Jag gillar att lira i stan, men jag håller med om att det kan kännas svårt. Det beror nog på att man lätt fastnar i dungeontänket, fast när man tänker närmare efter så är det ju trots allt inte så svårt. Som jag noterade att
Han skrev så har man ju egentligen allt där. Man får liksom se staden som en "dungeon" istället.
När jag lirar i stan brukar jag dock just göra allting "stadsigt". Medan riktiga mysterier och intrigspel kan vara lite klumpigt eller missanpassat i skog och mark så passar det ypperligt i städerna.
När jag lirar stadsäventyr så brukar jag försöka tänka på stadens demografi. Vad finns det för organisationer, vad finns det för gillen, personer, hemligheter och kontraster?
Nå, hur som haver. Det vi inte har i vildmarken har vi i städerna. Vi har en stark närvaro av politik och styre, organisation och förening, handel och därav kriminalitet osv. Allt det här kan man göra något av. Och jag tror inte att det egentligen spelar så stor roll om du inte är hyperinläst på fantasystäder eller inte. Du skulle kunna ta idéer från modern tid och andra settings och peta in där, speciellt just eftersom det är fantasy och möjligheterna liksom tolkningarna är många och rätt så fria.
Gillen är bra, speciellt eftersom i princip varje bred yrkesgrupp har ett, och att de kriminella gillena är högst intressanta och dramavänliga. Spontant kan jag slänga till ett uppslag jag kom på i stunden: Nya tjuvar har kommit tills staden. De har inte gått med i gillet och de stjäl som satan utan att betala de regelrätta andelarna till gillet. Gillet mister en massa pengar, kontroll och om inte sitt territorium. Gillesmästaren är inte glad och han sänder ut några spejare. Dessa lyckas dock bara få en glimt av några få av de främmande tjuvarna och innan man vet ordet av hittar man flera av sina spejare mördade. Det ser dock inte ut som att skadorna som åsamkats gjorts av en mänsklig hand - de är makabra. Ännu en twist helt enkelt. Gillesmästaren skulle mer än gärna kontakta lönnmördargillet, som de tidigare haft nära kontakt med, om de inte vore för den hätska fejd som uppstått mellan dem. Har de kanske ett finger med i detta? Gillesmästaren vänder sig därför till RP av en eller annan anledning.
Kort och gott, du kan leka med det mesta, bara du tillåter dig att leka runt ordentligt med saker och ting, och verkligen utnyttja stadens olika kontraster och vinklar. En kan kännas låst och grå, javisst, jag känner det själv ibland. Men det gäller att se möjligheterna. Släng ut alla tankar om grottkräl, och kan du inte det så gör grottkräl i stadsmiljö.
krank nämner kloakröj - ja, varför inte? Min erfranhet är dessutom den att det ofta uppstår saker av sig själva rätt så ofta i en stad. Jag minns vagt, för länge sedan, då RP fått tag i en karta över vad det nu var - en skattkarta eller liknande. Den stals från dem och sedan hände något som bara hände per improvisation. Rollpersonerna lyckades spåra tjuven men de var inte så smidiga när de konfronterade denne och stadsvakten kom och arresterade dem för en rad olika brott kring störande av allmänheten, olaga vapenförsel inom stadens murar, bruk av magi på allmän plats osv. Allesammans åkte i finkan. Plötsligt växte scenariot med en rad scener som innebar: RP måste bryta ut sig själva ur fängelset, de måste sedan bryta ut tjuven ur fängelset för att få tag i sin karta - vart finns den nu?! De måste dessutom bekämpa alla konsekvenser av deras alltmer tilltagande lagbrott.
Nå, hoppas mina exempel och mitt pepp kan vara till inspiration. Högst underhållande tråd. Me like.
Edit: Nu vet jag inte huruvida du föredrar strängt färdigskrivna saker eller inte. Jag tror dock på resonemanget som nämnts kring relationskartor. Om inte annat kan de hjälpa dig att tänka till medan du skissar på din kampanj. Att bara skriva upp en rad gillen och sätta relationer mellan dem kan vara mycket givande. Eller varför inte för den delen mellan olika betydande personer. Förövrigt är jag förvånad över att inte
Han själv ännu länkat sitt scenario
Vargavinter i den här tråden. Jag har själv inte spelat det än men hoppas göra det inom en relativt snar framtid. Jag har dock läst det, och det är urnajs, och jag tror att det kan vara bra inspiration här.