Nekromanti STAR WARulvsSpel - Episod II

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: GRUPPEN

Basenanji said:
Just nu tror jag att Vimes är grön. Dessutom tror jag att det finns en Imperialist i den blå gruppen. Och just nu misstänker jag mest...Vicotnik.
Få inlägg och märkliga röster på Banarok/krank.

Jag har så svårt, nämligen, att tro att varulvarna väljer att ligga så lågt som Banarok eller att öht tro att krank är Imperialist. Finns så lite att gå på.
Visst är det ett gissel med inaktiva deltagare, men jag tror inte att Imperialisterna finns i den gruppen. Vic, vad tror du om BDG, Lindenius eller Bearnie?
Sitter själv just nu och går igenom Vimes inlägg och jag kan faktist instämma med dig att Vimes verkar grön.

Har ännu inte hunnit gå igenom Lindenius inlägg, men kommer förhoppningsvis hinna det under dagen. Angånde BDG så tycker jag han verkar vara alldeles för anti i detta spel och i och med att han valde att ta en dag off från spelet i samband med 'bråket' så ligger han inte högt i kust hos mig, jag tror att vi har en stor chans att plocka en kultis i BDG.
Bearnie har enligt mig bränt sina broar och hans inställning samt det faktum att han bara tänker gå ut med sin info precis innan rundan är slut är mer av en belastning för oss än en tillgång. Skulle Bearnie vara rebel så är det nog bland det sämsta agerandet i ett varulv's spel jag har sätt.

Men angående Lindenius ber jag att få återkomma, har som sagt inte hunnit med att kolla på hans inlägg.

Jag hoppas verkligen inte din misstanke baserar sig på att jag inte är lika aktiv i det här spelet som i förra, för då kommer jag vara körd i vart enda varulvsspel om jag förväntas hålla samma höga nivå som i första. Men annars vore det intressant att veta vad dina misstankar grundar sig på.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Röstnings förfarande från Episod 1

Basenanji said:
2. Jag är inte siare, men en sorts siare, kan vi säga. Men det jag vet om Bearnie vill jag låta honom formulera först. Jag kan bara säga så att Bearnie har verkligen en anledning till att antyda saker. Min info passar inte ihop med ett passivt-destruktivt beteende.
Har du övervägt om du har en naiv förmåga, för jag är inte speciell.

Sedan förstår jag inte vad i mitt beteende du ser som så destruktivt; jag anser att jag bara ställer relevanta och viktiga frågor under den här rundan, och anser utan tvekan att jag varit bland de mer konstruktiva.

Bunny

Crazy like a fool

Basenanji said:
I runda tre kommer jag utveckla detta (vilket inte betyder att jag vill att andra ska göra det! Ni får själva avgöra när ni ska outa information. Massclaimande tror jag inte på förrän i runda sex-sju, möjligen).
Förresten... hur jäkla smart var det ovanstående egentligen? Hur gynnas rebellerna av din information om vi når runda 3 och du inte längre finns bland oss, nu när du målat en så stor och prydlig måltavla på din X-wing.

Nej, har du viktig information gör du nog bäst i att delge den nu.

Ond bråd död

Swashbuckler

Jag får nog hålla med om att Vimes verkar allt mer trovärdig.

jag vet inte vad jag hade förväntat mig från bernies försvar, men nånting annat iaf. Kanske en mer resonlig inställning till kritiken eller nåt.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Honung till björnen!

Bra att du är igång Bearnie! Jag har saknat din närvaro. :gremgrin:

Jag var bara borta ett dygn, inte mer.

Hur kan du veta så säkert att Craygh är rebell?
Det står också i inlägget du citerar. Frågan är hur du kunde missa det:

Bearnie said:
fortfarande Purgatory said:
PS: Craygh verkar väldigt angelägen att försvar Bearnie, det kan antingen fria eller fälla honom ifall Bearnie åker ut (beroende på Bearnies fraktion).
Det här tycker jag alla rebeller ska lägga på minnet. Crayghs analyser av drevet mot mig har varit både insiktsfulla och felfria i mina ögon. Ingen imperialist skulle agera så.
Varför säger jag så? När jag blir utröstad får ni veta säkert vad jag vetat hela tiden. Att jag är rebell. Det gör att kvarvarande rebeller kommer granska hur övriga förhållit sig till hela denna fars som är drevet mot mig.

Craygh och Anders Å har båda förhållit sig självständigt kritiskt. Varför skulle aldrig en varulv bete sig så?

Jo, för att en varulv som strävar efter att inte deltaga i ett huvuddrev mot någon de vet är bybo, skulle antingen tiga om det drevet eller uttrycka att: "drevet mot XXX verkar visserligen intressant, men..."

Att ställa sig självständig och kritisk i ett drev mot någon som visar sig vara rebell är något endast en bybo gör, en varulv hotar enbart att förstöra sitt kollektivs arbete.

----

Kan du inte på något sätt antyda vad din förmåga gör?
Här kommer rundans outning: Jag vet att ingen använde sin förmåga mot Han förra rundan. Det är allt. Och det är vad min förmåga kan göra: Se ifall någon annan använt sin förmåga mot någon jag bevakar.

Därför skulle jag så gärna vilja veta vad du säger dig veta. Det här är inte en speciellt kraftfull förmåga.

----

Då menar han att det är närmast omöjligt att fånga in en Imperialist första rundan, att de är smarta och att Han's matematik knappast förslår. Alla måste inte vara lika boyscoutiga och morska som jag och Zebulon (även om det hjälper med glada männsikro runtomkring sig), men om man är bybo och verkligen vill hjälpa byn – då bidrar man med något.
Det råder alltid en smått upphetsad stämning första rundan där allehanda deltagare tror att varulvar kommer dyka upp lite varstans, så att man kan rensa undan dem. Så funkar det inte i det här mediet. Den varulv som åker första rundan har mer eller mindre alltid gjort en rejäl tabbe, och det kan man inte räkna med. En reality check bidrar med att lägga förväntningarna på rätt nivå - det tror jag är direkt nödvändigt för att göra första rundan konstruktiv på riktigt.

Tex Vimes, som försöker förklara varför det är skumt med ditt märkliga "jag berättar inget förrän det är försent!"-inlägg
Jag tycker fortfarande det låter som ett väldigt märkligt varulvs-trick.

----

Det som händer nu är att du kastar skit på folks förmåga att göra analyser och att det är dåligt underbyggda analyser som har fått dig att stå närmast hängsnaran (laserskotten ute i rymden, menar jag...).
Det är de verkligen. Dåliga alltså. Det är vad som gör dem så intressanta.

Men skriv något då? visa att du vill byn väl, helt enkelt.
Mitt förra inlägg är faktiskt fullt med välvillig information. nu är du oresonlig. :gremsmile:

Om Bearnie hade någon förmåga så borde han ju kämpa för att inte bli utröstad.
... och nu har jag alltså outat att jag inte är någon väktare. Hela ditt resonemang om att detta är jätteskumt tycks ha hängt på det? Det är vad du skriver utifrån, i alla fall.

Sedan har vi Bearnies passiv-aggressiva hållning under runda två.
Jag är inte passiv-aggressiv. Jag pressar dem som pressar mig på orimliga grunder. Jag utvecklar hur min möjliga utröstning kan bidra rebellernas sak. Jag motiverar vilka krav jag anser man kan ställa på ett drev och dess deltagare.

Det är viktiga frågor om vi ska kunna höja kvaliteten på det här spelet.

Bunny

Crazy like a fool
Genomgång:

I mina ögon faller övriga deltagare under följande kategorier:

Clearade
Anders Åstrand
Craygh

Motivationen hittar ni annorstädes. De ska dock inte ta det som föresats att ta tjänsteledigt. :gremwink:

Sköter sig bra
Björn den gode
Vimes

BDG har skrivit bra analyser och genomgångar under rundan, och dragit viktiga slutsatser.

I Vimes tycker jag mig känna igen en ambitiös fast grön rebell som är villig att försöka göra sitt bästa.

Behöver bevisa mer
Basenanji
Eksem
Han
krank

Basenanji borde kunna höja spelet ytterligare. Jag tycker att han slarvar i tankegångar, och ibland i sin läsning, vilket gör att han hakar upp sig på konstiga detaljer.

Jag vet inte vad Eksem bidragit med viktigt förutom sina viktiga lärdomar från förra spelet. Det råder nya förutsättningar nu, så det kommer bara ta honom till en viss punkt. Det "låt oss säga"-mode han ibland väljer att skriva på är för avlägset från här och nu för att vara intressant på riktigt.

Han (Han) har föresatsen att vara analytisk och finurlig, vilket är viktigt. När jag granskar hennes inlägg undrar jag om inte hon har lite för bråttom att komma fram till slutsatserna ibland. Jag förstår inte alltid hur hon har kunnat nå fram till dem. Dessutom har hon stått för ett par grundläggande missar hittills.

krank behöver bli frisk och kry. Sedan behöver hans genomgångar vara mindre av ett länkregister och mer av en analys. Sortera ut de inlägg som fick dig försöka analysera deltagaren till att börja med, förklara din tes varför just de är viktiga att ta i beaktande. Det är ok att lämna oväsentliga inlägg okommenterade.

Det är när jag går igenom dessa jag saknar Måns som mest.

Syns för lite
Banarok
Poseur

De syns för lite. :gremtongue:

Svårbedömda
Vicotnik
Purgatory
Lindenius

Vicotnik är en underlig blandning mellan hjälpvillighet och, tja, lojhet? Han har rykt upp sig en aning, så han kan mycket väl vara på väg att lämna den här kategorin.

Purgatory ger oss olika teorier att arbeta med. Problemet är att de är för vaga och lättvindiga emellanåt. De behöver bli konkretare för att de ska kunna gynna rebellerna på allvar, och inte bli en enkel tillflyktsort för imperialisterna.

Lindenius har jag svårt för att ha en uppfattning till just nu. Han är inte killen med de djärva teorierna, direkt. Han skulle behöva växa till sig.

De jag är direkt misstänkssam emot
Zebulon
HJK

Zebulon är ute på ett korståg (mot mig), men är den som minst tar sig tid att se över och utveckla varför. Han plockar de enkla poängerna - som att jag inte var aktiv under fredagen - men undviker de tunga frågorna. Han lever i högsta grad på den ant-Bearnie stämning som är så lättillgänglig för alla och envar. Han tycks gärna vilja se mig utröstad, eller förmå mig att finna mig i vad han ber om. Är det en power-tripp, eller vad? Om jag röstas ut den här rundan kommer hans runda vara noll och intet värd, förutsatt att han är rebell.

Om Vimes faller under kategorin nybörjare som vill väl, får jag känslan av att HJK är nybörjaren som fått testa på att vara varulv under sitt första spel. Att han sitter med mycket information han inte riktigt kan hantera. Att det är därför hans beteende och motiveringar känns så nödtorftiga många gånger.

----

Det här är ingen briljant genomgång, direkt, men kan den förmå en kategori deltagare att höja sig ett pinnhål, en annan kategori att synas mer och en tredje att motivera sig så är jag nöjd.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Genomgång:

Bearnie said:
krank behöver bli frisk och kry. Sedan behöver hans genomgångar vara mindre av ett länkregister och mer av en analys. Sortera ut de inlägg som fick dig försöka analysera deltagaren till att börja med, förklara din tes varför just de är viktiga att ta i beaktande. Det är ok att lämna oväsentliga inlägg okommenterade.
Det gör jag. Jag hoppar över inlägg i vilka jag inte upplever att något relevant skrivs.

Jag sammanfattar och skriver sedan en analys utifrån mina tankar om det jag läst. Alltså, först en lista med "källor" och sedan en analys av dessa. Det kan du väl inte ha missat? Eller ska mina anlyser bli mer analysiga, är det det du menar?

Vad gäller mitt urval så skrev jag det från början - jag tar alla, uppifrån och ner, från startfältet. När jag tagit alla börjar jag om. Anledningen till att jag gör så är - som jag skrivit innan - att jag i dagsläget inte ser någonting som får några starka, röda lampor att blinka. Därför går jag igenom person för person, kollar vad de sagt, vilken typ av åsikter, förslag, taktiker etc de kommit med, och försöker formulera mig en åsikt om deras agerande för att kunna få fram eventuella röda lampor jag missat. Jag presenterar också denna process öppet, med källhänvisningar, så att folk kan kolla så att mina sammanfanttningar inte bara är hittepå.

Ond bråd död

Swashbuckler

Ok, en liten analys av det enda väsentliga som hänt:

Om Bernie är imperialist: Så är troligen de flesta av Basenanji, Vimes, Han och Zebulon oskyldiga. Ju senare de röstade desto troligare att de är rebeller. Detta för att de som röstade först kan ha gjort det för att skapa nån sorts alibi när folk tittar på rösterna i efterhand. Imperialisterna skulle aldrig medvetet rösta ut nån av sina egna om det inte redan såg kört ut.

Samtidigt så är Anders Åstrand, Banarok och Krank troligare att vara Imperialister själva som vill skydda en broder genom att skapa ett alternativt drev. Anders uttrycker sig t o m så.

Om Bernie är rebell: Så säger det här oss inte så mycket. Imperialisterna vill antagligen hellre få bort Bernie än den inaktiva Vandraren så det är mindre troligt att Anders, Banarok och Krank är imperialister.

Zebulon

Swordsman
Re: Runda 2 - The Bearnie Case

Välkommen tillbaka Bearnie!
Nä, du var inte borta länge det håller jag med om men det här spelet gör en ganska känslig :gremsmile:

Beranie said:
Inser du, Zebulon, hur mycket du riskerar på det beteendet du uppvisar ovan? Du sätter en väldigt hög press på mig, men har knappt något att gå på. Du sätter din tilltro på en teori som i princip misstänkliggör de som under runda 1 ställde sig negativa till outning, som i sin tur bygger på en helt indicielös tes om en onding per färg. Behöver jag tillägga att det tycks långsökt?
Att jag sätter hög press på dig ser jag som mycket positivt.
Jag tycker du har bidragit väldigt lite till Imperialist-jakten och jag vill att du presterar mer. Det har du delvis gjort nu med outandet av speldata. Det var tråkigt att det pressas ur dig som vatten ur en sten.
Bearnie said:
Det tycks vara som att du har lite att bevisa, och ju snabbare du gör det, desto bättre för dig.

Vad tycker du om det som motpress?
Ja, det ju intressant.
Det är bara det att jag inte tänker så.
Jag tänker inte att jag skall bevisa något, jag bara spelar det bästa jag kan och gör allt för att avslöja Imperialister.
Det ser jag helt klart som en skillnad mellan dig och mig.

Ja, om Bearnie är rebell har jag verkligen gjort bort mig för jag har känt mig så säker på motsatsen. Nu har han varit betydlgt mera aktiv och har skrivit en hel del.
Är jag fortfarande så säker?
Det är så svårt och jag våndas.
Jag tror att han är Imperialist.
Förutom allt han sagt och inte sagt grundar jag det på andras röstningar och beteende och mina bedömningar av dom.

För övrigt så känns det faktiskt skönt att inte vara helt grön i allas ögon ur ett rent egoistiskt perspektiv; då minskar risken att Imperialisterna plockar ut mig...

Nu outar jag min förmåga, det verkar ju vara på modet.

Jag vet att det finns fler goda robotar än onda.
Mer var det liksom inte.

Bunny

Crazy like a fool

Zebbe said:
Jag tycker du har bidragit väldigt lite till Imperialist-jakten och jag vill att du presterar mer. Det har du delvis gjort nu med outandet av speldata. Det var tråkigt att det pressas ur dig som vatten ur en sten.
Hehe! Vad begär du av mig? Under runda 2 har jag ställt relevanta motfrågor, utvecklat min syn på det rådande röstklimatet och till och med gjort en genomgång av övriga deltagare. Hela tiden under rådande lynchstämning.

Vad har du att visa upp, är den intressanta följdfrågan. Det blir nästan en principsak att hellre erbjuda sten än vatten när någon erbjuder deltagarna den här typen av motiveringar till sin röst:

Förutom allt han sagt och inte sagt grundar jag det på andras röstningar och beteende och mina bedömningar av dom.
Det har skett vid tillfälle att drev har bett om svar eller förtydliganden. Att de grundat sitt drev för att reda ut någon svårförklarlig situation. Inte så i detta fall. Istället ska jag vara beredvillig, och jag ska outa, helst allt, om mig själv. Varför? Jo, den enda anledningen ni ger mig är att ni är flera, och ni har röster. Då krävs inget sådant som tydliga anklagelsegrunder. Might gives right.

Nu råkar det vara så att jag är övertygad om att om vi tillåter röster att bli så lättvindiga, ja, då har imperiet lekstuga. Det är där någonstans mina principer börjar kicka in.

Lyckas inte drevet mot mig erbjuda tydliga anklagelsegrunder innan 21:30 på måndag, ja, då ska ni skämmes, ta mig fan. Helst ska det ske någorlunda individuellt också, så att det inte finns plats för "... så grundar jag det på andras röstningar..." och annat trams. Annars har spelets rebeller just givit bort en spelomgång till imperialisterna.

Märk väl att ni inte längre är oemotsagda (se även här och här), det finns andra som tycks ifrågasätta ert tillvägagångssätt, har ni tänkt bemöta detta?

Har ni tänkt börja granska er själva och var ni står?

----

Jag tänker inte att jag skall bevisa något, jag bara spelar det bästa jag kan och gör allt för att avslöja Imperialister.
Det ser jag helt klart som en skillnad mellan dig och mig.
Men... (i bästa välmening:)

... inser du inte hur naivt det där framstår? Det här är lika mycket en kamp om att kunna cleara som att kunna fälla.

Tänk på detta utifrån Hellzons gamla excel-ark - vi föds in i det här spelet som gula, sedan är utmaningen att kunna placera varje enskild individ i ett grönt respektive rött fack. Att kunna säga att någon är grön är svårt, men väl gjort minskar den grupp varulvarna kan gömma sig ibland.

Kultist-strategin från förra spelet att ta ut dem som grönat sig höll inte, och den avgörande anledningen var att deltagare blev gröna i alldeles för hög takt. Då kom misstagen, slag i slag.

Det är därför din endimensionella syn på detta kan vara skadlig. Just därför att du inte blir till att räkna med när du inte kan hålla dig ifrån det gul-röda träsket.

----

För övrigt så känns det faktiskt skönt att inte vara helt grön i allas ögon ur ett rent egoistiskt perspektiv; då minskar risken att Imperialisterna plockar ut mig...
Ja, det ser sannerligen mer och mer egoistiskt ut. Du har verkligen försäkrat dig om en central plats i mitt blickfång, om inte annat.

Att plockas av imperialisterna för att man är en duktig och farlig rebell, det är den bästa död vi kan hoppas på. Då kan man onekligen betrakta allt deltagaren skrivit ur ett helt annat ljus.

Basenanji

Postd20modernist
RÖSTNINGSLÄGET EPISOD II

Röstningsmönster EPISOD II
(X->Y betyder att "X" har röstat på "Y")

BDG->Craygh

Craygh (1): BDG

Zeb->Bearnie

Bearnie (1): Zeb

Lindenius->Poseur

Bearnie (1): Zeb
Poseur (1): Lindenius

Basenanji->Bearnie

Bearnie (2): Zeb, Basenanji

Eksem->Bearnie

Bearnie (3): Zeb, Basenanji, Eksem

Lindenius->BDG

Bearnie (3): Zeb, Basenanji, Eksem
BDG (1): Lindenius

Vimes->Bearnie

Bearnie (4): Zeb, Basenanji, Eksem, Vimes

Purgatory->Bearnie

Bearnie (5): Zeb, Basenanji, Eksem, Purgatory, Vimes

Vicotnik-> Banarok

Banarok (1): Vicotnik

Vicotnik->krank

krank (1): Vicotnik

Vicotnik-> Banarok

HJK->Bearnie

Bearnie (6): Zeb, Basenanji, Eksem, Purgatory, Vimes, HJK

Craygh->Bearnie

Bearnie (7)
: Zeb, Basenanji, Eksem, Purgatory, Vimes, Craygh

---

Bearnie har avslöjat sin förmåga, vilket stärker hans aktier i mina ögon. Jag kan avslöja att hans utsaga om färg stämmer. Samtidigt finns det för mycket som inte riktigt stämmer. BDGs analyser av tex Purgatory och Craygh tycker jag knappast är så bra.

Sedan har Zebulon släppt en smärre bomb: det finns fler goda robotar än onda.
Jaha, då är det alltså ras som är den heta potatisen.

Jag bifogar en uppdaterad pdf.

Attachments

Bunny

Crazy like a fool

Det gör jag. Jag hoppar över inlägg i vilka jag inte upplever att något relevant skrivs.
Ok, jag visste att någon miss skulle leta sig in i min genomgång. Men det här gör att jag gärna utvecklar min kritik lite:

Den typen av genomgångar du gör tror jag ger minimalt gentemot arbetsinsatsen. Betar du av oss uppifrån och ner så innebär det att du tar dig an oss utan någon egentlig mening bakom. Det duger inte, för då kommer du inte hitta så mycket heller. Det krävs en hypotes, en tanke att arbeta med och utveckla eller förkasta, när du tar dig an våra inlägg.

Dessutom kan det ibland vara viktigt att analyserna kommer i ett aktuellt läge, för att bidra till en aktuell diskussion. En sådan timing finns det ju inte här.

Om ingen dyker upp på din imperie-sonar, vilket jag tycker är underligt, tror jag det näst bästa du kan göra är att låna andras teser. Säger någon att "[xxx] brukar alltid svara undvikande", passa på att gå tillbaka och testa det. Testa också annat folk har påstått om den personen, eller personen påstått om sig själv.

I den form du sköter dina analyser nu, tror jag inte de gör mycket nytta. De gör mig nästan mer misstänksam än något annat, då det blir ett för enkelt sätt att bedriva tiden.

se detta som konstruktiv kritik, för jag ser helst att du fortsätter analysera, givetvis.

Basenanji

Postd20modernist

Jag måste ändå säga Bearnie...

...att hur naivt Zeb än har spelat, så vill han något.

Att tex påminna oss om hur farligt det kan vara att avslöja en viss typ av information, tja i bästa fall leder det till att DTF får det svårare. I värsta fall innebär det att vi inte har något att komma med, när vi ska göra analyser. Tydligen så står ju våra förmågor i beroendeställning till varandra...

För faktum är att vad vi tror om folket här står sig rätt slätt mot vad våra förmågor kan säga oss. Om en siare siar en deltagare som Imperialist, då är det betydligt säkrare info än vad någon tror och inte tror.

Vad jag och Zeb gemensamt trycker på är att det behövs mer av tankar och teorier kring tex hur färg kan spela roll i spelet mm. Dina råd och tips har hittills mest inskränkt sig till varningar (och om du inte håller med om detta, sök på dina inlägg i forumsspel, fr o m EPISOD II så ser du kanske bättre)

Förstår du att man kan tycka att du agerar mystiskt?

Dessutom: om vi får fram massa info, men till priset av att någon dör; tja åtminstone jag tycker att det kan det vara värt. Imperialisterna tar ju ändå ut någon varje runda (go go go väktarn!). Är du med på att det av den anledningen är bra att dela information? Jag tror att hela den här alla vs. Bearnie kan bero på att du vill spela försiktigt, men det finns anledning att satsa lite ibland.

Kan inte du (som i ett inlägg hävdar att du är en bra varulvsspelare – jag håller med) utveckla vad Zebs senaste avslöjande borde innebära? Hur ska vi agera utifrån att det finns färre onda robotar än det finns goda?

Och jag kan inte släppa att du säkrar Craygh...du gör det på ett sånt märkligt sätt när du svarar Zeb. I det inlägget låter det som att du verkligen vet att Craygh är rebell.

Bunny

Crazy like a fool

Basenanji said:
Vad jag och Zeb gemensamt trycker på är att det behövs mer av tankar och teorier kring tex hur färg kan spela roll i spelet mm. Dina råd och tips har hittills mest inskränkt sig till varningar (och om du inte håller med om detta, sök på dina inlägg i forumsspel, fr o m EPISOD II så ser du kanske bättre)
Jag tror inte jag har diskuterat färg alls under runda 2, och en sökning bekräftar det enbart, som jag ser det, omnämnts i förbifarten.

Var och en blir salig på sitt. Du sa något väldigt intressant om ras, att det tycks vara en informationsbärande kategori. Jag tänker sällan i termer av varken roll-egenskaper eller förmågor. Mycket hellre går jag efter vad deltagarna säger och gör, försöker se motiv och tillkortakommanden/styrkor. Det finns så gott som alltid sådana som du som backar upp sådana tillkortakommanden hos mig.

Dessutom: om vi får fram massa info, men till priset av att någon dör; tja åtminstone jag tycker att det kan det vara värt.
Javisst, rebellerna kommer kunna dra en massa slutsatser om jag dör, bland annat om varför jag anser Craygh och Anders Å har clearat sig, och det kommer att vara till stor hjälp. Det finns nackdelar också: tåget mot mig är sju deltagare långt, det är sju gånger längre än de som delar andraplatsen - hur många imperialister tror du lyckas gömma sig i den här informationsjakten?

Jag tror att hela den här alla vs. Bearnie kan bero på att du vill spela försiktigt, men det finns anledning att satsa lite ibland.
Men... jag ser inte alls friktionen i detta. Jag sätter inte policy, jag har ingen makt över vad andra outar eller inte, jag viker mig till och med när jag inser att det faktum att jag ensam sitter och trycker på någon information inte hjälper någon. Allt motstånd jag erbjudit var lite inledande skepsis.

Faktum är att jag tror att jag inte talat emot outning sedan runda ett heller.

Så den förklaringsmodellen köper jag inte riktigt.

Från mitt håll av det hela så ser det snarare ut som om alla vs. Bearnie allt som oftast beror på en serie irrationella orsaker, som till exempel att föreställningen om min farlighet tickar alldeles för högt på deltagarnas allmäna paranoia.

Eksem har i stort sätt erkänt det senare. (Säg gärna emot mig här, E)

Kan inte du (som i ett inlägg hävdar att du är en bra varulvsspelare – jag håller med) utveckla vad Zebs senaste avslöjande borde innebära? Hur ska vi agera utifrån att det finns färre onda robotar än det finns goda?
Hehe! Tja, vi kan ju börja outa vilken ras vi tillhör, och se hur stor grupp det är vi har att arbeta med. Det här påminner om min kvantitativa metodundervisning, faktiskt.

Jag är människa
Zebulon säger sig också vara det
och Vicotnik har sagt sig vara robot

Vad är du?

Och jag kan inte släppa att du säkrar Craygh...du gör det på ett sånt märkligt sätt när du svarar Zeb. I det inlägget låter det som att du verkligen vet att Craygh är rebell.
Vet och vet. Jag tar till den vanliga disclaimern: OM inte Craygh är en fullkomligt gudabenådad imperialist, så friar det faktum att han så tydligt och så tidigt tog avstånd från drevet mot mig honom från alla mina misstankar.

Anders Å är ännu mindre deltagande än Craygh, tyvärr, men han gjorde någonting liknande under runda 1.

Björn den gode

Swashbuckler
Re: RÖSTNINGSLÄGET EPISOD II

Jag tänkte utgå lite från det här citatet
BDGs analyser av tex Purgatory och Craygh tycker jag knappast är så bra.
, egentligen hade jag inte tänkt skriva något ikväll då alkoholhalten är lagom, men eftersom Isner aldrig lyckas knyta ihop säcken kan jag göra ett inlägg till.

Jag tycker nämligen att det går dåligt för oss. Oavsett vad man tror om Bearnie så har den här dagen varit tämligen värdelös för oss. Om Bearnie är imperialist så blir det helt plötsligt ändå en dag klart över medel men om han nu inte är det så har vi fått ut precis ingenting alls av idag.

Alltså min styrka i det här spelet är inte som du tycks tro att göra de bästa analyserna. Visst jag är rätt ok på att analysera (tycker jag själv) framförallt när det finns något att analysera men vad jag anser är min specialitet är att sätta press på folk och sen läsa deras reaktion.

Men det här funkar bara när folk faktiskt känner sig pressade. När ingen ens bryr sig om att läsa mina inlägg som det känns ibland så blir det att jobba i motvind. Jag menar hur pressad känner sig någon överhuvudtaget idag när Bearnie har 7 röster.

Det gör också att jag är ovillig att byta spår, alltså visst om jag hittar någon som dingar högre på radarn så är det klart att jag byter, sånt ego har jag inte att jag vägrar jobba för laget, men just nu är jag jättenyfiken på vad som skulle hända ifall fler skulle lyssna på mig och kanske till och med rösta på Craygh. Nu säger ju iofs Bearnie att han är god men va fan ni kan inte både rösta på Bearnie och lita på vad han säger, ni får högst välja det ena.

Vad har då hänt efter att jag idag gick ut med min röst mot Craygh, Craygh börjar med att svara bland annat detta:

Jag vill inte att folk diskuterar mindre, däremot vill jag att de diskuterar smartare, mer koncist och med en hel massa mindre lullul.
Jag vill faktiskt ge honom chansen och svarar bland annat detta
Jättebra, jag väntar med spänning på att du själv ska komma med en analys.
Eller ja ska jag vara ärlig vill jag inte alls ge honom chansen att visa sig god, jag vill ge honom chansen att göra bort sig så jag kan bli än mer säker på att han är ond.

Efter det här hinner Craygh med 3 inlägg, vilket visar att han uppenbarligen är här, är intresserad och läser, jag tror jag citerar dessa i sin helhet:

Hmmm....

Känns som om vi skulle få ut mest information om Bearnie rök, oavsett hur han gjorde det.
Vänta vänta vänta, var inte jag jättesnabb att outa färg?
Då jag tror att vi får ut mest info av att rösta ut Bearnie så går min röst dit nu.

Röst: Bearnie
och det är fortfarande ingen annan som tycker han är misstänkt? Att det inte är någon som hakar på tycker jag förövrigt gör honom mer misstänkt, eftersom det antagligen finns 3 eller 4 som per automatik inte vill misstänka honom så är det ju lite större chans att det händer om jag faktiskt har rätt.

Alltså visst om Bearnie är imperialist så får vi ut en hel del information, om han är rebell får vi fortfarande fram lite. Men att lägga ytterligare en röst på honom och inte överhuvudtaget fundera över några andra ger absolut inte mest information, snarare tycker jag det känns väldigt imperialistiskt att vara rätt nöjd som det är (och det oavsett om Bearnie är på väg att offras av sina polare eller bara är ett offer) med att det kommer ut så lite information idag som möjligt.

Dessutom ska vi starta någon ny bandvagn så är det idag (Söndag) som det absolut senast måste ske, därför att vi vill ha chansen att bromsa den också innan draget, vi kan liksom inte vänta tills på måndag med sånt här.

Och hm just det, om jag nu säger att jag är bra på att analysera folk under press så kan jag knappast låta bli att säga något mer om han som faktiskt är under press.

Jag börjar faktiskt bli mer och mer övertygad om att vi har fel. I min förra analys av Bearnie idag så försökte jag lägga in en liten fälla:

Det jag tror skulle kunna rädda Bearnie är ifall han i god tid före dragets slut går ut med precis all information, om det är så att han har en viktig roll så vore det nämligen antagligen det bästa för laget.
Min tanke var här att eftersom han redan hade 7.5 röst på sig (även om jag tycker att Hans (Han) inlägg där han nästan röstade var riktigt skumt) så kanske han ansåg att det redan var mer eller mindre kört. I det läget som imperialist så fanns det kanske en bra taktik kvar, om han då går ut och säger att han har en powerroll vilket han faktiskt redan har hintat om dag 1 så kanske han i vart fall kan locka ut en annan powerroll eller till och med överleva ett drag till. (Vilket antagligen skulle innebära att vår riktiga siare vilket jag antar att vi har nån nog skulle kolla honom och så hade vi förlorat både en dag och ett siande). Bara för att försäkra mig om att han inte skulle missa det här så ville jag locka fram ett sådant grepp genom att påpeka hur han kunde rädda sig. Det hade förstås inte gjort att han räddat sig för tro mig, om det är något som är lätt att avslöja så är det när folk bluffar powerroller, jag tänker dock inte berätta alla knep där men i princip räcker det nästan alltid att läsa de inlägg som kommit innan de går ut med att de har en powerroll och se ifall de är konsistenta med den rollen och den informationen de säger sig ha fått av sin roll.

Men, nu gör han inte det, vilket innebär att han antingen är för feg för att bluffa en powerroll (vilket jag i Bearnies fall avskriver direkt), att han är för kall och genomskådade att mitt mål just var att få honom att bluffa en powerroll (möjligt, men jag kan inte utgå från att folk alltid är smartare än mig), eller att han faktiskt inte kan bluffa en powerroll därför att han inte är imperialist.

Det är också lite av poängen här, en pressad spelare vill överleva både om han är imperialist eller rebell MEN bara imperialisten kan med gott samvete ljuga för att göra det. (Om en rebell ljuger bara för att rädda sitt eget skinn så förtjänar den nämligen att dö bara för det).

Att i ett läge där man vill överleva gå ut och säga att man har en mesroll fast man redan hintat om att man har en powerroll, tja alltså Bearnie måste ju ha fattat att det inte skulle hjälpa hans överlevnadschanser, men om han är rebell så hade han inget val.

Ok, det här blev ett sånt där långt inlägg igen som säkert ingen läser, men snälla, tror ni verkligen att det bästa för byn är att vara nöjda med att likvidera Bearnie? Tiden (den fysiska) är inte på vår sida, vi måste hela tiden försöka ha flera bollar i luften ifall vi ska ha chansen att hitta alla imperialister innan de haft ihjäl oss.

Eksem

Champion

1. Sorry att jag har deltagit så lite, jag har varit ute och gjort grejjer hela helgen, och om nån timme ska jag iväg igen, så jag kommer kunna lägga ned lite speltid först imorgon i värsta fall. Hur som helst, här kommer några saker jag tänkt på eller sett som jag tycker att jag behöver svara på:

Basenanji skrev:
"Sedan har Zebulon släppt en smärre bomb: det finns fler goda robotar än onda.
Jaha, då är det alltså ras som är den heta potatisen."

Att det finns fler goda robotar än onda är ju inte direkt konstigt, eftersom det finns fler goda än onda överlag. Egentligen ryms det ganska mycket i det påståendet, vet vi ens med säkerhet att det då finns onda robotar? Å andra sidan, om det finns väldigt många robotar, skulle då inte alla onda kunna vara robotar?

Ändå måste jag erkänna att den vetskapen ihop med t.ex. antalet robotar i spel eller liknande siffra är utmärkt tankematerial och borde vara till vår hjälp. Finns det någon fälla vi kan råka gå i om vi avslöjar Ras? Kan någon med större talang för matematik kanske klura lite på vad vi behöver veta mer för att kunna använda oss av den informationen att det finns fler goda än onda robotar?

Utöver detta så uppmanar jag alla som sitter på statisk information att lämna ut den direkt! Det behöver inte förklaras varför du sitter på den, men om den inte uppenbart hör ihop med en förmåga vi har nytta av i det följande spelet, lämna ut din statiska information!

---

Jag gillar inte riktigt drevet mot Bearnie. Det är för ensidigt och aggressivt. Det verkar ha givit all information vi kan kräva av det också. Vad som är intressant är att det uppstått några slags förtroendekluster, nästan att det börjar närma sig 2 olika sidor som misstror varandra. Bearnie har folk som inte nödvändigtvis känns helt lugna på sin Clearad-lista, t.ex. Jag måste dock läsa asmycket mer för att bekräfta att det verkligen förhåller sig så. Jag har en vag känsla av att förtroendet för BDG är en på något vis springande punkt i det hela, men det kan vara helt fel vid en noggrannare koll.

Konsekvensen av det här är att jag vill se minst ett nytt ordentligt drev. Problemet är att jag inte har några bra förslag. Jag återkommer så snart jag bara kan med en ny röst.

Eksem

Champion

Jag kom på en sak som oroar mig förresten: Låter inte Han Solo lite som en Väktarroll? I filmerna så dyker han ju upp och räddar folk ur klistret i sista sekund?

Ond bråd död

Swashbuckler

"Konsekvensen av det här är att jag vill se minst ett nytt ordentligt drev. Problemet är att jag inte har några bra förslag. Jag återkommer så snart jag bara kan med en ny röst. "

Samma här.

Kanske skulle vi inrikta oss på några av de som mest högljutt vill hänga Bernie. Tanken är att röstandet skulle polariseras och att det skulle gå att få mer information från röstandet. Oavsett så får vi ingen ny information om alla röstar på Bernie. Jag är beredd att byta.

Bunny

Crazy like a fool
Genomgång, uppföljning:

Clearade
Anders Åstrand
Craygh

Jag vill att ni två syns mer! Ert dåliga deltagande duger inte.

Sköter sig bra
Björn den gode
Vimes
Basenanji

Basenanji har befordrats. Inte bara har han skrivit väldigt vettiga inlägg, utan att ge följande möjlighet till mig att visa min goda vilja tror jag ingen imperialist skulle göra:
Basenanji said:
Behöver bevisa mer
Eksem
Han
krank
Vicotnik

Eksem har tidigare idag stått för ett bra och intresseväckande inlägg. Fortsätter han såhär kan han också bli befordrad.

Vicotnik tror jag numera mer gott om. Jag tror få imperialister skulle outa sin ras så tidigt utan att veta vad det innebär. Nu återstår det bara för honom att blomma ut till sin fulla potential som rebell för att jag ska vara trygg.

Syns för lite
Banarok
Poseur

De syns för lite. Det gör dem till mer och mer av en belastning.

Svårbedömda
Purgatory
Lindenius

Inget nytt gällande de här två.

De jag är direkt misstänkssam emot
Zebulon
HJK

Resan på min lista har hittills varit ganska ensidigt uppåt. Det har jag inget emot, då förtroende också är en väldigt viktig beståndsdel av det här spelet.

Zebulon har outat sin förmåga. Förutsatt att hans uppgift stämmer - märk väl! Den är så pass lite informationsbärande, vilket bland annat Eksem påpekat, att det kan röra sig om en bluff! - så höjs mitt förtroende för honom. Problemet är att den här kategorin är en slippering slope; jag är inte säker på om jag kan lita på Zebulon.

HJK har skrivit ett par inlägg sedan sist som i alla fall jag ser som välmenande analyser. Att jag inte håller med i alla detaljer är en helt annan fråga. HJK kan mycket väl vara på väg att klättra uppåt.