Christoffer
It's all pig.
Självklart en teknik.
Niklas73 said:I dramaturgin kan iofs en plotpunkt ha en väldigt hög laddning, den vänder storyn - vändpunkt på svenska men vi släpper det här. Du får gärna ta den långa också. Inte för att jag inte fattar men för att jag vill veta mer.
Grejen här är att "bomb" precis som "flagga" är intimt knuten med "spelare", som inte har en motsvarighet inom dramaturgin. I dramaturgin finns liksom aldrig något val. Du har en fixerad händelsekedja. Ett val finns naturligtvis i fiktionen, men vad som händer är förutbestämt av manusförfattaren. Manusförfattaren kan slänga in ett val som om det går år ena hållet resulterar i en skittråkig film/bok, för hon kan se till att karaktären inte gör det valet. I spel är personen som presenterar valet och personen som väljer två olika personer och det är jätteviktigt och har konsekvenser för vad som är en bra bomb. En bra vändpunkt kan vara en skitdålig bomb.Niklas73 said:I dramaturgin kan iofs en plotpunkt ha en väldigt hög laddning, den vänder storyn - vändpunkt på svenska men vi släpper det här.
Genesis said:Jo, du har rätt. Bomber är egentligen något som endast kan användas i en decentraliserad berättelse (se mitt inlägg ovan) eftersom det ger auktoritet till både spelledaren (som hittar på bomben) och spelaren (som bestämmer hur rollpersonen reagerar på den). Men jag vill fortfarande hävda att det är en teknik och inte en struktur.Poppe said:Hm. Att rälsa med bomber skulle jag påstå är en omöjlighet om vi inte låter termen degenereras till att beteckna plotpunkt eller liknande, vilket gör användningen utav den tämligen meningslös.
Niklas73 said:Jag håller med. Det är lite det jag diskuterat rörande vändpunkter kontra bomber och även då jag gick emot begreppet premiss. Ibland tycker jag det blir lite pretentiöst ordflummeri för saker som faktiskt redan finns som begrepp i andra världar. Och det är märkligt då det finns de som menar att om ett rollspel finns så finns det ingen mening att göra om det och ta bort alver och kalla det ett nytt spel: Demoner och drakar. Det här är lite samma sak men nu snackar vi begrepp och termer för regler och spelscenarion som uppfinns på nytt då man kan hitta dem i dramaturgin.
Nu hänger jag inte riktigt med. Vad är problemet med "premiss"? Det är ju inlånat från dramaturgin, är det inte vad du menar att man skall göra?Niklas73 said:Jag håller med. Det är lite det jag diskuterat rörande vändpunkter kontra bomber och även då jag gick emot begreppet premiss. Ibland tycker jag det blir lite pretentiöst ordflummeri för saker som faktiskt redan finns som begrepp i andra världar.
Niklas73 said:Okej så då skiljer man punkterna åt?
Niklas73 said:Tja diskussionen kan nog inte tas längre om jag inte kan förstå utan att spela och så är det kanske också. Förståelse kräver ofta att man _gör_ för att fatta ordentligt.
Arvid A. C. said:Bomber utvecklar karaktären, plotpunkter utvecklar historien. Rollspel kan vara karaktärsdrivet istället för historiedrivet.
Ram said:Arvid A. C. said:Bomber utvecklar karaktären, plotpunkter utvecklar historien. Rollspel kan vara karaktärsdrivet istället för historiedrivet.
Vart finns den definitionen av bomb...? Jag har alltid haft inställningen att en bomb är någonting som spelarna måste förhålla sig till, något som inte går att ignorera. Man kan bomba flaggor men jag har aldrig sett det som en nödvändighet.
Vad har jag missat?
Poppe said:Hm. Att rälsa med bomber skulle jag påstå är en omöjlighet om vi inte låter termen degenereras till att beteckna plotpunkt eller liknande, vilket gör användningen utav den tämligen meningslös.