Nekromanti Starta nytt rollspelsförbund?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Big Marco;n196927 said:
Vem är det som är bitter?
Jag är bitter över att Sverok inte gjorde mer för rollspelen under slutet av 90-talet och början av 00-talet.

Men det är inget jag ligger vaken över på natten eller så. Rollspelen klarade sig bevisligen utan Sveroks stöd.

Big Marco;n196927 said:
... ?vad gjorde rollspelarna för Sverok under den tiden ...
Flera av de jag känner kämpade med näbbar och klor för att få stöd hos Sverok för olika projekt för att göra promotion för rollspel.

/Magnus

RasmusL

Champion
Finns det någon som är villig att satsa pengar eller hittar bra sätt att söka bidrag så är det väl kanon men jag ser det inte som enförutsättning. Jag har utgått från en start där entusiaster jobbar på hobbybasis utefter mål de satt själva som realistiskt scenario.

Jag tycker också att det är alldeles för tidigt att sätta upp tydliga målparametrar och ramar för lösningen. Vi har ett problem som inte Sverok löser i dagsläget och jag kan personligen känna att "ett till Sverok" inte är en lysande lösning. Jag skulle ha utgått från problemet, inte en massa parametrar för vad som gissas vara "lösningen".

kloptok

Pensionerad astrolog
RasmusL;n196935 said:
Jag tycker också att det är alldeles för tidigt att sätta upp tydliga målparametrar och ramar för lösningen. Vi har ett problem som inte Sverok löser i dagsläget och jag kan personligen känna att "ett till Sverok" inte är en lysande lösning. Jag skulle ha utgått från problemet, inte en massa parametrar för vad som gissas vara "lösningen".
Okej, så vad är egentligen problemet? Identifierar man det hittar man snart målet. Hittills har jag sett mycket snack om att det är svårt att få folk att engagera sig, att Sverok är fel/rätt väg att gå med mera. Samt en del (bra!) inlägg med konkreta förslag på dels vilka frågor som behöver besvaras samt idéer på vad som kan göras. Här är några tankar jag haft kring målsättningen med en sådan här förening (ja, jag tror mer på en förening som samlar rollspelare i hela landet än ett förbund):
  • Att ordna konvent och/eller mötesplatser för rollspelare
  • Att ge en lägesuppdatering om rollspelshobbyns nuvarande situation (renässans, massor med nya spel etc.) till berörda parter som exempelvis Sverok eller spelbutiker som slutat sälja rollspel
  • Att sprida rollspelshobbyn till "vuxna" människor
  • Att vara en röst för rollspelare i Sverige
  • Att sprida rollspelshobbyn bland barn och ungdomar (via fritids, ungdomsgårdar, kommunverksamhet etc.)
  • Att starta en samlande hemsida
  • Att utveckla instruktionsvideor för att hjälpa nybörjare att komma igång
  • Alla eller flera av ovanstående
Kan man identifiera ett eller möjligen ett par tydliga mål kan man lättare hitta folk som vill hjälpa till. Jag är säker på att det finns folk på forumet och utanför som har full kapacitet att jobba med ovanstående saker men ingen vill nog göra allt och alla som engagerar sig vill nog ha ett tydligt mål. Jag har till exempel själv ett par saker på min lista som jag inte alls är intresserad av att syssla med samt ett par saker som jag absolut skulle kunna engagera mig i. Men jag vill inte hoppa på något löst projekt som ska göra allt på en gång, någon gång.

[Fick jag välja helt fritt skulle jag vilja ha ett stort rollspelskonvent i Stockholm, på hösten. Men jag vet ju såklart om att det är en ganska orealistisk dröm i dagsläget. Och det verkar inte heller vara vad den här tråden handlar om.]

Björn den gode

Swashbuckler
Khan;n196684 said:
Jag minns hur det var när jag var ung och hittade Sveroks scenariobank och WRNU:s rollspels-och scenariobank. Det var där någonstans det kändes lätt att börja spelleda. Bara att plocka upp någonting som någon annan redan bevisligen gjort bra (allt på internet var ju kvalitetskollat på den tiden :) ) och göra samma sak. Jag spenderade dagar med att läsa igenom alla gratisrollspel som fanns på WRNU, spelade en rätt respektabel del av dem för en kväll eller två med föreningen också. Det fanns ett piratrollspel som vi spelade precis efter att vi alla upptäckt Monkey Island, till exempel. Det tror jag är en bra början för att främja spelande och (framför allt) spelledande. Med tanke på att de där dokumenten finns någonstans borde det inte heller vara omöjligt att ha en respektabel drös att bara slänga upp igen vid start. Kan man dessutom få med några konvents gamla backloggar med konventsscenarion borde det kunna bli hur bra som helst.

Det måste vara LÄTT att spela, även om man inte kommer från en av de tre storstäderna. Det gör internet bra. MVH rollspelare uppväxt mitt på slätta' på en bondgård c:a 13 km från en "stad" med 1500 invånare.
Jag är redaktör för wrnu's kommande scenariobiliotek, just nu behöver vi i första hand administrativ hjälp med att förflytta scenarion från en ftp-server till en hemsida. Det är inte svårt jobb men det tar en del tid. Du eller någon annan får jättegärna höra av sig i PM om ni känner att ni har tid att hjälpa till och vill vara en del av det här projektet antingen på kort eller lång sikt. Det kommer bli hur bra som helst!

RasmusL

Champion
kloptok;n196942 said:
Okej, så vad är egentligen problemet? Identifierar man det hittar man snart målet. Hittills har jag sett mycket snack om att det är svårt att få folk att engagera sig, att Sverok är fel/rätt väg att gå med mera. Samt en del (bra!) inlägg med konkreta förslag på dels vilka frågor som behöver besvaras samt idéer på vad som kan göras. Här är några tankar jag haft kring målsättningen med en sådan här förening (ja, jag tror mer på en förening som samlar rollspelare i hela landet än ett förbund):
  • Att ordna konvent och/eller mötesplatser för rollspelare
  • Att ge en lägesuppdatering om rollspelshobbyns nuvarande situation (renässans, massor med nya spel etc.) till berörda parter som exempelvis Sverok eller spelbutiker som slutat sälja rollspel
  • Att sprida rollspelshobbyn till "vuxna" människor
  • Att vara en röst för rollspelare i Sverige
  • Att sprida rollspelshobbyn bland barn och ungdomar (via fritids, ungdomsgårdar, kommunverksamhet etc.)
  • Att starta en samlande hemsida
  • Att utveckla instruktionsvideor för att hjälpa nybörjare att komma igång
  • Alla eller flera av ovanstående
Kan man identifiera ett eller möjligen ett par tydliga mål kan man lättare hitta folk som vill hjälpa till. Jag är säker på att det finns folk på forumet och utanför som har full kapacitet att jobba med ovanstående saker men ingen vill nog göra allt och alla som engagerar sig vill nog ha ett tydligt mål. Jag har till exempel själv ett par saker på min lista som jag inte alls är intresserad av att syssla med samt ett par saker som jag absolut skulle kunna engagera mig i. Men jag vill inte hoppa på något löst projekt som ska göra allt på en gång, någon gång.

[Fick jag välja helt fritt skulle jag vilja ha ett stort rollspelskonvent i Stockholm, på hösten. Men jag vet ju såklart om att det är en ganska orealistisk dröm i dagsläget. Och det verkar inte heller vara vad den här tråden handlar om.]
Att definiera problemet och sätta upp mål ser jag som en del i fuzzy-delen av ett sådant projekt, _inte_ något som bör vara spikat på förhand :)

kloptok

Pensionerad astrolog
RasmusL;n196957 said:
Att definiera problemet och sätta upp mål ser jag som en del i fuzzy-delen av ett sådant projekt, _inte_ något som bör vara spikat på förhand :)
Okej, men du talade i dina tidigare inlägg om att "vi har ett problem som inte Sverok löser i dagsläget" – jag är nyfiken på vad det problemet är rent konkret. Andra i tråden har också talat mer eller mindre konkret om problem som behöver lösas. Jag vet inte riktigt vad problemet är just nu.

---

Jag tänker nu helt sonika ignorera fuzzy-fasen och fortsätta diskutera konkreta idéer. Om jag skulle välja två saker att satsa på skulle dessa vara:
  1. En hyfsat välfungerande webportal med i första hand forum och kalender där planerade evenemang kan läggas in.
  2. Satsning på fler evenemang i första hand av mindre karaktär, både på och utanför de större konventen.
Låt mig pitcha punkt 2 lite mer. Vi vet alla att rollspel är en rätt privat hobby. Vi spelar med personer vi känner och helst har vi spelat minst en gång tillsammans innan vi lägger ned det engagemang som krävs för mer långvarigt spelande tillsammans (e.g. en kampanj). För att nya spelare ska kunna hitta spelgrupper behövs mötesplatser som inte innefattar förväntningar på långvarigt engagemang. Jag syftar på sådant som Grottröj, Repetikon, Hobocon, Dancon, och TullCon (flera av dessa är ju som bekant inte aktiva längre tyvärr) och kanske även Stockholms Scenariofestival. För mig var det här ett jättebra sätt att hitta nya personer att spela med, personer som jag nu spelat med sedan flera år tillbaka (och för övrigt umgås en hel del med utöver rollspelandet). Sådana här evenemang tror jag starkt på som ett sätt att få in personer som är intresserade i nya grupper. Men! Det kräver marknadsföring i rätt kanaler, för jag vet att ett par av dessa arrangemang i Stockholm har dött på grund av lågt intresse och få eller inga deltagare. Jag kan inte tro att det inte finns tillräckligt med rollspelare i Sveriges största stad så det måste i mina ögon bero på att man inte lyckats nå de grupper som är intresserade.

Och det är på marknadsföringssidan som punkt 1 kommer in. Med en tydlig portal som många hittar till med en kalender där alla evenemang, små som stora, läggs in blir det lättare att nå fler. Det räcker inte och man behöver fler kanaler och kontakter, men det är värdefullt med en hemsida att hänvisa till.

Villkoret jag skulle ha på ett sånt här evenemang är att det hålls hyfsat centralt, annars skulle jag förhålla mig tveksam till att vilja engagera mig. Jag har också full förståelse för att det kräver en del jobb men med fokus på mindre endagsarrangemang med max kanske 30 deltagare tror jag det är fullt görbart för ett fåtal personer. Lokalfrågan är dock helt avgörande. Det är ett krav att få tillgång till någon central lokal med vettigt pris och rimliga villkor. Här har Grottröj ett riktigt trumfkort i och med att de har tillgång till byggnaden Klossen. Jag har inte någon magisk lösning på detta just nu, men jag har misstankar om att det går att gräva lite mer och kanske hitta något vettigt. Ekonomiskt stöd skulle i övrigt vara väldigt välkommet här så att man kan undvika höga deltagaravgifter för att täcka hyreskostnader.

Okej. Här var ett ganska tydligt förslag på vad till exempel Föreningen WRNU skulle kunna arrangera. Men skulle jag göra detta genom föreningen skulle jag ha lite krav på aktivitet och engagemang från föreningens sida, inte minst regelbundna styrelsemöten (minst varannan månad, via Skype). Helst skulle flera personer som är engagerade i liknande arrangemang runtom i landet kunna diskutera dessa med varandra. Även om det bara blir en grupp människor som står för moraliskt stöd och feedback så är det nog värt mer än många tror.

Det slår mig att det här egentligen inte är så värst kopplat till de inläggen i den här tråden av en mer drömmande karaktär, som har idéer om en rikstäckande organisation som samlar alla rollspelare under gemensam flagg. Men det är ett första utkast på en idé för hur vi skulle kunna locka in fler intresserade i spelgrupper.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
kloptok;n196974 said:
  1. En hyfsat välfungerande webportal med i första hand forum och kalender där planerade evenemang kan läggas in.
Mmm... en kalender vore faktiskt förbaskat trevligt att ha. Jag har aldrig åkt på konvent i någon större utsträckning (bara DanCon och Stockholms spelkonvent när det fortfarande pågick), så jag har noll koll på vad som egentligen finns där ute!

Det dyker upp trådar då och då här på forumet som frågar vem som skall till det konventet och vem som skall till det där andra, men de dyker ofta upp alldeles för sent för att jag ska kunna ta ställning till om jag vill åka dit; det är trådar för de som bestämde sig för flera månader sedan. Sen ett år senare när det är dags igen har ju minnet helt försvunnit.

En enkel kalender som markerar ut årets kommande events och konvent vore fantastiskt, även om de inte innehåller mycket mer information än namn och plats. Därefter går det ju rätt lätt att fråga runt.

De flesta konvent har ju några eldsjälar som hänger här, så jag tänker mig att man skulle komma långt med att bara ha en kalender där i princip vilken forumit som helst kan skicka in händelser som sedan behöver godkännas av en kalenderadmin för att faktiskt poppa upp (för att ha någon slags ordning på det).

kloptok;n196974 said:
  1. Satsning på fler evenemang i första hand av mindre karaktär, både på och utanför de större konventen.
Ja, arr är A och O känner jag också. För mig har min närvaro på olika arrangemang varit väldigt bidragande till de flesta spelgrupper jag kommit med i.

Och små rollspelsarr på större konvent (som kanske inte nödvändigtvis har rollspelstema, utan där rollspelen man kör istället har kopplingar till konventet) känns som en lyssande möjlighet dels för att visa upp att rollspel finns och dels för att låta nyfikna pröva på att spela under omständigheter där de inte behöver investera någonting alls förutom en timme eller två av sin tid.

Lite Star Wars-rollspelande på en sci-fimässa, kanske? Lite Big Eyes, Small Mouth på animekonvent?

Ett fantastiskt komplement till ovanstående kallender vore ju dels upplysningar om vilka rollspelsarr som finns, men även hjälp till att sätta upp ett eget arr om man känner sig hugad.

Och nu verkar det ju hållas på med en scenariobank också, vilket jag tycker är ett ypperligt initiativ och kanske skulle kunna funka jättebra ihop med evenemangssattsningar där man kan kolla in tidigare konventsäventyr, och efter utfört arrangemang lägga upp äventyren man körde.

Det känns som att det som krävs för det här framför allt är lite administrativa insattser för att få ordning på informationsflödet, sen handlar ju mycket om helt vanlig forumaktivitet där folk startar trådar och diskuterar/frågar.

Feuflux

omjonasson.se
kloptok;n196974 said:
Jag tänker nu helt sonika ignorera fuzzy-fasen och fortsätta diskutera konkreta idéer. Om jag skulle välja två saker att satsa på skulle dessa vara:
  2. Satsning på fler evenemang i första hand av mindre karaktär, både på och utanför de större konventen.
1. Ja! Det här är något jag saknat på wrnu (men glömt bort att jag saknade tills jag nu blev påmind). Det ska inte behöver skapas trådar av typen "vilka konvent hålls i Sverige, och när?" (för sådana trådar har jag sett). Det ska stå tydligt i en högermeny eller nåt "GothCon hålls på datum X", länk till deras sida och en nedräkning för antal dagar kvar. Ordnar du en brädspelskväll så ska det inte vara ett futtigt inlägg på Evenemangsforumet utan det ska visas i en kalender som syns på alla sidor (typ högermenyn igen).

2. Fler mindre evenemang låter awesome, sen låter jag nån annan sköta hela var/hur/när/vem-biten.

Tsianphiel

Swordsman
Magnus Seter;n196934 said:
Jag är bitter över att Sverok inte gjorde mer för rollspelen under slutet av 90-talet och början av 00-talet.
+1 (plus att jag är bitter över att ha ägnat mig åt rollspel under typ 30 år och ändå inte känner att hobbyn är särskilt välkomnande, p.g.a. reasons...)

Magnus Seter;n196934 said:
Flera av de jag känner kämpade med näbbar och klor för att få stöd hos Sverok för olika projekt för att göra promotion för rollspel.
Japp. Hej. Här är en, som till och med engagerade sig i Förbundsstyrelsen för att jag trodde att det skulle ge någon form av resultat, men det det gjorde vara att visa att rollspel stod ungefär längst ner på prioriteringsskalan. Det som stod högst var lajv och datorspel.

Also, som en person som i många år arrat konvent och arrangemang på konvent - det jag fick ut av konvent och att arra var utbrändhet, för många som engagerar sig har ingen aning om hur mycket jobb det är om en vill göra ett bra konvent. Det finns en anledning till att jag lade av med något som jag ändå tillbringade 10 år med och till största delen såg som givande. Det är också många som vill GÅ på konvent eller arrangemang, men desto färre som faktiskt vill engagera sig.

Jag skulle gärna ställa upp på att göra konvent eller arra igen, men jag bor dessvärre i Kanada, so no can do.

kloptok

Pensionerad astrolog
Tsianphiel;n197000 said:
Also, som en person som i många år arrat konvent och arrangemang på konvent - det jag fick ut av konvent och att arra var utbrändhet, för många som engagerar sig har ingen aning om hur mycket jobb det är om en vill göra ett bra konvent. Det finns en anledning till att jag lade av med något som jag ändå tillbringade 10 år med och till största delen såg som givande. Det är också många som vill GÅ på konvent eller arrangemang, men desto färre som faktiskt vill engagera sig.

Jag skulle gärna ställa upp på att göra konvent eller arra igen, men jag bor dessvärre i Kanada, so no can do.
Jag har full förståelse och respekt för detta. Därför tänker jag att man inte bör sätta ribban så högt och satsa på flera mindre ("dåliga") konvent/arrangemang. Jag vet inte exakt vad du menar med ett "bra konvent" men med "dåligt" menar jag i första hand enkelt. Fokus på spel. Obefintligt eller avskalat anmälningssystem. Ingen mat och dryck till försäljning på konventet. Kort och gott, en lokal där det utlovas någon form av rollspelande (förmodligen mer specificerat, e.g. bara samberättarspel, OSR, ett specifikt spel, etc.) . Det man behöver stå för då är en lokal och personer som kan spelleda eller hålla i spelpass, och någon tanke kring hur man bjuder in och välkomnar deltagare på ett bra och inkluderande sätt. Annars är det nog allt – eller är det något viktigt jag glömt?

Går detta bra kan man fundera på att expandera men huvudsaklig målsättning bör vara att få till någon form av regelbundenhet och ett hyfsat konstant deltagarantal och intresse. Den här storleksnivån på arrangemang kan man nog klara väl utan hjälp från Sverok men all hjälp är ju självklart välkommen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
kloptok;n197002 said:
Jag har full förståelse och respekt för detta. Därför tänker jag att man inte bör sätta ribban så högt och satsa på flera mindre ("dåliga") konvent/arrangemang. Jag vet inte exakt vad du menar med ett "bra konvent" men med "dåligt" menar jag i första hand enkelt. Fokus på spel. Obefintligt eller avskalat anmälningssystem. Ingen mat och dryck till försäljning på konventet. Kort och gott, en lokal där det utlovas någon form av rollspelande (förmodligen mer specificerat, e.g. bara samberättarspel, OSR, ett specifikt spel, etc.) . Det man behöver stå för då är en lokal och personer som kan spelleda eller hålla i spelpass, och någon tanke kring hur man bjuder in och välkomnar deltagare på ett bra och inkluderande sätt. Annars är det nog allt – eller är det något viktigt jag glömt?

Går detta bra kan man fundera på att expandera men huvudsaklig målsättning bör vara att få till någon form av regelbundenhet och ett hyfsat konstant deltagarantal och intresse. Den här storleksnivån på arrangemang kan man nog klara väl utan hjälp från Sverok men all hjälp är ju självklart välkommen.
Dancon är ju ett fantastiskt exempel på att om man har villa, kaffebryggare och en diskmaskin så går det att komma undan med rätt lite jobb så länge man inte sätter ribban så högt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En kort kommentar:

Om rollspel.nu kan utvecklas åt det håll som flera här föreslår, så är jag helt med på det!

/Magnus

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Tärningen Avgör i Luleå är också ett rätt bra exempel på en förening som arrar mycket små knytkalas-konvent. Nu är det också en rätt grabbig förening som kändes extremt ovälkomnande när en var ung och märkbart queer, men deras konventsmodell kan vara värd att kolla in. De vinner däremot på att vara en studentförening och kunna arra (eller i alla fall kunde de det på min tid) i universitetets lokaler.
Nå, och att deras klubblokal ligger i Luleå, så oavsett blir det ju inte monsterhyran från Stockholm på det...

RasmusL

Champion
Rymdhamster;n197004 said:
Dancon är ju ett fantastiskt exempel på att om man har villa, kaffebryggare och en diskmaskin så går det att komma undan med rätt lite jobb så länge man inte sätter ribban så högt.
Jag tror inte att intresset finns. De rollspels-arr som finns att tillgå är väl, med GothCon och DanCon och kanske ett par till som undantag, inte direkt välbesökta. Jag kan förstå att folk inte orkar släpa sig ut på flumspelsgrillarna här i skogen men när en grej som RepetiCon drar ensiffrigt antal lirare så...

Om jag ska försöka mig på en problemformulering: allt för få ägnar sig åt rollspel i Sverige.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RasmusL;n197011 said:
när en grej som RepetiCon drar ensiffrigt antal lirare så...
Å andra sidan är det öppna DnD-spelandet i samma lokaler så välbesökt att de har problem att få in alla i spelgrupper, över huvudtaget få plats i "rollspelsrummet" och har nu spillt över i även andra rollspel än DnD...

Så att eh... det kanskte inte var så mycket att intresset inte finns, utan snarare att Repeticon kanske var lite för flummigt koncept för att locka folk?

RasmusL

Champion
Rymdhamster;n197012 said:
Å andra sidan är det öppna DnD-spelandet i samma lokaler så välbesökt att de har problem att få in alla i spelgrupper, över huvudtaget få plats i "rollspelsrummet" och har nu spillt över i även andra rollspel än DnD...

Så att eh... det kanskte inte var så mycket att intresset inte finns, utan snarare att Repeticon kanske var lite för flummigt koncept för att locka folk?

Kul att höra!

RasmusL

Champion
...men jag upplever det ändå som väl glest på många större konvent och liknande! Vad jag menar är att det i mina ögon finns en massa massa massa arrangemang men inte, upplever jag, intresserade spelare i tillräcklig mängd.

Krille

Super Moderator
RasmusL;n197011 said:
Jag tror inte att intresset finns. De rollspels-arr som finns att tillgå är väl, med GothCon och DanCon och kanske ett par till som undantag, inte direkt välbesökta.
De där två är väl typ ytterligheterna på konventsskalan: det ena är Sveriges största konvent med över 2000 pers som fyller tre skolor; det andra är ett trettital folk som Dante gillar som samlas i en villa i Älvsjö.

PAX

Jordisk Äventyrare
Är det någon här som har varit på Containerarrangemangen som GoB i Jönköping hållt i?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Grottröj kvalar ju in på Dancon-änden av spektret med stadigt ca 30 närvarande.

Jag grunnar på om igenkänningsfaktorn kan vara av betydelse. Trots mitt eget ogillande av DnD kanske det kan vara en bra grej att se till att ha med DnD-arr på konventen bara för att det är något typ alla som någon gång spelat rollspel (och även många som inte gjort det) hört talas om och kan känna igen. Använda det som dragplåster till andra, lite mindre rollspel.

Även Drakar och Demoner och Mutant borde kunna ha status som dragplåster.

Saker som Lamentations of the Flame princess, Tunnels and Trolls och Classic Dungeon Crawl tror jag dock inte uppfyller detta även fast de är DnD i grunden. Om man däremot saluförde dem (alltså som arr) som DnD däremot skulle de säkert funka fantastiskt.