Nekromanti STAR WARulvsSpel - Runda 1

Lindenius

Swashbuckler
Jag lägger min

Röst: Han

Mest för att det skulle vara oerhört roligt om det visade sig att han spelar Han Solo.

[Med andra ord, så kommer jag förmodligen byta inom en snar framtid. Jag ville bara göra mig lustig på någon annans bekostnad en kort stund]

Zebulon

Swordsman
Yihaa!
Eftersom jag återigen är en av de goodguys har jag återigen inget att dölja. So here we go.

Att dölja saker är (nästen alltid) något de onda tjänar på. De vill dölja sig i våra led. Låt oss gör de svårt för dom.

Jag är:
Mon Mothma (kvinna om det spelar nån roll, jag har ingen indikation på det.)

En Människa

Jag har kodnamn Green 4

Jag är Rebell

Min förmåga är... Nåja, det väntar jag en smula med.

Han: Jag tror det är lite för tidigt för ditt resonemang. Jag återkommer dock gärna.

Jag uppmanar nu alla att avslöja så mycket man som möjligt vågar om sig själv. Det är bästa sättet att röka ut Sitharna!

Inget jä--a chicken shit, ut med det bara!

Björn den gode

Swashbuckler
Allmäna tankar om hur vi vinner det här

Here we go again.
Jag sa tidigare att jag skulle vara mer laid back i det här spelet, men då jag blev av med mitt jobb i fredags (vilket på sätt och vis var rätt skönt) så har jag alldeles för mycket tid för att vara soft och analyserande. Dessutom är det inte det jag är bäst på.

Det här inlägget blir av nödvändighet ganska långt då jag vill förklara hur jag tror att vi bäst vinner det här. Det är dock inte nödvändigt att läsa hela nu men förr eller senare så får ni gärna kika in på det.

Som många kanske redan känner till så är min bakgrund att jag spelat en hel del maffia både afk och på irc. Dessa format skiljer sig en hel del från forumsspel framförallt genom att det sker i realtid och det är mycket svårare att dölja sina reaktioner på olika provocerande uttalanden (till exempel).

Även i forumsspel så menar jag att det går att få fram mycket väsentlig information genom att sätta press på enskilda medlemmar. Ondingarnas största fördel (att de känner till varandra) är nämligen också deras största nackdel. Jag är nämligen helt säker på att det går att läsa ut saker just på grund av det faktum att när en onding pratar om en annan onding så är hans tankegång inte samma. Det är svårt att säga exakt vad det är men på något sätt så blir det mer genomtänkt. Jag menar inte att jag tror att alla ondingar kommer säga att de andra ondingarna är goda, jag tror inte dom är dumma, men likförbannat så har deras tankegång inte varit "undrar om person X är ond eller god?" utan "undrar om jag tjänar på att säga att person X är ond eller god". Det här kan jag berätta utan risk eftersom lika lite som man kan lära sig att inte läsa igen så kan man lära sig att glömma vilka namn man fått reda på. Så även om ondingarna nu fattar att dom borde tänka "undrar om person x är ond eller god?" så kan dom inte göra det eftersom dom faktiskt vet.

Det om det, det ovanstående är ändå på den mest basala nivån och det finns förstås en massa andra scum-tells med högre och lägre träffsäkerhet. Att läsa men även skapa dessa tells är vad jag tycker är roligast med maffia och vad jag är bäst på.

Jag håller med om att det särskilt i forumsspel finns en massa andra strategier som kan vara lönsamma och som vi bör hålla på med, här kommer allt resonerande kring flavoursaker med betydelse (som infödingarna förra partiet) till att analysera röster och göra listor på vad folk faktiskt har sagt. En av de största fördelerna med forumsspel borde vara att man faktiskt har allting dokumenterat. Jag kommer syssla med det här också när jag tycker det är viktigt men egentligen ser jag hellre att dom som är bäst på det gör det.

Det sagt, många verkar ha fått för sig att min taktik enbart går ut på att slumpmässigt slänga ut anklagelser åt höger och vänster för att skapa kaos. Detta är inte fallet. Ibland kan det vara så att jag väntar med att säga min plan rakt ut, det kan till och med vara så att jag anklagar någon som jag inte tror är ond bara för att se hur någon annan som jag har ögonen på reagerar, men detta är inte det vanliga. Det absolut vanligaste är att när jag lägger en röst så beror det på att det vid det tillfället är den personen som jag vill ska åka ut.

Nästa viktiga punkt att gå igenom är vad som är ett bra skäl till att rösta på någon. Detta skiljer sig nämligen något oerhört om det redan har gått ett antal dagar eller om det är första dagen. Säg att en fjärdedel är ondingar (så brukar det vara afk, men i dom här partyspelen så vet man ju aldrig hur det förhåller sig så vi antar det så länge), det innebär att från början så ligger chansen att någon är ond på 25%. Om nu en person gör något som jag tycker är misstänkt, så misstänkt att jag kanske bedömer att chansen att han är ond är så mycket som 35% så ska jag förstås både rösta på och pressa honom. Betyder det att jag tror att han är ond? Nej, jag tror ju att det är 35% chans att han är ond, inte ens att det är över 50% men likförbannat är det den person som jag tror är mest ond som ska ha min röst. Fram till att läget förändrar sig.

Däremot är jag väldigt skeptisk till att slumpa röster, det är så meningslöst eftersom det för det första är en taktik där vi inte kan få ondingarna att göra andra val (de kan nämligen också slumpa en röst, på riktigt, med en tärning eller så utan att bli nervösa) på grund av det andra att en slumpad röst inte alls sätter någon press, framförallt inte när folk direkt går ut med att dom nog kommer ändra den. Och om man nu fått en massa slumpade röster på sig, hur är det tänkt att man ska försvara sig, även ett skäl som man tycker är dåligt eller puckat går att försvara sig mot (tom oftast enklare) men ni som gör slumpade röster vad vill ni att den som får dom på sig ska säga, vad tror ni att ni kan vinna på det?

Om flavourinformation. Det här är ett område som jag är erkänt dålig på men jag vill ändå ha sagt lite då det finns några självklarheter som inte verkar ha gått fram till alla.

Vi kan utgå från att det inte är bra om alla berättar allting om sig själva redan från början. Detta beror på att vi kan utgå från att spelledaren inte gjort ett dåligt spel, jag har för mig att Rising pratat om det här några gånger att han misslyckades med ett av sina första spel just för att det inte fanns något att förlora på att avslöja sitt kön eller vad det nu var. Det här har förstås vår smarte spelledare redan tänkt på.

Spontant utan att vara alls inne i temat för det här spelet heller (jag inser att min nördnivå är väl låg innom vissa områden särskilt de som har med film att gögra) så är min gissning att det finns en tredje fraktion som vinner om alla robotar är döda. Någon slags organismidealistisk grupp (nån av er med koll på temat kanske kan säga ifall det finns nån sån i filmerna?). Om inte annat så ifall alla går ut och berättar sina riktiga namn så kommer det bli väldigt lätt för ondingarna att gissa vilka som har kraftiga förmågor. Det här är risker vi inte kan ta, framförallt eftersom vi i nuläget har så lite att vinna på det.

En sak till som jag har märkt gäller framförallt i det här forumsspelen är att alla är oerhört entusiastiska första dagen (som dessutom av en dålig anledning brukar vara längre än en vanlig dag) men att sen engagemanget droppar av rätt fort när bara de allra mest intresserade orkar läsa alla inlägg. Om ni känner att ni inte hänger med så skit i det, skriv ändå!, de enda som riskerar på att förlora på att inte ha läst alla inlägg är ondingarna och ni får också gärna skriva ändå :gremwink:. Skulle ni skriva något jättekonstigt som att till exempel anklaga någon som redan har dött så lovar jag att komma dit och berätta det för er, var inte rädda för att det ska bli fel, trots allt så är det oftast folk på den goda sidan som gör klantiga misstag.

Slutligen vill jag bara be alla att spela med och inte spela mot när det gäller mina och andras planer. Reagera gärna, men sätt er inte bara på tvären (om inte planen är jättepuckad) utan försök att hjälpa till och ifall det sen visar sig vara en puckad plan så kan man reagera på det också. Jag kommer ge två väldigt bra exempel i nästa inlägg där jag går in på vad som redan har hänt i spelet.

Jag lovar också att inte ta med mig några eventuella tveksamheter eller böjningar av sanningen över natten, när dagen lider mot sitt slut så finns det inte längre något skäl att hålla på någonting som det kan vara dåligt att man "tar med sig ner i graven".

Björn den gode

Swashbuckler
Vem ska dö idag

Så, efter att ha fått ur mig det där andra så tänkte jag gå in och kolla på vad som har hänt idag. Jag måste säga att jag är imponerad av hur mycket relevant som redan har hänt men först två exempel på vad jag menade med planer som man kan spela med på och inte spela med på.

Vi börjar med Hans plan som gick ut på att 3 personer skulle nämna en person och rösta på en annan. Det är en jättekonstig plan och jag förstår verkligen inte vad han vill ha ut av den, men det spelar ingen roll! Vad skadar det att faktiskt göra som han säger, om han nu tror att det här på något sätt kan hjälpa oss att hitta ondingarna och har något skäl till att just nu inte berätta varför så är det väl bara att göra som han säger. Det kan nämligen inte heller skada oss att nämna en spelare och sen rösta på någon annan. Sen när han fått sina indata så kommer jag vara nyfiken på vad det gick ut på och om det som jag tror inte är vettigt alls så har vi i vart fall gjort ett ärligt försök.

Jämför nu detta med Zebulons plan, att "Jag uppmanar nu alla att avslöja så mycket man som möjligt vågar om sig själv. Det är bästa sättet att röka ut Sitharna!" så är det en skitdålig plan som dessutom är farlig. Det kan inte vara bra för oss att avslöja för mycket nu, och om nu alla goda utan någon speciellt mäktig förmåga tänker "ah men vi förlorar ju inget på att någon får veta mitt namn" så är vi ju rökta eftersom ondingarna då bara kan rikta in sig på att plocka de andra, dessutom tänker jag utgå från att det finns en tredje fraktion och då kan det här vara rent livsfarligt.

En bra sak vi kan få ut av det här puckade inlägget är att jag är nästan säker på att Zebulon inte är en onding. Det vore så fruktansvärt iskallt att gå ut direkt i första inlägget och inte bara gissa på att ett namn är ledigt men framförallt att direkt sätta sånt strålkastarljus på sig själv (för även om han inte skulle bli utröstad så skulle han ändå åtminstone förstå att han nog skulle bli siad snart). Han kan mycket väl vara tredjefraktion eftersom de båda antagligen har mer nytta av ifall folk tex avslöjade att dom var människor och dessutom antagligen inte pingar på sianden, men ond tror jag inte att han är och det är ändå mitt största fokus än så länge. Första anteckningen får därför bli "Zebulon inte ond, ev 3de #660750"

Åter till Han, det är inte Hans plan med sannolikhettjafset som har fått min radar att gå igång, däremot det här:
"Jag hoppas att alla har satt sig osynliga på Inloggade-listan via Inställningar så att det inte blir smygkik och skärmdumpar."
tycker jag är ett väldigt skumt inlägg. Jag hoppas att det finns någon slags ideologi bakom här för annars är det ju ett tips som (om det nu spelar någon roll, man kan skicka pm av andra skäl) bara kan gynna den onda sidan eller eventuellt en tredjefraktion. Eftersom vi "vet" att den onda sidan nog kan prata med varandra utanför spelet så verkar det ju dock bara puckat att ge speltips till sina polare i den öppna tråden, så tills vidare tänker jag inte driva på honom men jag skulle gärna vilja få en förklaring till citatet.

Men nu börjar det bli väldigt sent även för mig så jag får nog avsluta strax även om det finns fler folk jag redan nu har fått upp ögonen på. Men då ska jag avsluta med att nämna en person och rösta på en annan, inte slumpmässigt men det sa Han ju senare att det inte var nödvändigt så här går vi:

Jag vill nämna krank, anledningen till att jag redan nu vill prata om någon som inte ens skrivit ett inlägg är för att jag redan nu vet hur jag kommer reagera på det han skriver. krank kommer nämligen att göra en massa grejer som jag tycker är skumt och så kommer jag vilja rösta ut honom tidigt. Så var det förra partiet och inget har antagligen förändrats. Jag förstår mig verkligen inte på karln men just därför har jag bestämt mig för att skita i honom. Jag tänker knappt (ok jag kommer inte kunna låta bli) att läsa hans inlägg och jag kommer inte starta något drev mot honom, detta får bli uppgiften för någon av er som känner honom bättre och som faktiskt tror att ni kan analysera något från honom. Jag vet att jag kommer uppfatta honom som skum oavsett vad han har för roll nämligen, heck efter alfapetdebatten vi hade så vet jag inte ens om jag kan vara säker på varför han är med. Så vitt jag vet så kan han lika gärna spela det här för att han vill bli utröstad tidigt, eller för att det ska bli en så schysst story som möjligt, oh well när tid kommer och någon annan som jag börjat lita på säger att det är dags att rösta på krank så kommer min röst hamna där väldigt fort, men fram tills dess så får han va.

Istället tänker jag lägga min röst på Röst: Purgatory . Mitt främsta skäl är att han har fel och att han gör absolut minimum för att framstå som aktiv (han har både sagt något och lagt en röst) utan att hjälpa oss någonting. Jag menar Banarok och Vicotnic har också fel men Banarok försöker i vart fall även föra en vettig diskussion och det är alltid skummare att haka på någon än att starta saker.

Trevligt med varulvsspel igen, vi behöver info och det snabbt. Jag hakar på Vicotnik för att helt enkelt försöka få fram lite information.

Röst: Anders Åstrand
Vad hoppas du att det här ska leda till? Att Anders Åstrand bryter ihop och erkänner? Han har liksom inte ens något att försvara sig mot, i bästa fall blir det som det har hänt nu att han kommer in och gör ett inlägg och så kan vi börja göra något vettigt. I värsta fall så hade vi kunnat vänta länge på att han skulle göra sitt första inlägg och slösat bort nästan en helt drag.

Ja det är bra med bandvagnar men då ska det vara mot personer som man faktiskt vill rösta på ifall ingenting förändrar sig, inte personer man öppet deklarerar att man röstar på utan skäl för att få information.

Nä bättre kan du, och kan du inte bättre så är det skäl nog för att hålla kvar min röst just nu.

Men nu måste jag sova, imorrn misstänker jag att det blir dags att börja försvara mig mot en massa röster, men den dagen den sorgen :gremwink: (och nej alla mina inlägg kommer inte vara så här långa men som sagt inspirationen är ju alltid störst i början)

Vad tror du att

Rickard

Urverk speldesign
Re: Vem ska dö idag

Jämför nu detta med Zebulons plan, att "Jag uppmanar nu alla att avslöja så mycket man som möjligt vågar om sig själv. Det är bästa sättet att röka ut Sitharna!" så är det en skitdålig plan som dessutom är farlig. Det kan inte vara bra för oss att avslöja för mycket nu, och om nu alla goda utan någon speciellt mäktig förmåga tänker "ah men vi förlorar ju inget på att någon får veta mitt namn" så är vi ju rökta eftersom ondingarna då bara kan rikta in sig på att plocka de andra, dessutom tänker jag utgå från att det finns en tredje fraktion och då kan det här vara rent livsfarligt.
Medhåll. Fast jag skulle dock vilja att folk sade vilket kodnamn folk har, för eftersom Feu inte tänker säga kodnamnet om personen stryker med. Om det är någon som håller på och bli utröstad är det lika bra att säga kodnamnet, för annars kommer vi att tappa information under spelets gång. Nog för att jag tror att någons förmåga är att kunna se just kodnamnet.

Zebulon sade sig vara Green och jag är Blue. Jag vet dock inte om det är så smart att säga numret då det kan vara ett rankingsystem inom skvadronen.

Björn den gode said:
Åter till Han, det är inte Hans plan med sannolikhettjafset som har fått min radar att gå igång, däremot det här:
"Jag hoppas att alla har satt sig osynliga på Inloggade-listan via Inställningar så att det inte blir smygkik och skärmdumpar."
tycker jag är ett väldigt skumt inlägg. Jag hoppas att det finns någon slags ideologi bakom här för annars är det ju ett tips som (om det nu spelar någon roll, man kan skicka pm av andra skäl) bara kan gynna den onda sidan eller eventuellt en tredjefraktion.
Varför skulle det gynna onda sidan att alla är osynliga? Som du själv skriver kan de onda snacka någon annanstans, så vilka blir då kvar som skickar PM? Jo, rebeller med aktiva förmågor. Men visst, det går precis lika bra att skicka mail. Jag skrev mitt argument som svar till Vicotnic, men du missade antagligen det. Lätt hänt. :gremsmile:

Fast varför är det jag som försvarar mig? Jag har inte hört något vettigt argument från vare sig du eller Vicotnic till varför det inte skulle vara bra för den mörka sidan om folk var synliga. Vic tog till och med ett ställningstagande.

/Hon som behöver en nominering+röst från en tredje person

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Så var det igång igen, ja. Redan har vi hunnit med att någon (Han) kommer med en jättekonstig första-runda-taktik, att Zebulon kommer med samma, ännu konstigare taktik som han kom med förra gången... Och att Björn den Gode ger en känga i min riktning.

(och varför skriver Banarok att någon är "Kultist"? Har vi kultister ombord?)

Nåväl, liksom andra säger jag att Zebulons taktik är skitdum; framförallt i Star Wars-universat. När vi spelade Batman fanns det t.ex ett ganska begränsat antal kvinnor, men nu har vi hur mycket som jävla helst att välja mellan. Jag föreslår därför istället den gamla beprövade "vänta tills det ligger press på sig, då avslöja bara precis tillräckligt mycket för att drevet ska byta person". Såvitt jag vet kan Zebulon absolut helt enkelt ha gissat; vi har ingen aning om hur obskyra typer Feu använt sig av så det är nästan helt riskfritt att claima en roll.

Nå; just för närvarande har jag ingen jag misstänker något sådär fruktansvärt, men som Björn så helt riktigt påpekar är det de små procenten som gäller nu. Jag får liiiiiite dåliga vibbar av hans enorma textmassa, som dessutom innehåller precis den typ av "tips" som jag själv vid tillfälle använt som "sköld"; att vara hjälpsam är skitpraktiskt som onding.

Men, jag vill veta hur Banarok tänkte när han nämnde "kultister", så min röst kan lika gärna hamna där.

(Sen finns det risk att jag ändrar till vem som nu först kommer på idén att vara hjälpsam genom att presentera en rösträkning)

Röst: Banarok

(Och för att förvarna: Idag är jag förkyld men tänker nog ändå försöka ta mig till jobbet, men jag har ett rätt tjockt schema idag. Kommer hem sent ikväll, så det blir små stunder slösurfande och forumspelande idag. På Torsdag eftermiddag åker jag till Växjö och kommer hem på Lördag kring nio eller så. Jag vet inte alls hur mycket internet jag kommer att komma åt under denna resa.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Korrigering: Jag tar mig inte alls till jobbet idag. Förvarnar dock om att det kan komma förvirrade inlägg från mig; mitt huvud är inte alldeles 100% och jag har lite svårt att tänka ordentligt. Blir eventuellt hemma i morgon också, men vi får se hur jag känner mig.

//Krank, går och proppar i sig té och vitaminer och annat nyttigt

Zebulon

Swordsman

Ok, mr Jag-har-spelat-massa-forum-spel...
(Det är inte meningen att vara otrevlig eller dryg, jag bara raljerar)

Låt mig bara försvara mitt handlande som är dömt som idiotiskt av några medspelare.

Ponera att alla lämnade all information första rundan.
Vad skulle hända då?
Jo, då skulle den goda sidan, vilka är i majoritet, kunna sammanställa sina förmågor och i godan ro kunna rösta ut alla ondingar, en efter en.
Det blir enormt svårt att spela onding utan att avslöja sig för allt man säger kan kontrolleras.

Detta är det enda sättet att "slå systemet".
I en utopi.
I en utopi där alla är klartänkta och handlar logiskt. Vi veta alla att så inte är fallet och därför kan vi inte "slå systemet" så snabbt och säkert i realiteten som det är teoretiskt möjligt.

Ponera att ingen lämnar ut någon information alls om sig själv.
Då kan ingen veta vad som är sant och falskt och ondingarna, som ju har ett informationsövertag i och med att de kommunicerar med varandra, kan i godan ro rösta ut de goda.

Det ligger i de godas intresse att info kommer ut och i det ondas intresse att så lite info som möjligt ut så den blandas upp med deras falska infospridning. Det här handlar till syvene och sist enbart om information och de onda har ett övertag, vilket gör att de vinner om inte det övertaget jämnas ut innan de har majoritet.

Är det nån som inte förstår eller håller med om det resonemanget?
Krank, du är programmerare och borde förstå logiken. Förklara gärna varför du tycker det är en dålig idé att lämna ut viss information om sig själv?

Jag vidhåller, med emfas, att det främjar de goda att lämna ut info. Allt annat är trams.

Jag kan redan cleara en person.
Han är en good guy.
Jag känner igen mig i (de något förvirrade) olika trevande teorinerna att röka ut ondingar.

Snart har jag nog en uppfattning om vilka jag tror kan vara ondingar och då börjar jag rösta.

Lindenius

Swashbuckler

Zebulon said:
Ponera att alla lämnade all information första rundan.
Vad skulle hända då?
Jo, då skulle den goda sidan, vilka är i majoritet, kunna sammanställa sina förmågor och i godan ro kunna rösta ut alla ondingar, en efter en.
Det blir enormt svårt att spela onding utan att avslöja sig för allt man säger kan kontrolleras.

Detta är det enda sättet att "slå systemet".
I en utopi.
I en utopi där alla är klartänkta och handlar logiskt. Vi veta alla att så inte är fallet och därför kan vi inte "slå systemet" så snabbt och säkert i realiteten som det är teoretiskt möjligt.

Ponera att ingen lämnar ut någon information alls om sig själv.
Då kan ingen veta vad som är sant och falskt och ondingarna, som ju har ett informationsövertag i och med att de kommunicerar med varandra, kan i godan ro rösta ut de goda.

Det ligger i de godas intresse att info kommer ut och i det ondas intresse att så lite info som möjligt ut så den blandas upp med deras falska infospridning. Det här handlar till syvene och sist enbart om information och de onda har ett övertag, vilket gör att de vinner om inte det övertaget jämnas ut innan de har majoritet.

Är det nån som inte förstår eller håller med om det resonemanget?
Krank, du är programmerare och borde förstå logiken. Förklara gärna varför du tycker det är en dålig idé att lämna ut viss information om sig själv?

Jag vidhåller, med emfas, att det främjar de goda att lämna ut info. Allt annat är trams
Tanken är god, men jag tror det kan finnas ett problem: att vi inte har all information. Även om alla spiller bönorna så tänker jag mig att Feuflux har lämnat viktiga detaljer som kommer dyka upp allt eftersom rundorna kommer.

Dessutom, ännu viktigare: du förutsätter att alla kommer tala sanning och att det då blir lätt att veta vilka som är skurkar. Problemet kvarstår dock: vi kommer veta att ett visst antal personer ljuger och därefter vara oöverens om vilka som ljuger och hur många. Jag är således inte säker på att ditt förslag skapar mest tydlighet och struktur, vilket är något jag starkt förordar.

Tydlighet och struktur alltså.

DesertRain

Hero

Björn den gode said:
Istället tänker jag lägga min röst på Röst: Purgatory . Mitt främsta skäl är att han har fel och att han gör absolut minimum för att framstå som aktiv (han har både sagt något och lagt en röst) utan att hjälpa oss någonting. Jag menar Banarok och Vicotnic har också fel men Banarok försöker i vart fall även föra en vettig diskussion och det är alltid skummare att haka på någon än att starta saker.

Trevligt med varulvsspel igen, vi behöver info och det snabbt. Jag hakar på Vicotnik för att helt enkelt försöka få fram lite information.

Röst: Anders Åstrand
Vad hoppas du att det här ska leda till? Att Anders Åstrand bryter ihop och erkänner? Han har liksom inte ens något att försvara sig mot, i bästa fall blir det som det har hänt nu att han kommer in och gör ett inlägg och så kan vi börja göra något vettigt. I värsta fall så hade vi kunnat vänta länge på att han skulle göra sitt första inlägg och slösat bort nästan en helt drag.

Ja det är bra med bandvagnar men då ska det vara mot personer som man faktiskt vill rösta på ifall ingenting förändrar sig, inte personer man öppet deklarerar att man röstar på utan skäl för att få information.

Nä bättre kan du, och kan du inte bättre så är det skäl nog för att hålla kvar min röst just nu.
Eftersom vi precis i början har absolut ingenting att gå på så behöver vi ju information, och enligt mina erfarenheter inom varulvsspel är det bästa sättet att få information att pressa folk. Att bara sitta och vänta på att någon ska klanta sig eller försäga sig är en värdelös strategi som bara spelar varulvarna i händerna. Jag har ingen aning om hurvida Anders Åstrand är varulv eller ej, men eftersom Vicotnik röstade på honom tänkte jag att det kanske skulle vara smart att pressa honom lite. Helt enkelt för att få fram lite information. Det kan leda till något, men det kan lika gärna vara helt fruktlöst. Men jag tror i alla fall att det är bra att ta initiativet och i alla fall försöka få fram något istället för att sprida ut rösterna hur som helst, eller ännu värre att bara sitta och vänta på att något ska hända.
Ifall du inte tycker att det är en bra strategi att följa så får du gärna göra det, men att se misstänkt på folk som försöker ta initiativ för att få information är nog inte en särskilt bra idé. Särskilt nu när vi inte har någon information alls.
Jag har inga höga förhoppningar på att AÅ brytet ihop, men om tillräckligt många går mot honom kanske någonting kommer ut, och även den minsta bit information är till nytta för oss rebeller

Zebulon

Swordsman

Jag är också en vän av tydlighet och struktur.
Min teori utesluter inte på något sätt det.

Att några ljuger är inte farligt enligt min teori, allt går att kontrollera. Om alla (i en Utopi, jag inser också att detta inte är praktiskt möjligt) talade helt öppet om all sin information och alla sina förmågor hade det gått att röka ut de onda mycket snabbt.

Men skall man vara realist så kommer det aldrig att bli så.
Dock vidhåller jag att goda vill dela information och onda vill det inte. Ni kan vara säkra på att de onda kommer dela ut så lite information om själva som möjligt! (Vi vet ju lite om dom och de är livrädda för att bli avslöjade)
Naturligtvis skall man inte dela all information, det har ju inte jag heller gjort.

Tredje fraktionen finns såklart också men i förra spelet var den ju ändå good guys om jag inte missminner mig.

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk

Okej, Zebulon. Det är ju inte ett skit svårt att konstruera en karaktärsbeskrivning (som du kanske eller kanske inte gjort ovan).

Jag menar Mothma? Nog finns det bra många fler än 18 SW-karaktärer som är mer kända än denna osannolikt perifera figur? Jag menar: det är ju inte svårt att snickra ihop en egen karaktärsbeskrivning. Kodnamnet är kanske svårare än karaktären, men nog går det att bara dra till med en färg, alternativt ta det kodnamn man redan har som onding?

Hela ditt resonemang om att försöka skaffa sig ett informationsövertag på ondingarna har ju ett fundamentalt fel i att ingen är hindrad att ljuga. Nä, jag köper det inte.

Dessutom: varför vill du cleara Han? För att han presenterar en bullshit-teori om hur vi bör gå till väga? Eller för att du vet att han är på din sida?

Basenanji

Postd20modernist
Re: Allmäna tankar om hur vi vinner det här

Bra Björn.

Däremot får du gärna korta ned dina förslag till en lista, typ:

-Rösta inte utifrån slump, lägg fram argument istället.

-Avslöja inte för mycket (eller ens något för tidigt) då detta ger Imperialisterna information.

-Blababla

...

Om någon har invändningar mot din lista, kan ni alltid utveckla tankarna bakom en enskild punkt i en separat deltråd. På så sätt blir informationen lite mer hanterlig, något som är viktigt för nybörjarna (men även för mig).

Zebulon

Swordsman

Men vilka är intresserade av att ljuga?
Typ 25% av spelarantalet...
Vi andra har numerärt övertag.

Jag vill cleara Han för att han försöker göra nåt. Jag fattar inte helt vad men det viktiga är att han är aktiv och han verkar har ärligt uppsåt.
Dessutom har han lämnat ut information om sig själv.
Han är i blå grupp.

Hur mycket har du själv bidragit? En röst på någon som har yttrat sig...
Om alla spelade som du skulle alla famla i mörker och ondingarna skulle lätt kunna rösta ut dom de ville.

Kom med nåt konstruktivt.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Rösträkning

Morgonens rösträkning.
---
Anders Åstrand: 3 (Vicotnik, Purgatory, Banarok )
Han: 1 (Vimes, Lindenius)
Craygh: 1 (Bearnie)
krank: 1 (Anders Åstrand)
Purgatory: 1 (Björn den gode)
Banarok: 1 (krank)
Eksem: 1 (HJK)
---

Ja ni får slå på mig om jag räknar fel.

Zebulon

Swordsman

Jag ångar på, jag har en stund över just nu :gremsmile:
Jag inser att verkar rabiat men det är mest att jag har möjlighet just nu.

-Avslöja inte för mycket (eller ens något för tidigt) då detta ger Imperialisterna information.
Men hallå!
Rebellerna får ju också informationen!
Det är dom som behöver den!
Vi har förmågor vi inte kan använda om vi inte har information!
Vi, rebeller, behöver information!
Ondingar vet redan det de behöver!

Vad är det som är så svårt att förstå i det här resonemanget?

Vicotnik

Den onde
Staff member

Han said:
Fast varför är det jag som försvarar mig? Jag har inte hört något vettigt argument från vare sig du eller Vicotnic till varför det inte skulle vara bra för den mörka sidan om folk var synliga. Vic tog till och med ett ställningstagande.
Hmm... som jag sa så tror jag inte inloggningssidan kan ge oss så mycket info som vi skulle önska och det beror som sagt på att folk använder pm funktionen till andra saker än spelet. Min spelgrupp använder den bland annat till att sammankalla spelmöten och diskutera saker i. Så skulle någon komma med en skärmdump av någon spelare som skriver pm som bevis så skulle jag nog inte fälla personen bara för han skickar ett pm.

DesertRain

Hero

Jag håller med Zebulon i hans resonemang. Fast det kommer inte fungera om inte alla avslöjar sin roll samtidigt, exempelvis i början av runda 2 eller nått. Om folk avslöjar sig helt slumpmässigt så blir det svårare att få en överblick (eftersom man måste bläddra runt en massa för att hitta saker) samt att det tar så lång tid att det kanske inte ger något förrän det är för sent. Om det ger något över huvud taget.

I det förra spelet gick det ju i de flesta fallen att lista ut ungefär vilken förmåga folk hade genom att använda sig av vilket yrke personen hade. Det är möjligt att något liknande går att göra även i detta spelet. Jag är dock alldeles för lite insatt i Star Wars för att kunna göra det. Fast det är kanske något som en mer insatt person kan försöka sig på?

Jag är med på ett eventuellt framtida massavslöjande av informationen, men jag tycker att det ska vänta till minst runda två så att vi kanske kan få lite ledtrådar om vad de olika sakerna betyder. Så att vi inte gör något förhastat.