Nekromanti Star Wars WEG, svagheter?

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Måns;n145264 said:
Exempelvis ska du subtrahera summan av slag från varandra.
Är det så, dvs behöver man någonsin veta differansen? Räcker det inte med att veta vem som fick högst?

(Jag vet i princip ingenting om D6-systemet som inte skrivits här ovan, och kan inte på rak arm minnas att det snackats subtraktion)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
CapnZapp;n145336 said:
Är det så, dvs behöver man någonsin veta differansen? Räcker det inte med att veta vem som fick högst?

(Jag vet i princip ingenting om D6-systemet som inte skrivits här ovan, och kan inte på rak arm minnas att det snackats subtraktion)
Mestadels skada. I 2nd Ed och framåt jämför du vapenskadeslaget med ett Strength-slag, och beroende på hur mycket det förra piskar det senare så blir skadenivån olika allvarlig.

Man kan trixa sig runt det hela och jämföra steg för steg. Så att istället för att dra av Strength-slaget 7 från skadeslaget 16 för att få fram differensen 9 som blir en Incapacitated, så kan man säga att Skadeslaget slår Strength+3 så stormsoldaten är inte Stunned, det slår Strength+8 så hen är inte Wounded, men det slår inte Strength+12, så hen är Incapacitated.

Det finns några färdigheter som räknar differens, mestadels handel och liknande interaktiva färdigheter. Men de används enligt min erfarenhet inte så ofta.

---

I 1st Ed och Äspels Stjärnornas Krig jämför man inte differens, utan multiplar, och man gör det bara vid skada. Strength-slaget är högst = Stunned; Skadelaget minst Strength, men under 2xStrength = Wounded; Skadeslaget minst 2xStrength men under 3xStrength = Incapacitated; Skadeslaget minst 3XStrength = Mortally Wounded.

Där gör man praktiskt sett oftare addition än multiplikation, för övrigt, på lite samma steg-för-steg-metod som ovan. Säg att jag slår ett skadeslag på 16, och stormsoldaten slår ett Strength-slag på 8. Hans Strength-slag är inte högst, så han blir inte Stunned. Samtidigt är mitt slag inte under dubbla hans, dvs 16, så han blir inte Wounded heller. Den är däremot minst dubbla (in fact, exakt lika med), men fortfarande under trippla värdet dvs 24. Så stormsoldaten blir Incapacitated.

Och det låter mycket mer knepigt och matematiskt än vad det är. Oftast jämförs bara ungefär, och först i närheten av gränsvärden kollar man exakt vad siffrorna är. Ja, vi som spelade Star Wars mycket lärde oss väldigt snabbt alla genvägar för att öka på flytet.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Tack!

(Nu är jag inte Måns, så när du svarar till mig måste du inte ursäkta vad jag betraktar som mellanstadiematte. Det du beskriver är elementärt enkelt och helt oproblematiskt för mig och mina spelare)

Intressant hur tanken på "multiplar av ditt försvars-slag" övergavs i senare utgåvor.

(Alltså att värdena för skadenivåerna Stunned/Wounded/Incapacitated inte är en multipel av vad du slår 8/16/24 utan ditt slag plus fasta värden +3/+8/+12)

Utan att veta mer än vad vi diskuterar här ser det ut som att man behövde göra spelet en smula mer dödligt. Alltså att man kom fram till att om du konsekvent lyckas få till höga Strengthslag blir du lite för opåverkad av att bli anfallen.

(Sålänge du ofta slår sju eller lägre kanske ursprungssystemet fungerar, men jag gissar 30 skador är mycket i detta system. Kan du slå 10 på ditt Strength-slag blir det tredubblat 30 men med +12 "bara" 22)

Spontant undrar jag om det någonsin experimenterats med att en träff sänker dina framtida strengthslag? På så vis kan ju flera fiender bli farliga även om deras enskilda attacker kanske inte är det?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
Zoth-Ya;n146113 said:
I brevlådan igår, ser bra ut. Lite för maffig egentligen för min smak, men duger ...
Var fick du fatt i den?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Most D6 System games use the resolution system described above, which is sometimes called The D6 Classic System, though some variants exist. In one variant, The Legend System, instead of adding the die totals up, the dice showing 3, 4, 5 or 6 are each counted as a success. Use of a skill requires rolling a certain number of such successes. Pips are not used in the Legend System.
Hittade detta på D6-systemets wikipediasida:
https://en.wikipedia.org/wiki/D6_System#Variant_resolution_systems

Jag noterar hur texten fortsätter...
This variation of the system was referred to, in jest, as "The D6 variant for the mathematically challenged" on WEG's own discussion forum.
 
Top