Re: Alla roller
Jag kommer antagligen inte ha namn i nästa spel (som jag först tänkt) just för att det kan bli massoutningar.
Jag skulle tänka så här:
Det spelarna
har i temaspel, det är dels Förmågor (alltså rena regelgrejer) och dels någon form av Flagga som ger ett varsel om vad ens förmåga är. I min mening är den främsta poängen med temaspel att just ha ett visst samband mellan förmågorna och flaggorna. Om flaggorna blir helt meningslösa så är det kanske bättre att skippa dem helt och hållet? Även om jag tycker att även temalösa spel är coola, så skulle jag vilja prata mer om vad man kan och bör göra för att få sina flaggor att fungera bra i ens temaspel:
Vad flaggan
är, det är inte så viktigt i sig. I DoD-spelet så fick vi
utrustning och skatter som flagga, medan det i CoC-spelet handlade om bl.a.
Yrken, och här var det
namn på kända karaktärer. Det här med massclaim är alltså inget särskilt problem som bara drabbar spel med en viss typ av flaggor (såsom där flaggorna är namn på kända karaktärer), utan något som alltid kan vara en risk.
Now: Det finns tre saker som kan/bör avskräcka byn från att massclaima, och de är:
1. ...om bybornas flaggor tydligt pekar ut vilka bybor som
har powerroller. Om Luigi, Yoshi och Peach har powerroller, medan Toad #1-#6
inte har det, så kommer byborna att vara avvaktande inför ett massclaim eftersom de i sådana fall ger måltavlor åt varulvarna. Det här är den viktigaste punkten, eftersom byborna själva har viss koll på hur det ligger till med den här saken redan från start. De vet ju åtminstone vad de själva har för flagga och för förmåga. Och om de börjar pressa fram omkring två claims per drag, så dröjer det inte länge innan de skaffat sig väldigt god koll på huruvida det finns ett sådant här samband eller inte.
2. ...om varulvarna har bra fejkalias. Det här vet förstås inte byborna innan de har massclaimat, men det är väldigt snöpligt när ett massclaim i praktiken avgör matchen (såsom det typ var i Gotham City, där varulvarna bara hade ett enda bra alias (=Twoface) och det fanns väldigt få luckor bland de kändaste skurkarna att sno namn ifrån). Roligast är det när det finns någon fiktionsmässig anledning till vilka alibin varulvarna lagt beslag på, och denna inte är alltför uppenbar. Jag var jättenöjd med hur jag löste det här i wrnu-spelet, där jag lät trollen ha namn såsom RISING, FELIATH och VITULV; högprestigeforumiter som man lätt kunde ha fejkat powerroller åt, om man hade velat. Den hemliga ledtråden som hotade att avslöja dem var att alla dessa forumiter hade fått varningar. Och för att hjälpa trollen så stoppade jag in en del bybo-namn som dels kunde se väldigt skumma ut (som TROBERG), och en del som var tämligen lågprestige (såsom TAMAGOTCHI_TIM och NALLE_MED_AK4). Och så lämnade jag en hel del luckor uppe bland toppen. Såsom VINDHAND.
3. ...om inte byn kan outa sina siare obestraffat. Det här är ett problem som vi inte har sett på våra spel på forumet, men det är ett ganska otrevligt problem. De två vanligaste powerrollerna är siare och väktare, och en del siarspelare har tagit för givet att det finns väktare i spelet, varpå de går ut och säger "hallå, det är så att jag är siare. Hittills har jag siat X, Y och Z, och de är alla bybor. Nu börjar det bli hett om öronen, så jag offentliggör detta, och hoppas att väktaren i spelet kan skydda mig medan jag fortsätter att pinga folk." Det är helt enkelt väldigt, väldigt dåligt att ha både en siare och en väktare i spel, om inte varulvarna har något botemedel. Alla varulvsspel (inte bara temaspel) bör ha någon sorts faktor som gör det osäkert för siare att outa sig själva. Att låta det finnas flera siare - varav några är naiva - är ett botemedel. Att låta varulvarna ha en Roleblocker är ett annat sätt. Att låta det inte finnas någon väktare (eller enbart en begränsad väktare (såsom i DoD-spelet)) är ett tredje alternativ.
Sedan hade jag ju med en liten fuling: Darth Vader vet "Du vet även att det finns minst en pilot som tror att du är människa." och Mon Mothma har "Du vet att antalet goda robotar i spel är fler än antalet onda robotar." Tror ingen kommenterat den än. Säg gärna vad ni tycker om plantering av felaktig information.
Ah. Tur att du sade detta, för jag förstod inte riktigt var det var för något som jag inte fick att gå ihop med speluppsättningen. Trodde att Kranks förmåga talade om någon roll som senare hade fallit bort, eller nå't.
Själv är jag emot falsk information. Jag tycker det är okej om spelarna har *dold* information (såsom att vissa siare kan vara sinnessjuka eller att vissa spelare kan pingas som skurkar utan att veta om det), men jag skulle aldrig ge information som inte stämde. Men samtidigt måste jag gå med på att det är ett rätt intressant design space att utforska och experimentera med. Du får gärna fortsätta att leka med konceptet. Jag är nyfiken på vad du kan hitta på.