Nekromanti Star Wars WEG, svagheter?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Blev lite sugen på Star Wars RPG och kikade först på nya från FFG men blev genast avtänd av alla specialtärningar, kikade sen på SW från Wizards, men det kändes inte rätt heller så jag tänkte, "äh, jag kan väl kika på den gamla versionen. Jag har väl den liggande någonstans".

Och den kändes ju helt rätt!

Få enkla regler, gillar Kraften. Men, jag undrar om:
  • Styrka blir lite väl dominant, när både tålighet och närstrid ligger under Sty.
  • Iakttagelseförmåga känns som ett märkligt samlingsnamn på färdigheter som Ledarskap och Köpslå.
  • Mekanik? Är inte det ett märkligt namn på färdigheter som nästan uteslutande har med fordon och riddjur att göra?
  • Finns det någon balans mellan de olika äventyrsklasserna?
  • Något annat jag har missat?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Måns;n143443 said:
  • Något annat jag har missat?
Min spelgrupp körde force users ett tag, och jag kan väl säga att om man tycker att det är jobbigt med räkning och sånt så skalar D6 riktigt dåligt. När man förväntas slå 5-8+ per slag, plus vildis, så går ögonen bara i kors för mig...

Men det är väl typ den nackdel jag minns. Annars hade vi väldigt roligt och systemet kändes smidigt. Iofs var jag bara spelare och har inte löst regelböckerna, det är möjligt att vår SL husreglat en massa.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
krank;n143449 said:
Min spelgrupp körde force users ett tag, och jag kan väl säga att om man tycker att det är jobbigt med räkning och sånt så skalar D6 riktigt dåligt. När man förväntas slå 5-8+ per slag, plus vildis, så går ögonen bara i kors för mig...

Men det är väl typ den nackdel jag minns. Annars hade vi väldigt roligt och systemet kändes smidigt. Iofs var jag bara spelare och har inte löst regelböckerna, det är möjligt att vår SL husreglat en massa.
Ja, jag funderar på om man kan räkna framgång på annat sätt. Jag håller med om att addera 8T6 inte känns optimalt. Det känns som att man lika gärna kan räkna lyckade tärningar på 4+ eller liknande. Alltså, alla tärningar som visar 4 eller mer är lyckad.

Vildis? Vad är det? Jag har inte hårdpluggat reglerna än, men å andra sidan är de nästan minimalistiska och strömlinjeformade så jag mistänker att det inte är någon biggie.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,842
Evigheter sedan jag spelade det och då mest den reviderade andra utgåvan. Minns det som lättfattligt och mycket bra men att vi la till en husregel eller två för balans och tydlighet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Måns;n143443 said:
Styrka blir lite väl dominant, när både tålighet och närstrid ligger under Sty.
Skjuta (vilket man gör oftare) och Lightsaber (den vanligaste formen av närstrid) ligger under Dexterity, och allt flygande ligger under Mechanical. Perception känns också halvviktigt, så dumpstatsen blir Knowledge och Technical.

Måns;n143443 said:
Iakttagelseförmåga känns som ett märkligt samlingsnamn på färdigheter som Ledarskap och Köpslå.
Märkliga namn skiter jag i. :cool:

Mer seriöst dock så handlar den inte bara om att uppmärksamma sin omgivning (Sneak, Search, Hide), utan även att uppmärksamma personer och vad de triggar på. Därför hamnar Bargain, Command, Con, Gambling etc under Perception.

Måns;n143443 said:
Mekanik? Är inte det ett märkligt namn på färdigheter som nästan uteslutande har med fordon och riddjur att göra?
Man har Mechanical för att använda teknik (inte bara fordon, men det är definitivt vanligast) och Technical bygga och reparera teknik. Sen stoppas ridande av djur i Mechanical, eftersom det var mest likt att flyga ett rymdskepp och således "använda".

Måns;n143443 said:
Finns det någon balans mellan de olika äventyrsklasserna?
Det är inte klasser så mycket som templates på halvfärdiga rollpersoner. Mallarna är balanserade enligt rollpersonsreglerna.

Och rollpersonsreglerna är att fördela 18D på attributen (mellan 2D och 4D för människor) och 7D på färdigheterna (max 2D på en enskild), och ungefär 1000 krediter stuff.

Vill man ha kraftfärdigheter snos 1D per kraftfärdighet från attributen för att ge en bas på 1D i kraftfärdigheten, och därtill kan man lägga på upp till 2D av ens 7D färdighetstärningar.

Man kan även ha specialiseringar (från Rules Companion, har jag för mig, och framåt) genom att ta en färdighetstärning och splitta upp den i tre +1D extra i tre smalare områden av färdigheter.

Och på attributen kan man dela upp en tärning i tre +1-snäpp. Så templaten Outlaw har Dexterity 4D, Perception 2D, Knowledge 3D, Strength 3D+1, Mechanical 2D+2 och Technical 3D.

Måns;n143443 said:
Något annat jag har missat?
Det är en hejjans färdighetsinflation i såsböckerna. Och häftighetsinflation i allmänhet. Det leder till att Darth Vader sitter med 11D i Empire Strikes Back, för att Luke har 9D och Vader ska bräda Luke, och när Luke levlar till Return of the Jedi så måste Vader få ännu mer. Och sen sitter han med 14D, vilket dubblas till 28 när han spenderar en Force Point, och då måste spelledaren låna tio tärningar till.

Och det är lite fjompigt när en hjälte till rollperson sitter med max 7D om man optar fethårt och gör en utomjording (8D om man kör med specialiseringar också).

Så håll dig till riktlinjen i regelboken (18D fördelat på attribut, 7D på färdigheter; standard-SLPs har 2D på vad de än gör om det inte är deras spjutspetskunskap då de har 4D) och låt inte färdighetsinflationen springa iväg.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Måns;n143463 said:
Ja, jag funderar på om man kan räkna framgång på annat sätt. Jag håller med om att addera 8T6 inte känns optimalt. Det känns som att man lika gärna kan räkna lyckade tärningar på 4+ eller liknande. Alltså, alla tärningar som visar 4 eller mer är lyckad.
Jag har funderat på nåt liknande; as evidenced by Rotsystem och Null State så har jag ju inga problem med att räkna successes. Känns som en hyfsat enkel mod. Utom de där +1 och +2 som jag inte vet vad man ska göra med.

Jag minns för övrigt att jag föredrog att ha +2 framför att ha en ny tärning eftersom jag slog så förbannat många ettor i den kampanjen...

Måns;n143463 said:
Vildis? Vad är det? Jag har inte hårdpluggat reglerna än, men å andra sidan är de nästan minimalistiska och strömlinjeformade så jag mistänker att det inte är någon biggie.
En skojjig försvenskning av wild die (wild dice - vild-dis - vildis), dvs mekaniken att man har en tärning i annan färg som exploderar på sexor och försvinner på ettor.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Första utgåvan har inte någon wild die, så de efterföljande räknas som mer crunch.

Vill man blanda erfaren force user med övriga kommer det bli "obalanserat", men om det är ett problem beror på spelgruppen. Reglerna bygger dock på att en nyskapad force user har minimalt av kraften.

Tabellen med tid för att resa genom hyperrymden är uppåt väggarna. Min uppfattning är att Tatooine till Alderan är några timmar, inte flera dagar.

Named NPC har galet höga värden, så spelarpersoner inte skulle kunna besegra dem.

Vill man ha "stabila balanserade regler" lär nog Star Wars Saga vara bättre.

WEGs Star Wars D6 är i min mening i sitt esse när det spelleds av en spelledare som vågar släppa loss och bara har reglerna på ett ungefär i bakhuvudet. Det skall flöda beskrivningar, med möjligtvis ett svårighetsvärde att rulla mot här och där.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Lupus Maximus;n143470 said:
Vill man blanda erfaren force user med övriga kommer det bli "obalanserat", men om det är ett problem beror på spelgruppen. Reglerna bygger dock på att en nyskapad force user har minimalt av kraften.
Jupp, en force user med alla tre kraftfärdigheter kommer ha 15D att fördela på attributen, och vill man maxa Kraften till 3D per styck kommer man sitta med 1D över till "vanliga" färdigheter.

Lupus Maximus;n143470 said:
Vill man ha "stabila balanserade regler" lär nog Star Wars Saga vara bättre.
Jag fick krupp när jag spelledde Star Wars Saga, för att det blev löjligt att balansera bortom level 6-8 ungefär.

Lupus Maximus;n143470 said:
WEGs Star Wars D6 är i min mening i sitt esse när det spelleds av en spelledare som vågar släppa loss och bara har reglerna på ett ungefär i bakhuvudet. Det skall flöda beskrivningar, med möjligtvis ett svårighetsvärde att rulla mot här och där.
Jepp, och dess styrka är att det är väldigt lätt att bara släppa loss och ha reglerna på ett ungefär i bakhuvudet, eftersom man antingen bara sätter en svårighet eller kör med motståndsslag (ofta mot höftade färdighetsvärden – 4D på spjutspets, 2D på resten är riktlinjen för höft).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
krank;n143469 said:
En skojjig försvenskning av wild die (wild dice - vild-dis - vildis), dvs mekaniken att man har en tärning i annan färg som exploderar på sexor och försvinner på ettor.
Aha, den är nog inte med i Ä-spels variant. Men det låter som en cool liten sak. Och det var ju faktiskt den punkten jag glömde, att det knappt finns någon möjlighet att lyckas med Normal svårighet om man bara har 2T.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Måns;n143474 said:
Aha, den är nog inte med i Ä-spels variant. Men det låter som en cool liten sak. Och det var ju faktiskt den punkten jag glömde, att det knappt finns någon möjlighet att lyckas med Normal svårighet om man bara har 2T.
Mig veterligen är Ä-spels variant en översättning av första utgåvan.

Färdighetsvärdet är grundegenskap + värdet på färdigheten. Så bara 2T beror på att man antingen bara har grundegenskapen (det lägsta en mänsklig rollperson kan ha, eller medel för en mänsklig NPC), eller att man har dragit bort en massa tärningar för flera handlingar i samma runda.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Måns;n143463 said:
Ja, jag funderar på om man kan räkna framgång på annat sätt. Jag håller med om att addera 8T6 inte känns optimalt. Det känns som att man lika gärna kan räkna lyckade tärningar på 4+ eller liknande. Alltså, alla tärningar som visar 4 eller mer är lyckad.
Krille;n143468 said:
Och på attributen kan man dela upp en tärning i tre +1-snäpp. Så templaten Outlaw har Dexterity 4D, Perception 2D, Knowledge 3D, Strength 3D+1, Mechanical 2D+2 och Technical 3D.
Ja detta funderade jag också på när jag gick hem efter Force Awakens och var sugen på Star Wars. Jag gillar verkligen de där 2T+2 och 3T+1 mm, men det är sjukt irriterande att vara tvungen att räkna ihop allt för att få det att funka. Skippar man fnupparna så blir det ju lätt, men om man vill ha både fnuppar och wild die - vad kan man göra för att förenkla? Ett spelsystem skall gå att spela när man är övertrött och bakfull.

En dålig idé: Måla 4-6 på tärningarna röda och säga att de betyder "3". Addera alla röda (treor) man har och lägga till fnupparna, svårighetsgrader kan vara typ 5-15. Har man 4D+2 och slår 1,3,4 och 6 är således två av tärningarna röda vilket ger resultat 3+3+fnupparna (2) = 8. En wild die borde gå att få in någonstans. Andra idéer?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Krille;n143473 said:
Jag fick krupp när jag spelledde Star Wars Saga, för att det blev löjligt att balansera bortom level 6-8 ungefär.
Verkar vara fler som gillar SW Saga än den äldre SW D20.

Jag är dock ett fan av SW D6, så allt annat är bara extra source böcker för mig :)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Fridigern;n143500 said:
Ja detta funderade jag också på när jag gick hem efter Force Awakens och var sugen på Star Wars. Jag gillar verkligen de där 2T+2 och 3T+1 mm, men det är sjukt irriterande att vara tvungen att räkna ihop allt för att få det att funka. Skippar man fnupparna så blir det ju lätt, men om man vill ha både fnuppar och wild die - vad kan man göra för att förenkla? Ett spelsystem skall gå att spela när man är övertrött och bakfull.
Använd en tärninsapp på telefonen...
Med risk för att vara dryg så det faktiskt ett vettigt hjälpmedel om man har svårt för att räkna ihop summan på runt fyra T6. Mycket mer tärningar än så är rätt ovanligt.

Orelaterat till vad jag citerar:
Wild die in WEG 2nd försvinner inte på en etta utan utlöser potentiellt en "komplikation" på vad man gör. Exempel på en komplikation från filmerna är när Luke & Leia jagas av stormsoldater på dödstjärnan och stänger en dörr genom att skjuta sönder dörrpanelen. Luke lyckas med teknikslaget, men eftersom hans "wild die" var en etta så uppstår komplikationen att man blivit av med kontrollpanelen för bron man står på...
Så det är en sorts variant på fummel ibland.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,433
Har hört bra saker om den fan-ihopsatta regelboken "SW D6 Reup - Revised Expanded and Updated" som sammanställer de bästa reglerna från massor av supplement, är dock en maffig pdf med en del crunch.

Den finns här tillsammans med finns hur mycket material till SW D6 som helst. http://www.d6holocron.com/
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Krille;n143473 said:
Jag fick krupp när jag spelledde Star Wars Saga, för att det blev löjligt att balansera bortom level 6-8 ungefär.
Om du menar att det blev sjösjukt obalanserat, så ja, den erfarenheten av alla d20-versioner har jag också.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Om man kör med lyckat på 4+ så blir det typ så här:

Antal lyckade tärningar som krävs:
1 - Rutin
2 - Normalt
3 - Krävande
4 - Svårt
5 - Oerhört svårt

Skador kan förenklas så att det istället blir:

Styrke slaget är...
...Högre än skadeslaget - Skråma
...Lägre än skadeslaget - Sårad (här kan en wild die 1:a orsaka vårare skador)

Jag tror att det är typ den enda ändringen man behöver göra.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Synd att du inte gillar FFG:s version för den är riktigt bra. Vi har lirat Edge of the Empire ganska länge nu och jag kan säga att det går snabbt att lära sig special-tärningarna och de är bra på att med ett (och endast ett) slag måla upp en bild som är större än 'hit or miss'. Jag gillar systemet skarpt och efter den ganska låga inlärningskurvan med specialtärningarna går det snabbt också.

Inte för att jag tror att du kommer ändra dig iofs. men ville ändå säga det för jag förstår att man lätt blir lite avtänd på olikfärgade tärningar med special-symboler och sånt men det funkar faktiskt riktigt bra (självklart beroende på tycke och smak och allt sånt).

Cog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
cogitare;n143897 said:
Synd att du inte gillar FFG:s version för den är riktigt bra. Vi har lirat Edge of the Empire ganska länge nu och jag kan säga att det går snabbt att lära sig special-tärningarna och de är bra på att med ett (och endast ett) slag måla upp en bild som är större än 'hit or miss'. Jag gillar systemet skarpt och efter den ganska låga inlärningskurvan med specialtärningarna går det snabbt också.

Inte för att jag tror att du kommer ändra dig iofs. men ville ändå säga det för jag förstår att man lätt blir lite avtänd på olikfärgade tärningar med special-symboler och sånt men det funkar faktiskt riktigt bra (självklart beroende på tycke och smak och allt sånt).

Cog.
Det är väl inte bara specialtärningarna som gör det. Men det tar mig ungefär lika lång tid att lära mig specialtärningarna som det tar att lära mig hela D6-systemet, 1:a upplagan åtminstone. :)

Så det är ingen diss av FFG, jag har bara inte tid och lust att plugga regler.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Måns;n143893 said:
Om man kör med lyckat på 4+ så blir det typ så här:

Antal lyckade tärningar som krävs:
1 - Rutin
2 - Normalt
3 - Krävande
4 - Svårt
5 - Oerhört svårt

Skador kan förenklas så att det istället blir:

Styrke slaget är...
...Högre än skadeslaget - Skråma
...Lägre än skadeslaget - Sårad (här kan en wild die 1:a orsaka vårare skador)

Jag tror att det är typ den enda ändringen man behöver göra.
Jag tycker det ställer till en hel problem med variansen, vilket speciellt blir ett problem med försvarshandlingar. Det är värt att vara medveten om att svårighetsgrader i SW (speciellt i strid) ofta är dynamiska, t.ex så är svårigheten att träffa en TIE-fighter pilotens slag på undanmanöver.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Korpen;n143905 said:
Jag tycker det ställer till en hel problem med variansen, vilket speciellt blir ett problem med försvarshandlingar. Det är värt att vara medveten om att svårighetsgrader i SW (speciellt i strid) ofta är dynamiska, t.ex så är svårigheten att träffa en TIE-fighter pilotens slag på undanmanöver.
Du tänker på när det blir lika eller? Min tanke är att lika ska vara en feature, inte en bugg, så att det blir intressant även vid en stand off. Finns lite olika sätt att göra det på, men exempelvis kan man ha någon form av tie breaker (TIE Breaker, höhö) eller att det sker något coolt™ vid lika.
 
Top