Kärlekscraft
Swordsman
Nu har det visst släppts en MASSIV artikel om spekulationer kring Max von Sydows möjliga roll som huvudantagonisten Darth Plagueis: http://www.starwars7news.com/2014/05...s-in.html#more
Ja, för han skulle tydligen på ett bra sätt knyta samman de två triologierna. För Palpatine är Anakins far & Lukes farfar(tillsammans med Plageuis, de tre personerna i konstellationen är ju människor, så jag tror att Palpatine påverkade mest genetiskt eftersom Plageuis är en muun), kring tiden när Anakin mystiskt skapades, så prövade Palaptine & Darth Plageuis att skapa någon typ av 'super being' ut ur det tomma med hjälp av det force som mättade galaxen i stora drevor - men det misslyckades, men tydligen studades det tillbaka så att Anakin skapades för att ta kål på dem eftersom denna handling bröt mot naturlagarna kring 'the force'.Anarchclown;n23168 said:Plagueis kan jag köpa som möjlig big bad. Att Palpatine ska få en framträdande roll hoppas jag verkligen inte. Det skulle kännas som en ytterligare försämring av de gamla filmerna. Vi får se. Oavsett vad kommer hen förmodligen se riktigt cool ut.
Kärlekscraft said:För att BARA köra någon helt ny hemlig lärjunge till Palpatine/alt. någon helt annan. Skulle kännas lite torftigt. Det är ju episod VII - alltså måste det finnas en kontinutitet till de tidigare filmerna. Har läst rykten att Darth Vader kanske kommer att återuppstå för att han är helt oersättbar för franchisen - men det skulle gärna hans 'offer' billigare. Ser heller ingen orsak till varför han skulle återvända för att vara ond - väldigt weird isåfall. Men om inte Anakin själv så kanske en klon.
ELLER: så tar man ex. Adam Driver som kanske är lärjunge åt den hemlige lärjungen åt Palpatine som råkar ut för en "olycka" och måste placeras in i en dräkt likt Darth Vader - fast denna gång mer avancerad: http://starwars.wikia.com/wiki/Sith_stalker_armor
Eller så är det Jacen Solo[Darth Caedus] som faller till den mörka sidan - precis som i the expanded universe, som nu blir den nye darth vader....
Rhodryn said:Mycket av det beror väl på hur pass stora roller som Mark Hamil, Carrie Fisher och Harrison Ford, kommer ha. Om dom ska vara med i bara första, eller i alla 3. Om det är alla tre så kommer dom ju nog inte ha allt för långa hopp i åren mellan filmernas handling, antar jag. Svårt att veta.
Kärlekscraft said:De kommer nog ha en rätt stor roll(Leia, Han, Luke), med tanke på att filmen är försenad tills julen 2015 därför att J.J.Abrams bestämde sig att skriva om manuset till att låta Skywalker-Solo barnen ha biroller istället för huvudroller. Sedan beror det om det bara är för en enda film, eller om det blir nytt i samband med episode VIII-IX(8-9).
////SPOILER/////////Tror nog att Han Solo kommer att dö i den kommande triologin, Harrison Ford var tydligen lite trött på karaktären och tanken var att han skulle dö hjältedöden i slaget om dödstjärnan II. Men Chewbaaca är nu tillbaka, i expanded universe så blev han krossad av en asteroid.//////SPOILER////
http://en.wikipedia.org/wiki/High_groundKärlekscraft;n24222 said:Ps. Kommer sånt här att undvikas?:http://i54.photobucket.com/albums/g9...0606211980.jpg
Men varför inte här!!: http://www.youtube.com/watch?v=g4hvUvBmoaA&t=2m28sRhodryn;n24226 said:
Kärlekscraft said:NEeeejj!!! Det finns alltid hopp!! Som i 4:an 'A New Hope'!!!!!!!!!!!!!! George Lucas är petad och det här är inte som episod 1-3 där han hade diktatorisk makt! Såvida inte J.J.Abrams fuckar upp det - kommer det att bli bra, om inte lika bra som IV-VI - så iallafall bättre än episod 1!
Heh...Kärlekscraft;n24228 said:Men varför inte här!!: http://www.youtube.com/watch?v=g4hvUvBmoaA&t=2m28s
Har läst att Qui-Gon tydligen ska vara en av de bästa duelisterna i Jediorden, men att hans stridsstil lämpar sig bäst med hopp, volter och skutt - och det går inte för att de slåss på en gångbro och inne i ett rum som skyddas av laserväggar som används till vaddå(??)Rhodryn;n24259 said:Heh...
För alla vet ju hur ondingar är skadeglada, och oftast överdrivet självsäkra, så när dom är i överläge och tror sig ha vunnit så slappnar dom av och leker med motståndaren, vilket är när dom oftast förlorar ju.
Visst, Maul i detta lägget borde ju ha kunnat återhämta sig snabbt nog och åtminstone försvarat sig, om inte dödad Obi Wan. Men om man ser till helheten så vid detta läge är han nog oerhört full av självsäkerhet.
För han har precis någerlunda effektivt slagits mot två jedis samtidigt, och sedan vunnit över Qui Gon Jinn, en Jedi Master no less (högsta rangen för Jedi's) som ansågs som en av dom bästa inom Jedi orden med en lightsaber, och sedan mer eller mindre vunnit mot Obi Wan som bara är en Padawan vid denna tidpunk.
Dessutom, vid denna tidpunkt hade ingen Jedi vunnit över en Sith i strid på ca 1000 år, så hur skulle en Padawan någonsin kunna vinna över en vältränad Sith? Obi Wan är ju dock inte någon med mager talang, han är tränad av först Yoda, och sedan Qui Gon Jinn, har haft många års av erfarenhet oxå (kanske inte specifikt med Sith dock). Och vid sin mästares död så gungar han nog på gränsen till ilska oxå, men lyckas lugna sig, se situatinen för vad den är, och göra vad som behövs göras.
Med allt det i baktanken, får du ett scenario där någon som Darth Maul aldrig någonsin skulle ens kunna drömma om att han skulle kunna förlora, inte ens i hans vildaste mardrömmar, medan Obi Wan ser klart och tydligt vad som pågår och ser möjligheterna på hur han ska göra. Hybris helt enkelt, hybris är orsaken Maul förlorade.
I scenariot med Anakin så är det ju Anakin som är den med hybris. Medan Obi Wan igen är oerhört medveten om situationen, och helt beredd på att Anakin kanske kommer anfalla trots att han är i ett underläge, och i så fall göra vad som måste göras... trots att det är hans egna Padawan.
Rhodryn said:Heh... är medveten om att det finns hål i mitt argument. Men jag tror ändå att mitt argument håller rätt bra ändå.
Och jag tog upp biten med varför high ground vann i trean. Obi Wan har alla sinna sinnen på full koll, han är medveten om vad som kan tänkas hända. Medan Anakin är fly förbannad och full av sorg och alla andra känslor som kan vara relevanta, han vet nog oxå att han är starkare än Obi Wan, och möjligen bättre än honom på strid oxå... så det är en stor kombination av att han låter sina känslor styra honom, plus vissa mängder av hybris.
Kärlekscraft said:Känns fortfarande inte helt reko, känns lite som manuset till episode I.....
Kärlekscraft said:När man tänker på det, så är det inte så jättelång tid för vissa raser i star wars - om man bortser från människorna. Jabba the Hutt blev ju 600 år gammal, Yoda nästan 1000 år osv. Kan ha en viss inverkan på utvecklingen i stort?
obak said:Är det inte lite vanskligt att försöka analysera en rymdoperas taknologiska utveckling?
Lucas skapade ju teknologin runt plotten och inte tvärt om, det är ju så långt ifrån hard sf vi kommer.
Kärlekscraft said:Jo, men att det knappt hänt något på 4000 år ställer jag mig kluven inför.
Rhodryn said:Men man kan ju ändå ta vissa antagande utefter vad man faktiskt ser. Visst, det är kanske inte alltid användbart eller ens lönt att använda logik på fiction. Men jag ser inte igentliga några problem med det. Och så länge ingen som har makten att avgöra dessa grejer säger något, så får vi ju gå efter vissa antaganden... som är baserade på vad vi ser i filmerna (och annat som är canon), och i övrigt försöka lägga någon typ av logik över det.
Edit: detta var ett svar till obak
Kärlekscraft said:Har sett den, verkar som att Tatooine kommer att besökas.
Rhodryn said:Tatooine är nog en någerlunda säkerhet. Men det riktigt stora i den videon är ju dock filluren som vandrar in, stannar upp, tittar på JJ, och sedan vandrar ur bilden. Oerhört många folk... på nätet i alla fall... har mer eller mindre varit oroliga över att SW7 kommer vara fylld med bara cgi, digitala varelser mm. Men med denna video så visar JJ klart och tydligt att så inte kommer vara fallet... dom kommer ha praktiska element med varelser, välgjorda puppets mm... som dom hade i dom 3 orginal filmerna. Visst SW7 kommer innehålla en hel del cgi ändå... men bevisligen inte bara cgi som många har varit rädda för.
Kärlekscraft said:Nej, dom kommer att blanda praktiskt med CGI - som det ska vara.
Rhodryn said:Indeed.
Hm, men varför är då världen i spel som Deus Ex(och andra exempel) mer avancerade?Rhodryn;n24923 said:Hmm... när det gäller just Star Wars så är den enda stora orsaken jag kan komma fram till, gissa mig fram till, att dom antagligen nått en nivå av teknologi som är svår att utveckla till nya nivåer. Där nästa steg i utvecklingen av ny och bättre teknologi är antingen omöjlig, eller oerhört svår att vrida ur mer droppar av insikt av hur teknologin kan förbättras.
Jag tror det är så med utveckling av teknologi som helhet. Under människans existens så har ju teknologin gå framåt väldigt långsamt, men efter hand som nya grejer har kommits på så har hastigheten på utvecklingen ökat, och under dom senaste 100-150+ åren så har det gått riktigt snabbt... till och med under bara dom senaste 5-10 åren så är utvecklingen av ny teknologi oerhört mycket snabbare än vad den var innan. Och den kommer nog fortsätta bli snabbare efter hand som tiden går... men någon stanns i framtiden så tror jag att vi tillslut kommer nå en nivå där det börjar bli svårt att hitta den nästa stora grejen, där utvecklings hastigheten kommer plana ut och det börjar igen ta längre och längre tid att nå nästa nivå av utveckling.
Och då menar jag "nivåer" som dom där stora kliven fram som förändrar världen oerhört mycket på något sätt. Internet är ju en sådan nivå. Krut vapen var en. Stål. Hjulet. Ett nästa steg som skulle göra oerhört stor skillnad för oss som mänskilghet är ju förmågan att kunna resa i rymden någerlunda snabbt, och då talar vi nästan bara om steget inom vårat eget sol system, resa utanför det till dom närmsta solsystemen är ju ytterligare ett massivt kliv fram... för att inte tala om galaxer.
För att Deus Ex är en annan fiktiv värld. Den frågeställningen är lite som att fråga varför man inte kan använda kraften i Deus Ex – den världen är helt enkelt inte riktigt som vår.Kärlekscraft;n24999 said:Hm, men varför är då världen i spel som Deus Ex(och andra exempel) mer avancerade?
Det finns fortfarande tillräckligt mycket tomrum och nya marknader i den här galaxen, så man behöver inte och det är inte ekonomiskt försvarbart.Kärlekscraft;n24999 said:Varför utforskar inte star wars-galaxen andra galaxer för? Yuzzan Vong kom ju dit?
Jo, men Star Wars borde egentligen vara en mer avancerad värld, med tanke på att de bygger dödsstjärnor, bosatt nästan hela galaxen, har planeter som är täckta av städer - och här är plötsligt Deus Ex MER avancerat. Men så är också Star Wars science fantasy.Krille;n25014 said:För att Deus Ex är en annan fiktiv värld. Den frågeställningen är lite som att fråga varför man inte kan använda kraften i Deus Ex – den världen är helt enkelt inte riktigt som vår.
Man kan rationalisera det som att Deus Ex utspelar sig i en superkompetitiv kultur som fortsatte lite som Europa på medeltiden, där det fanns ett jättebehov att bli bättre än grannen, för annars körde grannen över en. Star Wars utspelar sig i den liknelsen i en kultur som är lite som gamla Kina – det fanns inte behov av att utvecklas mer, eftersom man redan är den kända världens mest avancerade civilisation (och noga ser till att de andra civilisationerna antingen assimileras eller hålls borta så att de aldrig får chansen).
Men den faktiska orsaken är att Star Wars är en annan fiktiv värld än Deus Ex, som fullkomligt skiter i att Deus Ex tutar mot singulariteten.
Den högenergifysik som krävs för att flytta en liten måne mellan stjärnsystem eller spränga planeter finns inte i Deus Ex. Den möjliggör en infrastruktur med planeter som är helt täckta av städer, konstgjorda månar och galaktisk kolonisation. Deus Ex är bara bra på genteknik och nanoteknik och cybernetik, och vem bryr sig om sånt bjäfs när man kan kolonisera en galax och spränga planeter?Kärlekscraft;n25018 said:Jo, men Star Wars borde egentligen vara en mer avancerad värld, med tanke på att de bygger dödsstjärnor, bosatt nästan hela galaxen, har planeter som är täckta av städer - och här är plötsligt Deus Ex MER avancerat.
Genteknik, nanotekni och cybernetik är också väldigt viktiga, dom kan t.ex. inte odla nya organ & andra delar av kroppen(inte kött för konsumtion heller) i Star Wars, varav de måste förlita sig på proteser. Och sånt borde komma före ev. kolonisering av hela galaxen.Krille;n25019 said:Den högenergifysik som krävs för att flytta en liten måne mellan stjärnsystem eller spränga planeter finns inte i Deus Ex. Den möjliggör en infrastruktur med planeter som är helt täckta av städer, konstgjorda månar och galaktisk kolonisation. Deus Ex är bara bra på genteknik och nanoteknik och cybernetik, och vem bryr sig om sånt bjäfs när man kan kolonisera en galax och spränga planeter?
obak said:För att inte tala om att man inte ens har automatiserade kanontorn, till och med imperiets supervapen har de ju soldater som manuellt får flytta runt kanonerna i strid.
Rhodryn said:Det är ju nog inte för att dom inte kan skapa automatiserade kanontorn.
Tror det har mer att göra med att det alltid verkar som om The Galactic Empire försöker spara pengar... till stort så kör dom med kvantitet än kvalitet, verkar det som.
Så dom anser nog det billigare att ha några disponibla troopers, än en avanserad och dyr automatiserad grej, som om den går sönder kommer behöva mer utbildade folk att reparera, vilket kommer kosta ännu mer pengar.
Kärlekscraft said:Ja, Imperiet körde faktist mer på kvantitet framför kvalité när det bl.a. kom till deras stormtrupper och mycket mera.
Krille said:Vem vet? Palpatine kanske hade klonkriget som testlabb, för att se vad som funkade bäst som soldater: intelligenta varelser kontra droider. Och den stora skillnaden kanske inte var hur bra de gjorde ifrån sig på slagfältet, utan hur de belastade ekonomin.
Republiken kunde hålla separatisternas droid-armé stången trots den lilla kostnaden som några miljoner klonsoldater innebar i en galaktisk ekonomi (eftersom ingen i galaxen ville betala enligt NIMBY-principen), medan separatisterna höll på att köra sig bankrutt med kostnaden för droidarméns infrastruktur trots bank-klanernas ekonomiska resurser. Republiken kunde ta den mindre kostnaden att låta mänskliga soldater träna varandra med enkel utrustning, medan separatisterna inte kunde ta den massiva R&D-kostnaden plus underhållskostnaden av avancerade droider plus deras utrustning.
Och även om man inte kör med kloner så finns det en galax med rekryter. Och därmed hade Palpatine hittat sin modell för hur man håller en galax underkuvad till ett ekonomiskt försvarbart pris.
Kärlekscraft said:Är väl också så hur framtidens krig kommer att se ut: kloner & robotar. Få medborgare är soldater, vi har ju våra drönar just nu. Massförstörelsevapen kommer också att användas om de ex. är energibaserat utan radioaktiv strålning.
Rhodryn said:Håller nog med honom mer eller mindre. Där var mycket fel med dom 3 nya, men där var som sagt en hel del som faktiskt var bra oxå.
Tillräckligt mycket bra för att jag kan känna att jag kan se om filmerna nån gång då och då. Faktiskts så om jag skulle få för mig att kolla på SW, så skulle jag känna att jag måste se alla 6, snarare än bara dom 3 orginal filmerna. Precis som i framtiden att om jag vill se LotR, så kommer jag titta på dom tre Hobbit filmerna först, och sedan LotR filmerna.
Vet inte om jag vill lägga till något specielt... för det var några år sedan jag såg SW filmerna sist.
Kärlekscraft said:Nej, först kollar man på orginalfilmerna, sedan på prologserien.
Dom fick till fighterna med lysrören bättre, men det kunde vara lite för mycket koregrafi, men fighten i episod 3 fixade till det. På tal om detta: Mark Hamill blev tillsagd att lysrören skulle föreställas vara tunga - "som Excalibur, tung av kraften". Han blev lite paff när han såg de nya filmerna.....
För övrigt tyckte jag att Hayden Christensen var perfekt som Anakin, när jag såg filmerna. Är precis som Nostalgia Critic säger: det är regissörens fel om något cornigt uppspelas i filmen.
Ond bråd död said:Är det bara jag som har svårt för den där Nostalgica Critic?
I vilket fall; jag håller inte riktigt med honom om hans bra-lista, fäktscenerna och actionscenerna i allmänhet var betydligt sämre i de nya filmerna. Allt dansande och voltande förstörde spänningen helt. I övrigt var hans lista mest bara saker i stil med "hayden var inte sååå dålig ändå" och "det var ju mindre Jarjar iaf". (själv har jag inget större problem med Jarjar eller Hayden, problemet är helheten och hur det berättas).
Det jag kan skriva under på är att platserna blev intressantare nu när de hade mer pengar, även om grafiken gjorde en del saker lite väl trista.
Harry Plinkton eller vad han heter tycker jag har 100% rätt i sin analys av serien. Se den om ni inte redan gjort det.
Kärlekscraft said:Ond Bråd Död: Menar du Harry Plinkett? http://www.youtube.com/watch?v=FxKtZmQgxrI
Är väl kanske inte 100% avföring med Prologserien - även om bristerna är Många.....
Ond bråd död said:Japp
Fast det där är ju inte kanon. Disney har gått ut med att allt utom filmerna är "legender" och behöver inte ha hänt. Problemet löst!Kärlekscraft;n24687 said:Om man ser till detta, som utspelar sig 4000 år(!) innan filmerna: http://www.youtube.com/watch?v=6rUs2AJBhZw
Så tycks utvecklingen inte ha gått så där jättemycket framåt - det nämns bl.a. att befolkningen är mycket mindre - men de är ju ändå en hel galax som är befolkad - med lite nyare skepp och supervapen(film-eran).
Arfert said:Va fan, finns det cowboys i rymden? Fan va töntigt. Det har ALDRIG hänt. ALDRIG.
Kärlekscraft said:Han är ingen cowboy, han är en bounty hunter - prisjägare!