IcarusDream
Anti-populist
I Stålsökarna finns Mana som en grundegenskap. Detta för att representera att alla alver i spelet är magiska varelser.
Mana används för att räkna ut magipoäng och hjältepoäng. Mana är lite grann som Kraften i Star Wars och Vitner i Trudvang. Även klasser som inte är schaman kan använda magipoäng på olika sätt, vargryttare kan spendera poäng för att kommnicera telepatiskt med sin präglade varg, ledslitare kan använda magipoäng för att hela nångon mer, jägaren kan använda dem för att öka på sin uthållighet. Mana används även vid "motståndsslag" emot magi. Magipoäng används även för att "fylla på" Hjältepoäng när man spenderat alla dessa. Man återfår 1 magipoäng per dag, schamaner återfår 5 per dag och man kan även "tanka" vid magiska noder.
Magi kommer fungera så att schamanen kan lära sig ett visst antal besvärjelser (lika många som Mana/2) som denne håller i huvudet. För att kasta en besvärjelse spenderar schamanen magipoäng för att kasta magin. Besvärjelser kostar mellan 2 (tex tända en fackla/lägereld) till 20 (skapa regn och åska över ett område).
Mana används för att räkna ut magipoäng och hjältepoäng. Mana är lite grann som Kraften i Star Wars och Vitner i Trudvang. Även klasser som inte är schaman kan använda magipoäng på olika sätt, vargryttare kan spendera poäng för att kommnicera telepatiskt med sin präglade varg, ledslitare kan använda magipoäng för att hela nångon mer, jägaren kan använda dem för att öka på sin uthållighet. Mana används även vid "motståndsslag" emot magi. Magipoäng används även för att "fylla på" Hjältepoäng när man spenderat alla dessa. Man återfår 1 magipoäng per dag, schamaner återfår 5 per dag och man kan även "tanka" vid magiska noder.
Magi kommer fungera så att schamanen kan lära sig ett visst antal besvärjelser (lika många som Mana/2) som denne håller i huvudet. För att kasta en besvärjelse spenderar schamanen magipoäng för att kasta magin. Besvärjelser kostar mellan 2 (tex tända en fackla/lägereld) till 20 (skapa regn och åska över ett område).