RasmusL;n196957 said:
Att definiera problemet och sätta upp mål ser jag som en del i fuzzy-delen av ett sådant projekt, _inte_ något som bör vara spikat på förhand
Okej, men du talade i dina tidigare inlägg om att
"vi har ett problem som inte Sverok löser i dagsläget" – jag är nyfiken på vad det problemet är rent konkret. Andra i tråden har också talat mer eller mindre konkret om problem som behöver lösas. Jag vet inte riktigt vad problemet är just nu.
---
Jag tänker nu helt sonika ignorera fuzzy-fasen och fortsätta diskutera konkreta idéer. Om jag skulle välja två saker att satsa på skulle dessa vara:
- En hyfsat välfungerande webportal med i första hand forum och kalender där planerade evenemang kan läggas in.
- Satsning på fler evenemang i första hand av mindre karaktär, både på och utanför de större konventen.
Låt mig pitcha punkt 2 lite mer. Vi vet alla att rollspel är en rätt privat hobby. Vi spelar med personer vi känner och helst har vi spelat minst en gång tillsammans innan vi lägger ned det engagemang som krävs för mer långvarigt spelande tillsammans (e.g. en kampanj). För att nya spelare ska kunna hitta spelgrupper
behövs mötesplatser som inte innefattar förväntningar på långvarigt engagemang. Jag syftar på sådant som Grottröj, Repetikon, Hobocon, Dancon, och TullCon (flera av dessa är ju som bekant inte aktiva längre tyvärr) och kanske även Stockholms Scenariofestival. För mig var det här ett jättebra sätt att hitta nya personer att spela med, personer som jag nu spelat med sedan flera år tillbaka (och för övrigt umgås en hel del med utöver rollspelandet). Sådana här evenemang tror jag starkt på som ett sätt att få in personer som är intresserade i nya grupper. Men! Det kräver marknadsföring i rätt kanaler, för jag vet att ett par av dessa arrangemang i Stockholm har dött på grund av lågt intresse och få eller inga deltagare. Jag kan inte tro att det inte finns tillräckligt med rollspelare i Sveriges största stad så det måste i mina ögon bero på att
man inte lyckats nå de grupper som är intresserade.
Och det är på marknadsföringssidan som punkt 1 kommer in. Med en tydlig portal som många hittar till med en kalender där alla evenemang, små som stora, läggs in blir det lättare att nå fler. Det räcker inte och man behöver fler kanaler och kontakter, men det är värdefullt med en hemsida att hänvisa till.
Villkoret jag skulle ha på ett sånt här evenemang är att det hålls hyfsat centralt, annars skulle jag förhålla mig tveksam till att vilja engagera mig. Jag har också full förståelse för att det kräver en del jobb men med fokus på mindre endagsarrangemang med max kanske 30 deltagare tror jag det är fullt görbart för ett fåtal personer. Lokalfrågan är dock helt avgörande. Det är ett krav att få tillgång till någon central lokal med vettigt pris och rimliga villkor. Här har Grottröj ett riktigt trumfkort i och med att de har tillgång till byggnaden Klossen. Jag har inte någon magisk lösning på detta just nu, men jag har misstankar om att det går att gräva lite mer och kanske hitta något vettigt.
Ekonomiskt stöd skulle i övrigt vara väldigt välkommet här så att man kan undvika höga deltagaravgifter för att täcka hyreskostnader.
Okej. Här var ett ganska tydligt förslag på vad till exempel Föreningen WRNU skulle kunna arrangera. Men skulle jag göra detta genom föreningen skulle jag ha lite krav på aktivitet och engagemang från föreningens sida, inte minst
regelbundna styrelsemöten (minst varannan månad, via Skype). Helst skulle flera personer som är engagerade i liknande arrangemang runtom i landet kunna diskutera dessa med varandra.
Även om det bara blir en grupp människor som står för moraliskt stöd och feedback så är det nog värt mer än många tror.
Det slår mig att det här egentligen inte är så värst kopplat till de inläggen i den här tråden av en mer drömmande karaktär, som har idéer om en rikstäckande organisation som samlar alla rollspelare under gemensam flagg. Men det är ett första utkast på en idé för hur vi skulle kunna locka in fler intresserade i spelgrupper.