Nekromanti Störande

G

Guest

Guest
Är det fler som tycker att det är störande att kanpanje världana Trudvagn och Ereb Altor har mixats i hopp till ett forum. Expert och 91 har i stora likheter i regler också har de samma kanpanje värld. DoD6 och andra drakar och demoner utgåvor har ju ingen ting gemensamt förutom namnet. Jag störs fruktansvärt av att det två rollspelen har mixats i hopp i en smet, kan man inte ha två forum en för Trudvagn och en för Ereb Altor? Det är väll rimligt, eller är det en fråga om oficiela forum hit och ditt?

DiCif3r

Veteran
Det ska juh komma expert regler till DoD6 (dock om ett tag men ändå) det är juh möjligt att de reglerna är mer lika Expert och 91 reglerna...
Sedan skulle det bli jobbigt med 10000 forum, någonstans måste man sätta gränsen och de har gjort det vid titeln

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nu är det så här. Vad jag vet är DoD-forumet officielt och det är ju trots allt samma spel (Drakar och Demoner). Jag hade förstått ifall du klagat ifall DoD o DnD var samma forum. Och dessutom. Hur mycket du än bönar och ber kommer det inget nytt forum, och kommer det det så är det dataspel/magic/figurspels-forum... /images/icons/wink.gif

Eksem

Champion
Fast mycket är ju ändå gemensamt. Min adaption av Vikings fylleregler bemöttes med "var finns det Red Bull i Trudvang?", trots att jag hade EDD i åtanke =P

Krille

Super Moderator
"Är det fler som tycker att det är störande att kanpanje världana Trudvagn och Ereb Altor har mixats i hopp till ett forum."

Nej. Hur många världar finns det till D&D? Forgotten Realms, Ravenloft, Greyhawk, Dragonlance, Planescape, Spelljammer och ett skitlass till. De får nöja sig med ett forum. Varför skulle DoD få fler?

^ DeXteR ^

Veteran
TJa om det inte blir ett nytt forum så får man väl ta och börja skriva vilken version av dod skane gäller i rubrikerna....

Feuflux

omjonasson.se
Fast mycket är ju ändå gemensamt. Min adaption av Vikings fylleregler bemöttes med "var finns det Red Bull i Trudvang?", trots att jag hade EDD i åtanke =P

Det var så lite så...... har inte ens spelat i Trudvang....

G

Guest

Guest
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Nej. Hur många världar finns det till D&D? Forgotten Realms, Ravenloft, Greyhawk, Dragonlance, Planescape, Spelljammer och ett skitlass till. De får nöja sig med ett forum.

<hr></blockquote>

Okej det är ju väldigt trevligt, men är det någon som klagat?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Varför skulle DoD få fler?

<hr></blockquote>

Jag tycker du borde läsa om mit inlägg en gång till, där står svaret på din fråga. Btw hur lyckades du undgå att läsa det? Läser du bara några ord och sen svarar du, eller hur gör du?

Feuflux

omjonasson.se
Tycker du verkligen att det skulle behövas två separata forum? Jag tycker det fungerar fint med gemensamt forum, de flesta som frågar om saker rörande andra DoD-versionen än sexan talar om detta. Dessutom är det alldeles för få frågor om gamla DoD för att fylla upp ett eget forum...tycker jag.

Som Krille redan antytt så [color:blue]går</font color=blue> det att samsas på ett forum med flera versioner av samma spel.

G

Guest

Guest
Det blir inte 1000 nya forum bara för att man gör ett nytt!

DiCif3r

Veteran
Många bäckar små...
Vart ska man dra gränsen...
Ett till plus ett till plus ett till plus ett till plus ett till plus ett till plus ett till plus ett till plus ett till plus ett till plus ett till plus ett till plus ett till plus ett till plus ett till plus, det blir en massa...

Krille

Super Moderator
"Jag tycker du borde läsa om mit inlägg en gång till, där står svaret på din fråga. Btw hur lyckades du undgå att läsa det? Läser du bara några ord och sen svarar du, eller hur gör du?"

Frågan jag ställde var i betydelsen "D&D har ett (1) forum för alla sina världar och folk har inte problem med det. Varför skulle det vara ett problem för DoD som har färre världar?"

Mitt förslag är helt enkelt att skriva ett [Ereb], [Trudvang] eller [Chronopia] i rubriken om ett inlägg rör en specifik spelvärld. Personligen tror jag att det är lättare än att kajka runt mellan tre forum, och det går fortfarande att nå alla spelare av DoD om man nu skulle vilja det.

Krille

Super Moderator
If it ain't broke, don't fix it

"..ska man inte stäva efter att bli bätre då?"

Frågan är snarare om det är bättre med ett forum för varje version/spelvärld av DoD. Jag tycker inte det.

G

Guest

Guest
Tss Tss

Dina ord valser inponerar mig föga, dess utom är det ju gamla ny heter /images/icons/wink.gif ...Ja ja vi tycks inte komma nån vart här, dock anser jag att trudvagn skulle få ett eget forum. Drakar Forumet är störst, Trudvagn har ju inget gemensamt med Andra DoD upplagaor annat än namnet och borde därför få ett eget forum.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Inget annat gemensamt?

Hmmm, då har du nog en annan regelbok till DoD6 än vad alla andra har. Men, så kan det ju kanske vara. I min bok är en massa saker samma/lika som eller variationer av tidigare versioners regler. Det är väl egentligen bara nivåer och SK som inte varit med i nån vända tidigare. Och några småsaker till. /M

Re: Inget annat gemensamt?

Hela Erf-systemet är olikt, och bara det är ju 50% av Drakar och Demoner version 3-5 och själva spelmotorn. Sen är ju hela skadesystemet olikt( förutom det att rustingar fortfarande absar), inklusive hur brytvärde fungerar nuförtiden, och det är ju ytterligare 10 %. Sen får man inga modifiktioner för ålder om man väljer och det finns en grundegenskap som heter SPI samt inga magiskolor, det är väl ytterligare 10 %. Så utan att räkna in alla nya saker så kommer vi upp till 70% olikheter utan problem.

PS Fast det beror ju på hur man höftar procentsatser förstås. Men att erf-systemet är den dominerande och färgstarkaste delen i DoD3-5 tycker jag är självklart. DS