Nekromanti STAR WARulvsSpel - Episod II

Ond bråd död

Swashbuckler
Re: RÖSTNINGSLÄGET OCH PDF

Bernie har faktiskt stått emot pressen väldigt bra. En imperialist skulle troligen försöka bluffa om förmågor så som att han kan sia eller liknande. Bernie gjorde något liknande men jag tror aldrig han antydde att det skulle vara någon särskilt mäktig kraft. Det talar för.

Samtidigt vill han (om jag fattat allt rätt) fria Craygh och Zebulon. Om det var en sista desperat åtgärd av en imperialist så är det kanske för att få dem att att verka skumma och kanske röstas ut därefter. Men tyvärr vill jag nog bara att Bernie ska vara skurk så att vi får något att utgå ifrån.

Men paret Han och Zebulon är faktiskt intressanta. Särskilt Zebulon som, vilket jag tror alla håller med om, spelat konstigt. Både var med i första drevet mot Bernie som var ganska ogrundat. Det senare drevet byggde mer på hur Bernie försvarade sig, medan de första rörde detaljer som förvisso kan tänkas motivera nån röst, men inte ett drev.

Jag trodde i början att Han och Zebulon var clearade, men jag började tvivla i slutet av förra omgången.

Kort sagt, Röst: Zebulon

Bunny

Crazy like a fool
Re: Tillit

Craygh said:
Varför litar du på mig? Är du imperialist som hoppas kunna dra med mig i fallet?
Nej, det är för att jag är rebell, och vill kunna rentvå dig om jag åker. (Det har jag länge varit i det närmaste övertygad om att jag skulle göra, men det behöver jag knappast vara längre)

Jag litar på dig för att du tidigt och med eftertryck ställde dig självständigt kritisk till drevet mot mig. Sedan har du även skrivit andra inlägg som understött att du tycks vara värd att lita på.

[...] det känns som om jag har mycket bättre grepp på varulvsspelande i allmänhet nu än vad jag hade i Varulvsspel of Cthulhu.
Det håller jag med om.

Rickard

Urverk speldesign
Re: sch!

Jag trodde i början att Han och Zebulon var clearade, men jag började tvivla i slutet av förra omgången.
Det är det här som är farligt med att fria eller fälla någon. Åker den personen dit och man har fel är man direkt i strålkastarljuset. :gremsmile: Satt och funderade på det här innan jag gick ut och friade Måns, även om jag var väldigt säker på min sak då Måns nämnde skvadroner väldigt tidigt utan att någon annan sagt det. Det tydde för mig att han hade fått information om rebellerna som bara rebeller skulle ha fått. Poseur däremot, blandade ihop färg/skvadron, vilket han själv sade var en felskrivning.

Strålkastarljuset gäller även när någon annan friar en, därför är det egentligen dumt att sätta sig och nysta trådar till alla så att man sitter mitt i spindelnätet. För nämns ens namn ofta blir folk misstänksamma.

/Hon som tagit en paus

Bunny

Crazy like a fool
Re: Om inte Bearnie, så vem... ?

Han said:
Zebulon: vilken karaktär är du?
Zebulon är Mon Mothma. Det har vi vetat sedan i måndags.

----

Jag har läst igenom din genomgång av mig och röstmotivering ett par gånger nu, och känner mig mest förvirrad.

Jag vet inte vad som är värst. Att du är beredd att hoppa på ett tåg bara för det leds av någon som verkar ärlig, eller att du röstar på mig för att slippa drevet mot mig igen.

Mycket underliga val, båda två.

Om inte annat har du fått mig att omvärdera min 21:28-plan något. Den tycks ha sina luckor.

Förresten, vilken ras har du, Hon?

Bunny

Crazy like a fool

HJK said:
Samtidigt vill han (om jag fattat allt rätt) fria Craygh och Zebulon.
Nejnejnej, du har absolut inte fattat allt rätt. Craygh har jag förtroende för. Zebulon hamnar tvärt emot på min lista över misstänkta. Det är helt motsatta punkter på skalan. :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool

Craygh said:
Tur att jag i alla fall hinner posta min något enorma analys av Zebulon.
Jag gillar din analys, och har läst den med intresse. Den kommer jag återvända till när Zebulon har blandat sig in i leken igen, för vad han har att säga härnäst kommer antagligen att antingen rädda eller stjälpa honom.

Dessutom ser jag fram emot Björn den Godes kommentar på den också, so its all good! :gremsmile:

Craygh

Swordsman

Bearnie har stått emot pressen bra, ja. Men jag håller inte med om att en imperialist troligen skulle ha försökt ljuga om en viktig roll, jag hade i alla fall inte gjort det. Jag hade gått ut med en lagom oviktig roll, helst den som jag faktiskt har, för att visa rebellerna att jag inte tänker på mitt egna bästa först och främst, utan på laget. För att skapa förtroende.

Rickard

Urverk speldesign

Jag vet inte vad som är värst. Att du är beredd att hoppa på ett tåg bara för det leds av någon som verkar ärlig,
Jag gav andra anledningar också. Bland annat att Craygh och Vicotnik känns mest skumma bland de blåa. om Craygh svarar på min fråga kommer jag att posta meningar som talar för och emot dem. Ibland med mina tankar.

eller att du röstar på mig för att slippa drevet mot mig igen.
Varför är det skumt? Min anledning är följande: det har gått massor av dagar där vi knappt fått ut någon information via att pressa andra bara för drevet mot dig funnits. Visserligen ser jag det dumma med att då fortsätta rösta på dig, stället för att byta till någon annan och skapa ett nytt drev, men då har vi argumentet med att det kan komma ett nytt drev mot dig och vi får den här situationen igen. Argumentet är med andra ord en rent praktisk anledning. Dessutom, det där var inte den enda anledningen som jag hade på dig.

Mycket underliga val, båda två.
Jag hade tänkt att lämna Bearnie-tråden ett tag för att se vad andra skrivit men var tvungen att göra ett till inlägg. Jag brukar endast gå in och förklara när folk har missuppfattat/snedvridit något. Misstänker någon mig, så får de göra det. Jag är inte dummare än att jag förstår att alla jag misstänker kan vara rebeller så varför skulle det inte gälla för andra? Till alla andra vill jag dock klargöra att jag hade andra anledningar också än de två Bearnie tog upp. Jag skulle aldrig rösta på någon som jag bara hade ett argument mot.

Alla anledningar till misstänkar som alla har är väldigt vaga. Blir det en bunte vaga anledningar - ja, då har man:
a) överanalyserat
b) rätt

Förresten, vilken ras har du, Hon?
Jag tror inte att det är smart att säga varken rang eller ras. Att det finns fler goda robotar än onda känns bara viktigt förrän vi fått ut en imperiesoldat som är robot. Inte ens då kan vi vara helt säkra på att fria robotarna. Eftersom robotarna ändå avslöjas i takt med att folk dör (för att ge info till DTP?) är det ingen information som måste komma ut. Jag skulle inte heller vilja att folk hakade på Banarok och avslöjade kodnamnet, då det är information som imperialisterna kan dra nytta av.

Basse, du borde skriva upp de passiva förmågorna också i ditt pdf-dokument.

/Hon som måste läsa om den här rundan noggrannare för eftersom det har bekräftats utifrån andras avslöjanden sådant som hon misstänkte från början utifrån sin egen rollbeskrivning så måste det finnas mer information att finna där någonstans

Rickard

Urverk speldesign

Visserligen ser jag det dumma med att då fortsätta rösta på dig, stället för att byta till någon annan och skapa ett nytt drev, men då har vi argumentet med att det kan komma ett nytt drev mot dig och vi får den här situationen igen.
Ja, just det. Vi har det här med att om jag skulle byta skulle jag ändå bli misstänkt ... vilket vi just nu också såg, av en av männen som jag misstänkte. Jag tycker att det är en fet tell (jag snackade om att det fanns en i förra rundan) när den anklagade (maffian) försöker skylla ifrån sig på den som anklagar. Har sett det rätt många gånger när jag kört maffia - jag avslöjade alltid mitt ex på det sättet.

Nu driver jag hårt på Bearnie men nu vill jag ha ut honom. Vartenda ord jag skriver gör mig mer och mer säker. Det här försätter mig i en pissig situation där jag kommer att åka dit rejält om han visar sig vara rebell. Ni får därför gärna rösta på mig nästa runda om jag har fel. För eftersom det är ett lagspel kommer både Bearnies och min utröstning att ge nytta till er andra.

/Hon som hållit en någorlunda låg profil under denna runda men spelar ett högt spel nu

Craygh

Swordsman

Röstsammanställning, runda två. Jag tror att det stämmer, men kolla extra noga på era egna röster så att jag inte skriver goja.

Björn den gode röstar på mig
Zebulon röstar på Bearnie
Lindenius röstar på Poseur
Basenanji röstar på Bearnie
Eksem röstar på Bearnie (Direkt efter, utan egen motivering)
Lindenius byter röst från Poseur till Björn den gode
Purgatory röstar på Bearnie
Vimes röstar på Bearnie
Vicotnik röstar på Banarok
Vicotnik byter och röstar på Krank
Vicotnik röstar på Banarok igen
HJK röstar på Bearnie
Craygh röstar på Bearnie
Craygh röstar på Ingen
Bearnie röstar på Poseur
Eksem röstar på Craygh
Vimes röstar på Poseur
Basenanji röstar på Poseur
Craygh röstar på Zebulon
Han röstar på Bearnie
HJK röstar på Zebulon

Summa summarum:
Jag har två röster på mig, från Eksem och BDG.
Zebulon har två röster på sig, från mig och HJK
Bearnie har två röster på sig, från Zebulon och purgatory.
Poseur har tre röster på sig, från Basenanji, Vimes och Bearnie.
Banarok har en röst på sig från Banarok
Björn den gode har en röst på sig från Lindenius

Craygh

Swordsman

Varför vill du att jag ska skriva vad jag tycker om Vicotnik? Jag förstår ingenting? Jag tycker ingenting om honom, han har röstat en aning knepigt men annars har jag inte särskilt stor koll på honom alls. Har han gjort något eller? Vad är det du vill?

Craygh

Swordsman

Korrigerad röstsammanställning. Måste tyvärr göra såhär, får ju itne redigera inlägg. Klantigt av mig :gremfrown:

Björn den gode röstar på mig
Zebulon röstar på Bearnie
Lindenius röstar på Poseur
Basenanji röstar på Bearnie
Eksem röstar på Bearnie (Direkt efter, utan egen motivering)
Lindenius byter röst från Poseur till Björn den gode
Purgatory röstar på Bearnie
Vimes röstar på Bearnie
Vicotnik röstar på Banarok
Vicotnik byter och röstar på Krank
Vicotnik röstar på Banarok igen
HJK röstar på Bearnie
Craygh röstar på Bearnie
Craygh röstar på Ingen
Bearnie röstar på Poseur
Eksem röstar på Craygh
Vimes röstar på Poseur
Basenanji röstar på Poseur
Craygh röstar på Zebulon
Han röstar på Bearnie
HJK röstar på Zebulon

Summa summarum:
Jag har två röster på mig, från Eksem och BDG.
Zebulon har två röster på sig, från mig och HJK
Bearnie har tre röster på sig, från Zebulon, purgatory och Han.
Poseur har tre röster på sig, från Basenanji, Vimes och Bearnie.
Banarok har en röst på sig från Banarok
Björn den gode har en röst på sig från Lindenius

Craygh

Swordsman

Men gah!

Nej, Banarok har en röst på sig från Vicotnik.

Jag postar bara listor för att jag sitter och hoppar av förväntan på vad folk ska reagera. Det kanske märks att jag inte direkt är van att göra dylikt.

Bunny

Crazy like a fool

Han said:
Jag tycker att det är en fet tell (jag snackade om att det fanns en i förra rundan) när den anklagade (maffian) försöker skylla ifrån sig på den som anklagar. Har sett det rätt många gånger när jag kört maffia - jag avslöjade alltid mitt ex på det sättet.
Okej, men det är absolut inget du kan okritiskt översätta från vardagsrummet till det här formatet. Dessutom försöker jag inte skylla ifrån mig. För att över huvud taget kunna skylla ifrån mig krävs det att det finns någon substans att hantera på det sättet. Och den kan jag inte riktigt hitta.

Nej, jag försöker inte anklaga dig för att vara någon imperialist. Jag tycker bara du spelar väldigt dåligt.

Att ge sig in i ett drev med i stort sätt enbart magkänslan som hjälp, och sedan använda det faktum att den anklagade faktiskt går i svarsmål som "bevis" emot honom - det är ett dåligt tillvägagångssätt. Att ge sig in i ett drev enbart i syfte att vilja rösta ut någon för att samla information - det är en dålig, och direkt skadlig, taktik.

Faktum är att du är väldigt ny till den här formen av varulvsspel, och du ska därför inte tro att du kan så mycket.

Vad du försöker erbjuda mig är i praktiken noll och inga möjligheter till att varken försvara mig eller ändra din inställning. Du är fast besluten att få mig utröstad, fast du redan nu ser möjligheten att jag är rebell. Men även en sådan utröstning kan ju kallas information, menar du på. Både min och din utröstning, som förmodade rebeller, kan alltså paradoxalt kallas framsteg.

Jaha?

----

Den som betett sig mest exemplariskt i drevet mot mig är faktiskt Basenanji. Det är värt att lyfta fram, för det är därför han tagit plats bland mina förtrodda. Han är först ut, och har en rejäl genomgång om varför. Han prövar mig, ställer motfrågor, och synar. Han ger mig också möjlighet att visa min goda vilja, genom att försöka använda Zebulons information på bästa sätt. Det är den typen av press jag uppskattar. Dess syfte är lika mycket att kunna cleara som att kunna fälla.

Du placerar dig i rak motsats till detta. På varje punkt.

Vimes

Sillkung

Jag kan förresten outa att jag är människa.

Har funderat lite på triangeln Bearnie-Craygh-BDG. Den är intressant. Jag är dock för bakfull fortfarande för att klara av att tänka med hjärnan så jag får återkomma.

Craygh

Swordsman

Någon av er andra som är aktiva just nu, gå och släng ihop en lista på färg och ras vet jag.

Man ska väl inte behöva göra allting själv.... :gremtongue: