Re: Alla roller
Jag är väldigt impad av imperiet. Nu följer jag visserligen mest med spelet utan att ifrågasätta så mycket när jag är utomstående, men jag misstänkte absolut inte den där trojkan. Bravo.
Och det var riktigt kul att äntligen få titta bakom kulisserna och se hur speluppsättningen såg ut. Det här var en riktigt intressant speluppsättning, dessutom: Kodnamnen - framförallt - tycker jag var ett rent genidrag. Att de massavslöjas automatiskt, att det fanns särskilda kodnamnssiare, samt att vissa spelare satt på information om hur man kunde använda kodnamnen för att jaga scum... Allt det hängde ihop på ett väldigt intelligent sätt med syftet att skapa diskussioner. Här känner jag mig verkligen omsprungen som varulvsspelslekledare - jag är jätteimpad.
Varelsernas ras - och tredje fraktionen - tycker jag dock inte fungerade lika bra. Det fanns inte tillräckligt med incitament för att bedriva ras-siande för de goda robotarna, och de onda robotarna hade inte så stor anledning till att ljuga om sin ras. Mon Mothmas information säger ju liksom inte så mycket. "Det finns fler goda robotar än onda robotar". Jaha? Det är ju inget konstigt med det; eftersom de onda spelarna är så mycket färre än de goda i ett varulvsspel. Hade det varit tvärtom så hade det hela varit väldigt annorlunda, och om Mon Mothra hade vetat exakt hur många onda robotar det fanns så hade det kunnat vara mer hjälpsamt. Men framförallt tycker jag att det var lite fult att ha en tredje fraktion som bestraffade spelarna om de avslöjade vad de hade för ras. Och jag tycker det var upplagt för snöpligheter att låta Eksem ha regeln att han själv skulle dö om han råkade välja en robot. Att vara ensam i en fraktion är tillräckligt svårt utan sådana fallgropar.
Det var dock riktigt coolt att se ett spel utan traditionella siare, och istället ha två Trackers och en Vaddenukallas; de som väljer en person och får se om någon använder sin förmåga mot dem. Det är verkligen roliga förmågor, och jag bedömer att de - tillsammans med väktaren - är tillräckliga för att väga upp den höga andelen scum i speluppsättningen. 6/20 scum är rätt saftigt, även om en av dem agerade på egen hand.
Det enda jag tyckte var lite dumt var att den här speluppsättningen verkar ha varit väldigt lämplig för massclaim. Eksem hade visserligen tjänat på att få veta vilka som var människor och vilka som var robotar, men han hade å andra sidan inget alibi, och det var verkligen inte många högprestigeroller du lämnade fria för honom att plocka ur.
Vidare så hade rebellerna flera av sina främsta förmågor väl gömda bland lågprestigeroller eller i lite otippade roller. Att Nien Nunb, Dack och Wedge hade rebellernas effektivaste siarförmågor hade ju inte imperiet väntat sig, och inte heller att väktaren skulle vara Han Solo (även om han förmodligen skulle ha rökt rätt tidigt ändå). Yoda och Luke var blott smålökiga kodnamnssiare, och inte heller Leia eller Ackbar hade det varit några stora problem att förlora tidigt.
Rebellerna hade förmodligen tjänat på att massavslöja namn tidigt, eftersom Imperiet hade så smålökiga alias.
Nå; överlag tycker jag att det här var en imponerande rolluppsättning med många guldbitar (Lando Calrissian's rollförmåga var en av mina favoriter) och framförallt så resulterade det hela i en väldigt underhållande spelomgång som jag följde med stor spänning.
Bra jobbat, allihopa! Nästa gång så bör vi alla göra oss beredda på att Zebbe kommer kräva ett massavslöjande direkt i sin första post :^)