Varför jag kom att avsky Star Wars d20
"Blev lite förvånad när jag läste ditt inlägg Krille, för jag har för mig att du prisade Star Wars d20 ganska så mycket i början. Eller har jag helt fel i det påståendet"
Nej, du har inte fel. Det är bara det att det finns ett litet otäckt ordspråk som visade sitt fula nylle: "don't judge a book by its cover". Den svenska versionen "döm inte hunden efter håren" passar inte lika bra, emedan det enda håriga i Star Wars är Chewbacca. Eller iofs, d20-reglerna är i sig rätt håriga, de också, så det svenska ordspråket kanske passar rätt bra i alla fall.
Nåväl, vad som hände var att jag började spela spelet, i en arton månader lång kampanj. Under den kampanjen så dök problem efter problem upp som gradvis sänkte mitt omdöme om Star Wars d20. Rollpersoner dog som flugor fram till level 3 och blev odödliga över level 8. Stora delar av stridsreglerna var så otympliga att större delen av stridsreglerna helt enkelt reducerades till "slöseri med trycksvärta". Det fanns feats som borde vara färdigheter och färdigheter som borde vara feats och feats i största allmänhet var alldeles för stridsinriktade. Och så vidare - det fanns helt enkelt ingen hejd på problemen som hopade sig. Till slut så var jag nästan glad att kampanjen tog slut, så att jag slapp skiten.
Nå, det finns delar av Star Wars d20 som är riktigt trevliga. Bakgrundsmaterialet om de nya filmerna, till exempel (bakgrundsmaterialet om de gamla innehåller dock samma gamla fel som vanligt, inklusive åttakilometersbuggen), grundkärnan i d20-systemet, och bakgrundsmaterialet om Kraften är jättetrevliga. Dess Wounds/Vitality-system är en klart trevlig förbättring av det gamla HP-systemet.