Hejsan!
Jag var på en cykeltur med en kompis och vi bestämde oss för att spela rollspel. Utan tärningar så valde vi att använda sten, sax och påse för att avgöra om man lyckas eller inte. Det var faktist rätt kul främst eftersom det gick så snabbt och gav mycket möjligheter att testa sig fram och försöka hitta så att säga komperativa fördelar mot motståndet.
Därför har jag börjat fila på ett system som använder sig av sten, sax och påse istället för ex tärningar, det ska användas till ett Postapokalyptiskt swashbuckling spel.
I grunden ser det ut såhär (sen finns det olika subsystem för att uppmuntra kreativitet etc är tanken):
Alla har 5 grundegenskaper Smidighet, Styrka, Intelligens, Tålighet och Karisma oftast mellan 1-5 i värde. Dessutom har man färdigheter, vanligen mellan 1 och 10.
Alla handlingar löses som konflikter där SL spelar motståndet. När man vill göra något beskriver man vad man vill göra och jämför man värden i relevant färdighet, (eller färdighet mot svårighetsgrad) . Sen kör man sax, sten och påse. Vinnaren får dra bort ett från den relevanta grundegenskapen hos motståndaren, när någon når noll har den förlorat. Föremål, vapen, specialförmågor etc kan antingen bosta färdigheter eller grundegenskaper.
Vad är era tankar kring detta, kan det fungera eller blir det tråkigt? Vilka eventuella problem kan finnas?
Jag var på en cykeltur med en kompis och vi bestämde oss för att spela rollspel. Utan tärningar så valde vi att använda sten, sax och påse för att avgöra om man lyckas eller inte. Det var faktist rätt kul främst eftersom det gick så snabbt och gav mycket möjligheter att testa sig fram och försöka hitta så att säga komperativa fördelar mot motståndet.
Därför har jag börjat fila på ett system som använder sig av sten, sax och påse istället för ex tärningar, det ska användas till ett Postapokalyptiskt swashbuckling spel.
I grunden ser det ut såhär (sen finns det olika subsystem för att uppmuntra kreativitet etc är tanken):
Alla har 5 grundegenskaper Smidighet, Styrka, Intelligens, Tålighet och Karisma oftast mellan 1-5 i värde. Dessutom har man färdigheter, vanligen mellan 1 och 10.
Alla handlingar löses som konflikter där SL spelar motståndet. När man vill göra något beskriver man vad man vill göra och jämför man värden i relevant färdighet, (eller färdighet mot svårighetsgrad) . Sen kör man sax, sten och påse. Vinnaren får dra bort ett från den relevanta grundegenskapen hos motståndaren, när någon når noll har den förlorat. Föremål, vapen, specialförmågor etc kan antingen bosta färdigheter eller grundegenskaper.
Vad är era tankar kring detta, kan det fungera eller blir det tråkigt? Vilka eventuella problem kan finnas?