Re: Frågor till de som nu läser dokumentet
Niklas73 said:
Dessutom kan jag bara rälsa. Har du någon bra länk till en sida som beskriver hur man bygger enkla äventyr på bästa sätt?
Färdigskrivna äventyr är knepiga. Detta eftersom de måste funka oavsett vilka rollpersoner man stoppar in i dem, vilket lätt gör dem tråkiga och opersonliga. Här är mitt tips:
Eftersom det är ett introäventyr kan du vara säker på att det är rollpersonernas första, vilket du kan utnyttja. Skriv in i början av äventyret:
"För att spela det här äventyret finns en del krav på rollpersonerna. Alla nedanstående påståenden måste vara sanna om minst en rollperson. Spelarna kan själva fördela påståenden mellan sig för att sedan bygga rollpersoner utifrån detta.
* En rollperson har ett starkt sinne för rättvisa.
* En rollperson har starka band till sin familj, bland annat sin lillebror som heter Mila och som är poliskonstapel.
* En rollperson har alltid drömt om att äga sitt eget rymdskepp.
* En rollperson är religiös och medlem av Skyttelordern."
Använd dessa krav för att binda rollpersonerna till de småbitar av spelvärlden du presenterat i Essenser (Se till att Skyttelordern är flyktigt beskriven med någon mening). Sedan bygger du ett äventyr där du först använder några av dessa drivkrafter för att motivera rollpersonerna till att göra något (Mila behöver hjälp. Ett rymdskepp hon blivit satt att vakta har försvunnit. Om hon inte återfinner det kommer hon att förlora jobbet!). Därefter ser du till att några av drivkrafterna hamnar i konflikt (Skyttelorderns överstepräst ger en order till den religiöse rollpersonen att förstöra skytteln!). Detta innebär att om de två drivkrafterna ägs av samma rollperson får man en schysst dilemmabomb och om de ägs av olika rollpersoner får man roliga konflikter inom gruppen (för att motverka att gruppen splittras helt, lägg in relationer mellan gruppmedlemmarna som krav i skapandeprocessen, också).
Efter ett par sådana här grejer (motiveringar och konflikter) har man skapat en intressant situation som inte är rälsad och förutbestämd och som inte har en färdig lösning. Ge spelledaren tillräckligt med bakgrund och info om spelledarpersoner för att hon skall kunna spela ut upplösningen utan räls.
Klart!