Mina kommentarer:
TOS: Fantastisk, med undantag för verkligt sopiga effekter och tragiska kvinnliga karaktärer, men man får förlåta dem, ty tiden var sådan. Ingen Star Trek har kommit i närheten av något så underhållande som samspelet mellan Spock och McCoy. Extra intressant blir serien när man läser skådespelarnas självbiografier, en hel del rivalitet och knivhugg i ryggen och så klart har alla olika bilder om vad som egentligen hände och vem som egentligen behandlades illa av de övriga... Det bästa avsnittet är för mig Mirror Mirror World med en "ond" Enterprise-version, samt City on the edge of forever, en riktigt väl genomarbetad historia. Amok Time när Spock drabbas av parningsfebern Pon Farr är också riktigt kul.
TNG
Jag gillar Picard och flera av karaktärerna, t ex Q och Worf. Tasha Yar var en härlig karaktär som tyvärr fick gå och dö under första eller andra säsongen. TNG har några riktigt bra episoder, särskilt där Worf är inblandad och flera dubbelavsnitt som är klassiker. Tyvärr tycker jag att serien innehåller en del störande moment, t ex Wesley Crusher och andra barn, dessutom blir den fånigt "rolig" emellanåt av en typ som jag inte gillar, typ "Picard har en lustig peruk, ha ha... eller Worf drattar på rumpan, ho ho..." Jag sätter trots allt TNG som delad etta med TOS
DS9
Jag har bara sett en säsong och jag fullkomligt avskydde kaptenens odräglige tonårsson och alla stinkande Ferengis, som är så fula. Borde kanske ge DS9 en chans till, men så fort jag tänker på de beniga tonårspojkarna i sina trikåer så får jag spykänslor. Urrrk! Shapeshiftern var dock en cool karaktär.
Voyager
Nä, usch och fy! Snacka om teknobabbel som kan förstöra en annars potentiellt bra serie. Jag har väldigt svårt för tråk-Tuvok och hatar att för många avsnitt löser sig med osannolika händelser, t ex "jamen om vi reser tillbaka i tiden så är ju allt grönt!" Om Kathryn hade satt på sin number 2 så hade jag varit nöjd, men flera års ständigt suktande gjorde mig less till tusen. I Farscape skulle de ha varit i säng innan episod 1.
Enterprise
Jag gillar den! Jag gillar TPol, Tucker och den sure brittiske vapenexperten. Kaptenen är ruskigt lik min egen impulsive chef. Storyn är enkel, back to basics och de logiska luckorna är lika härligt avgrundsdjupa som i TOS. Doktorn är också rolig, jag kommer att fortsätta kika.
Babylon 5
Det hör inte hit, men jag kan inte låta bli att skriva att jag tycker att Babylon 5 jämte Farscape är det absolut bästa som gjorts i TV-serieväg. Jag gottar mig just åt säsong nr 4 på DVD. Visst, den är gammal men storyn! Raserna! Karaktärerna! Psi Corps! Nästan inget slår säsong 4 av Babylon 5.