Nekromanti [Stålsökarna] BRP/Järn/RQ-hack - Magi, mana och magipoäng

IcarusDream

Anti-populist
I Stålsökarna finns Mana som en grundegenskap. Detta för att representera att alla alver i spelet är magiska varelser.

Mana används för att räkna ut magipoäng och hjältepoäng. Mana är lite grann som Kraften i Star Wars och Vitner i Trudvang. Även klasser som inte är schaman kan använda magipoäng på olika sätt, vargryttare kan spendera poäng för att kommnicera telepatiskt med sin präglade varg, ledslitare kan använda magipoäng för att hela nångon mer, jägaren kan använda dem för att öka på sin uthållighet. Mana används även vid "motståndsslag" emot magi. Magipoäng används även för att "fylla på" Hjältepoäng när man spenderat alla dessa. Man återfår 1 magipoäng per dag, schamaner återfår 5 per dag och man kan även "tanka" vid magiska noder.

Magi kommer fungera så att schamanen kan lära sig ett visst antal besvärjelser (lika många som Mana/2) som denne håller i huvudet. För att kasta en besvärjelse spenderar schamanen magipoäng för att kasta magin. Besvärjelser kostar mellan 2 (tex tända en fackla/lägereld) till 20 (skapa regn och åska över ett område).

IcarusDream

Anti-populist
Besvärjelselista (WIP):

Skapa eld
Kostnad: 2 MP
Tidsåtgång: 2 rundor (4 om materialet är fuktigt)
Ev. material: Fnöske av nåt slag
Effekt: Schamanen skapar en handfull eld, nog för att tända en lägereld eller en fackla.

Finna vatten
Kostnad:4 MP
Tidsåtgång: 10 rundor
Ev. material: Vatten och en pinne
Effekt: Schamanen blöter ner en pinne, utför besvärjelsen, efter detta kommer pinnen dra sig emot närmaste vattenkälla. Detta betyder att gruppen får +50 på att försöka hitta vattnet.

Slå rot
Kostnad: 10 MP
Tidsåtgång: 10 rundor
Ev. material: Aska och frön
Effekt: Schamanen gräver ner fröet och askan. Efter ritualen är utförd kommer fröet ha slagit rot. Detta garanterat att fröet slår rot och att det kommer växa (tex om man ska etablera en ny odlingsmark).

Telepati
Kostnad: 1 MP per ord och/eller kilometer
Tidsåtgång: 1 runda per ord
Ev. material: En mottagare
Effekt: Schamanen kan telepatiskt kommunicera med någon intelligent varelse. (Bör kombineras med Läsa tankar för bästa resultat)

Läsa tankar
Kostnad: 4 MP
Tidsåtgång: 2 rundor
Effekt: Schamanen kan fokusera och läsa en persons tankar. Kombinerat med Telepati kan denne kommunicera med mottagaren.

Fördunkla sig
Kostnad: 10 MP + 1 per person
Tidsåtgång: 5 rundor
Ev. material:
Effekt: Schamanen skapar ett dis av dunkel kring sig i 10 rundor. Under denna tid är alla i dunklet svårare att upptäcka och den som söker efter dem får -50 på Uppmärksamhet.

Jag fyller på denna allt eftersom...

Kostnad:
Tidsåtgång:
Ev. material:
Effekt:

kwarnberg

Swordsman
Jag är väldigt förtjust i tanken på drömvandring, det vill säga att besöka någon annan person drömmar. Tänkte låta Maror fungera så i mitt spel. Kanske fungerar i ditt med? Schamanen kan besöka och i vissa fall påverka den sovande personens drömmar.

Leon

Leo carcion
IcarusDream;n175945 said:
Besvärjelselista (WIP):

Läsa tankar
Kostnad: 4 MP
Effekt: Schamanen kan fokusera och läsa en persons tankar. Kombinerat med Telepati kan denne kommunicera med mottagaren.

:
Automagiskt genomskåda alla lögner och hemligheter?

Tänker du ha frammaningsbesvärjelser? Eller det kanske inte passar kosmologin?

IcarusDream

Anti-populist
Guran89;n176069 said:
Jag är väldigt förtjust i tanken på drömvandring, det vill säga att besöka någon annan person drömmar. Tänkte låta Maror fungera så i mitt spel. Kanske fungerar i ditt med? Schamanen kan besöka och i vissa fall påverka den sovande personens drömmar.

Jag har funderat på något sådant.

IcarusDream

Anti-populist
Peter;n176122 said:
Automagiskt genomskåda alla lögner och hemligheter?

Tänker du ha frammaningsbesvärjelser? Eller det kanske inte passar kosmologin?

Jag skulle säga att det är fall till fall. Man får nog slå ett "Förhöra"slag. Jag tänker mer att det är att man kan kommunicera med den andra. Tänk lite som en radio. Telepati är skicka, Läsa tankar är ta emot.

Den så är det inte så enkelt som att automatiskt veta om nån ljuger.. Om du ljuger för någon så går ju du inte och tänker "Lallala.. jag ljög för den andra personen.. lalalalal ingen kommer få reda på nåt". Tankar är ju mer avancerade och abstrakta än så.

Leon

Leo carcion
IcarusDream;n176134 said:
Jag skulle säga att det är fall till fall. Man får nog slå ett "Förhöra"slag. Jag tänker mer att det är att man kan kommunicera med den andra. Tänk lite som en radio. Telepati är skicka, Läsa tankar är ta emot.

Den så är det inte så enkelt som att automatiskt veta om nån ljuger.. Om du ljuger för någon så går ju du inte och tänker "Lallala.. jag ljög för den andra personen.. lalalalal ingen kommer få reda på nåt". Tankar är ju mer avancerade och abstrakta än så.
OK - logiskt. Det är inte en fullständig insyn i någons själsliv, utan mer sända och ta emot formulerade tankar

IcarusDream

Anti-populist
Nya besvärjelser:

Telekenisis
Kostnad: 2
Ev. material: -
Effekt: Schamanen kan med tankens kraft knuffa eller röra ett objekt som väger som mest 10 kilo.

Blixt
Kostnad: 4
Tidsåtgång: 1 runda
Effekt: Schamanen kan skapa en blixt som slår ut från dennes hand. Blixten gör 4T6 i skada och har kort avstånd. Varje extra MP som läggs på besvärjelsen er +1T6 i skada. (Notera att saker såsom metall, vatten m.m är strömledande)

IcarusDream

Anti-populist
Nya besvärjelser:

Spåra
Kostnad: 5 MP
Tidsåtgång: 20 rundor
Ev. material: Något som tillhör den/det man jagar
Effekt: Schamanen kan spåra någon eller något och får +50 på att finna objektet under ett dygn.

IcarusDream

Anti-populist
Stjälavandring
Kostnad: 10* MP
Tidsåtgång: 5 rundor
Ev. material:-
Effekt: Schamanen kan lämna sin fysiska form och ta en andeform. Det kostar 10 MP att aktivera, sedan 5 MP per 10 minuter schamanen vill behålla formen. Alla handlingar kräver ett motsåndsslag emot Mana för att utföra (såsom att flytta sig eller lyssna vad som sägs). Utföraren kan ej intrigera fysiskt med något i detta läge. Om den fysiska kroppen blir störd/skadad återvänder själen automatiskt.

IcarusDream

Anti-populist
Djursinne
Kostnad: 5
Tidsåtgång: 2
Ev. material: Något från aktuellt djur, hår/fjäll/ben
Effekt: Schamanen kan under en kort stund kommunicera med ett djur inom samma skog. Schamanen kan då förändra djurets känsla (från aggressiv till lugn tex) eller fråga enklare saker (såsom "Gick en tvåbening förbi här under förra natten?)"

IcarusDream

Anti-populist
Övermänsklig styrka
Kostnad: 5 * Speciell
Tidsåtgång: 1
Effekt: Schamanen kan öka styrkan på en person. Den kostar 5 att aktivera, sedan 1 per poäng man höjer styrkan med, plus 1 per runda effekten gäller. När en karaktärs styrka tillfälligt höjs så höjs även sekundära attribut(såsom skada och *5).

IcarusDream

Anti-populist
Otur
Kostnad: 5
Tidsåtgång: 1 runda
Effekt: Schamanen kastar en förbannelse på ett mål. Offret får -50 på alla slag under en timme.