ruttna, o du otrogne hund! Må Gates vrede drabba dig och ditt operativsystem, å det att du får blåskärm en gång i timmen till den dag som du ställs inför Bootsektorn att få din dom! Må all dina CD-skivor för evigt brinna i helvetet, och må BSA plåga dig med hembesök!

Vad är det med dagens ungdomar? Kan de inte komma på vettiga svordomar nuförtiden?

Nightowl

Champion
Re: Ordbruk och bokstavsskötsel

Jag föredrar att använda "modernt" språk, helt enkelt för att jag faktiskt råkar ha läst en del äldre svenska (och engelska, som vi också försökt spela på i våra dar) och tycker att "jag voro" stör mer än "okej". Däremot är jag positivt inställd till att använda mer eller mindre påhittade slanguttryck, åtminstone i begränsad omfattning. Men de ska hellre vara påhittade "moderna" ord än påhittade "gamla" ord.
Jag håller med om det första - jag har sett alldeles för många exempel på folk som försöker låta ålderdomliga, och låter som en tolvåring som leker Prins Valiant*.

Jag kan nog hålla med om det andra, men min favoritmetod är att hitta autentiska ord och uttryck, möjligtvis med något ändrad betydelse på grund av spelvärldens krav. Detta kan mycket väl inkludera äldre svenska uttryck.

Erik

<font size="1"> *FINNS det tolvåringar som leker Prins Valiant längre? </font size> :gremconfused:

Rosen

Myrmidon

Vissa uttryck kan jag gå med på att de kan höja stämningen (vilket jag tar i mitt svar på troberg) men de där lät bara fåniga...

Och om jag hade tyckt det hade jag förstås inte lagt upp dem - men ditt svar styrker iaf en misstanke jag hade. Jag tycker det låter som om du hakar upp dig på att "fantasy-svordomar" är påhittade, då de refererar till påhittade världar. Visst är de det, för oss, men de är det ju knappast för de rollpersoner som säger dem. Vill man undvika det får man vackert hålla sig till köns- och avföringsord.

Om du tänker på själva formen för såna svordomar så är de rätt historiska; många medeltida kraftuttryck hade formen av "Guds (valfri kroppsdel)!" - det engelska "bloody" sägs härstamma från svordomen "God's blood!" Det gäller förstås andra religioner också; jag misstänker att muslimer inte faktiskt säger "vid profetens skägg", men jag har själv hört indier svära vid Hanuman och vid Shivas petternicklas... så varför skulle man inte kunna svära vid Morgoth eller Takhisis?

Dessutom har fånigare kraftuttryck funnits i verkligheten - tänk på saker som "Great Scott!" (sägs hänvisa till en general i amerikanska inbördeskriget) "Store Caesar!" och "Gudars skymning!".

--
Åke

Klon

Hero

köns och avföringsord brukar ju vara ganska bra där...
de funkar ju i princip i var kultur man kommer till...

sen så kan man alltid i mer eller mindre främligsfientliga kulturer köra med nedslående saker kring de som inte kommer från platsen/är annorlunda...
förbannade utböling! (förbannelser är alltid bra :gremwink:)
eller klanka ned på fysiska attribut...
det fete fuling!!! (om det nu inte ses som fint att vara fet, vilket det på många platser gjorts eftersom det visar att man är rik nog att kunna bli det)
kortis! dvärg....
GLASÖGONORM!!! :gremgrin:

det finns ju en hel del förolämpningar på detta vis, även om de inte nu faller under svordommar direkt.
fast det är ju inte bara när man slår sig på tummen sommman svär så.... :gremsmirk:

Klon

Hero
bra inlägg

är det inte lättare att få över tusen inlägg om man bara skriver en massa skräp?
jag menar, sånt som man faktiskt inte behöver ta sig nån tid att tänka över

Feliath

Swashbuckler
Å andra sidan...

...blir jag alltid utskrattad när jag svär "Store Caesars gast!" :gremcrazy:

/Feliath - brukade faktiskt använda "Great Caesar's Ghost!" men har slutat

walium

Ganska töntig, faktiskt

De flesta svordomar har väl även ganska stor kulturell anknytning? Jag hörde på "Värsta språket" att Sverige och Nordeuropa överlag har tämligen mesiga svordommar, medan folket kring medelhavet och andra ställen gärna klämmer i med lång haranger om mammor, sex och diverse skändligheter. Varför skulle det vara så mycket annorlunda på medeltiden?

Rising

Vila i frid
Snyggt

""Vad i Caarevels namn kunde det vara"
"Caarevels tänder!"
"Caarevels kyss, hur mycket hade han druckit?"
"Caarevel ta den där ungen!""

Ooooh, det här gillade jag. Ofta när folk hittar på sina egna uttryck så blir det bara så att man får ett enda uttryck å sedan säger man alla att ska använda just det där uttrycket, medan vi människor ju gärna är väldigt kreativa med orden.

De där variationerna gav iaf mig en himla skön känsla av att befinna mig i en organisk, levande värld. Snyggt jobbat.

/Rising
som även tyckte att "allmoder!" kort och gott var ett ruggigt bra kraftuttryck.

Rosen

Myrmidon

De flesta svordomar har väl även ganska stor kulturell anknytning?

Ja, de beror väldigt mycket på lokala värderingar och vad som anses tabu - man svär med könsumgänge i USA, med toalettprodukter i Tyskland, och med lösaktiga mödrar i patriarkala kulturer. (Undantag finns förstås; USA är klart mer religiöst än Sverige, ändå är engelskans "hell" en rejält mycket mildare svordom än det svenska "helvete".)

Det hänger på vad folk associerar till, vilket är varför "Vid Vontar!" för mig känns lika rimlig som Eon-dvärg-svordom som att höra en jänkare utbrista "Jeezus!".
För att återvända till de där khelataariska kraftuttrycken låter t.ex "Eldfader" som just en sådan Jeezus (eldguden Thyliab är ganska bullrig och hetsig), medan "vid Allmoderns sköte" nog är ett rätt snällt uttryck i stil med "milde gud" (allmoderns sköte är var allt liv kommer ifrån).

Jag hörde på "Värsta språket" att Sverige och Nordeuropa överlag har tämligen mesiga svordommar, medan folket kring medelhavet och andra ställen gärna klämmer i med lång haranger om mammor, sex och diverse skändligheter.

Han har även ett långt kapitel om det i boken 'Jordens smartaste ord' - inklusive en del rätt kul exempel på kulturella missförstånd som kan uppstå i ämnet.

Hmm... I en fantasyvärld skulle man alltså kunna använda det för oss smågulliga "trollunge" som en grov förolämpning; underförstått att din morsa har pökat med ett.

Varför skulle det vara så mycket annorlunda på medeltiden?

Klart de hojtade saker om bajs och pillesnorkar på medeltiden också, fast det är ju inte särskilt världsspecifikt.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Re: Snyggt

De där variationerna gav iaf mig en himla skön känsla av att befinna mig i en organisk, levande värld. Snyggt jobbat.

Tackar!
Nu när jag tänker på dem ser jag vissa gradskillnader - Caarevel står för fruktan, svek, lögn och orättfärdighet, så "Caarevels kyss" låter som en ren förbannelse (en som blir kysst av henne lär det gå rätt illa för), och hennes tänder är förstås nåt man bör akta sig för...

/Rising som även tyckte att "allmoder!" kort och gott var ett ruggigt bra kraftuttryck.

I stil med "Heliga guds moder!" ?
Iofs, hon står för både kvinnlig fruktbarhet och kvinnlig, um, brunst, så det kunde ha en lite ekivok klang beroende på sammanhanget.

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Jag hörde på "Värsta språket" att Sverige och Nordeuropa överlag har tämligen mesiga svordommar, medan folket kring medelhavet och andra ställen gärna klämmer i med lång haranger om mammor, sex och diverse skändligheter.
Så det alltså dags att hitta på svenska svordomar kraftiga nog för att använda som färgborttagningsmedel?

Hmm... I en fantasyvärld skulle man alltså kunna använda det för oss smågulliga "trollunge" som en grov förolämpning; underförstått att din morsa har pökat med ett.
Eller farsa...