Re: OT: AoO
Han står ju inte alltid och håller det stilla utsträckt framför sig - det rör ju på sig ibland. Och nu försöker du inte bara parera och slå undan det, utan går in för att slå på det så det skadas. Då är det lätt att du fokuserar så mycket på just vapnets rörelser att du missar det fokus du bör ha - hela din motståndare. När du betraktar hela din motståndare hinner du börja reagera mycket tidigare på hans rörelser än när du bara betraktar hans vapen.
Även när hans vapen är stilla håller han det i en sådan ställning att han annonserar dess rörelse så sent som möjligt. Allt för att ge dig så lite tid som möjligt. Det är därför du måste ha en helhetsbild och inte stirra på hans vapen.
OK, då förstår jag vad du menar...
Jag håller dock inte med om ditt ursprungliga resonemang som bygger på att alla gör detta misstag när de försöker anfalla vapnet. Det är IMHO inte alls någon självklarhet.
Jag funderade på om tanken var att man tar i från tårna för att ha sönder vapnet och därför annonserar sina intentioner väl tidigt men det skulle ju ge ökad risk för miss snarare än AoO (j.f.r. Power Attack).
Din profil nämner Naginata, så du borde ju ha reda på detta. Åtminstone i vår vapenträning (Aikido) inpräntar man vikten av att inte koncentrera sig på motståndarens vapen, utan på hela hans närvaro.
Mjo, det är litet träningen i det som gör att D&Ds AoO i detta fall gör mig förvirrad. Jag ser inte varför det skulle vara värre än ett reguljärt anfall, snarare tvärtom.
Nu försöker man sällan ha sönder motståndarens vapen i Naginata (även om det händer ibland av misstag
... däremot är tekniker där man slår undan motståndarens vapen (t.ex. för att öppna för en attack) vanligt förekommande. De attackerna görs med fördel från relativt säkert avstånd och innebär ingen automatisk fördel för den attackerade (tvärtom, om man lyckas skall det vara en nakdel).
Det är naturligtvis svårt att generalisera från detta men viss överlappning skulle det ju kunna ha.
Nu när jag funderat på det så skulle jag kunna tänka mig följande (hus)regel: Om man anfaller motståndarens vapen
och ens anfallsslag misslyckas ger detta motståndaren en AoO.
Det skulle då illustrera att man saftat på med ett hugg mot vapnet som missat (kanske för att motståndaren flyttat på det). Detta ledet till att man hamnar ur balans och drar på sig en AoO.