Re: Med logik och av att ha läst inlägg...
Visst kan man se det som att Luke håller sina sidokunskaper vid liv men är det inte underligt att Yoda inte kräver total hängivelse av sin student?
Det är därför de inte vill träna elever som är för gamla.
Eller så kör Yoda några level drain för att Luke skall glömma vad han lärt sig.
Nå, problemet med dina exempel är att du inriktar dig på Lärd Man-typer av rollpersoner. DnD behandlar inte lärda män särskilt bra, eftersom den klassen inte finns.
Ta ett exempel med två krigare som försöker bli rogues istället. Krigaren kan döda mycket farligare fiender medan han omskolar sig och får därför mindre XP än tönten som tycker att det är utmanande att slåss emot kobolder.
Nå, visst, det
finns problem med d20, men tycker du att BRP är bättre? Där blir en professor mycket bättre av att delta i Vi i Femman och få svara på enkla frågor om sådant han redan kan än att få studera om nya saker han inte känner till.
Där kan vi snacka om ett system som inte fungerar ens om de situationer som det är tänkt att fungera kring! Det tycker jag faktiskt är värre.
Vill man vidareutveckla d20 i den riktning du önskar så skulle jag införa följande (flummigt beskrivet eftersom jag suger på d20):
1. regler för multiklassbegränsningar fungerar enbart för de klasser man faktiskt använt för att skaffa sig XP. Om du bara skaffat XP som den nya klassen lärd man, då gäller endast denna klass för beräkningarna om hur många XP du behöver för att levla.
2. man kan förlora levlar i de klasser som man inte använder för att skaffa sig XP. Om du enbart skaffar XP som den nya klassen Lärd Man, då tappar du långsamt greppet om dina högutvecklade krigarförmågor, osv.
3. Man får själv i viss mån välja hur man skall tillämpa ovanstående punkter beroende på hur mycket man studerar vid sidan om XP-samlandet. Väljer man att sidostudera; då kör man på de vanliga d20-reglerna. Väljer man att låta bli för att skola om sig så snabbt som möjligt; då applicerar man ovanstående punkter däremot fullt ut.
---
Hur det skall se ut regelmässigt vågar jag dock inte yttra mig om.
Det blir fortfarande inte perfekt, eller ens bra. Men det är absolut inte sämre än BRP eller några andra bogusregler.