Genesis med flera ansåg att Stable Orbit var ett dåligt namn på mitt framtids-rollspel (där man drar runt i halvhårt sci-fi-universum som ett litet team utsänd av Federation---er Solära Ligan och utforskar/ser efter kolonier/etc, se full pitch nedan).
Själv är jag nog ganska bekväm med det, men vad vore ett bättre namn - har ni några bättre förslag?
Förslag som kom fram förra tråden:
Stabil Omloppsbana
Fjärran Horisont
Främmande solar
Fjärran horisonter
Fjärran Sol
L2: Främmande horisont
Legacy-namn:
Ett Steg Framåt
Great Leap
(Några andra som jag glömt och inte får ur oldsite)
Pitch
Progress report
Själv är jag nog ganska bekväm med det, men vad vore ett bättre namn - har ni några bättre förslag?
Förslag som kom fram förra tråden:
Stabil Omloppsbana
Fjärran Horisont
Främmande solar
Fjärran horisonter
Fjärran Sol
L2: Främmande horisont
Legacy-namn:
Ett Steg Framåt
Great Leap
(Några andra som jag glömt och inte får ur oldsite)
Pitch
Stable Orbit är arbetsnamnet för tidigare Ett Steg Framåt, tidigare Great Leap. Pitchen är att rollpersonerna är civilisationens ljus (heh) och gör turer i rymden där man har vissa grova riktlinjer för vad som ska göras på gäller varje destination från sina chefer (vare sig cheferna representerar är nationsledare eller företag). Man far runt i relativt små skepp, som tar få passagerare, men samtidigt har man tillgång till topputrustning och teknologi bättre än kolonier utanför ligan. Tänk Star Trek, gör skeppen mindre (men ungefär lika kraftfulla), krymp besättningarna till ungefär 8 men gör alla högst kompetenta, gör de flesta kolonier till skitiga cyberpunk-hål, som om man skulle haft western-miljö för 22a århundradet. Så är man ganska nära rätt.
Progress report
Grundkonceptet är ganska mycket samma som det var tidigare, det är bara mer fokuserat och världen är mer fullödig nu.
Tid för färdigställande: Beror på takten i fortsättningen. Tror att inspirationstexterna ger draghjälp för systemet, och allt det får draghjälp av jobb plus sidoplugg. I denna takt, kanske januari. I utgång från tidigare resultat, aldrig eller om tio år.
Systemet: känns typ färdigt men måste läggas i ett google-dokument istället för utspritt i en anteckningsboks första 10 sidor plus några lösa tankar. Och speltestas och finjusteras, ofc.
Världen: Kommer mestadels bestå av att jag vräker ut blandat stoff på stableorbit.tumblr.com f n. Det jag eventuellt använder kommer ombearbetas en del. Övervägt:
*Slag där spelare bör lyckas men ofta ha någon form av konsekvens - ja, jag har ett system här
*Enkelt "det här är svårt/lätt" vid behov
*FitM med spelarursprungad pudelbelöning, lite likt vad jag hört om Tenra Bansho Zeros aiki och InSpectres
*Kraftupplägg snott från krank (Rotsystem), där augmenteringar (Augs) ger bonustärning och man kan välja att utmatta dem för att lyckas automatiskt.
*Intrigerande baserat på Järns klanschema plus typ Blå Himmels tänk (om jag kör med för spelarna öppna dolda agendor som RP har) - möjligen knutit till samma aiki-liknande mekanik.
Disposition: Jag har bara en vag aning vad gäller struktur och innehåll. Fluff, pitch, hur man spelar, startäventyr är väl de mest distinkta stora kategorierna. Sedan finns det mekaniskt hur vissa saker ska skötas i detalj, ge spelare hum om teknologinivå, med mera. Jag tänker för närvarande mig en tunn bok fokuserad på att spela, men vi vet hur de kan bli tjocka. Helst typ max 30 minuter efter man plockat upp boken om man är van. Behöver rota fram lite bra brädspelsmanualer att sno från. Jag har fortfarande en tanke om Pick up and play-fokus för ganska traditionella rollspel med samberättardrag.
Tid för färdigställande: Beror på takten i fortsättningen. Tror att inspirationstexterna ger draghjälp för systemet, och allt det får draghjälp av jobb plus sidoplugg. I denna takt, kanske januari. I utgång från tidigare resultat, aldrig eller om tio år.
Systemet: känns typ färdigt men måste läggas i ett google-dokument istället för utspritt i en anteckningsboks första 10 sidor plus några lösa tankar. Och speltestas och finjusteras, ofc.
Världen: Kommer mestadels bestå av att jag vräker ut blandat stoff på stableorbit.tumblr.com f n. Det jag eventuellt använder kommer ombearbetas en del. Övervägt:
*Slag där spelare bör lyckas men ofta ha någon form av konsekvens - ja, jag har ett system här
*Enkelt "det här är svårt/lätt" vid behov
*FitM med spelarursprungad pudelbelöning, lite likt vad jag hört om Tenra Bansho Zeros aiki och InSpectres
*Kraftupplägg snott från krank (Rotsystem), där augmenteringar (Augs) ger bonustärning och man kan välja att utmatta dem för att lyckas automatiskt.
*Intrigerande baserat på Järns klanschema plus typ Blå Himmels tänk (om jag kör med för spelarna öppna dolda agendor som RP har) - möjligen knutit till samma aiki-liknande mekanik.
Disposition: Jag har bara en vag aning vad gäller struktur och innehåll. Fluff, pitch, hur man spelar, startäventyr är väl de mest distinkta stora kategorierna. Sedan finns det mekaniskt hur vissa saker ska skötas i detalj, ge spelare hum om teknologinivå, med mera. Jag tänker för närvarande mig en tunn bok fokuserad på att spela, men vi vet hur de kan bli tjocka. Helst typ max 30 minuter efter man plockat upp boken om man är van. Behöver rota fram lite bra brädspelsmanualer att sno från. Jag har fortfarande en tanke om Pick up and play-fokus för ganska traditionella rollspel med samberättardrag.