Nekromanti STENHÅRD KRASCH

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Som ni säkert märkt har rollspel.nu varit nere flera dagar. Servern som forumet ligger på råkade ut för en stenhård krasch, och det tog med sig vårt forum. Nu har vi återställt forumet med en backup som är en månad gammal. Det var tyvärr den senaste vi hade.

Det första som detta ställer i fokus är att jag har varit för dålig att ta backup:er. Detta måste jag ändra på, och jag ska se över hur detta kan göras så smidigt som möjligt. Vi ska försöka se till att det tas dagliga backup:er, men åtminstone varje vecka ska det backas upp.

Det andra är att det såvitt vi vet inte var vBulletin som kraschade eller orsakade kraschen, utan själva servern vi ligger på. Så det hade drabbat oss oavsett vilken forumplattform vi valt.

Och det tredje är att vi måste se över vad det var som fick servern att gå ner. Idag har jag inga svar på det.

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lupus Maximus har jobbat bra. Jag har missat grovt med backup:er. Ber om ursäkt för det. Helt mitt ansvar.

/Magnus

kloptok

Pensionerad astrolog
Hans E Magnusson;n41759 said:
Innebär det här då att tiden flyttas bakåt? Så snart är det val.
Självklart använder vi oss av den wrnuianska kalendern. I den är datumet inget annat än 17 augusti idag.

Lukas

Mannen i Gult
Det är skönt att vara tillbaka,
jag har haft löjlig mycket abstinens över att inte kunnat gå in här.

WRNU är verkligen en drog.

God45

#PrayersForBahakan
Snyggt jobbat med att ni fick tillbaks forumet :) Ni är dagens hjältar.

Snow

Swashbuckler
Bra jobbat! Härligt att forumet är tillbaka!

En erfarenhet med backupper jag lärt mig den hårda vägen: man ska inte bara ta dem. Man ska testa dem också. :)
Ta dem en gång i veckan. Testa dem efter en månad och sedan någon gång om året. Nu funkade denna ioförsig, men ändå.

Rhodryn

Hero
Gött att sidan är tillbaka. Tack till alla de som lagt ner sin tid på att få sidan upp igen. :)

Max Raven

T12-kultist
Funderade f ö på om jag skulle anmäla intresse av att hjälpa till som teknopräst. Iofs inte insatt i just vBulletin, men är nätverkstekniker och f n arbetslös, så tiden har jag iaf.
Magnus Seter said:
Du är välkommen om du vill vara med i Teknikergruppen!
Hans E Magnusson said:
Jag vill vara med i fikagruppen.
krank said:
Jag drabbas ibland av den tanken, jag också. Sen tänker jag efter lite, och minns hur det gick förra gången.
Hans E Magnusson said:
möglade bullarna?

micke_p

Veteran
Bra jobbat att få upp det igen.

Hur ser ekonomin ut? Finns möjligheten att sätta upp en RAID?
Troberg said:
RAID är överskattat. Lika ofta är det RIAD-kontrollern som dör, och då är man rökt. Vanligt är också att man tappar data på annat än hårdvarufel, tex att man råkar radera fel saker, och då är RAID inte till hjälp.

RAID idag är mest för prestanda (och då är SSHD ett billigare alternativ), och för säkerhet har man backup.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
micke_p;n41938 said:
Bra jobbat att få upp det igen.

Hur ser ekonomin ut? Finns möjligheten att sätta upp en RAID?
Det beror på kostnaden, har ingen aning om vad det skulle kosta att sätta upp en bra RAID på den aktuella servern. Så vad tror du det skulle kunna kosta mellan tummen och pekfingret?

/Magnus

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad ligger vi på för server egentligen? Nån privat? Nån föreslog nån mer molnig lösning på fejjan, det skulle iaf jag vara villig att vara med och pytsa in cash till om det är nåt vi kan genomföra. Det vore gött att jobba mot nån plattform och med nåt företag som kör egna backupper och distribuerar riskerna över olika maskiner och så. Tänker jag.

//Krank, som inte längre litar på servrar han vet var de står
Troberg said:
Tills företaget ifråga går i konkurs och alla data är borta...

Lupus Maximus

Tekniker
"Molnet" är ett buzzword som kan betyda hur många olika saker som helst, och i de flesta fall inte mer tillförlitligt.

Vill man vara säker på att företaget man hyr av inte bara försvinner, så ökar prisklasserna. Så billiga alternativ kvarstår egna offsite-backupper i vilket fall.

Det fanns planer på hur vi skulle säkra backupper, men inget vi han implementera.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lupus Maximus;n41985 said:
"Molnet" är ett buzzword som kan betyda hur många olika saker som helst, och i de flesta fall inte mer tillförlitligt.
Jag tyckte att jag preciserade mig en del? Någon form av distribuerad lösning. Idealet vore ju om det alltid fanns en extra (synkad) server som kunde ta över om en krashade. Gärna placerade på olika ställen geografiskt.

Men jag vet definitivt inte vad priserna brukar ligga på där. Det lär ju inte vara vi som önskar oss en stabil serverlösning som inte står och faller med en ensam maskin, men jag förstår givetvis om priserna rusar iväg såpass mycket att det inte blir realistiskt för vår del.