Nekromanti STAR WARulvsSpel - Episod II

Zebulon

Swordsman
Re: Färger

Nu har jag funderat på lite det där om bandvagnarna.
Först trodde jag att en bandvagn var bäst men det är ju fel. Då resignerar bara offret och alla andras handlingar blir ointressanta eftersom är alla på samma tåg. Man vill ju pressa så många som möjligt och låta folk har valmöjligheter.

Fler tåg är klokare så vi kan se hur folk röstar och hur de utsatta reagerar.
Jag insisterar på att alla rebeller tänker igenom sina röstningar både en och två gånger och ju längre mot deadlinen desto viktigare är det. Det hade varit sååå trist att återigen missa målet och en rebell åker. Glöm inte att man själv kan åka senare för att man inte röstat så klyftigt tidigare också.

Det här var säkert inget nytt inser jag nu, mest självklarheter.
Jag vet vilka tåg jag är intresserad av, det kan man utläsa av mina tidigare inlägg.

Var har Bearnie tagit vägen förresten?
Han är som uppslukad av jorden. Var det inte några som menade att inaktivitet var en orsak till utröstning? I´m just sayin´...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fuuuuuuuuuck... Basenaji har varit AKTIV.

De sexsiffriga numren är inläggsnummer. Tänkte jag lika gärna kunde hålla reda på dem också, men jag orkade inte skriva regexp som förvandlade dem till länkar.

Basenanji
R1: Avvaktar med att misstänka någon
660770 Uppmanar BDG att korta ner sina förslag till en lista
660782 Vill liga lågt med avslöjanden. Namnen är viktiga, imperialisterna kommer att ljuga om sina, och måste hitta på namn. Ras är nog en tredje fraktion, eller robotar kan inte bli siade, eller nåt. Kodnamn är nog som de riktiga namnen (?)
660838 Färggrupper är skvadroner, va? Påminner om att siffror jag vara relaterat till vilka som är ledare. Om ledarna har förmåga... Röstar Craygh pga inaktivitet.
660849 Analys av Zebulon och Vimes. Vill hålla koll på Lindenius, Han och HJK. Tycker att Vimes sagt emot sig själv och dessutom verkar störd över att alla kan ljuga. Tycker att Zebulon var lite konstig i sitt sätt att säga att han "kunde cleara" en person för att sedan ändra till "vill".
660921 Ändrar sin röst till ingen
660955 Tycker inte att Hans plan var dum alls, för den drog igång diskussioner. Nu kommer vi vara känsligare för fejkgräl. Menar att alla diskussioner i spelet är givande - skill skillnad från tidig claim. Är beredd att avslöja sin färg.
660960 Tror nån kan sia om robot/människa. Nån annan vet hur många imperialister som är robotar.
660971 Kommer på att 4 färger på 18 deltagare är ojämnt.
660984 Är röd.
660993 Tycker att det är lite misstänkt att Zebulon envisas med sin, enligt honom, klokt diskrediterade taktik. Röstar på Zebulon.
661026 Tycker fortfarande det är dumt att avslöja mer än en egenskap. Vill att Zeb ska konkretisera. Tror inte att Feu lagt alla med balla förmågor i guldgruppen.
661030 Varulvar måste anstränga sig för att inte veta saker. Rebeller vet inte saker av sig själva. Därför är alla diskussioner bra.
661035 När Basenaji var Batman, så brukade han säga en massa saker som att han kände sig bortkommen och vilse. Vill att Bearnie ska vara konkret i hur det kan straffa rebeller att outa färg.
661068 Presenterar röstläget. Tror att BDG-Han-grejen var på riktigt. Nominerar HJK och Vandraren för att de är så tysta. Tycker att bearnie är mest märklig. Bifogar en PDF med alla forumiter plus Ackbar (människa) och R3-A2 (robot).
661076 Tycker att Vicos analys är ball. Påminner om att analyser är ett bra sätt att visa imperiet vilka rebeller som andra rebeller misstänker.
661138 Påminner om att "jag har inte så mycket tid" är ett bra imperieförsvar.
661142 Tycker att de som har ont om tid ska skriva kloka, konstruktiva saker när de har tid. Vill diskutera färgernas betydelse.
661144 Vill att Bearnie ska gå ut med färg, för nu har han en massa röster på sig. Vill också att Banarok, Björn den Gode, Lindenius och Vandraren ska gå ut. Vill dra igång bandvagn innan röstning.
661153 Påminner om att Zebulon nämnt att low-powerroller kan få fram info om t.ex färg. Antagligen finns det skärningspunkter, kombinationer.
661217 Tycker att Bearnie inte har annat val än att åtminstone hinta om förmåga.
R2:
661281 Tycker Bearnie fortfarande är skum. Vill att BDG ska kommentera att Han's färg outats. Och att Han och R2-D2 är ute. Vill pressa Bearnie mer om sin roll. "Kan säga så mycket som att jag vet något om dig". Imperiet byter nog taktik då och då. Var beredda på tvära kast och grejer. Kom ihåg att rollerna är slumpade. Säger att Han stavat fel på sin signatur.
661297 Undrar om nån styrt strålkastarljuset mot Craygh.
661358 Har följande i fokus: Anders Åstrand, Lindenius, Bearnie, BDG, Vimes. Bearnies kupp i slutet av R1 visar att han måste ut. Blev dessutom räddad av några på listan. Tycker inte att bearnie tillför något. Basenaji har jättelång analys med listor och grejer. Tycker i allmänhet att de på listan varit lite för konstiga i sina misstankar och grejer, inte varit destruktiva. Och räddade Bearnie. Röstar Bearnie.
661376 Analyserar BDG. Tycker att han kommer med bra strategier och sånt, men röstar och misstänker sen åt skogen.
661383 Är inte med i DTF. Ska vi kolla färger?
661387 Tycker fortfarande BDG är skum. Det räcker med att man visar sig engagerad. bearnie är fortfarande skum.
661391 Tycker att HJK's och Purgatorys taktiska val kunde varit bättre, men helt OK som "kom igen, nu börjar vi".
661419 Ny PDF, nu med separata rutor för färggrupper.
661427 Vimes behöver inte komma med grandiosa analyser. Han behöver bara kolla runt lite. Tipsar om att söka på folks forumnamn på forumspelsforumet (bra tips!). Har fått för sig att det är varulvsbeteende att be om konsensus om och om igen. Tycker det är skumt att inte vilja dela med sig av information (!?)
661438 Ska fira att han varit gift i fem år, försvinner. Ses nog på måndag. Outar sig som människa.
661517 tre bandvagnar är bra. Börjat tvivla kring Vimes. Tror att det finns fem imperialister. Vilken färggrupp innehåller två imperialister? Gold, kanske?

krank

Åh, titta, glömde den övergripande analysen:

Basenaji lyser grönt i mina ögon, klargrönt. Han är vaken och kommer med oftast relevanta kommentarer. Har inte kommit långt nog i mina analyser av folk för att kunna säga något om hans analyser (metaanalyser), men jag tror att om han har fel, så har han det åtminstone i ärligt uppsåt.

Bunny

Crazy like a fool
Han said:
[...] medan Bearnie skrev: "Måns - hoppar på drevet mot mig väldigt sent, och det han har att komma med är substanslöst. Måns har potential att leda vägen med skarpa iakttagelser, nu tycks han mest stå och stampa."
Han, du får sluta göra så här. Ska du analysera, gör det ordentligt, och dra rimliga slutsatser. Detta gick min lista uttryckligen ut på:

Det finns deltagare jag kan säga att jag är missnöjd med:
Det är alltså inte någon lista över misstänkta du drar sådana slutsatser ifrån. Är detta, och vad jag kommenterar här, nivån på analyserna du tänker förse oss med?

Jag ansåg då att det var för tidigt för mig att på allvar uttala mig om misstänkta. Istället ville jag förmå vissa deltagare att börja prestera bättre.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Röstnings förfarande från Episod 1

Eksem said:
Däremot tycker jag inte att det verkar finnas någon förklaring till Bearnies beteende annat än att han är just skurk.
Det här skulle det vara intressant om du utvecklade. Jag letar för närvarande aktivt efter substantiella argument emot mig. Jag genomläser just nu gårdagens inläggsskörd, så kanske, kanske, dyker något upp där.

Craygh

Swordsman

Då jag tror att vi får ut mest info av att rösta ut Bearnie så går min röst dit nu.

Röst: Bearnie

Ond bråd död

Swashbuckler

Eftersom mitt tålamod inte räcker för att gå igenom och analysera hela trådarna så tänker jag inrikta mig på att analysera de sammanställningar som andra plockar ihop. En del grejer finns säkert förklarat redan men förklaringen saknades i sammanställningen.

Lindenius: Varför tror du att Basenanji tillhör en tredje fraktion?

Anders Åstrand: vad fick dig att byta till vandraren?

Basenanji: Varför kände du inte till att färgerna skulle avslöjas? Vad är det du vet om Bernie?

Banarok: Väldigt lite inlägg tycks det. Vad kan du säga nu när färgerna är avslöjade?

Björn den gode

Swashbuckler
Om Bearnie

Jag har nu gått igenom alla inlägg av Bearnie och jag började med att som vanligt skriva ett jättelångt inlägg med citat och kommentarer. Problemet är nog att ingen hade läst det då så istället tänker jag skriva kortare.

För det första så tycker jag inte att Bearnie har bidragit speciellt mycket till laget. Han säger att hans taktik går ut på att reagera och kommentera, men jämför jag hans reaktioner med tex Vimes och nu på slutet även HJK så ser man en klasskillnad i substans.

Å andra sidan så tycker jag att han har hamnat i ett svårt läge. När det gäller färgerna så är han tveksam till att gå ut med dom, som jag sagt tidigare så tyckte jag att det fanns bra skäl till det. Sen säger han det ödesdigra om att han tror att Guld är en speciell färg med bra förmågor. När han blir ytterligare pressad ("Nu har du fem röster på dig vad tänker du göra åt det") så går han ändå ut och säger att han är Guld.

Jag är inte alls säker på att Bearnie är skum, det finns inget som jag tycker är jätteskumt med hans beteende. Å andra sidan har han just nu så låg trovärdighet att det är svårt att se vad han kan tillföra även om vi inte skulle rösta ut honom.

Det jag tror skulle kunna rädda Bearnie är ifall han i god tid före dragets slut går ut med precis all information, om det är så att han har en viktig roll så vore det nämligen antagligen det bästa för laget.

Detta motsägs dock av att Bearnie själv menar att det bästa för laget är att gå ut två minuter innan draget. Jag litar på att Bearnie vet vad han gör om han är god, och det kan kanske vara så att det smartaste är att gå ut precis innan draget är slut, det beror liksom på vad det är för information som han sitter på. Om han har en roll som är mer passiv än aktiv men ändå har intressant information så kanske det kan vara det bästa, även om jag själv tror att man nog nästan alltid ska göra vad man kan för att inte dö om man är rebell.

Ok, det blev kortare än förra försöket i vart fall, återkommer med en analys av dagens röster.

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Om Bearnie

Torsdag
22.57 Björn den gode röstar på Craygh
23.56 Zebulon röstar på Bearnie

Fredag
01.04 Lindenius röstar på Poseur
10.06 Basenanji röstar på Bearnie
10.23 Eksem röstar på Bearnie
11.08 Lindenius röstar på Björn den gode
13.21 Purgatory röstar på Bearnie
13.44 Vimes röstar på Bearnie
13.45 Vicotnik röstar på Banarok
14.09 Vicotnik röstar på Krank
14.51 Vicotnik röstar på Banarok
19.54 Han gör ett jätteskumt inlägg där han nästan röstar på Bearnie

Lördag
10.09 HJK röstar på Bearnie
11.43 Craygh röstar på Bearnie

Totalt får jag det här till att Bearnie har 7,5 röster, Banarok, jag och Craygh har var sin röst på sig.

Jag blir alltid nervös när någon får så här mycket röster så snabbt. Det kan nämligen bara bero på en av två saker:

1. Vi har helt fel och imperialisterna tycker det är skönt att dom fått ett lätt offer.

2. Imperialisterna har valt att offra Bearnie, mer eller mindre omedvetet. Vad jag menar med det sista är att det kan vara så att någon imperialist tidigt röstade på Bearnie med avsikten att sen byta bort (det är en ganska vanlig varulvstaktik att man om en varulvspolare skulle dö så kan man peka på det där inlägget där man "tidigt misstänkte X".

Det kan också vara intressant att jämföra med vilka som röstade på Bearnie igår. De som någon gång hade sin röst på Bearnie var: Basenanji, Vimes, Han, Måns. Både Basenanji och Vimes var också rätt tidiga med att rösta på Bearnie igen, vilket väl i princip inte säger någonting alls, så hade dom gjort oavsett om dom var imperialister eller rebeller förmodligen. Det intressantaste är istället de andra påhakarna, i första omgången Zebulon, Eksem, Purgatory, och i den andra omgången HJK och Craygh. Och sen har vi då det konstiga beteendet av Han där han deklarerar vem han kommer rösta på antagligen men inte gör det.

Nu börjar det bli långt igen men om det skulle visa sig att Bearnie är oskyldig så vill jag att ni kommer ihåg det här inlägget.

Bunny

Crazy like a fool
Runda 2 - The Bearnie Case

Detta är ett försök att samla alla de kommentarer angående Fallet Bearnie som jag är mest intresserad av att besvara.

Basenanji said:
Det enda sättet som du, Bearnie kan bevisa att du tillhör rebellerna är att du ger en bra förklaring till din roll. Men jag tror inte att du är rebell och eftersom du inte är det så blir det svårt för dig att på ett konkret sätt visa hur du skulle kunna bidra till laget.
Just precis. Det är ett fantastiskt Moment 22 jag befinner mig i. Det är i och för sig bara en fortsättning av att jag under runda 1 blev anklagad av Måns för ett sköldpaddebeteende och av Han för att ständigt försöka försvara mig. HJKs största misstanke mot mig rör också mitt försvar, nu för att det sker på ett sätt som inte är vidare snällt (och rebeller är ju snälla, eller hur?).

----

Craygh said:
De som trycker hårt på Bearnie tycker jag är lite suspekta, deras anklagelser verkar relativt substanslösa. Särskilt då de säger att Bearnie inte vart konstruktiv, då han faktiskt inte haft tid att göra annat än försvara sig på grund av alla påtryckningar.
Vad jag tycker är anmärkningsvärt är att jag sällan får några svar när jag konfronterar just denna substanslöshet. Det blir en väldigt ensidig press - de som står för den tycks istället tillåta sig att hålla varandra om ryggen och kamratligt konstatera att "ja, vi har säkert rätt, för vi är ju många". Någon påstår att "den där Bearnie, är inte han lite skum?", och andra hakar på; "Ja! Tänk att vi båda hade samma känsla!"

Är du rebell så borde du inte tillåta ett sådant här beteende. Tåget mot mig har utvecklat sig till det mest lättvindiga sådana i varulvsspelens forumhistoria. När inte en anledning nära nog saknas, döljer det sig en mängd dåligt formulerade sådana i dess ställe. Det finns en fraktion i det här spelet som njuter av att kunna utnyttja sådana "gömställen".

----

Basenanji said:
Nej, då är det istället skumt att Bearnie redan där och då säger att vi inte kommer få fram något under runda ett. Typ, att det är lika bra att lämna WO till imperialisterna, för de är så smarta och oddsen är på deras sida.
Jag är ledsen att jag inte hakar på din scoutkår-anda. Det gör inte mitt inlägg till destruktivt. Vi fångade ingen imerialist under runda ett, och vi tycks inte göra det under runda två heller.

Morska tillrop är bara ett annat sätt att förklä sina avsikter. Har du inte förstått det än?

----

Purgatory said:
Avslutningsvis så tänker jag avlägga en röst, och den faller på Bearnie. Jag vill ha mer information av dig och en bra förklaring till varför vi inte ska rösta ut dig.
Saken är den att en sådan förklaring har jag inte. Jag tänker fortsätta belysa orimligheterna i era anklagelser, och ställa kritiska frågor kring era tillvägagångssätt. Troligtvis räcker inte det, men då har jag i alla fall lämnat inlägg som det här till eftervärlden att analysera.

fortfarande Purgatory said:
PS: Craygh verkar väldigt angelägen att försvar Bearnie, det kan antingen fria eller fälla honom ifall Bearnie åker ut (beroende på Bearnies fraktion).
Det här tycker jag alla rebeller ska lägga på minnet. Crayghs analyser av drevet mot mig har varit både insiktsfulla och felfria i mina ögon. Ingen imperialist skulle agera så.

----

Vimes said:
Bearnie, du är Gold, inte sant?

Under förra rundan skrev du så här när färgerna hade börjat outas:

Citat:
Jag kan inte skaka av mig misstanken att den enda ännu inte representerade färgen, gyllene, är bärare av en för imperialisterna viktig information. Kanske är den knuten till en serie förmågor? Det vore i så fall olyckligt att utpeka den gruppen via outning eller uteslutningsmetoden.

Vidhåller du fortfarande att Gold är något speciellt? Eksem hävdar i varje fall att han är ospeciell. Du har ju i princip sagt att du är speciell. Dock blev Måns utmanipulerad, inte du (å andra sidan är kanske imperialisterna nöjda med drevet mot dig).

Eller var det ovanstående citatet bara tjurskit?
Det här inlägget var klarsynt, och är värt att besvara till fullo. Det är en nyttig uppföljning.

Jag har ingen speciellt kraftfull förmåga, men den kan anses tillräckligt speciell för att den skulle kunna vara grupperad med en serie andra anmärkningsvärda förmågor.

Det här är inget jag misstänker längre.

----

Craygh said:
Hmmm....

Känns som om vi skulle få ut mest information om Bearnie rök, oavsett hur han gjorde det.
Det finns onekligen mycket att vinna på det. Förutom dig, så skulle det även cleara Anders Å som också ställde sig självständigt kritisk under runda 1.

Jag klandrar dig inte heller för din röst.

----

Zebulon angående Purgatorys färgteori said:
Det där är så klockrent att jag blir full i skratt.

[...]

Jag anser att vi absolut bör rösta ut någon av dom och personligen tror jag mest på Bearnie eller Craygh.

[...]

Om någon litar på mig så är ni välkomna att gå på tåget mot Bearnie.
Finns det hjärterum finns det stjärterum :gremsmile:
Vad vi har är Purgatorys obekräftade teori om färger. Att jag (gold), Lindenius, (röd), Craygh (blå) och Björn den Gode (grön) skulle vara extra misstänkta eftersom vi outade våra respektive färger sist.

Inser du, Zebulon, hur mycket du riskerar på det beteendet du uppvisar ovan? Du sätter en väldigt hög press på mig, men har knappt något att gå på. Du sätter din tilltro på en teori som i princip misstänkliggör de som under runda 1 ställde sig negativa till outning, som i sin tur bygger på en helt indicielös tes om en onding per färg. Behöver jag tillägga att det tycks långsökt?

Det är vad du har att gå på.

Hur tror du din position kommer att se ut när jag väl har åkt, Craygh har blivit clearad, och du står med det där på fötterna? I bästa fall kommer du att anses ha betett dig direkt destruktivt, och får din prestige i spelet förstörd. I sämsta fall blir du utröstad för att testa nästa, betydligt mer underbyggda, teori.

Det tycks vara som att du har lite att bevisa, och ju snabbare du gör det, desto bättre för dig.

Vad tycker du om det som motpress?

----

Nu följer några mer fristående kommentarer:

Det finns flera andra som befinner sig på samma lösan jord som Zebulon. Hur ska ni hantera det?

HJK alibiröstar, han skriver ingen motivation alls. Vimes också, eftersom det krävs så lite för att fortsätta på en redan påbörjad häxjakt - det är främst vid röstbyte ny motivation brukar avkrävas.

Den här rundan skulle verkligen tjäna på ett till tåg. Dels för att det är nyttigt med fler spår att följa upp under runda tre. Dels för att det blir desto intressantare att följa upp på röstbeteendet då.

Bunny

Crazy like a fool
Han said:
För att Bearnie ska förstå citerar jag endats sådant som jag fastnar för så att jag får något att fundera kring.
Haha! Vilket plumpt försvar av att du har presterat dåliga analyser. :gremtongue:

Ond bråd död

Swashbuckler
Re: Runda 2 - The Bearnie Case

Lindenius uppmanade till att man röstade för att sätta press på folk, och jag röstade utifrån att du är den enda jag känner mig motiverad att rösta på. Motivationen är för visso ganska svag då det mest beror på att det skulle ge intressant information. Egentligen misstänker jag inte dig mer än, säg Vimes.

Jag håller med om att det fortfarande är lösa grunder, och egentligen borde misstankarna vara mer riktade mot de som drog igång/hängde på förra drevet. Vilka var egentligen drivande i det drevet?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Färger

Han said:
Craygh och Vicotnik - vad har ni för uppfattning om varandra? Alltså, vad tycker Craygh om Vicotnik respektive V om C. :gremsmile:

Lindenius och Purgatory - vad har ni för uppfattning om varandra?

Jag skulle kunna söka, men jag vill ha det nu.

/Hon som med största sannolikhet kommer att rösta på Bearnie om han inte outar allting
Klipper in det jag postat tidigare, håller på och läser igenom det jag missat sen i fredags eftermiddag tills nu och håller samtidigt på med att färdigställa min lista. Dock är detta bara från dag 1. Om jag hinner bli klar med resten i dag så ska jag ta och gå igenom de som jag redan kommenterat under dag ett i inlägg: #661074
Craygh: Tror att vi inte tjänar något på att outa färg och tror även på att det finns dem som vet saker som rör färgerna. Vidare så tror han även att rang och namn har någon koppling till förmågorna och allt är slumpat och att det inte har någon koppling till varandra. Påpekar även att man inte ska lite mer på de som skriver mycket utan även bör vara skeptisk mot dem. Anser att BDG och Han's bråk är larvigt och anser att det är löjligt vad folk analyserar det och tror att bråket i sig har ringa betydelse. Påpekar även för Han att det tidigare funnits roller som blockar siare, typ pingar som bybo. Tycker att de som är emot att gå ut med färg är knepiga och kanske till och med imperialiser. Spekulerar i att imperialisterna kansek inte vet vilken färg de tillhör.

Min kommentar: Craygh har en låg aktivitet och postar inte särskillt mycket. Kollar man i intresse-tråden så står det hur varje roll är utformad och där står det att Imperialisterna också får ett kodnamn (färg). Enligt mig så bidrar inte Craygh med något konstruktivt och får helt enkelt finna sig i att han är gul listad, hade han inte gått ut med sin färg hade han även haft nyanser av rött, men just nu är du gul i min bok.

Basenanji

Postd20modernist
Honung till björnen!

Bra att du är igång Bearnie! Jag har saknat din närvaro. :gremgrin:

Bearnie said:
Vad vi har är Purgatorys obekräftade teori om färger. Att jag (gold), Lindenius, (röd), Craygh (blå) och Björn den Gode (grön) skulle vara extra misstänkta eftersom vi outade våra respektive färger sist.

Inser du, Zebulon, hur mycket du riskerar på det beteendet du uppvisar ovan? Du sätter en väldigt hög press på mig, men har knappt något att gå på. Du sätter din tilltro på en teori som i princip misstänkliggör de som under runda 1 ställde sig negativa till outning, som i sin tur bygger på en helt indicielös tes om en onding per färg. Behöver jag tillägga att det tycks långsökt?

Det är vad du har att gå på.

Hur tror du din position kommer att se ut när jag väl har åkt, Craygh har blivit clearad, och du står med det där på fötterna?
[Min underskrivning]

Alltså, om du hade skrivit att BDG eller Lindenius hade blivit clearade, oj vad jag hade börjat fundera nu.
Jag tror nämligen att du är varulv och att du offras nu. Och då gäller det för de andra varulvarna att sopa upp spår.

Men att du väljer ut Craygh - det talar inte för dig. Hur kan du veta så säkert att Craygh är rebell?

Bearnie said:
Jag har ingen speciellt kraftfull förmåga, men den kan anses tillräckligt speciell för att den skulle kunna vara grupperad med en serie andra anmärkningsvärda förmågor.
Kan du inte på något sätt antyda vad din förmåga gör?

(Alltså, om en varulv får en sån hr fråga infinner sig ett stressmoment. Vad ska varulven chansa på? Tänk om han/hon väljer något som...någon annan bybo har?!)

Min förmåga gör att jag vet något om dig och jag ska faktiskt hjälpa dig på traven: vilken egenskap av ras, kodnamn, namn, förmåga menar du är mest farligt för dig (och byn) att röja mot bakgrund av vad som har framkommit hittills?

Sedan vill jag förklara Bearnie, vad i ditt beteende som har gjort att jag fortsätter att rösta på dig.

Det första med Bearnie jag reagerade på var hans negativa hållning i hans andra inlägg. Då menar han att det är närmast omöjligt att fånga in en Imperialist första rundan, att de är smarta och att Han's matematik knappast förslår. Alla måste inte vara lika boyscoutiga och morska som jag och Zebulon (även om det hjälper med glada männsikro runtomkring sig), men om man är bybo och verkligen vill hjälpa byn – då bidrar man med något. Tex Vimes, som försöker förklara varför det är skumt med ditt märkliga "jag berättar inget förrän det är försent!"-inlägg. Eller Han's olika strategier. Eller Purgatorys tankar kring färg.

Men Bearnie bidrar inte med något alternativ. Det som händer nu är att du kastar skit på folks förmåga att göra analyser och att det är dåligt underbyggda analyser som har fått dig att stå närmast hängsnaran (laserskotten ute i rymden, menar jag...).
Men skriv något då? visa att du vill byn väl, helt enkelt.

Nästa grej som får mig att reagera är hans mycket skumma inlägg där han säger att om vi inte drar bort rösterna så kommer han berätta om sig själv och sin förmåga 21.28. Det är jättekonstigt. Om Bearnie hade någon förmåga så borde han ju kämpa för att inte bli utröstad. Inte bittert säga:"Ja, jag var väktaren och nu är det försent att göra något åt det!" Faktum är att om man är Väktaren och står som ohotad etta att bli hängd – då tjänar byn mer på att inte veta om väktaren är kvar eller ej. För varulvarna vill ju förstås hitta väktaren, eller hur? Om de (och byn) inte vet vem som skulle kunna vara Väktaren, tja då får varulvarna det svårare.

Sedan har vi Bearnies passiv-aggressiva hållning under runda två. Och den gör mig nästan mest frustrerad – om han nu är en rebell har vi inte råd att rösta ut honom. Och om han har en viktig förmåga har vi VERKLIGEN inte råd att bli av med honom, nu när Han Solo och R2-D2 är borta.

Nu säger du, Bearnie, att du inte har någon förmåga som är speciell. Men du, vi lär behöva alla low-powerförmågor också.

krank

Re: GRUPPEN

Krank fortsätter med analyserna, utan att få fram så värst mycket. Näste man till rakning:

Bearnie
R1:
660742 Reality check: Vi hittar inga infiltratörer första rundan. Tycker Vimes har hög skumhetsfaktor. Och tycker att "skumhet" är nog för en röst. Går på Hans skumma skumma sannolikhetsgrej för att "...jag inte har så mycket bättre för mig". Röstar på Craygh.
660889 Trodde Han hade nåt ballare att visa upp. "Visst, sia mig".
660891 Håller med om att det är bra att skriva mycket. Inaktiva deltagare blir scapegoats för ondingar. Tänker dock inte driva tåg mot inaktiva.
660981 Försiktig till att outa färg
661006 Vill inte använda information för att skapa situationer i texterna för att kunna avslöja varulvar.
661014 Har en känsla av att Gyllene är en för imperiet viktig färg. Tänker inte outs din färg innan vi vet mer.
661034 Har ingen färdig agenda, känner sig bortkommen och vilse. "Reagerar och kommenterar". Försiktig vad gäller outning. Vill ha "gamla hederliga analyser". Röstbeteenden. Röstar på HJK, för att klumpa röster.
661036 Tror inte att färg saknar betydelse. I förra spelet vann man mycket på outning av utböling/medborgare. Kan mycket väl finnas fallgrop den här gången.
661039 Påpekar att vartulvar inte alls brukar vara försiktiga av sig, snarare svartmåla till höger och vänster. Ibland. Nämner att krank agerade på ett tredje sätt som mastermind under Ereb Altor.
661047 Tycker att Eksem verkar oförargelig, men tycker att det är komprometterande när han outar sin färg. (?)
661090 Kommenterar Basenanjis analys av sig. medger att han varit aktiv men substanslös.
661186 Ser att han är på väg att bli bortröstad, funderar kring hur hans bortröstande ska kunna hjälpa rebellerna. Vill att man ska hålla koll på vilka som röstst på honom och varför. menar att det faktum att han blåste folk om och om igen förra spelet ligger honom i fatet nu. Tänker posta all relevant information om sin roll 21:28 om han fortfarande har flest röster då. Eftersöker reellt alternativ till sig själv i omröstningen.
661188 Är Gold. Vill att Måns ska motivera sin röst bättre. "Jag är duktig på det här spelet. Ska jag åka ut redan nu, och på sådant vis stilla era fantomsmärtor, eller ska jag få vara kvar och kunna bevisa att jag kan bättre?"
661195 I förra spelet var han inte alls sköldpadda, utan riktigt passiv-aggressiv. Juh.
661207 Tycker att han redan förklarat varför han inte postar sina förmågor direkt. Missnöjd med Vicotnik (bättre förra gången), Krank (syns inte) och Han (halvhjärtad analys, dåliga kommentarer).
661228 Tycker att Björn skriver för långt.
661229 Ursäktar Vimes, som ju är nybörjare.
661231 Hoppar på röstningen mot Vandraren.
661248 Inte arg för drevet, men hade velat ha bättre motiveringar.
661285 Tycker inte att Vimes målar upp Bearnies beteende som nån särskillt smart imperiestrategi.
661289 Vill veta vad folk vill att han ska outa, egentligen.
661290 Tycker att folk är envisa.
661304 Tycker inte alls han spelat särdeles defensivt.
661306 Undrar varför Zebulon pressar honom så. Tänker inte ge färg och ras.
661532 Tycker Han drar slutsatser ur stjärten. Menade inte att folk var misstänkte, utan att han var missnöjd med deras agerande.
661533 Sitter och letar efter anklagelser mot sig som har substans. Hittar inte värst mycket.
661550 Sammanfattar anklagelser. Det mesta varkar vara baserat på att så många tycker han verkar skum. Inget konkret.

Överhuvudtaget har Bearnie varit aktiv, och så - men med mycket lite substans. och sen kom folk på att det kändes skumt, och sen dess har det varit cirkus. Jag får inga starka ping på min radar, utom att jag tror att det här tar för mycket av folks tid och ork. Det är möjligt att bearnie är imperialist, men just nu är anklagelserna luftigare än mina tvättbyxor (ett par gamla mjukisbrallor som nästan är mer hål än byxa). För mig är han gul, för att använda trafikjämförelsen.

(när jag kommit laget runt kommer jag att börja på nytt, med uppdaterade listor - jag vet vart jag "slutade" med var och en)

Nå; näste man på listan är Björn den Gode, och jag hoppas att ni greppar att jag inte orkar ta honom direkt på, såhär.

Basenanji

Postd20modernist
Re: GRUPPEN

Jag har kollat in några grejer av Vimes som jag gillar. Kolla här (från inlägg #661277):

Vimes said:
Men i så fall: varför kommer detta tips just i ett inlägg där det är Bearnie själv som är på väg ut? Varför inte direkt i början (om tipset nu har en sådan allmän karaktär), eller varför inte skriva in detta tips i sista inlägget där man även outar infon (liksom: "okej, ni röstade ut mig, här är min karaktär, och by the way så gör jag såhär p.g.a. denna helt fantastiska idé")?
Sedan skriver Vimes så här:

Vimes said:
Alltså, Lindenius har knappast spritt misstankar omkring sig. Om jag minns rätt var hans linje i förra rundan konsekvent att vi borde ge oss på inaktiva i första rundan. Har svårt att se hur han bidragit till snömoset.
Och jag tycker att det grönar Vimes. Däremot menar jag att varulvarna gärna ger sig på inaktiva för att en röst på en rebell lätt kan försvaras med orden: "Jamen, X var ju så inaktiv...".

Sedan, det här:

Vimes said:
Vidhåller du fortfarande att Gold är något speciellt? Eksem hävdar i varje fall att han är ospeciell. Du har ju i princip sagt att du är speciell. Dock blev Måns utmanipulerad, inte du (å andra sidan är kanske imperialisterna nöjda med drevet mot dig).

Eller var det ovanstående citatet bara tjurskit?
Sedan har vi Vimes försvar mot mina anklagelser här:

Vimes said:
Alltså jag köper inte det här riktigt. Du hoppade inte på och avslöjade din färg direkt när Zeb och Han hade gjort det. Besides så föreslog jag konsensus medan frågan fortfarande var rätt färsk (Han och Zeb hade outat, någon hade varit försiktigt positiv). Det var inte direkt så att färgracet var helt igång (och du var väl inte direkt odelat positiv från början heller?).

Så nä, när jag kollar igenom det där i förra tråden tycker jag inte att det ser ett dugg misstänkt ut. jag tycker (och det var så jag upplevde det då) att jag faktiskt får fart och ordning på frågan om färgen. Men så är jag ju partisk också...

Jag har inget emot att dela information fortfarande. Men jag vill veta att flera är med på att dela samma information, för jag vill inte riskera att jag har blivit lurad av en varulv att göra något dumt.
Och då vill jag bara tillägga att Zeb's agerande var lite väl vågat, i mina ögon. Och att jag tror att konsensusidén som sådan är löjan. Om någon har avslöjat sin färg, då är hela tanken på konsensus bara i vägen. Och kravet på konsensus blir mer och mer destruktivt ju längre man håller fast vid det(förutsatt att andra går ut med info).

Det här är ett guldinlägg, signerat Vimes:

Vimes said:
Det borde vara bättre att säga: "Jag är siare vafan!" och bli utmanipulerad istället för utröstad. För då har vi en chans att sätta dit en riktig skurk, och dessutom räddar vi imperialisternas orginalmåltavla en runda till. Istället för en garanterad 2-0 till skurkarna får vi i varje fall chans till 1-1.
DET DÄR är ett bra exempel på hur en bybo tänker (nej, jag kan förstås inte garantera att Vimes är bybo, men jag får verkligen det intrycket). Vimes verkar vilja vinna, så till den grad att han formulerar tankar som belyser att 1-1 är bättre än 2-0 till varulvarna, trots att någon kanske avslöjar sig.

Slutsats

Just nu tror jag att Vimes är grön. Dessutom tror jag att det finns en Imperialist i den blå gruppen. Och just nu misstänker jag mest...Vicotnik.
Få inlägg och märkliga röster på Banarok/krank.

Jag har så svårt, nämligen, att tro att varulvarna väljer att ligga så lågt som Banarok eller att öht tro att krank är Imperialist. Finns så lite att gå på.
Visst är det ett gissel med inaktiva deltagare, men jag tror inte att Imperialisterna finns i den gruppen. Vic, vad tror du om BDG, Lindenius eller Bearnie?

Basenanji

Postd20modernist

HJK said:
Basenanji: Varför kände du inte till att färgerna skulle avslöjas? Vad är det du vet om Bernie?
1. Jag ville inte säga högt vad jag har läst i mitt startinlägg angående färger mm. Jag ville helt enkelt låta diskussionen visa om några av oss hade fått detta och några inte. Dessutom kändes det som ett sätt att (passivt) provocera fram tex den reaktion som Anders Åstrand kom med.

2. Jag är inte siare, men en sorts siare, kan vi säga. Men det jag vet om Bearnie vill jag låta honom formulera först. Jag kan bara säga så att Bearnie har verkligen en anledning till att antyda saker. Min info passar inte ihop med ett passivt-destruktivt beteende.

I runda tre kommer jag utveckla detta (vilket inte betyder att jag vill att andra ska göra det! Ni får själva avgöra när ni ska outa information. Massclaimande tror jag inte på förrän i runda sex-sju, möjligen).

Basenanji

Postd20modernist
FEL!

AÅ said:
Dessutom var det Basenanji som ville att vi alla skulle skriva upp vilka fem vi misstänkte mest. Sådan data är verkligen guld värd för imperialisterna för att välja vem som ska mördas. (De som många misstänker är ju bra för dem att ha kvar i spel)
Hey, ditt gamla torktumlarfilter, det är helt fel.
Zebulon, den gamla ökenråttan, tyckte att det var bra om vi hakade på min idé att lista fem personer vi misstänkte.
Jag har aldrig uppmanat folk till att skriva såna listor. Jag tror inte att det är bra om alla gör listor. Det är däremot bra om några gör det.