Nekromanti Stable Orbit är inte ett bra namn?

Max Raven

T12-kultist
Genesis med flera ansåg att Stable Orbit var ett dåligt namn på mitt framtids-rollspel (där man drar runt i halvhårt sci-fi-universum som ett litet team utsänd av Federation---er Solära Ligan och utforskar/ser efter kolonier/etc, se full pitch nedan).

Själv är jag nog ganska bekväm med det, men vad vore ett bättre namn - har ni några bättre förslag?

Förslag som kom fram förra tråden:
Stabil Omloppsbana
Fjärran Horisont
Främmande solar
Fjärran horisonter
Fjärran Sol
L2: Främmande horisont

Legacy-namn:
Ett Steg Framåt
Great Leap
(Några andra som jag glömt och inte får ur oldsite)

Pitch
Stable Orbit är arbetsnamnet för tidigare Ett Steg Framåt, tidigare Great Leap. Pitchen är att rollpersonerna är civilisationens ljus (heh) och gör turer i rymden där man har vissa grova riktlinjer för vad som ska göras på gäller varje destination från sina chefer (vare sig cheferna representerar är nationsledare eller företag). Man far runt i relativt små skepp, som tar få passagerare, men samtidigt har man tillgång till topputrustning och teknologi bättre än kolonier utanför ligan. Tänk Star Trek, gör skeppen mindre (men ungefär lika kraftfulla), krymp besättningarna till ungefär 8 men gör alla högst kompetenta, gör de flesta kolonier till skitiga cyberpunk-hål, som om man skulle haft western-miljö för 22a århundradet. Så är man ganska nära rätt.

Progress report
Grundkonceptet är ganska mycket samma som det var tidigare, det är bara mer fokuserat och världen är mer fullödig nu.

Tid för färdigställande: Beror på takten i fortsättningen. Tror att inspirationstexterna ger draghjälp för systemet, och allt det får draghjälp av jobb plus sidoplugg. I denna takt, kanske januari. I utgång från tidigare resultat, aldrig eller om tio år.

Systemet: känns typ färdigt men måste läggas i ett google-dokument istället för utspritt i en anteckningsboks första 10 sidor plus några lösa tankar. Och speltestas och finjusteras, ofc.

Världen: Kommer mestadels bestå av att jag vräker ut blandat stoff på stableorbit.tumblr.com f n. Det jag eventuellt använder kommer ombearbetas en del. Övervägt:
*Slag där spelare bör lyckas men ofta ha någon form av konsekvens - ja, jag har ett system här
*Enkelt "det här är svårt/lätt" vid behov
*FitM med spelarursprungad pudelbelöning, lite likt vad jag hört om Tenra Bansho Zeros aiki och InSpectres
*Kraftupplägg snott från krank (Rotsystem), där augmenteringar (Augs) ger bonustärning och man kan välja att utmatta dem för att lyckas automatiskt.
*Intrigerande baserat på Järns klanschema plus typ Blå Himmels tänk (om jag kör med för spelarna öppna dolda agendor som RP har) - möjligen knutit till samma aiki-liknande mekanik.

Disposition: Jag har bara en vag aning vad gäller struktur och innehåll. Fluff, pitch, hur man spelar, startäventyr är väl de mest distinkta stora kategorierna. Sedan finns det mekaniskt hur vissa saker ska skötas i detalj, ge spelare hum om teknologinivå, med mera. Jag tänker för närvarande mig en tunn bok fokuserad på att spela, men vi vet hur de kan bli tjocka. Helst typ max 30 minuter efter man plockat upp boken om man är van. Behöver rota fram lite bra brädspelsmanualer att sno från. Jag har fortfarande en tanke om Pick up and play-fokus för ganska traditionella rollspel med samberättardrag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven;n109566 said:
Genesis med flera ansåg att Stable Orbit var ett dåligt namn på mitt framtids-rollspel (där man drar runt i halvhårt sci-fi-universum som ett litet team utsänd av Federation---er Solära Ligan och utforskar/ser efter kolonier/etc, se full pitch nedan).
Jag tycker att Stable Orbit är ett skitbra namn, men däremot antagligen på ett annat spel (jag har ju lovat att stjäla det till mitt hypotetiska hard sf-lir om det blir av).

"Fjärran Sol" tycker jag om, spontant. Öht tycker jag att "fjärran" ligger bättre i munnen än "främmande". "Främmande" är ett jobbigt ord, och inte så snyggt.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Håller med krank. Jag tycker att Stable Orbit är ett tokbra namn och skulle inte byta bort det.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag håller nog med Genesis med flera om att det är lite konstigt att ha ett engelskt namn på ett svenskt spel. Samtidigt är det väldigt svårt att hitta på bra namn bara utifrån pitchen. Särskilt eftersom jag inte fattar vad namnet 'stable orbit' har med pitchen ovan att göra. Men men, om jag fattat det rätt så vill vi att namnet signalerar rymd och är lite abstrakt/poetiskt?

Oändlighetens rymd
Stjärnfall
Civilisationens ljus
Moderskeppet
Tomhetens vita fläckar

kloptok

Pensionerad astrolog
Engelskt namn på svenskt spel känns konstigt. Jag skulle satsa på en svensk titel. Fjärran solar tycker jag verkar vara en bra titel givet pitchen. Och känns mer relevant med den pitch du skrivit ner ovan. Hur relaterar Stable Orbit till den?

Kolontitlar gillar jag inte.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Engelskt namn på svenskt spel funkar hur bra som helst i mina ögon. Vad skulle språket spela för roll?

Däremot är Fjärran Solar ett bättre namn rent estetiskt än Stable Orbit tycker jag.

slanfan

Hero
Varför inte ett ryskt namn på ditt spel? ryssarna är oxå i rymden :)

Y????????? O?????

luddwig

Lawful evil
Stable Orbit får mig att tänka på trav. Då är Fjärran Solar bättre men kanske inte hårt nog?

Arfert

Facit
Stable Orbit är ett bättre namn än alla tidigare förslag ovan.

Fjärran solar är snyggt, men mer ett Dune-liknande spel som utspelar sig enbart på en planet.. en värld med två solar.

Brior

Swordsman
Är dessa utsända från federationen på fredligt uppdrag eller snarare spioner / agenter / poliser / commandosoldater? Är de på plats i hemlighet eller öppet?

Om de är dolda / i hemlighet så får jag känslan av en rovfågel i väntan på tillslag. "Slagskugga" kanske?

Spontant känns det annars som att ett enstavigt förled till "Orbit" skulle låta bättre, typ: "Thin Orbit" / "Black Orbit" / "Pale Orbit" (som tekniska termer för dold omloppsbana). Eller bara "On Orbit" (dvs signal hem om att "Vi är på plats nu").

"Mission Orbit" skulle ju annars ganska bra beskriva vad det handlar om eller kanske mer udda "Kairos Orbit" (där Kairos var grekernas beteckning för "rätt ögonblick".

CapnZapp

Myrmidon
Jag tycker du ska döpa om denna tråd till "Stable Orbit är ett bra namn - varför?"

Det speglar att det ÄR ett bra namn, och låter dig utstråla självförtroende. Tycker det är synd att ditt namn associeras med en negativ tråd, helt enkelt.

(Jag vet ingenting om ditt spel men önskar dig lycka till Genesis)

Rickard

Urverk speldesign
I omlopp

Ny horisont

Bana runt främmande värld

Kontakt: ny civilisation

Uppdrag: Genesis

Jag gillar förslaget L2: främmande horisont.Det väckte tankar hos mig. Genesis i förslaget ovan är projektnamnet för dessa utforskaruppdrag.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Stable Orbit tycker jag är ett stabilt (haha!) namn. Det ger en bild om vad man pysslar om och förklarar spelet rätt okej, men jag tycker å andra sidan inte det är så där jättesexigt. Bortsett från Stabil omloppsbana så får jag mest fantasy-vibbar ur de andra namnen, och Stabil omloppsbana låte mer som torrtråkiga vetenskapsredovisningsterm (och är därmed ännu mindre sexigt). Så jag tycker det känns som ett namn som förklarar väl och det är det viktigaste. Att det är på engelska är inget som stör mig särskilt mycket.

Max Raven

T12-kultist
Apogee? (Apo-G? Apsis-G?) Perigee? (Peri-G? Periapsis? Apiapsis?

(Övervägde L2, men det är lite längre bort än jag tänkte)

Undertitlar: Främmande horisont
Fjärran värld
Approach
Ankomst/Ankomsten

'Rymdfart' - efter sjöfart, fast det kanske blir fel.
'Den längsta resan'
'Rymden viskar ditt namn'
'Månen var bara början'
Jag har antagligen läst för mycket gammal sci-fi...

Kalil

Swordsman
En stabil omloppsbana är en rak linje i krökt rumtid. Kanske "Rumtid" är ett möjligt namn? Speciellt om du hänger dig åt kvantmekaniskt/relativistiskt filosoferande i spelet.