Nekromanti Stadskartor

Targon

Hero
Jag undrar hur ni löser det med era stadskartor. Vad jag skulle vilja ha är förslag på metoder att snabbt och enkelt göra schyssta, klargörande och estetiskt tilltalande stadskartor (contradiction in terms?). Så hit med lite enkla lösningar som möjliggör någon form av massproduktion. :gremwink:

Jag ser det absolut inte nödvändigt att varje gata och gränd representeras på kartan. Det räcker, menar jag, med att de stora gatorna, stadsdelarna och viktiga byggnader är markerade.

Ni får gärna bifoga egna samples till era svar som illustration på hur ni jobbar. För egen del har jag tillgång till Illustrator, Photoshop och PageMaker (och naturligtvis även papper, penna, linjal och sudd :gremtongue:).

Arfert

Facit
jag gör mina kartor antingen för hand med tusch/stålpenna + eventeuellt dr martinfärger (eller akvarell)...

eller sp gör jag dom med Microsoft Expression (graphic designer), ett vektografikprogram snarlikt Illustrator, fast bättre på att göra linjer som ser ut som de vore handtecknade...

Det går att testa här:
http://www.microsoft.com/products/expression/en/default.mspx

Expression skapades inte ursprungligen av Microsoft, utan från början av Fractal som även gjorde första versionen av Painter.

Targon

Hero
Var är alla stadskartemakare?

Är tomasarfert den ende på forumet som gör snygga stadskartor? Är han månne den ende som gör stadskartor överhuvudtaget här? Jag hade väntat mig lite mer tips och erfarenheter av er andra. Att göra stadskartor kanske inte anses som en nödvändig pryl inom rollspelsmakarhobbyn. :gremwink:Eller är det så att ni inte vågar avslöja att ni gör era kartor med papper och penna? Jag vill dock höra allas erfarenheter, även från er som gör era kartor med papper och penna och som inte använder er av balla vektorbaserade ritprogram.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Har vi något att tillägga?

Är tomasarfert den ende på forumet som gör snygga stadskartor? Är han månne den ende som gör stadskartor överhuvudtaget här? Jag hade väntat mig lite mer tips och erfarenheter av er andra. Att göra stadskartor kanske inte anses som en nödvändig pryl inom rollspelsmakarhobbyn. Eller är det så att ni inte vågar avslöja att ni gör era kartor med papper och penna? Jag vill dock höra allas erfarenheter, även från er som gör era kartor med papper och penna och som inte använder er av balla vektorbaserade ritprogram.
Tja, jag skulle tro att vi inte har något att tillägga. Det du skrev i inledningsinlägget var ganska uttömmande vad beträffar grundläggande stadskarteritande och användande av papper och penna. Det som möjligen går att fördjupa sig i är diverse tekniker för att överföra kartan till lämpligt dataformat.

Papper, penna och sudd är överlägset. I sammanhanget vill jag citera vår lärare i stadsbyggnadshistoria som brukade säga "rita om, rita om, rita om". En bra regel.

Dewil

Krille

Super Moderator
Re: Var är alla stadskartemakare?

"Eller är det så att ni inte vågar avslöja att ni gör era kartor med papper och penna?"

Klart jag gör kartor med papper och penna. Titta i Västmark - det är där som du ser de få "stadskartor" (egentligen bykartor) som jag har gjort. De är mer av fågelvyskisser än kartor.

Resten... tja, jag gör huvudsakligen spel i moderna storstadsmiljöer. Det är inte en suck i helsicke att jag orkar kartlägga en normal stad i Tokyos storlek.

Targon

Hero

Resten... tja, jag gör huvudsakligen spel i moderna storstadsmiljöer. Det är inte en suck i helsicke att jag orkar kartlägga en normal stad i Tokyos storlek.
Nu kommer vi in på riktigt intressanta bitar. Själv jobbar jag för närvarande med en fiktiv stad med ca 700 000 invånare. Ganska stort (även om det fortfarande är långt ifrån moderna tiomiljonersstäder) och att rita in varenda jäkla gatstump och gränd och dessutom namnge dessa liknar mest ett ganska meningslöst livstidsprojekt. Förmodligen bör man kunna komma undan med att på en karta notera de viktigaste trafiklederna, stadsdelarna och särskilt viktiga offentliga byggnader. En sida av mig säger till mig att jag helt borde strunta i kartorna, medan en annan del säger att det nog vore bra att veta var Kungliga Skräpkammaren ligger i det fall någon wise guy-spelare får för sig att fråga var det ligger. Vete fan hur jag ska göra.

Targon

Hero
Re: Har vi något att tillägga?

Det som möjligen går att fördjupa sig i är diverse tekniker för att överföra kartan till lämpligt dataformat.
Jepp, just sådant hade varit intressant att höra fler konkreta synpunkter om.

Krille

Super Moderator

"En sida av mig säger till mig att jag helt borde strunta i kartorna, medan en annan del säger att det nog vore bra att veta var Kungliga Skräpkammaren ligger i det fall någon wise guy-spelare får för sig att fråga var det ligger. Vete fan hur jag ska göra."

Jag brukar säga saker som "Hallonvägen 42" eller "kolla i Gula sidorna" eller nåt i den stilen. I värsta fall får man väl ta en taxi.

G

Guest

Guest

Jag tycker väl att mina är helt okej trots att jag gör dem med papper och penna, men kan tyvärr inte skicka exempel, grunden görs på prickat papper (liknar rutat för er som inte vet) med blyerts, flexibel linjal och modellerbart suddgummi, sedan är det bra att rita ut almänna platser även om de är inomhus (tillexempel kyrkor mm), men i större städer gör jag vanligtvis bara en liten stadsdel.
Ett annat tipps är att göra de älsta husen först och sedan lägga till nya (du bör även rita ut gamla hus som är försvunna för att ha gett plats åt nya hus), detta gör stadsplaneringen mycket mer naturlig, tänk också på att olika distrikt (redlight univeristet etc) kan spridas ut över staden också i vissa städer (i vissa är det tillockmed blandat, se bara Göteborg).
Det är också bra att tänka över butiker med mera då mark nästan aldrig är gratis och torg är ofta ett fulgott alternativ till att ha en butik, lager etc kan skötas i hemmet.

Över till en fråga i grundinlägget som ioförsig redan är svarad på med den snygga kartan från tomasarfert, nej, estetiskt tilltalande och funktionell är inte ömsesidigt uteslutande precis som att position och hastighet inte är det (lite osäkerhetsprincip), du kan dock inte överstiga en viss grad utan att lägga på mer kött (det finns alltså en begränsning på hur mycket estet+funktion det kan vara per materiell vikt).

Hoppas det sista blev tydligt.
/Zorbeltuss

Krille

Super Moderator
Hallonvägen 42

...det var nog lite för internt vid närmare eftertanke. "Hallonvägen 42" är nån slags standardadress, ungefär som alla uppdragsgivare i Cyberpunk heter Mr Johnsson eller Mr Smith. Eventuellt kan det lokaliseras till exempelvis "Hallonstraße 42", "42 Hallon Road" eller "Rue du Hallon 42".

Numret 42 är dock alltid obligatoriskt, även om gatan bara har 16 adresser. Finns det skurkar i äventyret så bor de alltid på Hallonvägen 42.

G

Guest

Guest
Re: Har vi något att tillägga?

Vad är lämpligt data format, för mig är det papper men säg vad du tycker så kanske jag kan ge någon synpunkt.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Översiktskartor över storstäder, exempel

USA:s utrikesdepartement har översiktliga kartor över viktiga utländska städer där bara det allra, allra viktigaste (läs: USA:s diplomatiska beskickningar) är utmärkta. De kan kanske stå modell för beskrivning av en fiktiv storstad. Ett exempel som de flesta svenskar förmodligen kan relatera till är kartan över Köpenhamn. Enklare turistkartor brukar dessutom överlag vara väldigt översiktliga och i stort sett bara märka ut järnvägsstationen, flygplatsen och den aktuella hotellkedjans hotell.

När den frågvise spelaren undrar var Kungliga Skräpkammaren finns så kan du alltid hitta på något. Städer är aldrig planerade så att olika institutioner ligger på något smart ställe utan det mesta har vuxit upp lite hipp som happ. Kungliga Skräpkammaren byggdes troligtvis på en tomt som för tillfället var ledig och ligger inte på någon särskild plats av någon genomtänkt anledning. Det är alltså inte till nackdel för din kampanj om dina storstadskartor är väldigt odetaljerade.

Dewil

Targon

Hero
Re: Hallonvägen 42

Ja, man ska nog inte vara rädd för att improvisera. Det närmaste jag själv kommer en standardadress i min franskinspirerade värld är "Rue des Charpentiers" (alltså typ Snickargatan) med något nummer mellan 1 och 20.

MrG

Swashbuckler
Jag tar i princip alltid befintliga kartor... google-earth är också trevligt verktyg. Historiska kartor kan man hitta hos rätt handlare för fantasy. Och för sf... har jag fräckt utnyttjat spelare, bad en av dem att fixa kartan mot lätta specar :gremgrin:

LukeFagwalker

Veteran
Jag gör mina i paint....

det kanske inte blir världens snyggaste kartor. men vill man bara göra en enkel översiktskarta eller kanske en som ska vara lite svårtydd (t.ex. en skattkarta) så går paint bra.

en nackdel är dock att det är färbannat jobbigt att göra text till kartan i paint. och att de inte direkt ser ut att vara gjorda på en gammal pergamentbit av en vis man utan snarare som en ganska dålig men enkel karta.

jag kan tyvärr inte ge något exempel på en paintkarta eftersom jag är i skolan just nu men om någon väldigt mycket vill se en kan jag nog lägga upp en. annars kan ni ladda ner Kapten Brödskäggs skatt (som finns bland scenariona på rollspel.nu) där är alla kartor och alla teckningar och sånt gjorda i paint. men kom ihåg att de var de första paintkartorna jag gjorde och paintkartritartekniken har gått framåt sen dess.

///Luke Fagwalker