Nekromanti Starchallenge: Rollformulär

solvebring

Superhero
Niklas73 said:
SÅÅÅÅ tråkiga. OF ser ju ut som K10:a En Garde eller mc är snygga.
Men de är funktionella och lättlästa, och billiga att skriva ut oavsett skrivare.

Edit: Mutant:UA's svarta formulär är förövrigt snyggt, men jävligt oekonomiskt. Det var dock trevligt när en spelledare skrev ut dem på skolan (det är två A4-sidor), i A3-format, så att man kunde vika dem på mitten och ha som ett häfte.

Möller

Hubert Hortlax
Niklas73 said:
En Garde eller mc är snygga.
En Garde har oläsliga rubriker och är därmed mycket svåravänt. MC hade funkade hade det inte varit för bården till vänster.

Men, jag säger det igen. Jag är minimalist. Jag vill inte ha »snygga« rollformulär. Jag vill ha formulär som är både enkla att skriva ut och använda. Det är bra för mig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Han said:
/Han som undrar vad det är som är snyggt med det
Snygga, smakfulla typsnitt. Tydligt, stilrent och ger samtidigt rätt känsla för spelet - utan att det blir fult eller plottrigt (som det blir när man försöker spejsa till rollformulären för mycket).

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Snygga, smakfulla typsnitt. Tydligt, stilrent och ger samtidigt rätt känsla för spelet - utan att det blir fult eller plottrigt (som det blir när man försöker spejsa till rollformulären för mycket).
Medhåll. O:FR har en helvetiskt långt färdighetslista, det är en viktig komponent i stilen. Men rollformuläret klarar det. Många färdigheter som är lätta att hitta och »använda«. Det är skickligt utfört helt enkelt.

Möller

Hubert Hortlax
solvebring said:
Lägg till en utskriftsvänlig version [av roll2], helt utan bakgrund, när du istället lägger konturer på rutorna.
Gör detta! Jag tror det skulle bli riktigt snyggt faktiskt. Roll2 är redan helt okej. Retro, med de rundade rutorna. Mycket på lite utrymme, men det är ingen katastrof. Men den grå bakgrunden tillför inget, och riskerar att jävlas vid utskrift.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
solvebring said:
Men de är funktionella och lättlästa, och billiga att skriva ut oavsett skrivare.
Läs hans första inlägg igen (för de relevanta är ju hans designmål):

Vad jag vill ha är: Ett rollformulär som INTE ser ut som en skattedeklaration.

Arfert

Facit
..och gjort med en otrolig stilkänsla, kunde vara gjort 1942!! I England. Det är en Handout, inte bara ett formulär.

Bland det bästa jag sett överhuvudtaget, internationellt sett. Ur det perspektivet.

solvebring

Superhero
Robert Jonsson said:
solvebring said:
Läs hans första inlägg igen (för de relevanta är ju hans designmål):

Vad jag vill ha är: Ett rollformulär som INTE ser ut som en skattedeklaration.
Jodå, men bara för att rollformulär är rena, funktionella och ekonomiska så behöver de inte vara fula. Jag gillar när det är stilrent luftigt och trevligt.

Enkelt kan också vara snyggt. Som krank skriver:
... så ligger det mycket i balans och läsbarhet. Radavstånd, teckensnitt och dylika är nyckeln för mig, inte snajdiga bilder som gör sig bättre enskilda än på rollformulär.

Jocke

Man med skägg
Bland det bästa jag sett överhuvudtaget, internationellt sett. Ur det perspektivet.
Ja, det märks att fallen-killarna jobbar på reklambyrå, de har både har design och trendkänsla.

Eller det finns klart hundra andra jobb där design och trendkänsla underlättar också...

Robert Jonsson

Givetvis kan en del tycka det och visst kan jag missförstå, men jag får en känsla av att Niklas inte är en av dem. Jag kan förstå honom. För jag tycker många av de som hyllas (och som är "rena") inte är något som jag skulle gilla att använda.

Men ur en användarsynpunkt förstår jag problemet - men det finns ju inget som hindrar att man gör flera olika varianter av formuläret heller. Jag minns att det finns en uppsjö av olika Unknown Armies-formulär: en del ser ut som de är gjorda av dagisbarn, andra av anala byråkrater. En del är väldigt avancerade, andra är mycket utskriftsvänliga.

Men som sagt var, jag uppfattade det som att många pratade förbi vad Niklas ville ha och ersatte frågan med vad dem ville ha. Därför hajade jag till (inte enbart specifikt till dig).

solvebring

Superhero
Robert Jonsson said:
Givetvis kan en del tycka det och visst kan jag missförstå, men jag får en känsla av att Niklas inte är en av dem. Jag kan förstå honom. För jag tycker många av de som hyllas (och som är "rena") inte är något som jag skulle gilla att använda.

Men ur en användarsynpunkt förstår jag problemet - men det finns ju inget som hindrar att man gör flera olika varianter av formuläret heller. Jag minns att det finns en uppsjö av olika Unknown Armies-formulär: en del ser ut som de är gjorda av dagisbarn, andra av anala byråkrater. En del är väldigt avancerade, andra är mycket utskriftsvänliga.

Men som sagt var, jag uppfattade det som att många pratade förbi vad Niklas ville ha och ersatte frågan med vad dem ville ha. Därför hajade jag till (inte enbart specifikt till dig).
Nej precis. Frågan handlar dock om - som jag ser det:
- Antingen kör jag på ytterst kostsamma och grafiskt blödande formulär a la awesome, och skiter i folk som har dålig syn, dyslexi, sämre skrivare, dålig ekonomi, miljömedvetenhet etc.
- Eller så gör jag mindre awesome formulär som går fler människor till mötes och som därav är mer tillmötesgående. Man går miste om awesomeheten men fler kan istället använda sig av formulären.

Jag håller dock med dig om att man kan göra flera formulär. Att t.ex. göra ett awesome och ett skrivarvänligt är ett sätt. Sedan kan man ju bre på med olika versioner av dem. Som jag dessutom påpekade kan man ju göra ett toksnyggt och grafiskt eggande digitaltformulär som man kan fylla i digitalt. Det är också najs. Ju fler varianter man försöker göra, utan att överdriva, desto fler går man ju till mötes.

Jag kanske är skadad av webdesignkursen jag en gång påbörjade men aldrig läste klart, där vi till stor del läste om tillgänglighet och användarvänlighet. Det finns mer värde i ett text och information är funktionell än hyperawesome. Att balansera det, lagom snyggt men tillgängligt, är oftast ett mer vinnande koncept.

krank

Jag vill förresten förtydliga att det givetvis inte behöver bara tomt och "tråkigt" bara för att man tänker lite på att folk har olika bra skrivare etc.

Det finns egentligen bara två riktlinjer jag använder:
1) Svartvit högkontrast
2) få stora svarta områden.

Ganska mycket får plats ändå; se bara på lite äldre serier - Zenith, Agent X9 etc. Det går att göra snygga svartvita högkontrastillustrationer.

solvebring

Superhero
krank said:
Jag vill förresten förtydliga att det givetvis inte behöver bara tomt och "tråkigt" bara för att man tänker lite på att folk har olika bra skrivare etc.

Det finns egentligen bara två riktlinjer jag använder:
1) Svartvit högkontrast
2) få stora svarta områden.

Ganska mycket får plats ändå; se bara på lite äldre serier - Zenith, Agent X9 etc. Det går att göra snygga svartvita högkontrastillustrationer.
Helt min poäng också, vilket jag hoppas har framgått?
Det är just det jag vill åt, att jobba svartvitt och att jobba med konturer och luft. "Beskrivande linjer" som min förre bildlärare alltid sade, och som t.ex. är nyckeln till många snygga serier som saknar färgläggning. Det behöver inte se ut som en tabell från Word för det - för det är fult.

krank

solvebring said:
"Beskrivande linjer" som min förre bildlärare alltid sade, och som t.ex. är nyckeln till många snygga serier som saknar färgläggning. Det behöver inte se ut som en tabell från Word för det - för det är fult.
Jäpp. Plus att man kan jobba och leka med typsnitt och deras storlekar och så vidare för att bygga strukturerade men snygga grejer.

Och även om man tycker att O:FR är "tråkigt", så kommer man inte ifrån att det ger oerhört mycket stämning till de som är målgruppen för spelet.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
"Beskrivande linjer" som min förre bildlärare alltid sade, och som t.ex. är nyckeln till många snygga serier som saknar färgläggning. Det behöver inte se ut som en tabell från Word för det - för det är fult.
Jäpp. Plus att man kan jobba och leka med typsnitt och deras storlekar och så vidare för att bygga strukturerade men snygga grejer.

Och även om man tycker att O:FR är "tråkigt", så kommer man inte ifrån att det ger oerhört mycket stämning till de som är målgruppen för spelet.
Eller för den delen att designen känns kontrollerad och stilsäker. Det kanske inte är så mycket bling, bling, men stilen och finessen är klockren ut i fingertopparna.

... Att peta en in snygg bakgrund är lätt bara man har bilden. Att hantera marginaler, radavstånd och teckensnitt korrekt för en mer eller mindre stilig och funktionell approach är svårt. Att veta skillnaden mellan för lite och för mycket luft och att ha sinne för placering och övergripande känsla är fan så krångligt. Just därför jag inte kan skapa dylika...

Robert Jonsson

krank said:
så kommer man inte ifrån att det ger oerhört mycket stämning till de som är målgruppen för spelet.
Det här är också extremt viktigt att understryka (och också en av de saker som jag tror många missat då de svarat och istället svarat utifrån sin egen preferens).

solvebring

Superhero
Robert Jonsson said:
krank said:
så kommer man inte ifrån att det ger oerhört mycket stämning till de som är målgruppen för spelet.
Det här är också extremt viktigt att understryka (och också en av de saker som jag tror många missat då de svarat och istället svarat utifrån sin egen preferens).
Vilket gör det till en svår fråga. Formuläret i sig kanske erbjuder mycket stämning till aktuell målgrupp. Å andra sidan är formulärets utförande mindre tillgängligt för en större grupp personer. Har man då glädje av stämningen om formuläret ändå inte är tillgängligt?

Säg att jag skriver ett rollspel och illustrerar det med så awesome och dyra illustrationer att spelet sedan kostar skjortan. Har jag då glädje av mina kanondyra, stämningsfulla illustrationer om spelet ändå inte når ut pga priset?

Det är något man bör avväga. Som jag sade förut handlar det för mig om: Vill jag skapa något speciellt för en mindre grupp eller något lite mindre speciellt för en större grupp?

Fast mja, det kan man ju just lösa genom att presentera olika versioner som man rätt lätt kan göra med formulär. Det är lite knivigare och kostsammare att göra det med en hel regelbok.

... undrar solvebring som mest reflekterar i allmänhet.