Runda 2 - The Bearnie Case
Detta är ett försök att samla alla de kommentarer angående Fallet Bearnie som jag är mest intresserad av att besvara.
Basenanji said:
Det enda sättet som du, Bearnie kan bevisa att du tillhör rebellerna är att du ger en bra förklaring till din roll. Men jag tror inte att du är rebell och eftersom du inte är det så blir det svårt för dig att på ett konkret sätt visa hur du skulle kunna bidra till laget.
Just precis. Det är ett fantastiskt Moment 22 jag befinner mig i. Det är i och för sig bara en fortsättning av att jag under runda 1 blev anklagad av Måns för ett sköldpaddebeteende och av Han för att ständigt försöka försvara mig. HJKs största misstanke mot mig rör också mitt försvar, nu för att det sker på ett sätt som inte är vidare snällt (och rebeller är ju snälla, eller hur?).
----
Craygh said:
De som trycker hårt på Bearnie tycker jag är lite suspekta, deras anklagelser verkar relativt substanslösa. Särskilt då de säger att Bearnie inte vart konstruktiv, då han faktiskt inte haft tid att göra annat än försvara sig på grund av alla påtryckningar.
Vad jag tycker är anmärkningsvärt är att jag sällan får några svar när jag konfronterar just denna substanslöshet. Det blir en väldigt ensidig press - de som står för den tycks istället tillåta sig att hålla varandra om ryggen och kamratligt konstatera att "ja, vi har säkert rätt, för vi är ju många". Någon påstår att "den där Bearnie, är inte han lite skum?", och andra hakar på; "Ja! Tänk att vi båda hade samma känsla!"
Är du rebell så borde du inte tillåta ett sådant här beteende. Tåget mot mig har utvecklat sig till det mest lättvindiga sådana i varulvsspelens forumhistoria. När inte en anledning nära nog saknas, döljer det sig en mängd dåligt formulerade sådana i dess ställe. Det finns en fraktion i det här spelet som njuter av att kunna utnyttja sådana "gömställen".
----
Basenanji said:
Nej, då är det istället skumt att Bearnie redan där och då säger att vi inte kommer få fram något under runda ett. Typ, att det är lika bra att lämna WO till imperialisterna, för de är så smarta och oddsen är på deras sida.
Jag är ledsen att jag inte hakar på din scoutkår-anda. Det gör inte mitt inlägg till destruktivt. Vi fångade ingen imerialist under runda ett, och vi tycks inte göra det under runda två heller.
Morska tillrop är bara ett annat sätt att förklä sina avsikter. Har du inte förstått det än?
----
Purgatory said:
Avslutningsvis så tänker jag avlägga en röst, och den faller på Bearnie. Jag vill ha mer information av dig och en bra förklaring till varför vi inte ska rösta ut dig.
Saken är den att en sådan förklaring har jag inte. Jag tänker fortsätta belysa orimligheterna i era anklagelser, och ställa kritiska frågor kring era tillvägagångssätt. Troligtvis räcker inte det, men då har jag i alla fall lämnat inlägg som det här till eftervärlden att analysera.
fortfarande Purgatory said:
PS: Craygh verkar väldigt angelägen att försvar Bearnie, det kan antingen fria eller fälla honom ifall Bearnie åker ut (beroende på Bearnies fraktion).
Det här tycker jag alla rebeller ska lägga på minnet. Crayghs analyser av drevet mot mig har varit både insiktsfulla och felfria i mina ögon. Ingen imperialist skulle agera så.
----
Vimes said:
Bearnie, du är Gold, inte sant?
Under förra rundan skrev du så här när färgerna hade börjat outas:
Citat:
Jag kan inte skaka av mig misstanken att den enda ännu inte representerade färgen, gyllene, är bärare av en för imperialisterna viktig information. Kanske är den knuten till en serie förmågor? Det vore i så fall olyckligt att utpeka den gruppen via outning eller uteslutningsmetoden.
Vidhåller du fortfarande att Gold är något speciellt? Eksem hävdar i varje fall att han är ospeciell. Du har ju i princip sagt att du är speciell. Dock blev Måns utmanipulerad, inte du (å andra sidan är kanske imperialisterna nöjda med drevet mot dig).
Eller var det ovanstående citatet bara tjurskit?
Det här inlägget var klarsynt, och är värt att besvara till fullo. Det är en nyttig uppföljning.
Jag har ingen speciellt kraftfull förmåga, men den kan anses tillräckligt speciell för att den skulle kunna vara grupperad med en serie andra anmärkningsvärda förmågor.
Det här är inget jag misstänker längre.
----
Craygh said:
Hmmm....
Känns som om vi skulle få ut mest information om Bearnie rök, oavsett hur han gjorde det.
Det finns onekligen mycket att vinna på det. Förutom dig, så skulle det även cleara Anders Å som också ställde sig självständigt kritisk under runda 1.
Jag klandrar dig inte heller för din röst.
----
Zebulon angående Purgatorys färgteori said:
Det där är så klockrent att jag blir full i skratt.
[...]
Jag anser att vi absolut bör rösta ut någon av dom och personligen tror jag mest på Bearnie eller Craygh.
[...]
Om någon litar på mig så är ni välkomna att gå på tåget mot Bearnie.
Finns det hjärterum finns det stjärterum
Vad vi har är Purgatorys obekräftade teori om färger. Att jag (gold), Lindenius, (röd), Craygh (blå) och Björn den Gode (grön) skulle vara extra misstänkta eftersom vi outade våra respektive färger sist.
Inser du, Zebulon, hur mycket du riskerar på det beteendet du uppvisar ovan? Du sätter en väldigt hög press på mig, men har knappt något att gå på. Du sätter din tilltro på en teori som i princip misstänkliggör de som under runda 1 ställde sig negativa till outning, som i sin tur bygger på en helt indicielös tes om en onding per färg. Behöver jag tillägga att det tycks långsökt?
Det är vad du har att gå på.
Hur tror du din position kommer att se ut när jag väl har åkt, Craygh har blivit clearad, och du står med det där på fötterna? I bästa fall kommer du att anses ha betett dig direkt destruktivt, och får din prestige i spelet förstörd. I sämsta fall blir du utröstad för att testa nästa, betydligt mer underbyggda, teori.
Det tycks vara som att du har lite att bevisa, och ju snabbare du gör det, desto bättre för dig.
Vad tycker du om det som motpress?
----
Nu följer några mer fristående kommentarer:
Det finns flera andra som befinner sig på samma lösan jord som Zebulon. Hur ska ni hantera det?
HJK alibiröstar, han skriver ingen motivation alls. Vimes också, eftersom det krävs så lite för att fortsätta på en redan påbörjad häxjakt - det är främst vid röstbyte ny motivation brukar avkrävas.
Den här rundan skulle verkligen tjäna på ett till tåg. Dels för att det är nyttigt med fler spår att följa upp under runda tre. Dels för att det blir desto intressantare att följa upp på röstbeteendet då.