Re: Mycket bra tråd!
Nu kanske jag beskrev en mikrohandling. Du verkar peka på ett exempel där spelarna stå inför en större mängd information. På ett sätt kan jag tycka att det är lite problematiskt att ställa frågan "Vad har ni för planer?" just därför att det tvingar spelarna till något. Kan det inte finnas en risk att man stressar dem?
Exakt, jag snackar om en större mängd information. Jag gillade dock ditt exempel med vaktmästaren. Så gör jag också ibland så att spelarna får någonting att följa och jag slipper fråga "Vad gör ni?".
Angående din motfråga. När frågan ställs blir det ett uppehåll i spelandet (man kan förvisso ta det in-game). Jag säger inte "Ni har ni tio sekunder på er, tänk ut något" utan jag använder frågan för att se vad spelarna har koll på i scenariot. Sedan kan jag fylla ut med frågor som "Men den här vaktmästaren. Vad har han med planerna att göra?". Det är lite som i D&D4, fast på ett annat sätt. Man sitter i förväg och optimerar sin rollperson (läs: planerar med gruppen) och sedan när man strider (läs: utför planerna) så har man visserligen valmöjligheter men grundmallen över hur man ska agera finns redan där.
Å andra sidan är inte berättelsespelen helt utan svaga sidor, dem heller. Hur spännande är det egentligen att möta en utmaning man själv till någon del skapat?
Jag känner inte igen mig i ditt exempel tyvärr, då jag ofta har en dold agenda som spelarna måste luska fram. Hur de luskar fram det är däremot upp till spelarna. När jag hittar på problem skiter jag i att hitta på en lösning. Svaret på problemet har jag kommit på (dold agenda - vem mördade Andersson?) men hur de får reda på svaret är upp till spelarna.
Jag är ingen renodlad berättarnisse som tycker att skapa storys är det coolaste i rollspel. Jag är å andra sidan inte heller någon problemnisse som tycker lösa gåtor är det roligaste i rollspel. Så jag kan nog tyvärr inte sättas i något fack (antagligen för att jag använder olika spelledartekniker beroende på situation).
Förstås en fråga om preferenser, men ändå vill jag understryka att det förblir omöjligt att utropa: "Å! Var det betjänten som var mördaren!" om man själva har varit en del av den kreativa processen.
Bara för att förtydliga. Mina spelare kan visst säga det eftersom jag har en dold agenda och då jag tar vara på spelarinflytande och den spänning och mystik som kan tillhandahållas av problem
som INTE sköts via resursmekaniker.
Han said:
Jag brukar vilja att spelarna då förklarar för mig vad de planerar och i vilken ordning de ska ta allting, för det gör att jag lättare kan få in eventuell information och lättare kan nysta ihop händelserna, där första händelsen kan hjälpa eller stjälpa den andra, för att få en minnesvärd upplevelse
Du kanske inte håller med mig, men jag vill hävda att detta är en kommentar kring
ansvar. Vem har egentlgien ansvaret för att spelstunden blir en "minnesvärd upplevelse"? Är det endast Spelledaren?
Du läser in för mycket.
Vi alla ska bidra till upplevelsen men jag snackade utifrån mitt spelledarperspektiv. Mina spelare bidrar till
min minnesvärda upplevelse genom att vara påhittiga och drivande. När de sitter och planerar är det njutning för mig som spelledare då jag lyckats engagera dem.
/
Han som känner att han kommer fylla på tråden efter nästa gång han spelat