I Nerver av stål börjar jag med en stämningstext som ska läsas upp för alla spelare innan man börjar spela. /.../
Illustrationer, däremot, är menlösa. Vem fan sitter och visar upp bilder i spel som en kusin som kommit tillbaka från sin semester i Playa del borracho? Bilderna gör ingenting för att hjälpa mig att få till bättre spel, till skillnad från stämningstexter.
Jag kan köpa detta utifrån perspektivet att om en sak i rollspel inte kommer fram i spel så är det värdelöst. Jag tror dock att stämningstexter är precis lika värdefulla/-lösa som bilder i detta fall. Du anger själv att man ska läsa en stämningstext i ditt rollspel, men det är ett undantag i en stor flora av rollspel där stämningstexter i regelböckerna aldrig kommer att yttras under ett speltillfälle.
Vad båda bidrar med (vilket gör de inte helt värdelösa) är att sälja en stämning. Det kan vara mycket värt.
Det som gör stämningstexter något bättre än bilder är att rollspel främst är verbalt, inte visuellt. Stämningstexterna kan ge förslag på ord och formuleringar. Testa att beskriva några av bilderna från
Gemini, särskilt kläderna. "Tja, alven har lite svart läder och det är tåtar som hänger ned. Äh, tänk goth-alv!". Det är väääldigt många rollspelsbilder som lider av hur svårbeskrivna de är. Vad jag gärna hade sett var att rollspel hade bildtexter som beskrev bilden ifråga.
Mutant: UA hade detta – till viss del – vilket satte stämningen väldigt bra genom att sätta ord på den.
Bilder å sin sida underlättar navigeringen i boken.
Vad jag
hellre hade haft än både stämningstexter och bilder är texter som spelarna måste läsa igenom och på så sätt få stämning. Det kan vara rollpersonsgenereringsregler men också designmoment som "Välj en från listan", vilket gör att spelaren måste läsa igenom alla delar. Mycket bättre än att ha "rulla en från listan".
Polaris är ett lysande exempel, där deltagarna börjar tänka poetiskt med väldigt lite ansträngning. Det ni. Försök till det med antingen bilder eller stämningstexter!
(OK, gammel-
Kults korta stämningstext-blurbar gav, vad jag minns, en bra vägledning i hur spelledaren ska tänka.)