Re: Konfliktmål
Niklas73 said:
Nej det är det jag undrar. Tycker diksussionen i vrållådan löste det åt mig. Det behövs inte. Fiktionen tar hand om problemet.
Jag gillar den inställningen och skulle säga detsamma. Det finns ju dock ingenting som säger att det måste vara så. Det kan ju skötas av systemet också, men i så fall tror jag på att hålla det enkelt.
Om man till exempel kör med klassiska speltekniska fakta för vapen, som att det har ett +/-värde för initiativ, beroende på hur tunga och segladdade de är, så kan de ju också ha ett "våldsvärde" eller liknande. Inte särskilt originellt, men jag tror som sagt på det enkla, förutsatt att man kör med klassiska +/-mods i övrigt.
Kort sagt, så har vi en tabell med en massa olika alternativ; konsekvenser och handikapp och men, som den förlorande parten får om denne når 0 KP i en strid där man valt att inte ha dödlig utgång. Då tar man våldsvärdet från det vapen som åsamkade den sista skadan, som 0:ade personen i fråga, sedan slår man på en konsekvenstabell. Ju högre man slår på den tabellen, desto värre är konsekvensen av skadan. Till slaget lägger man till våldsvärdet. Säg att ett lightsaber har våldsvärde +5. Då ger det +5 på slaget på konsekvenstabellen. "Aw, 3 + 5, det blir 8. 8: Sista träffen förstörde ditt öra. Din hörsel blir permanent nedsatt, -2 på Perception"... Eller vad det nu gäller.
... Så hade jag gjort om systemet varit klassiskt i övrigt. Nu vet jag dock inte hur ditt system ser ut - men detta är i alla fall ett exempel på att från mitt perspektiv hålla det "simpelt". Kanske inte den roligaste lösningen, men simpelt och regeltekniskt. Jag tror dock på berättandet i det avseendet...
Så, att låta fiktionen ta hand om det hela är roligare. Och varför inte låta spelaren vars rollperson åsamkade skadan få berätta? Spelaren som vann striden: "Jag kör spettet rakt i revbenen på honom och punkterar ena lungan. Han kommer att återställas, men lungkapaciteten blir aldrig densamma." Spelledaren: "Okej, så du förstör hans ena lunga - hans dåliga andning och nedsatta kondition blir ett permanent handikapp (Noterar -2 på allt som har med Fys att göra)."
Jag hade förövrigt en spelledare som alltid körde med att man fick göra ett val. Om man blev dödligt sårad fick man välja mellan att dö eller att erhålla ett permanent men. Då fick man sedan själv komma på ett permanent handikapp utifrån vart skadan tog. Det behövde inte vara regeltekniska handikapp - vilket jag gillade. Att få -3 hit och -1 dit säger egentligen inte så jävla mycket. Vet att jag av en skallskada valde att få ett dåligt närminne. Det gjorde mycket för mitt gestaltande av rollen och bidrog till många frustrerande och spännande situationer - utan att egentligen påverka mina värden. Det var suveränt roligt.