Måns;n143443 said:
Styrka blir lite väl dominant, när både tålighet och närstrid ligger under Sty.
Skjuta (vilket man gör oftare) och Lightsaber (den vanligaste formen av närstrid) ligger under Dexterity, och allt flygande ligger under Mechanical. Perception känns också halvviktigt, så dumpstatsen blir Knowledge och Technical.
Måns;n143443 said:
Iakttagelseförmåga känns som ett märkligt samlingsnamn på färdigheter som Ledarskap och Köpslå.
Märkliga namn skiter jag i.
Mer seriöst dock så handlar den inte bara om att uppmärksamma sin omgivning (Sneak, Search, Hide), utan även att uppmärksamma personer och vad de triggar på. Därför hamnar Bargain, Command, Con, Gambling etc under Perception.
Måns;n143443 said:
Mekanik? Är inte det ett märkligt namn på färdigheter som nästan uteslutande har med fordon och riddjur att göra?
Man har Mechanical för att
använda teknik (inte bara fordon, men det är definitivt vanligast) och Technical
bygga och reparera teknik. Sen stoppas ridande av djur i Mechanical, eftersom det var mest likt att flyga ett rymdskepp och således "använda".
Måns;n143443 said:
Finns det någon balans mellan de olika äventyrsklasserna?
Det är inte klasser så mycket som templates på halvfärdiga rollpersoner. Mallarna är balanserade enligt rollpersonsreglerna.
Och rollpersonsreglerna är att fördela 18D på attributen (mellan 2D och 4D för människor) och 7D på färdigheterna (max 2D på en enskild), och ungefär 1000 krediter stuff.
Vill man ha kraftfärdigheter snos 1D per kraftfärdighet från attributen för att ge en bas på 1D i kraftfärdigheten, och därtill kan man lägga på upp till 2D av ens 7D färdighetstärningar.
Man kan även ha specialiseringar (från Rules Companion, har jag för mig, och framåt) genom att ta en färdighetstärning och splitta upp den i tre +1D extra i tre smalare områden av färdigheter.
Och på attributen kan man dela upp en tärning i tre +1-snäpp. Så templaten Outlaw har Dexterity 4D, Perception 2D, Knowledge 3D, Strength 3D+1, Mechanical 2D+2 och Technical 3D.
Måns;n143443 said:
Något annat jag har missat?
Det är en hejjans färdighetsinflation i såsböckerna. Och häftighetsinflation i allmänhet. Det leder till att Darth Vader sitter med 11D i Empire Strikes Back, för att Luke har 9D och Vader ska bräda Luke, och när Luke levlar till Return of the Jedi så måste Vader få ännu mer. Och sen sitter han med 14D, vilket dubblas till 28 när han spenderar en Force Point, och då måste spelledaren låna tio tärningar till.
Och det är lite fjompigt när en hjälte till rollperson sitter med max 7D om man optar fethårt och gör en utomjording (8D om man kör med specialiseringar också).
Så håll dig till riktlinjen i regelboken (18D fördelat på attribut, 7D på färdigheter; standard-SLPs har 2D på vad de än gör om det inte är deras spjutspetskunskap då de har 4D) och låt inte färdighetsinflationen springa iväg.