Nekromanti Starchallenge Essenser 2.0

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
:gremsmile: Jag vet. Jag älskar kritiken. Det var den jag ville ha. Det är därför jag tjatat om kritik. Det här var det bästa som kunde hända SC. Och till och med ni som inte ens tillhör målgruppen... Nåt måste jag gjort rätt. Det är hur kul som helst. Kör på!!!
Tja, du har hittat ett publiceringsformat som lämpar sig för kritik av texter och samarbete kring texter. Forum är inte riktigt lämpade för sånt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag hittade det redan i våras men uppslutningen då blev inte riktigt vad jag hade tänkt. så jag provade lite olika vägar kan man säga.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Frågor till de som nu läser dokumentet

Är det här med Essenser bra i ett införsäljningssyfte eller är det bättre att skriva stoffet som grund till mer utförliga regler? Jag funderar också på att klippa bort alla referenser till SC:R i texten. Tänkte det skulle fungera säljande men jag undrar om det inte motverkar sitt syfte.

Och då jag ändå håller på. Essenser är kanske inte riktigt det jag trodde det skulle bli. Essenser blev nog en redigering av reglerna där jag kom ner i textmassa.

Det finns lite mer regler i den gamla massan men det är mer text för att beskriva samma saker som Essenser gör. Sen finns det en hel del mer listor i den tidigare texten för effektlägen, intentioner, yrken, bildningar med mera. Men det finns inte så mycket mer regler.

Så ska jag stryka essenstänket och se den här redigeringen i gdocs som en tvätt till av regelkärnan och sen slänga på det som saknas i form av listor och lite extraregler som rasblandning tex eller har Essenser ett syfte som det var tänkt?

/Niklas, puzzled.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Frågor till de som nu läser dokumentet

Niklas73 said:
Så ska jag stryka essenstänket och se den här redigeringen i gdocs som en tvätt till av regelkärnan och sen slänga på det som saknas i form av listor och lite extraregler som rasblandning tex eller har Essenser ett syfte som det var tänkt?
Jag tänker såhär: Väldigt få lockas av ett rent regelsystem. Om du däremot kan presentera ett förenklat regelsystem (som nuvarande Essenser plus en enstaka ras, kanske 2-3 yrken etc; tillräckligt för att faktiskt kunna skapa en rollperson) tillsammans med ett introduktionsäventyr där de medföljande yrkena/raserna funkar, så tror jag det kan vara en bra intressehöjare.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

OK. Det låter ju bra. Men jag ska korta "du måste köpa SC:R snacket" i vilket fall som helst.

krank

Niklas73 said:
OK. Det låter ju bra. Men jag ska korta "du måste köpa SC:R snacket" i vilket fall som helst.
Mjo. Du kan nämna vid de avkortade ras/yrkeslistorna att det finns mer i den "stora boken", men annars känns det ju inte helt nödvändigt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Men en sak måste jag säga: Jag har aldrig skrivit ett äventyr i hela mitt liv (jo 1 förresten på 80 talet så du kan ju tänka dig). Om det är 153 kommentarer på regeltext vad tror du det blir på introduktionsäventyret. Dessutom kan jag bara rälsa. Har du någon bra länk till en sida som beskriver hur man bygger enkla äventyr på bästa sätt?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Bärförmåga

Ska jag slita ut bärförmågareglen och helt enkelt köra att spelledaren får säga Basta! då spelaren plockar upp granatkastare no6?

Rickard

Urverk speldesign

Niklas73 said:
Men en sak måste jag säga: Jag har aldrig skrivit ett äventyr i hela mitt liv (jo 1 förresten på 80 talet så du kan ju tänka dig). Om det är 153 kommentarer på regeltext vad tror du det blir på introduktionsäventyret. Dessutom kan jag bara rälsa. Har du någon bra länk till en sida som beskriver hur man bygger enkla äventyr på bästa sätt?
Vilken typ av scenariostruktur vill du använda dig av?
Lista över scenariostrukturer

Fisktanksäventyr - hur? (jag länkar även till en större artikel i denna tråd)

Huvudpersonscentrerade berättelser i Noir (om bombdrivet spelande)

/Han som gillar när rollspel listar en massa saker som spelledaren ska bygga sina scenarion kring

Rickard

Urverk speldesign
Re: Bärförmåga

Niklas73 said:
Ska jag slita ut bärförmågareglen och helt enkelt köra att spelledaren får säga Basta! då spelaren plockar upp granatkastare no6?
Det sparar dessutom plats på formuläret och tar upp mindre plats i eventuellt utrustningskapitel.

Varför inte bara ge föremål attribut, typ "skrymmande"? Jag menar, det är helt meningslöst att ha ett storleksmått på en bazooka. Det är inte direkt att personen bär vapnet när den gör något annat och det är inte direkt troligt att personen bär andra saker när den väl skjuter med bazookan.

Vikter i allmänhet känns bara meningslöst.

/Han som tycker Mouse Guard har en kul lösning, där spelaren kan ha med sig precis det som den får plats med att skriva i utrustningslistan

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Det här får vänta för tillfället. Jag är har rätt fullt upp i gdocs minst sagt. Men det måste till ett introäventyr antar jag...

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Men om man bär på två skrymmande vapen, vilket blir då den begränsande egenskapen? Som det är uppbyggt nu så har alla föremål ett vikt/rymdmått (antingen är det tungt eller så är det skrymmande eller både och) och då du tangerar din vikt/rymdnivå tar du tillståndet Överlastad som ökar med 1T per vikt/rymdenhet. Det är ett bättre sätt än ha en massa attribut.

Jag gillar också Mouseguards system.
/Niklas som först gillade attributgrejen men kom på att det är just det vikt/rymd gör.

krank

Niklas73 said:
Dessutom kan jag bara rälsa. Har du någon bra länk till en sida som beskriver hur man bygger enkla äventyr på bästa sätt?
Tja, jag brukar skriva enligt Spindelnätsmodellen. Den är som räls fast man får åka vart man vill. Man förbereder lite platser och händelser och personer, och klargör sambanden mellan dem, och sen får spelarna luska runt och ta reda på saker etc. Funkar bäst för "deckaräventyr" och undersökande skräck, men säkert för annat också.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Då tar vi och spanar in den då vi kommer så långt. tack! Jag tror den är lättare att greppa en fisktank också.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Men om man bär på två skrymmande vapen, vilket blir då den begränsande egenskapen? Som det är uppbyggt nu så har alla föremål ett vikt/rymdmått (antingen är det tungt eller så är det skrymmande eller både och) och då du tangerar din vikt/rymdnivå tar du tillståndet Överlastad som ökar med 1T per vikt/rymdenhet. Det är ett bättre sätt än ha en massa attribut.
Låt det vara en egenskap hos det skymmande föremålet istället: om man bär med sig detta så är man överbelastad och får [regelmässig effekt]. Bär man med sig två sådana föremål får man det två gånger. Då slipper man räkna ut summan av föremålens vikt/volym och behöver bara ha koll på storleken hos de viktigaste föremålen.

/tobias

Genesis

Ni dés ni maître

Niklas73 said:
Dessutom kan jag bara rälsa. Har du någon bra länk till en sida som beskriver hur man bygger enkla äventyr på bästa sätt?
Färdigskrivna äventyr är knepiga. Detta eftersom de måste funka oavsett vilka rollpersoner man stoppar in i dem, vilket lätt gör dem tråkiga och opersonliga. Här är mitt tips:

Eftersom det är ett introäventyr kan du vara säker på att det är rollpersonernas första, vilket du kan utnyttja. Skriv in i början av äventyret:

"För att spela det här äventyret finns en del krav på rollpersonerna. Alla nedanstående påståenden måste vara sanna om minst en rollperson. Spelarna kan själva fördela påståenden mellan sig för att sedan bygga rollpersoner utifrån detta.

* En rollperson har ett starkt sinne för rättvisa.
* En rollperson har starka band till sin familj, bland annat sin lillebror som heter Mila och som är poliskonstapel.
* En rollperson har alltid drömt om att äga sitt eget rymdskepp.
* En rollperson är religiös och medlem av Skyttelordern."

Använd dessa krav för att binda rollpersonerna till de småbitar av spelvärlden du presenterat i Essenser (Se till att Skyttelordern är flyktigt beskriven med någon mening). Sedan bygger du ett äventyr där du först använder några av dessa drivkrafter för att motivera rollpersonerna till att göra något (Mila behöver hjälp. Ett rymdskepp hon blivit satt att vakta har försvunnit. Om hon inte återfinner det kommer hon att förlora jobbet!). Därefter ser du till att några av drivkrafterna hamnar i konflikt (Skyttelorderns överstepräst ger en order till den religiöse rollpersonen att förstöra skytteln!). Detta innebär att om de två drivkrafterna ägs av samma rollperson får man en schysst dilemmabomb och om de ägs av olika rollpersoner får man roliga konflikter inom gruppen (för att motverka att gruppen splittras helt, lägg in relationer mellan gruppmedlemmarna som krav i skapandeprocessen, också).

Efter ett par sådana här grejer (motiveringar och konflikter) har man skapat en intressant situation som inte är rälsad och förutbestämd och som inte har en färdig lösning. Ge spelledaren tillräckligt med bakgrund och info om spelledarpersoner för att hon skall kunna spela ut upplösningen utan räls.

Klart!

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Jo iofs men om en reemonk på 130 cm och en thaur på 240 bär en granatkastare så borde väl storleken påverka om man tar tillstånd eller inte. Då måste man börja jämföra och är inte det lika jobbigt?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Mål, Relationer och Övertyglser och resten...

Nja du har rätt men God innebär att man har en god och iten en dålig relation till objektet. Man älskar/dyrkar honom / henne helt enkelt.

Genesis

Ni dés ni maître

Niklas73 said:
Jo iofs men om en reemonk på 130 cm och en thaur på 240 bär en granatkastare så borde väl storleken påverka om man tar tillstånd eller inte. Då måste man börja jämföra och är inte det lika jobbigt?
Vissa föremål klassas som tunga eller skrymmande. Man kan bara bära ett av dem utan att dra på sig minus. Reemonkar har som speciell nackdel att de inte kan bära dem alls utan att få minus, medan thaurer har en speciell fördel som gör att de kan bära två utan att få minus.

Detta gör att SL inte behöver fundera på tråkiga saker som "Hur mycket väger en granatkastare?" utan säger bara "Den där är skrymmande."

Eller ännu hellre: skit i regler för det överhuvudtaget. Ställ dig själv frågan: Är det kul att sitta och pilla med vikter och utrustning och hur man bär med sig det man bär med sig? Om det inte är kul, skippa det. Ha aldrig med regler för saker som inte är kul.

(Observera att det är fullt möjligt att du tycker att det är kul. Det finns det massor med människor som tycker.)