Nekromanti Stämningsljud

GlueBall_UBBT

Warrior
Detta har antagligen varit uppe ett antal gånger innan, men jag fann inget jag behöver.

Min fråga: Var kan jag ladda hem stämningsmusik och ljud? Det jag söker är dels lugna låtar, episka låtar, ja låtar med fantasystämning. Jag undrar även om man kan ladda hem ljud som vinande vindar, spelande gräshoppor och kväkande grodor?

Jag vet att jag kan ladda hem från Kazaa eller dc++ men jag behöver ett filnamn att söka på. Kan någon vara snäll och lämna ett eller flera tips som just du tycker är bra och stämningsfullt, samt blivit använt med positivt resultat?

Tackar!

DODswe4

Hero
Zelda musik brukar vara bra (alltså datorspels musik) Final Fantasy 9 har också några bra delar.

Vilket spel rä det du ska ha musiken(ljuden) till?

Krille

Super Moderator
FMRDB - Krilles standardsvar

"Detta har antagligen varit uppe ett antal gånger innan, men jag fann inget jag behöver."

Å, det har pratats om förut, mestadels i Rollspels-forumet. Jag brukar svara med en länk till Filmmusiksrecensionsdatabasen. Den borde kunna ge dig titlarna i alla fall.

I vanlig ordning måste vi förstås påpeka att vi inte uppmuntrar till piratkopiering. Syftet med FMRDB är förstås att du ska köpa alla skivorna där.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Appropå det... [ANT/OT]

...skickade inte jag in en recension på soundtracket till Pirates of the Carribean till dig? Hittade den inte där nu :gremfrown:

/Vulf

chrull

Stockholm Kartell
Eftersom det idag inte är olagligt att ladda ned musik från nätet (däremot att dela ut, men vid årsskiftet blir det olagligt att ladda ned också.) så kan jag faktiskt uppmuntra till piratkopiering.

Dock har jag inga ordentliga tips, men det finns en massa plattor med ljudeffekter. Dörrar som knarrar, glas som splittras och liknande. De brukar heta saker som 101 Digital Sound Effects: Sounds of Horror.

De brukar dessutom finnas på butiker som buttericks eller andra välsorterade leksaksbutiker.

Annars kan man alltid försöka kolla efter ljudfilerna i installationskatalogen för det senaste crpgt du spelade. Flera datorspel kommer med kompletta arkiv av wav/mp3/ogg-filer som går att använda till mycket. Min personliga favorit är helt klart gta3-ljuden, och radistationerna (scientist is teh shit).

Sen kan jag alltid tipsa om Za Frûmi som vars två första plattor innehåller väldigt mycket naturljud. vatten som rinner, fåglar som kvittrar, orcher som smyger på sjungande alver osv.
Och än så länge är det inte olagligt att sno deras ljud för eget bruk. Än så länge.

Jag tror att det ska finnas hemsidor med wav-arkiv (wave-archive kanske den heter till och med?) med små ljud från diverse källor, det kan vara korta klipp från filmer (We had two bags of grass, seventy-five pellets of mescaline, five sheets of high-powered blotter acid, a salt shaker half-full of cocaine and a whole galaxy of multicolored uppers, downers, screamers, laughers... also a quart of tequila, a quart of rum, a case of Budweiser, a pint of raw ether, and two dozen amyls. But the only thing that worried me was the ether. There is nothing more irresponsible and depraved than a man in the depths of an ether binge...) och liknande.

För bara stämningsmusik så rekommenderar jag soundtrack till spel och film. Men om du berättar vad det är för spel som ska spelas, och tonen i kampanjen så kanske nån kan ge mer konkreta tips.

chrull

Rickard

Urverk speldesign
Ett tips är att kolla igenom alla ljudfiler till spel... eller söka efter spelens namn och ladda ner ljudkatalogerna.. Det är dock vääldigt mycket att söka igenom om du bara letar efter småljud..

Annars kan jag rekommendera "ambient" eller "nature sound" som sökord.. Detta går att finna på nätet (på hemsidor) också, men de brukar i regel vara av rätt usel kvalitet..

Här är lite trådar.. Jag orkade bara söka på dem som jag svarat på:
Det här med bakgrunds musiken...
Rollspels musik?
Stämningsmusik

Stämningstips (innehåller musiktips)
[color:\\"green\\"] • [/color] Fånga stämningen.
[color:\\"brown\\"] • [/color] stämningshöjande hjälpmedel
[color:\\"#666666\\"] • [/color] En perfekt spelkväll
[color:\\"yellow\\"] • [/color] Stämnings höjande saker.

En tråd som inte har något med frågan att göra, men jag hittade den medan jag sökte och förtjänar en länk
:tekopp: Att beskriva skräck.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har sökt rätt mycket efter ljud till sina spel, program och <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/galaxy_films/>filmer</A>

GlueBall_UBBT

Warrior
Stämningen i kampanjen

Det hela är en eonkampanj med lite skräckinfluense. Taget direkt från mitt utskick till spelarna:

Stämningstext
Längst bort i rummet låg ynglingen, ihopkrupen i ett hörn. Han var full och påverkad av flera olika örter. Det var oljudet som fått mig att gå hit. Det störde mina gäster och skrämde djuren i stallet. När jag såg röran i mitt tidigare fina rum trodde jag att jag skulle bli arg. Det blev jag inte, jag fylldes av medlidande. Stackaren hade spytt flera gånger och gjort ner sig. Det stank av piss och träck. Långsamt gick jag närmre pojken, han kröp snyftande ihop till en boll. Han hade kliat sig över ena armen så aggressivt att kläderna hans revats upp. Där på armen hade han det. Bölden som kliade. Liknade den något?

Han slog upp ögonen när jag stod alldeles över honom. Jag öppnade munnen för att fråga om han behövde hjälp då han sa ”Har du någonsin haft en god natts sömn”? Jag hann aldrig svara honom för han fortsatte ”Min sömn har tagits från mig, i drömmarna lurar det. Väntar, och slår till med grym styrka. Så hemskt, så hemskt. Drömmarna låter inte mig sova längre. De har blivit värre och flera. För varje natt, drömmer jag nya efter att jag upplevt de förra om och om igen. Det är inte drömmar, det är verklighet, känns som verklighet. Som om jag var där. Orkar inte mera, inte mera.”

Jag backade snabbt ut ur rummet och stängde dörren om honom. De rödsprängda ögonen och töcknet om hans sinnen. Han sade sanningen, jag kände det i min själ. Han var varken galen eller ljög. Mitt medlidande lämnade honom ensam i tystnaden som följde. Inge fler oljud från rummet. Inte på hela natten. Jag hittade honom på rummet dagen efter. Han var död, men såg lycklig ut. Äntligen kunde han sova, den eviga sömnen, må den vara drömfri.

Det tog några timmar. Sedan kände jag det, en kliande känsla på ryggen. Redan samma natt började jag drömma. Först lite obehagliga händelser till alltmer grymma slakter. Flera gånger vaknade jag den natten, tillslut vågade jag inte blunda längre, endast som vaken slapp jag undan dem. Jag hade fått dem, hans nattliga syner, grymma visioner om skräck och död. Evig smärta och fördömning då inte ens gudarna kan rädda ens själ ur den mörka avgrund som för alltid plågar en. Hans mardrömmar.

Bakgrund
Det är sen höst i Soldarn. Träden står kala och kalla vindar blåser emellan regnskurarna. Ännu har inte snön fallit, men det blir mörkare för var dag. Skörden är i stort sett helt bärgad och vinterarbetet är till att börja. Ljus stöpes, grisar slaktas, hudar garvas och fisk saltas. Folket drar sig tillbaka till gårdarna och området kring byn blir allt mer öde. Ibland hör man vargarnas klagande ylanden i natten. De vågar sig inte nära byn dock, har de aldrig gjort. Fast ingen släpper iväg sina barn ensamma ute i mörkret. De gamla visa sagoberättarna sitter varje kväll vid eldarna och berättar kusliga sagor för barnen. Det skrämmer dem från att vandra iväg ut i skogen och för att ramla ner i det kalla vattnet i ån. Det är här det börjar. En yngre man kommer ensam vandrande till byn och tar in på värdshuset. Han är annorlunda. Drogmissbrukare och sargad av långa vandringar. Han hade dock pengar att betala för sig, så han fick ett rum och så fin mat som värdshuset kunde avvara. Mannen drack mycket sprit och snart blev han full. Han var så redlös att han fick hjälp till sitt rum av utkastaren.

Dagen efter hade ynglingen gått bort i sömnen. Samtidigt går ryktet om mörka varelser i skogen och djur som beter sig konstigt. Omgivningen känns öde, mer öde än vanligt och kylan mer bitande. Värdshusvärden faller offer för en konstig sjuka och alverna i byn lämnar, alla utom en. Jägarna kommer ut ur skogen och hyr rum där de har råd, ingen vill vara kvar i mörkret om natten. I skogen står deras stugor gapande tomma och ensamma. Endast älvorna som dansar på morgonen och kvällen vågar sig dit.

Njordi

Veteran
Re: Stämningen i kampanjen

Det er tydeligvis skrevet mye om musikk som stemningsskaper her på forumet tidligere. Men til ditt bruk vil jeg anbefale noe ambient, nemlig Biosphere.
Spesielt cd'ene Substrata, Microgravity, Arne Norheim remix og Insomnia soundtrack (Den orginale svensk/norske, ikke den amerikanske remake'n)
Hvis du vil ha noe intens, kamp, noia eller chase lyd; Alien 3 soundtrack.