Ordbruk och bokstavsskötsel
Okej, gissa vem på forumet som läst för mycket lingvistik för sitt eget bästa
...
Jag föredrar att använda "modernt" språk, helt enkelt för att jag faktiskt råkar ha läst en del äldre svenska (och engelska, som vi också försökt spela på i våra dar) och tycker att "jag voro" stör mer än "okej". Däremot är jag positivt inställd till att använda mer eller mindre påhittade slanguttryck, åtminstone i begränsad omfattning. Men de ska hellre vara påhittade "moderna" ord än påhittade "gamla" ord.
Som ni märker sätter jag citationstecken kring "modern", och det finns faktiskt en orsak till det. Man har nämligen alltid talat moderna språk. Bellman talade inte 1700-talssvenska, han talade helt vanlig svenska. Shakespeare skrev inte 1500-talsengelska, han skrev helt vanlig engelska. Det är först efteråt som språk från en viss tid blivit "gamla" varianter av språket. Det här är förstås helt självklart, men jag tycker ändå att det förtjänar att nämnas.
I fantasyspel finns dessutom en aspekt till. Finns det någon orsak till att "gammaldags" svenska skulle representera språket i valfri fantasyvärld bättre än "modern" svenska? Man har kanske inte sagt "okej" i Midgård, men man har knappast sagt "nåväl" eller "förvisso" heller. Man har överhuvudtaget inte talat svenska (eller något annat språk för den delen).
Orsaken till att vi använder svenska är förstås att
vi talar svenska, och då anser jag att det är betydligt enklare (och kanske mer "realistiskt", vad det sen betyder i sammanhanget) att använda en form av svenska som vi behärskar helt och hållet (lika bra som rollspersonerna behärskar sitt modersmål).
---
Ett relaterat ämne: jag säger utan att tveka 'tisdag', 'onsdag' och 'torsdag' fast jag spelar i en värld där det aldrig funnits någon Tyr, Oden eller Tor (i motsats till den här världen, där åtminstone Tyr besöker forumet ibland
), och jag säger också 'juli' och 'augusti' i världar där det aldrig funnits någon Julius eller Augustus, också om det finns uppgifter om dagarnas och månadernas namn i spelvärlden. Det lilla man kanske förlorar i stämning är ändå mindre än det man förlorar om en känd astronom som rollpersonerna konsulterar måste bläddra i sina böcker innan han kan säga vilken månad det är...
JPS