- En nybyggarfront har färre tänkbara områden. Jag vill ha universitet, rockarenor, och framför allt olika delar av staden som har olika "känsla". Jag gillar att ha en slum, ett glänsande affärsdistrikt, mil på mil av suburbia... Det gör att man kan variera både äventyr och plots utan att egentligen kräva några jättestora transportsträckor.Draugen said:Nåväl krank, du verkar vara väldigt bekväm med att spelleda i städer och ser inget problem med dem, mer möjligheter, korrekt?
Vad är det som gör storstaden till en lättare miljö att placera dina kampanjer i än låt säga en nybyggarfront där allt är litet och det är enkelt att faktiskt hålla reda på saker och som både spelledare och spelare får man en känsla av nära kontakt med folket som lever där.
Ge mig dina bästa verktyg!
- En storstad har fler fraktioner i sig; man kan börja sitt spel på liten area (ett kvarter, med dess viktiga typer) och sedan öka i scope genom att blanda in utomstående personer och organisationer - utan att behöva joxa med andra städer eller länder. Man kan få lika bra koll på folket i ett kvarter (eller i en byggnad) som man har med folket i ett nybyggarsamhälle.
Helt enkelt; en stad är som ett land, fast mer kompakt. I en stad har man olika kulturer som möts och tvingas samman och har konflikter, skarpa klasskillnader och goda möjligheter att variera motstånd och allierade samtidigt som man knyter en kärna av bekanta ansikten kring rollpersonerna. Alla fördelarna med nybyggarsamhället men inga av nackdelarna =)