CapnZapp;n145336 said:
Är det så, dvs behöver man någonsin veta differansen? Räcker det inte med att veta vem som fick högst?
(Jag vet i princip ingenting om D6-systemet som inte skrivits här ovan, och kan inte på rak arm minnas att det snackats subtraktion)
Mestadels skada. I 2nd Ed och framåt jämför du vapenskadeslaget med ett Strength-slag, och beroende på hur mycket det förra piskar det senare så blir skadenivån olika allvarlig.
Man kan trixa sig runt det hela och jämföra steg för steg. Så att istället för att dra av Strength-slaget 7 från skadeslaget 16 för att få fram differensen 9 som blir en Incapacitated, så kan man säga att Skadeslaget slår Strength+3 så stormsoldaten är inte Stunned, det slår Strength+8 så hen är inte Wounded, men det slår inte Strength+12, så hen är Incapacitated.
Det finns några färdigheter som räknar differens, mestadels handel och liknande interaktiva färdigheter. Men de används enligt min erfarenhet inte så ofta.
---
I 1st Ed och Äspels Stjärnornas Krig jämför man inte differens, utan multiplar, och man gör det bara vid skada. Strength-slaget är högst = Stunned; Skadelaget minst Strength, men under 2xStrength = Wounded; Skadeslaget minst 2xStrength men under 3xStrength = Incapacitated; Skadeslaget minst 3XStrength = Mortally Wounded.
Där gör man praktiskt sett oftare addition än multiplikation, för övrigt, på lite samma steg-för-steg-metod som ovan. Säg att jag slår ett skadeslag på 16, och stormsoldaten slår ett Strength-slag på 8. Hans Strength-slag är inte högst, så han blir inte Stunned. Samtidigt är mitt slag inte under dubbla hans, dvs 16, så han blir inte Wounded heller. Den är däremot minst dubbla (in fact, exakt lika med), men fortfarande under trippla värdet dvs 24. Så stormsoldaten blir Incapacitated.
Och det låter mycket mer knepigt och matematiskt än vad det är. Oftast jämförs bara ungefär, och först i närheten av gränsvärden kollar man exakt vad siffrorna är. Ja, vi som spelade Star Wars mycket lärde oss väldigt snabbt alla genvägar för att öka på flytet.