Nekromanti Star wars d6 och Gondica

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Båda har samma grundtänk: grundegenskaps- och färdighetsvärden representeras av ett antal T6. Slå högt så lyckas du.

Jag är ingen expert på Star Wars d6, eftersom jag inte har läst det på många år, så jag minns inte om där finns den viktiga distinktionen mellan S-, K-, Q- och T-slag (svårighet, kunskap, kvalitet och tävling) för färdigheter och grundegenskaper. Dessa fyra är en grundval i Gondicas spelsystem.

Särskilt så är Q-slagen viktiga, eftersom de används när man "tillverkar" någonting (en pryl, en dekokt, en dikt, osv) och de avgör hur bra detta något blir.

K-slagen används för att avgöra hur mycket av den önskade informationen rollpersonen har i minnet (viktigt för akademiker).

T-slagen används när två färdigheter/grundegenskaper tävlar mot varandra (t ex SYN mot Gömma sig).

I övrigt är det rätt så stora skillnader när det gäller strid och skada. Rollpersonerna är mer ömtåliga i Gondica.

Jag gillar idén med ett färdighetssystem som är öppet uppåt. Med procentbaserade färdigheter blir det massa strul så snart rollpersonen går över 100% i en färdighet, men i Gondica kan en rollperson med lite möda bli jätteduktig och svischa fram. Sedan gillar jag känslan att ta åtta tärningar och slå.

Jag önskar att jag hade läst Feng Shui innan jag skrev Gondica. Nu gjorde jag det först för en månad sedan. Där finns en hel del schysst tänk om hur man speedar upp strider.

Helmgast
Sedan gillar jag känslan att ta åtta tärningar och slå.
Vi har samma synsätt på tärningspölar.

Jag önskar att jag hade läst Feng Shui innan jag skrev Gondica. Nu gjorde jag det först för en månad sedan. Där finns en hel del schysst tänk om hur man speedar upp strider.
Vad är poängen med Feng Shui då?

Jag gillar idén med ett färdighetssystem som är öppet uppåt.
Finns det nån Ob-funktion i Gondica?

F-6

Veteran
Spelarna har större frihet att beskriva hur deras spelarroller tar itu med statist-SLP-er.
Detta får du mycket gärna utveckla lite, det låter intressant.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Feng Shui

Detta får du mycket gärna utveckla lite, det låter intressant.
Istället för att skada en statist med en attack kan spelaren välja vad förslags resultat han vill uppnå. Ett exempel vid obeväpnad närstridsattack: "Min rollperson ska slå undan fötterna för vakten och sätta handbojor på honom när han sprattlar på marken." Om attacken lyckas sker exakt detta.

Detta slags trick får dock inte användas på fientliga huvudrollsinnehavare, eftersom de är lika skickliga som spelarrollerna.

F-6

Veteran

Ah, ok, så man förutsätter att karaktären är såpass mycket skickligare (eller åtminstone viktigare) än statisten att denne inte har mycket till chans? Lite mer cinematiskt?

Nightowl

Champion

Lite mer cinematiskt?
Mycket mer cinematiskt. Feng Shui bryr sig också ganska lite om vapens prestanda i verkligheten, eftersom sådant inte spelar någon som helst roll i de actionfilmer de simulerar. Jag menar, om jag minns rätt får man bonus i eldstrid om spelaren gör en överdriven patron-ur-rörelse... :gremlaugh:

Det här är en mycket sympatisk inställning EMU.

Erik

F-6

Veteran

Heh, udda men rätt kul sätt att se på saker och ting. Faller inte mig helt på läppen, men det låter som ett kul koncept.

Axelsson

Warrior

Nu har du ju ett bra uppslag till nästa gondica-artkel i fenix.

/Mattias - ikapp Anders :gremgrin:

Storuggla

Champion

"Jag menar, om jag minns rätt får man bonus i eldstrid om spelaren gör en överdriven patron-ur-rörelse..."

Om rollpersonen har en hagelbrakare och spelaren gör en pumprörelse för och hojtar "KA-CHINK!" så ökar skadan med +1. Vilket helt klart är värt det. Lag-Robban är nog min husgud. :gremsmile:

Storuggla, viker inte från Vedklabbe däremot

Dimfrost

Special Circumstances

Det här är en trevlig regel som borde användas på flera håll, det tycker jag. Men i övrigt anser jag inte att stridsreglerna i Feng Shui var något vidare. I och för sig har jag bara spelat spelet en gång, och inte läst igenom reglerna ordentligt, men jag tycker det urartade ganska mycket i den alltför vanligt förekommande monotonin med "jag skjuter" "-jag undviker" i all oändlighet. Speciellt när någon fiende har högt värde i undvika (eller Kung Fu, eller vilket värde det nu var som användes. Det är ju mindre viktigt) kändes det som om striderna saktades ner onödigt mycket.

/Dimfrost

Storuggla

Champion

"Men i övrigt anser jag inte att stridsreglerna i Feng Shui var något vidare. I och för sig har jag bara spelat spelet en gång, och inte läst igenom reglerna ordentligt, men jag tycker det urartade ganska mycket i den alltför vanligt förekommande monotonin med "jag skjuter" "-jag undviker" i all oändlighet. Speciellt när någon fiende har högt värde i undvika (eller Kung Fu, eller vilket värde det nu var som användes. Det är ju mindre viktigt) kändes det som om striderna saktades ner onödigt mycket."

Tja, en rak gissning, killen ni slogs mot hade ett namn. Då ska det ta tid just för att han har ett namn och är Viktig Snubbe.
Sen att det blir "Jag slår" och "Han parerar" är inte regelmotorns fel, det ligger väl hos... ja, spelarna snarare.
Därmed inte sagt att Feng Shui inte har underligheter i reglerna (försök höja en färdighet med erfarenhet som det står "Max" vid och se spelledaren svettas).
Jag vill dessutom plugga Hong Kong Action Theatre, där man inte laddar om. Och om man väljer att ladda om så lägger men till sitt nuvarande initiative till nästa rundas. Alltså, laddar man om så handlar man först nästa runda. Annars spelar ammo ingen roll alls, såvida man inte slår 20 på sitt slag, då får man slut och måste ladda om. Fint.

Storuggla, grön gegga i glas

Dimfrost

Special Circumstances
Feng Shui [OT]

Ja, delvis är det säkert spelarnas fel, men jag hade gärna sett lite regelmässiga taktiska val istället för bara att anfalla hela tiden. Som underlag för vidare beskrivningar, liksom. Om man står i en korridor och skjuter på varandra tar de kreativa beskrivningarna lätt slut efter ett tag... Likadant i närstrid om ingen någonsin träffar: då blir det tråkigt, oavsett hur väl man beskriver varje slagväxling. Det hade gärna fått gå snabbare, helt enkelt.

/Dimfrost

Helmgast
Gondicas Ob-funktion

Hur funkar den då? Finns det en vildtärning eller är alla vilda? Lägger man på en tärning för varje sexa eller slår man om med två nya? Eller är det nåt helt annat?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Feng Shui [OT]

Det främsta problem som jag upplevde med striderna i Feng Shui var att många inte är vana vid att få så mycket frihet. Oftast är det upp till spelledaren att på egen hand eller med hjälp av reglerna beskriva effekten av lyckade eller misslyckade tärningsslag. Jag tyckte personligen att det var rätt coolt, särskilt när vi slogs i lokaler som gav goda möjligheter till udda handlingar, som byggarbetsplatsen och restaurangen. Men visst kan inspirationen ta slut särskilt om man möter många smågangsters.

Nightowl

Champion
Stridsdynamik (back OnT)

Jag tyckte personligen att det var rätt coolt, särskilt när vi slogs i lokaler som gav goda möjligheter till udda handlingar, som byggarbetsplatsen och restaurangen.
Jag håller med om att det är frihet under ansvar, men som SL måste man tänka på att ge dem möjligheter också. Jag skrev en sak om det förra året i Gondicas egen adventskalender (en lucka per söndag), här.

Erik

Nightowl

Champion
Gondicas Ob-funktion plus fummel

Om det är fler 6:or än 1:or slår man om en tärning för varje 6:a, tills det inte är fler 6:or än 1:or.

Fummel i Gondica är för övrigt när man slår bara 1:or.

Detta ger upphov till en intressant liten feature (jag skulle inte kalla det en bugg, för det känns förnuftigt): när man minskar chansen att lyckas genom att ta ifrån någon tärningar ökas chansen att fumla, men inte vid S-slag där man har större svårighet, eller T-slag där motståndaren är jävelbättre än mig.

Erik

Axelsson

Warrior
Re: Gondicas Ob-funktion

För varje 6:a får du slå en tärning till, men varje etta nullifierar en 6:a. Det blev rörigt, exempel:
du slår fem tärningar 1, 4, 5, 6, 6, och får då slå ytterligare en tärning.
Hoppas det var förståligt, samma sak har jag använt i Neotech med lyckat resultat.

/Mattias