Nekromanti Steampunk

Ram

Skev
Finns det några riktigt bra steampunk-spel därute? Några som har den där sköna känslan att teknologin är annorlunda och att det slår igenom på ullevelsen av världen på ett intressant sätt?

Och om det gör det, på vilket sätt görs det? Regler? Färdigheter och kunskaper? Informationsinsamlande? Stämningstexter?

Krille

Super Moderator
Castle Falkenstein är min favorit – kanske för att det inte är så mycket steampunk som steam fantasy. Det är inte en dystopi med ånga och urverk, utan ett fartfyllt och romantiskt äventyrsspel, mer Jules Verne korsat med Fången på Zenda korsat med Sagan om Ringen.

Spelet börjar med en rundresa i världen, med händelseutveckling till den stora punkt som skiljer Falkensteins Europa från det verkliga: att Bismarck fick spö vid slaget vid Königsseig (stället för som i verkligheten segra vid Königsgrätz) eftersom kung Ludvig II hade hjälp av dvärgiska luftskepp. Alltihop beskrivs ur spelets berättar-jag, speldesignern Tom Olam som ramlade in från vår nutid.

Sedan börjar spelet beskriva reglerna, ur Toms synvinkel. Och det börjar med hur han försöker beskriva rollspel för folket och alla tycker det är skitfräckt!

Tills han nämner tärningar.

Och flera av de närvarande damerna svimmade.

För så här är det: tärningsspel spelas av kurtisaner och skurkar och möjligen den där utbölingen Napoleon III, fransos som han är. Men ingen gentleman skulle nånsin spela tärningsspel och aldrig över huvud taget nämna tärningar i närheten av en dam!

Så naturligtvis spelar man Castle Falkenstein med spelkort, för kortspel har ingen något emot: tvärtom spelar gentlemän whist, canasta, bridge, baccarat och mycket mer.

Dessutom har man inte rollformulär, man skriver dagbok. Varje rollperson har en Nemesis och tre mål, ett yrkesmässigt, ett socialt och ett privat. Det finns bara egenskaper och från början har man tre Bra egenskaper, en Väldigt Bra och en Dålig, och man kan skaffa en Bra till om man tar en Dålig egenskap till. Alla andra av spelets tjugotalet egenskaper är man Medel i. Det görs ingen skillnad på egenskaperna Physique (motsv Styrka), Exchequer (motsv pengar och status) eller Fencing (motsv Svärdsfäktning) – de är alla egenskaper och används på samma sätt.

Utöver de vanliga reglerna för handlingar, strid och magi finns det regler för uppfinningar, ett system för jakter och ett särskilt duellsystem.

Zadrith

Hero
Jag har inte spelat speciellt mycket Steampunk-rollspel men det jag har spelat och är väldigt förtjust i, i synnerhet världen, är Space 1889.

Ram

Skev
Intressanta grejor! Hur slår steampunk:en igenom till spelaren i de respektive spelen? Hur syns det? Transportmedel? Vapen? Uppfinningar? Hantering av teknik, färdigheter som involverar teknik?

Hur är detta inte Europa 1938?

Rangertheman

Myrmidon
Oktoberlandet är också åt Steam Fantasy-hållet.Mycket intressant spel, som jag läst igenom, men inte haft tillfälle att testa.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Rangertheman;n219360 said:
Oktoberlandet är också åt Steam Fantasy-hållet.Mycket intressant spel, som jag läst igenom, men inte haft tillfälle att testa.
Här måste jag påpeka att punkdelen av ångpunk ändå måste ses som rätt påtaglig i Oktoberlandet -- långt mer så än de allra flesta spel som gör anspråk på steampunkgenren. Jag tror man kan skilja på Victoriana (viktorianskt fluff), weird tech (teknik galore) och ångpunk (berättelser om spänningar och motsättningar mellan tradition och modernitet, på många områden som t.ex. teknik, social rättvisa, religion, vetenskap ...). Ångpunk är en sentida benämning på en gammal sf-genre. Tidiga verk är Frankenstein, En Yankee vid kung Arthurs hov, The Island of Doctor Moureau, En världsomsegling under havet m.m.

Hälsar

Christian

Dimfrost

Special Circumstances
Castle Falkenstein är coolt. Jag borde kanske spela det någon gång. Det är dock lite för mycket alver och sånt patrask för att vara riktigt steampunk. Något verkligt bra steampunkspel har jag aldrig sett. GURPS Steampunk är en av mina favoritmoduler till det systemet, men det är ju bara en verktygslåda med en massa matnyttig information samt referenser till ett väldigt färglöst system. Bra som komplement, men inget att spela. Antar att det finns något funktionellt AW-hack någonstans där ute dock. :)

Ulfgeir

Swashbuckler
The Ministry Initiative bygger på bokserien The Ministry of Peculiar Occurences. Man spelar agenter för en hemlig myndighet som har som uppgift att undersöka och bekämpa alla märkliga saker (både teknologiska duktiga galningar som vill ta över världen och diverse övernaturliga saker som folk inte tror finns.) för att skydda det brittiska imperiet.

Systemet är Fate. Tyvärr så är det bara huvudregelboken som finns i fysisk form. I pdf-form finns även boken med extra utrustning samt en bok om skurkar,

Krille

Super Moderator
Ram;n219357 said:
Intressanta grejor! Hur slår steampunk:en igenom till spelaren i de respektive spelen? Hur syns det? Transportmedel? Vapen? Uppfinningar? Hantering av teknik, färdigheter som involverar teknik?

Till att börja med är det Europa 1877.

Sen, jag sa ju Jules Verne. Det finns en ubåt under kapten Nemos befäl. Det finns kanoner som kan skjuta som fan (inte till månen, men från Paris till över hela Europa). Det finns en storskurk som har ett flygande helikopterskepp. Bayerska luftflottan har en klase flygande slagskepp.

Ram

Skev
Tack för alla svar. Jag har inte riktigt hittat något som passar på det som jag trevar efter ännu. Oktoberlandet är nu när ni säger det ganska bra åt det håll som jag vill ha även om det är lite för mystiskt för det som jag tror jag vill ha. Castle Falkenstein har också klara element av det.

När jag tänker efter så vet jag nog inte vad jag vill ha...! En del av mig tänker Guldkompassen, men mina andra personligheter skriker att denne har fel. Jag vill ha någonting tungt, ett samhälle i förändring med läskig men användbar smutsig teknik, områden där nya maktfaktorer tar mark på bekostnad av de gamla. Ett nytt samhälle att utforska och slås i skallen av.

Vad tänker ni när ni tänker Steam Punk?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ram;n219357 said:

Space 1889 kör med ångmaskiner till höger och vänster, britter med strama överläppar och tropikhjälmar, tyskar med kejsarmustascher och barska röster, onda belgare som plågar infödingar i sina plantager. Vapnen är tidsenliga, tekniken är ånga på steroider, transportmedlen är häst, tåg och marsianska kanalbåtar. Nej, det här är väldigt tydligt inte 1938 utan den senviktorianska kolonialeran.

Vårt spelgäng har mött kejsar Wilhelm II, dr John Watson, Alfred Nobel, Margareta Zelle, Vladimir Ilitj Uljanov, S A Andrée, Oscar II, kronprins Gustav, Sven Hedin, Winston Churchill, med flera av epokens mer eller mindre kända figurer.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ram;n219909 said:
Tack för alla svar. Jag har inte riktigt hittat något som passar på det som jag trevar efter ännu. Oktoberlandet är nu när ni säger det ganska bra åt det håll som jag vill ha även om det är lite för mystiskt för det som jag tror jag vill ha. Castle Falkenstein har också klara element av det.

När jag tänker efter så vet jag nog inte vad jag vill ha...! En del av mig tänker Guldkompassen, men mina andra personligheter skriker att denne har fel. Jag vill ha någonting tungt, ett samhälle i förändring med läskig men användbar smutsig teknik, områden där nya maktfaktorer tar mark på bekostnad av de gamla. Ett nytt samhälle att utforska och slås i skallen av.
GURPS Steampunk presenterar flera kampanjförslag, varav några nog skulle passa in på "smutsigt samhälle i förändring".

Bolongo

Herr Doktor
Ram;n219909 said:
Jag vill ha någonting tungt, ett samhälle i förändring med läskig men användbar smutsig teknik, områden där nya maktfaktorer tar mark på bekostnad av de gamla. Ett nytt samhälle att utforska och slås i skallen av.
Om jag tar fasta på enbart de faktorerna skulle jag säg att Malifaux är världen för dig. Det tillhörande rollspelet heter Through the Breach.

Ett litet aber är att det inte är "ren" steampunk därför att ångteknologin bara fungerar med hjälp av magi. Det finns även magi-magi, så att säga, och miljön är ett utsnitt av mänsklighetens värsta sidor transplanterade till en parallell dimension.

Ram

Skev
Through the breach verkar riktigt häftigt, det skall jag kolla mer på. GURPS steampunk likaså. Tack för tipsen.