Nekromanti Star Trek - Vilken gillar du?

Duddmannen

Hero
Ah, Farscape...

Fasen vilken toppenserie det var! Måste älska alla dryga och småaktiga utomjordlingar (och jordlingar) som ställer till det för varandra. Och damen med frisyren - Chiana - var VERKLIGEN läcker!

/Duddmannen

PS
Helium-fisar ÄR skoj!

Mäster Pwyll

Veteran
Jag har litet blandade känslor för startrek....

The original series: :gremcrazy:
har jag bara sett filmerna, och jag anser att de var lite halvtaskiga faktiskt. Vissa, minns inte vilka, var rätt så bra faktiskt, men den där de åker bakåt i tiden för att rädda valar var, rent ut sagt, SKIT! :gremmad:

The Next Generation: :gremsmirk:
har jag bara sett två filmer av, Inscurecction och Generations, och jag tycker att det verkar vara lite halvt-som-halvt. Mycket bättre än TOS dock!

Deep Space Nine: :gremconfused:
har jag aldrig sett....spelat ett gammalt sega spel dock.

Voyager: :gremwink:
Nu börjar det komma någon vart. Jag såg bara lite hackigt, typ 2 avsnitt, missa 1 o.s.v men det vara rätt bra tyckte jag. Lite segt ibland, men detta räddas av Doktorn, som var en väldigt rolig karaktär. Det märktes dock att de ville skaffa lite tittare när de introducerade 7 of 9, i tajta trikåer. Men jag måste säga att man satt uppe och tittade lite då med....

Enterprise :gremsmile:
Har följt hela serien. Riktigt bra start! Men serien saktade ner lite väl mycket i andra säsongen. Ibland riktigt dryga avsnitt. Lite för "the american style idea" över det. Men jag tycker om iden med något som utspelar sig innan federationen. Även här tog de med en dam i tighta trikåer....

För att vara ärlig så tycker jag att det ska vara lite mer genomtänkta och sammanhängande avsnitt. Inte bara en massa "Oj-titta-en-planet!-vi-skickar-ner-kaptenen-chefsingenjören-och-vetenskafsofficern"-avsnitt. Det bästa som gått på teve enligt min mening är "Band of Brothers". Såg ett avsnitt och var fast! :gremlaugh:

LeJonklev

Swordsman
TOG: Har jag sett ett mindre antal avsnitt av och förkastat. Filmerna har jag dock sett alla och de är rätt bra, även om de blir gräsligt (eller snarare mysigt) oseriösa när skådespelarna själva börjar producera dem (självironi är en mycket bra egenskap).

TNG: Lam i början, skibra därefter. Även om man blir förbannad på att de är så värdelösa på att slåss (prepare phasers.......... prepare to fire phasers........... fire phaser) och vägrar springa (skeppet sprängs om fem sekunder, bäst vi går i lugn takt ned till warp coren).
The Inner Light är det bästa Star Trek-avsnitt någonsin gjorts. Har sett det ett 20-tal gånger och jag torkar fortfarande tårarna ur ögonen.

Voyager: Försöker desperat vara coolt. Och det lyckas de med. Men dessvärre är det det enda de lyckas med. Man skiter fullständigt i de underbara moraliska dilemman och frågeställningar som finns i de andra serierna.

Enterprise: Okej. Har en del bra avsnitt med star trek-moralisernade (vilket nästan krävs för att ett avsnitt ska vara bra enligt mig), the Cogenitor - mmm.
Blir mycket bättre i tredje säsongen då man får en mer övergripande, sammanhängande historia mellan avsnitten.

/Johan

G

Guest

Guest
TOS - Serien som inte har mer än retro effekter att ligga på, jag verkligen älskar avsnittet där de hittar ett sub-warp skepp från jorden med gen krigare från år 1999.

TNG - Filmerna är bra, och min favvo karaktär introduceras Borg-queen (9 av 10 trekkies föredrar seven of nine över borg-queen 9 av 10 vågar inte erkänna att de föredrar borg-queen), resten är alldeles för apolitiskt dravel.

Voy - ne voyne. Uch och fy. Men ett litet plus för Borg-queen.

Enterprise - Även om besättningen är helylleamerikannsk så är det trotts allt politiska intriger, pga detta riktigt nice.

Rymdbas serier - Politisk stationär såpa* som måste hålla på i ett år innan handlingen kommer igång.
*Såpa i meningen intriger och backstabbing.

DS9 - Som faktiskt var rippoff från b5 fastän b5 gjordes senare(*2). Serien bygger mycket på de "ONDA KAPITALISTISKA" ferengi, den är mycket skönare och karaktärerna är mer genomtänkta, iövrigt mycket startreck.

B5 - Serien där allt hänger samman, där ingen är helt ond (utom alla då förstås), där jorden är ett riktigt svintillhåll, där de flestas politiska syn är något dynamisk och alla andra positiva skaer som sagts.

*2 Manusförfattarna till b5 visade startrek teamet sitt utkast till en person som senare skulle skriva ds9 för att sälja detta, de ville inte köpa men ett år efter böjade ds9författaren skriva ds9. Ds9 sänds och då får ett annat företag upp ögonen för b5.

Earth above and beyond (slaget om tellus) - En trovärdig militär scifi som bör ses, tillsammans med b5 blir det många trevliga äventyrs uppslag.

Slarn

Excentriker
En trekker gör sin röst hörd...

Är stolt medlem i Trekkers i Södra Sverige, men vänta er inte att jag kan förklara paradoxerna i serierna o dyl!

The Original Series

Har bara sett en handfull avsnitt, och man sitter väl mest och fnissar åt effekterna och diggar nostalgin.

The Next Generation

Serien är begåvad med en riktigt bra besättning, gillar de flesta i serien utom möjligtvis Wesley då. Måste nog ha den bäste kaptenen hittills i Picard, och Data får man så klart inte heller glömma bort. Har sett några fler avsnitt än antalet TOS-avsnitt, men samtliga filmer med detta gäng. Den bästa är i mitt tycke First Contact. En helt okej serie trots att den börjar bli lite gammal och har något icke-kontinuerlig story. Dessutom har den det bästa titeltemat!

Deep Space Nine

Denna inkarnation av Trek-universat tar det hela ett steg längre. Mycket mer kontinuitet, hemlighet och intriger - samt mer gråskala när det gäller olika karaktärer och raser. Även några av Star Treks mest "normala" karaktärer - den fryntlige, småtjocke familjefadern O'Brien och de icke-hyperintelligenta ungdomarna Jake och Nog.

Voyager

Den första serie jag började se (när den gick på SVT), och när jag nu jämför den med DS9 tycks den ta ett steg tillbaka till Alien-of-the-Week o dyl. Annars en bra serie, eftersom det är denna jag studerat mest så kommer jag nog alltid att vara lite frälst i den.

Enterprise

Försöker få lite kontinuitet i storyn, det verkar som om Star Trek är på väg bort från de tidigare nämnda, trista, syndromet. I början var jag inte så glad i prequel-temat, men nu börjar jag tycka att det är en smula underhållande. En smula amerikansk kapten, men det kanske är som det ska vara i början innan Archer börjar utvecklas mer som karaktär och så.
Serien når dock inte upp till samma standard som DS9, VOY och TNG.

magoo

Hero
Mina kommentarer:

TOS: Fantastisk, med undantag för verkligt sopiga effekter och tragiska kvinnliga karaktärer, men man får förlåta dem, ty tiden var sådan. Ingen Star Trek har kommit i närheten av något så underhållande som samspelet mellan Spock och McCoy. Extra intressant blir serien när man läser skådespelarnas självbiografier, en hel del rivalitet och knivhugg i ryggen och så klart har alla olika bilder om vad som egentligen hände och vem som egentligen behandlades illa av de övriga... Det bästa avsnittet är för mig Mirror Mirror World med en "ond" Enterprise-version, samt City on the edge of forever, en riktigt väl genomarbetad historia. Amok Time när Spock drabbas av parningsfebern Pon Farr är också riktigt kul.

TNG
Jag gillar Picard och flera av karaktärerna, t ex Q och Worf. Tasha Yar var en härlig karaktär som tyvärr fick gå och dö under första eller andra säsongen. TNG har några riktigt bra episoder, särskilt där Worf är inblandad och flera dubbelavsnitt som är klassiker. Tyvärr tycker jag att serien innehåller en del störande moment, t ex Wesley Crusher och andra barn, dessutom blir den fånigt "rolig" emellanåt av en typ som jag inte gillar, typ "Picard har en lustig peruk, ha ha... eller Worf drattar på rumpan, ho ho..." Jag sätter trots allt TNG som delad etta med TOS

DS9
Jag har bara sett en säsong och jag fullkomligt avskydde kaptenens odräglige tonårsson och alla stinkande Ferengis, som är så fula. Borde kanske ge DS9 en chans till, men så fort jag tänker på de beniga tonårspojkarna i sina trikåer så får jag spykänslor. Urrrk! Shapeshiftern var dock en cool karaktär.

Voyager
Nä, usch och fy! Snacka om teknobabbel som kan förstöra en annars potentiellt bra serie. Jag har väldigt svårt för tråk-Tuvok och hatar att för många avsnitt löser sig med osannolika händelser, t ex "jamen om vi reser tillbaka i tiden så är ju allt grönt!" Om Kathryn hade satt på sin number 2 så hade jag varit nöjd, men flera års ständigt suktande gjorde mig less till tusen. I Farscape skulle de ha varit i säng innan episod 1.

Enterprise
Jag gillar den! Jag gillar TPol, Tucker och den sure brittiske vapenexperten. Kaptenen är ruskigt lik min egen impulsive chef. Storyn är enkel, back to basics och de logiska luckorna är lika härligt avgrundsdjupa som i TOS. Doktorn är också rolig, jag kommer att fortsätta kika.

Babylon 5
Det hör inte hit, men jag kan inte låta bli att skriva att jag tycker att Babylon 5 jämte Farscape är det absolut bästa som gjorts i TV-serieväg. Jag gottar mig just åt säsong nr 4 på DVD. Visst, den är gammal men storyn! Raserna! Karaktärerna! Psi Corps! Nästan inget slår säsong 4 av Babylon 5.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Deep Space Nine

Och det finns otvivelaktigt flest klingons i DS9, vilket också är ett mycket, mycket stort plus!
Och här trodde jag att det var ett stort minus till en annars alldeles utmärkt serie :gremtongue:

Krille

Super Moderator
Re: Deep Space Nine

"Och här trodde jag att det var ett stort minus till en annars alldeles utmärkt serie"

Man kan inte förakta en ras som har ordspråk som "fyra tusen strupar kan skäras upp på en natt av en man om han springer" eller "hämnd är en rätt som bör serveras väl kyld".

Staffan

Myrmidon
Re: Fartygscheferna

Man får intrycket att han ser mera till USA och sig själv än till federationen,
Nja, Jorden/mänskligheten snarare än USA, eftersom USA inte finns längre efter tredje världskriget. Och att han sätter Jorden framför federationen kanske inte är så konstigt eftersom de än så länge inte finns någon federation - de ickemänniskor som finns på Enterprise är där av tre olika anledningar:
1. T'Pol är där för att hon kan en massa saker i egenskap av vulcan, plus att hon ska hålla ett vakande öga på de där skumma jordlingarna. (Ändras lite så småningom, men det är grundidén).
2. Phlox är där som en del av ett utbytesprogram som Vulcanerna administrerar. En denobuler tjänstgör i Starfleet, medan en människa tjänstgör i denobulernas motsvarighet.
3. Porthos är där i egenskap av Archers husdjur.

Robert Jonsson

Visserligen inte...

...men jag tycker ändå att tendensen var att de Klingonbaserade avsnitten var tårkigare än de andra. Men visst i sjunde säsongen i krigsfasets slut så var det rätt härlig stämning med dme också.

Saxifrage

Hero
Ett förtydligande

Hmm, som vanligt uttryckte jag mig lite mer konkret än vad jag hade täckning för. Tack för historielektionen.

Det jag menade med mina synpunkter på Archer är framför allt att jag saknar en del av stämningen från tidigare serier: jag har tidigare uppfattat Star Trek som en serie om samförstånd och fredlig samexistens mellan skilda nationer och raser: amerikaner, ryssar, vulcans och andra jobbar tillsammans och respekterar varandra, i kamp mot uppenbart aggressiva raser med mindre fredliga värderingar (Klingons etc). I "Enterprise" handlar det snarare om ett slags kallt krig där vulcanerna är skumma besserwissers och de flesta raser verkar ses med varierande grad av misstro. Det leder IMHO också till att Archer verkar sakna den vidsynthet och respekt som var självklar för Kirkan och de andra. Därför tycker jag att han verkar mindre sympatisk. Men det är bara min analys. Uppenbarligen finns det andra som är mer pålästa.

Robert Jonsson

Håller med, men undrar...

Har inte sett mycket TNG - men av den beskrivning som du ger Piccard känner jag igen i Sisko (bortsett från franskan :gremtongue: ). Men, för mig faller han bort då jag inte sett speciellt mycket.

Annars känner jag igen mig mycket i åsikterna du har om Kirk, Janeway och Archer :gremsmile:

Så då kanske man vågar sig fråga varför du utlämnade den främsta (IMHO) kaptenerna i Trek-universumet? :gremconfused: Nämligen Benjamin Sisko som figurerar i Deep Space Nine? Missat serien? Eller räknar du bort honom för att han spenderar stor del avtiden på en rymdstation?

Nkari

Veteran
Har precis kollat igenom season 2-5 av Bab 5 under en 2 månaders tid, Lätt den bästa sci-fi serien som gjorts, allt hänger ihop, och koncept som onda och goda är riktigt intressant (Älska shadows!). Samspelet mellan de olika ambasadörerna är riktigt underbart.. helt enkelt en serie som lätt är värt pengarna.

Star Trek (all of them), tja vet inte riktigt.. gillar inte att alla avsnitt inte hänger ihop.. hatar det rent av, och alltid samma basic story, skeppet pajar.. typ. . neeeh, mer Bab 5 för mig. dock så var pilot avsnittet för season 6 ruttet..

Andromeda har sin charm, hehe.. på ett B-it vis.. gillar Tyr anasasi som fasen, dock så lider dylan av "spelat herkules" syndromet.