Nekromanti Steve Jackson berättar om året som gått

Troberg

Sinister eater
Intressant och ovanligt öppenhjärtig för den sortens dokument.

Det verkar som om Steve klarar av att hålla mot d20's monopolfasoner förvånansvärt bra. Gillar också att man riktar sig mer på GURPS och mindre på miniatyrer och sånt.

På det hela taget låter det som ett företag som hittat sin nivå och tuffar på i en stadig och säker takt, med en långsam expansion. Inga förväntade intäkter i "mirakelprodukter" och sånt som man brukar se i desperata eller överpositiva rapporter, tvärtom så verkar man ha en sund inställning till vilka förväntningar man kan ha.

Kul att se att en av den d20-fria världens utposter fortfarande står stadigt!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Troberg, SJG och d20

Några frågor.

Finns det något i rollspelshobbyn som du inte ser som ett krig mellan d20 och resten?

Ska alla nyheter ses som ett inlägg i d20-debatten? Ska alla nya släpp ses som en seger i kriget mellan d20 och alla andra? Ska varje speltips om orelaterade spel följas av en drapa om att d20 är ondskefullt?

I den länkade texten berättar SJG om vad de gör, och vad de gör bra, och vad som inte fungerade. Jag tycker att det är orättvist att sätta detta i perspektivet "en av de sista fria bastionerna" (parafraserat). Det förvandlar SJG till en klichétyngd spelare på d20-brädet, istället för att se dem som en aktör som gör det de tycker är bra.

Har inte SJG ett eget existensberättigande som en leverantör av spel? Måste de också vara den sista fria utposten? Måste allt definieras i termer "d20" eller "icke-d20"?

Om det är så, så har ju d20 redan vunnit. Om SJG:s största merit nu är att de är "icke-d20" så definieras de ju fortfarande av d20, och inte av sina egna produkter och ansträngningar.

Jag har lagt märke till att SJG är ganska lågmälda med att sälja sig som icke-d20, och jag tror att det är en bra tanke. Kan vi inte ge dem lite uppmuntran och tänka på dem och prata om dem som "SJG som gör GURPS och andra bra spel", istället för "SJG som inte gör d20". Jag gissar att SJ själv skulle gilla den första tanken bättre.

M.

G

Guest

Guest
Väl talat!

Jag är otroligt trött på allt tjat om d20 och detta "krig". Har vi inte mer för oss här i västvärlden än att slösa dyrbara timmar på att disskutera ett spelsystem? Då finns det nog mycket annat att lägga vår dyrbara tid på!

Balderk

Swashbuckler
Re: Väl talat!

Då finns det nog mycket annat att lägga vår dyrbara tid på!
Nää, är jag den enda här som känner att han har för mycket tid? Jag har tråkigt skitofta, om man då kan ha mindre tråkigt genom att diskutera något, hur uttjatat det än må vara, så tycker jag det bara är bra.

/Balderk, som kan tänka sig att donera lite tid till välgörenhet

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Krigets första offer är sanningen.

Finns det något i rollspelshobbyn som du inte ser som ett krig mellan d20 och resten?

Ska alla nyheter ses som ett inlägg i d20-debatten? Ska alla nya släpp ses som en seger i kriget mellan d20 och alla andra? Ska varje speltips om orelaterade spel följas av en drapa om att d20 är ondskefullt?

Jag ser inget krig, jag ser bara massproduktionens seger över kreativiteten. Och då har jag ändå ingenting emot d20 som så.

För övrigt börjar det tråka ut mig också; men förr eller senare blir väl resten av mänskligheten också uttråkade och börjar söka sig till andra spelsystem för att bli av med denna mördande leda..*S*

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kreativitetens död?

massproduktionens seger över kreativiteten
Att d20 är mordvapnet har jag förstått, men jag kan inte se att kreativiteten inom rollspelshobbyn blivit mördad. Var finns liket?

Om man mäter kreativitet endast i antalet regelsystem som används inom rollspelshobbyn, så kanske, kanske, jag kan skönja ett offer nånstans, men är det verkligen så? Enbart i Dogmautmaningen hittar du mycket kreativitet, det görs massor med små spel som är kreativa och spännande.

De finns inte i butikshyllorna, men sedan när blev närvaro i en butikshylla ett mått på kreativitet?

M.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Multinationella företag; nutida kungariken.

Var finns liket?

Pluralis vore nog lämpligt här. *S*

Enbart i Dogmautmaningen hittar du mycket kreativitet, det görs massor med små spel som är kreativa och spännande.

De finns inte i butikshyllorna, men sedan när blev närvaro i en butikshylla ett mått på kreativitet?
Givetvis är inte närvaron i eventuella butikshyllor ett MÅTT på kreativitet, utan snarare blir effekten av dess frånvaro där att eventull kreativitet stagnerar när den inte uppmärksammas, uppmuntras eller belönas (med pengar, vad annars? :gremgrin: *realist*). Vilka orkar i längden vara kreativa utan någon större respons eller försäljning? Nu talar jag mest om de spel som självdött eller köpts upp, samt stöpts om i mer eller mindre likriktad form förstås, inte dogmautmaningar som faktiskt ännu inte befinner sig på den nivå jag pratar om. Hur intressant och kreativt det än må vara; det når inte ut till SÅ många här i världen, eller hur?

Storuggla

Champion
Re: Multinationella företag; nutida kungariken.

"Nu talar jag mest om de spel som självdött eller köpts upp, samt stöpts om i mer eller mindre likriktad form förstås, inte dogmautmaningar som faktiskt ännu inte befinner sig på den nivå jag pratar om. Hur intressant och kreativt det än må vara; det når inte ut till SÅ många här i världen, eller hur?"

Men... varför finns ingen dogmatävling på rpg.net tillexempel?

Storuggla, undrar stilla

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Multinationella företag; nutida kungariken.

Men... varför finns ingen dogmatävling på rpg.net tillexempel?

Bra fråga.. Man kan ju spekulera i om det i överhuvudtaget har fallit dem in? Jag tror säkert att något liknande måste ha varit påtänkt där också, men varför det inte finns vill nog inte begrunda närmare; jag tror redan nu att jag delgett er en tillräckligt cynisk världsåskådning. *S*

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att...

...RPGnet är ganska emot alla former av skapande av independentspel. De ser sig vara i opposition mot The Forge, och kritiserar hårt sådana tankar.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
När kommer exemplen?

Kommer jag nånsin att få serverat något enda litet exempel på vad ni pratar om? Eller kommer ni att gömma er bakom generaliserande påståenden utan substans tills jag tröttnar på att fråga om exempel?

Jag kan, och har pekat på kreativa d20-produkter. Jag kan, och har pekat på kreativa rollspelsprodukter som inte är d20.

När ska jag få nått tillbaks, när ska jag få annat än "det är väl klart att det dödar kreativiteten" och sen när jag frågar "hur då?" så visslar ni bara och pratar om nått annat. :gremlaugh:

Vilka spel har självdött?
Vilka spel har köpts upp?
Vilken kreativitet har dödats?

Och kom inte med WFRP, för det var inte d20 som gjorde att Wallis la av. Det var de egna fansen som drev honom till vansinne. Och 7th Sea får fortfarande stöd, liksom L5R, även om det är parallellt med d20. Chasoium har lagt ned... Pulp Cthulhu, som var d20. De har lagt ned Dragonlords of Malniboné, som var d20. Call of Cthulhu och Strombringer fortsätter, trots en d20 version. Rolemaster är återupplivat, och har fått en lillebror i HARP. Nobilis finns fortfarande. GURPS finns fortfarande. Deadlands ditchade d20-experimentet och gick vidare till nyutgåva som inte är d20.

Var finns liken? De drivor som d20 mördat med den kommersiella slåttermaskinen?

Ska jag någonsin få ett svar på det, eller ska jag försmäkta i min vånda, med endast ett löfte om att "liken ligger där nånstans, där ute, ja du vet alla de där spelen som lagts ned för att d20 mördat dem, ja inte för att de syns eller att nån kan ge några exempel, men du vet, alla de där spelen som var kreativa men som inte finns längre för att d20 dödade dem".

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Troberg, SJG och d20

Jadå, WW vs SJG tex.

Är inte en årsrapport för den starkaste konkurrenten till d20 när det gäller spel som gör anspråk på att vara generella något som är svårt att diskutera utan att dra in d20? Jag tycker inte att den kan bedömas utan det sammanhanget. Det är väl frågan alla har undrat över?

Jag har lagt märke till att SJG är ganska lågmälda med att sälja sig som icke-d20, och jag tror att det är en bra tanke.
Vilket också kan vara ett led i att slinka genom handlarnas inköpsfilter.

I slutänden är det egentligen enklare än så. Det föreligger en intressekonflikt mellan d20-systemet (och dess lydföretag) och andra leverantörer. Det kan väl inte förnekas. Jag har valt sida efter mitt tycke, andra får välja fritt efter sitt.

Är det så konstigt egentligen? Så länge det är en konflikt så kommer folk att välja sida, oavsett om det är för eller mot israel, för eller mot miljön, för eller mot ett fotbollslag eller för eller mot ett spelsystem.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fokus

Det föreligger en intressekonflikt mellan d20-systemet (och dess lydföretag) och andra leverantörer. Det kan väl inte förnekas. Jag har valt sida efter mitt tycke, andra får välja fritt efter sitt.
Absolut.

Men jag tycker att det är meningslöst att se SJG som en antites till d20, och definiera bolaget som sådant. De har mycket längre historia än så, och är värda en större respekt. Tycker jag.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Kreativitetens död?

Tja, det börjar där.

Titta i andra brancher.

Titta på bilar. Förr fanns det intressanta varianter och påhitt, idag ser de nästan identiska ut, det är i princip utformningen på bromslysena som skiljer olika fabrikat. Nu har industrin likriktats av korsägande som gör att det i praktiken bara finns några få tillverkande. Inte längre några roliga V12-or, inga wankelbilar, inga självtätande tankar (jag skulle köpt en sådan direkt), inga turbinmotorer, inga bilar som går på kraftfullare bränslen, inga spännande utseenden, inga jetmotorer, inga bilar med lustgas eller komressor som stock (beröm till Mercedes här, de har faktiskt byggt kompressorbilar), inget nytt när det gäller väggrepp och så vidare. Det spelar inte längre någon roll om man köper en BMW, Volvo, Chrysler, SAAB, Citroen, GM, Toyota eller Ford. De är likadana allihop.

Troberg

Sinister eater
Re: Fokus

Men jag tycker att det är meningslöst att se SJG som en antites till d20, och definiera bolaget som sådant. De har mycket längre historia än så, och är värda en större respekt. Tycker jag.
Självklart, men inte i det här sammanhanget.

Troberg

Sinister eater
Re: När kommer exemplen?

Var finns liken? De drivor som d20 mördat med den kommersiella slåttermaskinen?
Babylon 5
Cthulhu
MWWG
Judge Dredd
Farscape

Det är alla jag kommer på nu, men det finns fler.

Balderk

Swashbuckler
Skitbra inlägg! [Applåder + ANT]

Jag är väl knappast en d20 Fanboy längre, men jag tycker i alla fall att det är att gå alldeles för långt att hävda att d20 har dödat kreativiteten, för värre beskylning inom ett kulturellt samanhäng är det svårt att göra. Rollspelen och kreativiteten lever, inse fakta!

All respekt till dig Magnus.

/Balderk, applåderar