Allmäna tankar om hur vi vinner det här
Here we go again.
Jag sa tidigare att jag skulle vara mer laid back i det här spelet, men då jag blev av med mitt jobb i fredags (vilket på sätt och vis var rätt skönt) så har jag alldeles för mycket tid för att vara soft och analyserande. Dessutom är det inte det jag är bäst på.
Det här inlägget blir av nödvändighet ganska långt då jag vill förklara hur jag tror att vi bäst vinner det här. Det är dock inte nödvändigt att läsa hela nu men förr eller senare så får ni gärna kika in på det.
Som många kanske redan känner till så är min bakgrund att jag spelat en hel del maffia både afk och på irc. Dessa format skiljer sig en hel del från forumsspel framförallt genom att det sker i realtid och det är mycket svårare att dölja sina reaktioner på olika provocerande uttalanden (till exempel).
Även i forumsspel så menar jag att det går att få fram mycket väsentlig information genom att sätta press på enskilda medlemmar. Ondingarnas största fördel (att de känner till varandra) är nämligen också deras största nackdel. Jag är nämligen helt säker på att det går att läsa ut saker just på grund av det faktum att när en onding pratar om en annan onding så är hans tankegång inte samma. Det är svårt att säga exakt vad det är men på något sätt så blir det mer genomtänkt. Jag menar inte att jag tror att alla ondingar kommer säga att de andra ondingarna är goda, jag tror inte dom är dumma, men likförbannat så har deras tankegång inte varit "undrar om person X är ond eller god?" utan "undrar om jag tjänar på att säga att person X är ond eller god". Det här kan jag berätta utan risk eftersom lika lite som man kan lära sig att inte läsa igen så kan man lära sig att glömma vilka namn man fått reda på. Så även om ondingarna nu fattar att dom borde tänka "undrar om person x är ond eller god?" så kan dom inte göra det eftersom dom faktiskt vet.
Det om det, det ovanstående är ändå på den mest basala nivån och det finns förstås en massa andra scum-tells med högre och lägre träffsäkerhet. Att läsa men även skapa dessa tells är vad jag tycker är roligast med maffia och vad jag är bäst på.
Jag håller med om att det särskilt i forumsspel finns en massa andra strategier som kan vara lönsamma och som vi bör hålla på med, här kommer allt resonerande kring flavoursaker med betydelse (som infödingarna förra partiet) till att analysera röster och göra listor på vad folk faktiskt har sagt. En av de största fördelerna med forumsspel borde vara att man faktiskt har allting dokumenterat. Jag kommer syssla med det här också när jag tycker det är viktigt men egentligen ser jag hellre att dom som är bäst på det gör det.
Det sagt, många verkar ha fått för sig att min taktik enbart går ut på att slumpmässigt slänga ut anklagelser åt höger och vänster för att skapa kaos. Detta är inte fallet. Ibland kan det vara så att jag väntar med att säga min plan rakt ut, det kan till och med vara så att jag anklagar någon som jag inte tror är ond bara för att se hur någon annan som jag har ögonen på reagerar, men detta är inte det vanliga. Det absolut vanligaste är att när jag lägger en röst så beror det på att det vid det tillfället är den personen som jag vill ska åka ut.
Nästa viktiga punkt att gå igenom är vad som är ett bra skäl till att rösta på någon. Detta skiljer sig nämligen något oerhört om det redan har gått ett antal dagar eller om det är första dagen. Säg att en fjärdedel är ondingar (så brukar det vara afk, men i dom här partyspelen så vet man ju aldrig hur det förhåller sig så vi antar det så länge), det innebär att från början så ligger chansen att någon är ond på 25%. Om nu en person gör något som jag tycker är misstänkt, så misstänkt att jag kanske bedömer att chansen att han är ond är så mycket som 35% så ska jag förstås både rösta på och pressa honom. Betyder det att jag tror att han är ond? Nej, jag tror ju att det är 35% chans att han är ond, inte ens att det är över 50% men likförbannat är det den person som jag tror är mest ond som ska ha min röst. Fram till att läget förändrar sig.
Däremot är jag väldigt skeptisk till att slumpa röster, det är så meningslöst eftersom det för det första är en taktik där vi inte kan få ondingarna att göra andra val (de kan nämligen också slumpa en röst, på riktigt, med en tärning eller så utan att bli nervösa) på grund av det andra att en slumpad röst inte alls sätter någon press, framförallt inte när folk direkt går ut med att dom nog kommer ändra den. Och om man nu fått en massa slumpade röster på sig, hur är det tänkt att man ska försvara sig, även ett skäl som man tycker är dåligt eller puckat går att försvara sig mot (tom oftast enklare) men ni som gör slumpade röster vad vill ni att den som får dom på sig ska säga, vad tror ni att ni kan vinna på det?
Om flavourinformation. Det här är ett område som jag är erkänt dålig på men jag vill ändå ha sagt lite då det finns några självklarheter som inte verkar ha gått fram till alla.
Vi kan utgå från att det inte är bra om alla berättar allting om sig själva redan från början. Detta beror på att vi kan utgå från att spelledaren inte gjort ett dåligt spel, jag har för mig att Rising pratat om det här några gånger att han misslyckades med ett av sina första spel just för att det inte fanns något att förlora på att avslöja sitt kön eller vad det nu var. Det här har förstås vår smarte spelledare redan tänkt på.
Spontant utan att vara alls inne i temat för det här spelet heller (jag inser att min nördnivå är väl låg innom vissa områden särskilt de som har med film att gögra) så är min gissning att det finns en tredje fraktion som vinner om alla robotar är döda. Någon slags organismidealistisk grupp (nån av er med koll på temat kanske kan säga ifall det finns nån sån i filmerna?). Om inte annat så ifall alla går ut och berättar sina riktiga namn så kommer det bli väldigt lätt för ondingarna att gissa vilka som har kraftiga förmågor. Det här är risker vi inte kan ta, framförallt eftersom vi i nuläget har så lite att vinna på det.
En sak till som jag har märkt gäller framförallt i det här forumsspelen är att alla är oerhört entusiastiska första dagen (som dessutom av en dålig anledning brukar vara längre än en vanlig dag) men att sen engagemanget droppar av rätt fort när bara de allra mest intresserade orkar läsa alla inlägg. Om ni känner att ni inte hänger med så skit i det, skriv ändå!, de enda som riskerar på att förlora på att inte ha läst alla inlägg är ondingarna och ni får också gärna skriva ändå
. Skulle ni skriva något jättekonstigt som att till exempel anklaga någon som redan har dött så lovar jag att komma dit och berätta det för er, var inte rädda för att det ska bli fel, trots allt så är det oftast folk på den goda sidan som gör klantiga misstag.
Slutligen vill jag bara be alla att spela med och inte spela mot när det gäller mina och andras planer. Reagera gärna, men sätt er inte bara på tvären (om inte planen är jättepuckad) utan försök att hjälpa till och ifall det sen visar sig vara en puckad plan så kan man reagera på det också. Jag kommer ge två väldigt bra exempel i nästa inlägg där jag går in på vad som redan har hänt i spelet.
Jag lovar också att inte ta med mig några eventuella tveksamheter eller böjningar av sanningen över natten, när dagen lider mot sitt slut så finns det inte längre något skäl att hålla på någonting som det kan vara dåligt att man "tar med sig ner i graven".