En kille i min spelgrupp programmerade efter en diskussion om förbättringsslag ett program för att räkna ut hur många slag som krävs för att höja från ett färdighetsvärde till ett annat. Programmet fungerar genom ett stort antal trial-and-error-försök (100+ slag i resultatet så hänger sig datorn ett tag) med simulerade "äkta" obegränsade slag.
Här är resultatet; för t.ex. 5-15 är det bara att summera 5-10 och 10-15.
Sen kan vi börja diskutera om det här är rimligt eller inte
Normal
5-10: 6,4 slag
10-15: 17,6 slag
15-20: 63,1 slag
Svårlärd
5-10: 13,8 slag
10-15: 65,1 slag
15-20: 252 slag
Lättlärd
5-10: 5,2 slag
10-15: 8 slag
15-20: 21,1 slag
Här är resultatet; för t.ex. 5-15 är det bara att summera 5-10 och 10-15.
Sen kan vi börja diskutera om det här är rimligt eller inte
Normal
5-10: 6,4 slag
10-15: 17,6 slag
15-20: 63,1 slag
Svårlärd
5-10: 13,8 slag
10-15: 65,1 slag
15-20: 252 slag
Lättlärd
5-10: 5,2 slag
10-15: 8 slag
15-20: 21,1 slag