MPEG-slem???Finns den i högre upplösning och utan MPEG-slem?
Snott uttrycket från en kamrat. Beskriver fenomenet med lite suddiga fyrkanter och sånt som brukar dyka upp i högkomprimerade filmer (och, naturligtvis JPEG-bilder. fast då heter det JPEG-slem).MPEG-slem???
Aha. Det mer vedertagna begreppet är artifakter eller komprimeringsartifakter.Snott uttrycket från en kamrat. Beskriver fenomenet med lite suddiga fyrkanter och sånt som brukar dyka upp i högkomprimerade filmer (och, naturligtvis JPEG-bilder. fast då heter det JPEG-slem).
...men det vedertagna uttrycket är så torrt och tråkigt...Aha. Det mer vedertagna begreppet är artifakter eller komprimeringsartifakter.
Kanske just för att jag är lite mer tekniskt insatt så frågade jag. Artifakter är en rest av komprimeringen, men det finns flera andra problem som kan komma av andra källor (för långsam överföring, skadad fil, osynkat ljud, färgglitchar osv) som har egna namn. Med andra ord, det är en fråga om språklig precision.Och du är nog den förste som frågat om förklaring på ordet - alla andra jag talat med har omedelbart fattat. och då snackar vi definitivt folk som bara skulle fånstirra om jag använde ordet "artefakt" och undra om jag menar nån film med Indiana Jones: "Vaddå artefakter, som Graalen eller?" - inte korkat eller obildat folk, bara inte insatt i specifik terminologi. "MPEG/JPEG-slem" har visat sig mer intuitivt och allmänt gångbart...
Mja, sokm jag förstått saken är det vi kallar "slem" exakt samma sak som "artefakt" - övriga fel du beskriver ger inte samma slemmiga effekt, nämligen... =) Det är, såvitt jag vet, bara komprimeringsartefakter som ger just den slemmiga effekten i kanter etc. Synonymer, alltså.Med andra ord, det är en fråga om språklig precision.